Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Exclujen haaliminen on minusta ihan perseestä VR puolella, mutta siitä on paha syyttää Sonya kun samaan tapaan sitä tekee Metakin eikä Valveakaan nyt voi pitää sen kummemmin avoimena, koska HLA on ainakin toistaiseksi vain SteamVR:lle.

Ei alustanhaltijoiden ole mitään järkeä jättää kilpailua asiakkaista vain speksien vertailun varaan, vaan kokonaiskokemus on tärkeämpää, ja siihen tietysti kuuluu pelit. Mitä parempi kattaus pelejä, sen paremmat mahdollisuudet menestyä markkinassa premium-hinnoitellulla lisälaitteella.
Valve varmaankin pelaa kaikkiin maaleihin, kun laitekauppa ei suoranaisesti ole heidän ydinliiketoimintaansa. Facebookille en toivo mitään muuta kuin kaikkea mahdollista pahaa kaikille heidän liiketoimilleen.

Toisekseen VR-ratkaisut ovat keskenään vielä hyvin kirjavia, joten "multiVRplatta" toteutuksen tekeminen voi olla aika haastavaa jo pelkkien kontrollien takia. Sonykaan ei heti sanonut mitään PSVR2 tuesta aiemmille PSVR peleille, koska niidenkin välillä on niin iso ero toteutuksessa, joten vanhoja pelejä voi olla käytännössä mahdoton saada toimimaan sellaisenaan uudella VR-laitteella.

PCVR/Quest2 käyttäjän näkökulmasta PSVR on mielenkiintoinen mutta vaatii jotain erityistä pelipuolella jotta viitsisi tonnin siihen laittaa (PS5+PSVR2). Ja jos Sony pukkaa uutta headsettiä 6-7 vuoden välein kuten nyt, se on iäisyys VR markkinoilla joiden kehitys on todella nopeaa. Nopea teknologinen kehitys on toinen syy itselleni miksi PSVR2 ei houkuta ellei useampaa superpeliä ilmesty nopealla tahdilla.
Kuten ylemmäs päivitinkin, ei juuri kukaan osta pelialustaa vain VR-tuen takia ainakaan vielä. Ensin on jollain perusteella valittu alusta ja sen jälkeen katsotaan kiinnostaako alustan VR-ratkaisut. Marginaalinen early-adopter -ryhmä voi mennä VR edellä, mutta se on todella pieni porukka ja PC:hen kallellaan jo muutoinkin, joten siellä kisa on PC VR-tarjoajien jäsenten välinen.

PSVR2 etuna useimpiin on integroidumpi kokonaispaketti ml. uudet ohjaimet. Hiiren ja näppiksen korvaaminen PC-maailmassa VR-peleissä vaatii valmistajilta lisätöitä ja ratkaisut tulevat olemaan aika kirjavia.
 
Toisekseen VR-ratkaisut ovat keskenään vielä hyvin kirjavia, joten "multiVRplatta" toteutuksen tekeminen voi olla aika haastavaa jo pelkkien kontrollien takia. Sonykaan ei heti sanonut mitään PSVR2 tuesta aiemmille PSVR peleille, koska niidenkin välillä on niin iso ero toteutuksessa, joten vanhoja pelejä voi olla käytännössä mahdoton saada toimimaan sellaisenaan uudella VR-laitteella.
Eikös OpenXR ole nimenomaan varsin soveltuva multiplättis toteutuksille ja Oculuskin siirtyi sitä täysmääräisesti tukemaan. Myös Sony on mukana Khronos groupissa. Kontrollereissa on hieman eroja mutta varsin yleinen tuntuu olevan Wand/Touch tuki. Yleisimmistä headseteistä lähinnä Valven knucklet vaativat vähän virittelyä.

