hartzu
KonsoliFIN Alumni
Exclujen haaliminen on minusta ihan perseestä VR puolella, mutta siitä on paha syyttää Sonya kun samaan tapaan sitä tekee Metakin eikä Valveakaan nyt voi pitää sen kummemmin avoimena, koska HLA on ainakin toistaiseksi vain SteamVR:lle.
Ei alustanhaltijoiden ole mitään järkeä jättää kilpailua asiakkaista vain speksien vertailun varaan, vaan kokonaiskokemus on tärkeämpää, ja siihen tietysti kuuluu pelit. Mitä parempi kattaus pelejä, sen paremmat mahdollisuudet menestyä markkinassa premium-hinnoitellulla lisälaitteella.
Valve varmaankin pelaa kaikkiin maaleihin, kun laitekauppa ei suoranaisesti ole heidän ydinliiketoimintaansa. Facebookille en toivo mitään muuta kuin kaikkea mahdollista pahaa kaikille heidän liiketoimilleen.
Toisekseen VR-ratkaisut ovat keskenään vielä hyvin kirjavia, joten "multiVRplatta" toteutuksen tekeminen voi olla aika haastavaa jo pelkkien kontrollien takia. Sonykaan ei heti sanonut mitään PSVR2 tuesta aiemmille PSVR peleille, koska niidenkin välillä on niin iso ero toteutuksessa, joten vanhoja pelejä voi olla käytännössä mahdoton saada toimimaan sellaisenaan uudella VR-laitteella.
Kuten ylemmäs päivitinkin, ei juuri kukaan osta pelialustaa vain VR-tuen takia ainakaan vielä. Ensin on jollain perusteella valittu alusta ja sen jälkeen katsotaan kiinnostaako alustan VR-ratkaisut. Marginaalinen early-adopter -ryhmä voi mennä VR edellä, mutta se on todella pieni porukka ja PC:hen kallellaan jo muutoinkin, joten siellä kisa on PC VR-tarjoajien jäsenten välinen.PCVR/Quest2 käyttäjän näkökulmasta PSVR on mielenkiintoinen mutta vaatii jotain erityistä pelipuolella jotta viitsisi tonnin siihen laittaa (PS5+PSVR2). Ja jos Sony pukkaa uutta headsettiä 6-7 vuoden välein kuten nyt, se on iäisyys VR markkinoilla joiden kehitys on todella nopeaa. Nopea teknologinen kehitys on toinen syy itselleni miksi PSVR2 ei houkuta ellei useampaa superpeliä ilmesty nopealla tahdilla.
PSVR2 etuna useimpiin on integroidumpi kokonaispaketti ml. uudet ohjaimet. Hiiren ja näppiksen korvaaminen PC-maailmassa VR-peleissä vaatii valmistajilta lisätöitä ja ratkaisut tulevat olemaan aika kirjavia.