Sonyn osalta tilanne on hyvin eri koska PSVR oli käytännössä 180 asteen kokemus ja tikut puuttuivat liikeohjaimista. Sony maksaa nyt hintaa siitä että lähti aikoinaan pienemmillä tuotekehityskuluilla VR peliin hyödyntämällä PS3 aikaisia kamera ja move ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
DF tarinoi ja tulkitsee saatavilla olevia tietoja. Täytyy kyllä sanoa että tätä PS VR2 odotan enemmän kuin mitään yksittäistä PS5 julkaisua.
Just niinkuin nuo herratkin sanoivat, PS VR1 käyttäjät tulee ilahtumaan (kun ei tiedä paremmasta, eli mitä esim. PC puolella pystytään jo tekemään kunnon vermeillä :D).
Se vähän hämmensi ettei olekaan finger tracking mukana? Jotenkin muistan että Sony olisi itse ilmoittanut joskus aiemmin että olisi peukalo, etusormi ja keskisormi trackatty? Uniako nähnyt?

 
Ei ne pahan olon tunteet katoa mihinkään siedättämällä, on yritetty ja ei tule mitään vapaasti "tatilla" liikkumisesta. Itsellä on myös Quest2 ja ihan sama homma siinä. Jonkin aikaa molemmilla voi pelata ns. paikallaan olevia tai Quest2:lla "oikean liikkumisen" pelejä.. molemmissa tekninen toteutus linssien osalta jne huono.. PSVR yritti kiinteillä linsseilla ja suurin osa kuvasta blurrautunutta moskaa, melko sama Questissa vaikka linssejä saa sivusuunnassa liikutettua. Silmälaseilla taasen kärsii molemmissa asemointi, perspektiivi muuttuu hiukan ja ei enää vastaa senkään vertaa todellisuutta -> taas yökötystä. Ja silmälaseja käyttäessä potentiaalinen herkkä naarmuuntuminen.
Se vaan on niin hemmetin tarkkaa se oikean kohdan saaminen että osalle ei vaan tämmöiset fit-for-all halvalla tehtynä ei vaan toimi kunnolla.

Fov renderöinti ja silmäträkkäys ei tuo tähän mitään, helpottaavat vaan rendetöinti taakkaa, reso varmasti ok mutta edelleen kaukana tv kuvasta.. ehkä joku oikea 4000x4000pix näyttö alkaisi olla siellä.

Olen käytännössä luopunut ajatuksesta että VR:llä saisi mitään muuta kuin pikku näpertelyä omalta kohdaltani.

Itselle voittajateknologiana ennustan 6-8v ajalla AR tekniikkaa hyvällä resolla ja kevyillä laseilla.. ei niinkään peleihin vaan yleiskäyttöön.. virtuaalinäytöt seinille, "kännykkä" kuva holona kädelle tai ilmaan jne.. VR tulee jäämään pienen piirin jutuksi juuri noiden "matkapahoinvointi" juttujensa takia.
 
Yllättävän moni raportoi VR pahoinvoinnista, mutta ei tuo ole mitenkään game breaker, lähes kaikkia pelejä voi pelata teleporttauksella ja tuolloin pahoinvointia ei esiinny, olen kuullut että Half Life Alyx on edelleen loistavapeli, vaikka sitä pelaisi teleporttaamisella.

Ei kannata kuvitella että vaikkapa Sony ei koko aikaa miettisi että miten tuota voidaan vähentää, se on yksi suurimmista haasteista mitä tulee VR pelaamiseen.
 
Itse olen siinä ristiriitaisessa tilanteessa, että VR-pelit ovat tavallaan selvästi kiinnostavin teknologinen loikka videopelaamisessa todella pitkään aikaan, mutta samaan aikaan PSVR-kypärä on jäänyt lopulta vähälle käytölle. Oma vaikutuksensa on ollut toki johtojen ja muiden juttujen kanssa säätämisessä, mutta vaikka virtuaalikypäräpelaamiselle on taloudessamme sittemmin raivattu paremmin "pysyvää" tilaa niin kypärä lojuu silti suurimman osan ajasta kaapissa.
Eli tavallaan PSVR2-jutut kiinnostaisivat, mutta tiedän että elli jotain erikoista tapahdu, niin laite jäisi liian vähälle käytölle. Mutta seurataan nyt kuitenkin, että mitä sieltä on tulossa.
 
Itse olen siinä ristiriitaisessa tilanteessa, että VR-pelit ovat tavallaan selvästi kiinnostavin teknologinen loikka videopelaamisessa todella pitkään aikaan, mutta samaan aikaan PSVR-kypärä on jäänyt lopulta vähälle käytölle. Oma vaikutuksensa on ollut toki johtojen ja muiden juttujen kanssa säätämisessä, mutta vaikka virtuaalikypäräpelaamiselle on taloudessamme sittemmin raivattu paremmin "pysyvää" tilaa niin kypärä lojuu silti suurimman osan ajasta kaapissa.
Eli tavallaan PSVR2-jutut kiinnostaisivat, mutta tiedän että elli jotain erikoista tapahdu, niin laite jäisi liian vähälle käytölle. Mutta seurataan nyt kuitenkin, että mitä sieltä on tulossa.
Meillä kans sama. Alkuinnostuksen jälkeen ei ole juuri tullut palattua, vaikka vaihdoin lasit v2 versioon juurikin tuon jatkuvan kytkennän helppouden vuoksi (HDR läpivienti) ja ovat esillä jatkuvasti. Pelaaminen on lähinnä satunnaista, vaikka olen tarjouksista napannut kiinnostavia pelejä ”talteen”.
 
Ultimaattinen näyttö VR/AR/MR vehkeisiin olisi silmän träkkäävä projektori näyttö, kohdistaisi kuvan aina katseen keskelle joten katselu kohta olisi aina terävä ja katselualue periaatteessa rajaton joka suuntaan. Tuossa resoluutio voisi olla anamorfinen, sivualueilla vähemmän pikseleitä. Kerkeekö tuo vai 180 asteen 8k normi näyttö ensin.. Perkule, pitääkö tuokin tehdä itse! :-D
 
Useimmille PS5 omistajille PSVR2 lienee joko ostan/skippaan kysymys, mutta niille jotka näkevät vaihtoehtona PSVR2:lle myös PC puolen, ohessa ihan näppärä vertailutaulukko tämän hetken kenties järkevimpiin PCVR headsetteihin. Quest2 ei tosin ole mukana vaikka sekin PCVR pelien pelaamisen mahdollistaa.


Oleellisin tieto vielä puuttuu eli hinta, mutta odotettavissa on että se jäisi alemmaksi mitä taulukon halvin eli HP Reverb G2 599 hinnallaan.
 
Kun tuossa aiemmin ennustelin vuotta 2023, myös huhu näyttäisi puhuvan alkuvuodesta 2023…
 
Äsken tuli ekaa kertaa iskettyä PSVR kiinni PS5:n parissa ja pitkästä aikaa kokeilin vähän virtuaalipelaamista ja voi hittolainen, että se vaan yhä kolahtaa. Varsinkin kauhupelit. Affected manor on vaan niin päräyttävä että huh huh! Iskin vr:n tulille koska olin ajatellut myydä sen pois kun ei tule sen parissa enää pelattua, mutta sen sijaan kävikin niin että enpäs myykään ja odotan nyt seuraavaa versiota vielä enemmän. Hitto! :D
 
Ihanaa, mutta miksi cinematic-muodossa kaiken materiaalin näyttötaso tippuu vain HD:hen kun muu VR-ympäristö jaksaa pyöriä puolet terävämpänä?
 
Ihanaa, mutta miksi cinematic-muodossa kaiken materiaalin näyttötaso tippuu vain HD:hen kun muu VR-ympäristö jaksaa pyöriä puolet terävämpänä?
Koska VR-tilassa täytyy kattaa koko näkökenttä, mutta tuossa Cinematic Modessa ”ilmassa” leijuu iso ”näyttö” (jolloin osaa niiden näyttöpaneelien pikseleistä ei vaan voi hyödyntää).
 
Ylös Bottom