Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Oliko se tosiaan niin, että huhujen mukaan tuon hinta olisi vain "uuden pleikan hinta" eli jotain 400-450e?

Esim ajopeleissä, tarviiko tuo mitään muuta? Sen kameran? Varmaan paketteja tulee missä sekin mukana. Mut tarviiko esim move kapuloita?
Uuden PS4:n hintahan on tätänykyä 349 e. PSVR:n lopullinen hinta on kuitenkin edelleen täysin avoin. Move ei ole pakollinen, vaan ohjata voi myös Dualshock 4:llä. Kamera vaadittaneen ainakin niissä peleissä, joissa käytetään tuota varsinaista liikeohjausta, mutta ajopelissä tuskin on tarpeen.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Edit: ja noita vastaavia laseja testaamaan päässeet, aiheuttaako pahoinvointia? Mulla kun oli ne sonyn päähän pistettävät lasit, joka siis vain näytti kuvan, ei liikuttanut pään mukaan ja mulla tuli niiden kanssa todella huono olo. Ja oma näkemys huonolle ololle oli juuri se ettei pää kääntynyt, vaikka itsellä oli olo et täytyis kääntää.

Virtuaalilaseilla kääntö onnistuu, joten poistaisiko se pahoinvoinnin?

Itse Oculuksen dk2 -vehkeen omistaneena voin sanoa, että pahoinvointi riippuu paljolti pelistä ja siitä, miten hyvin tuki virtuaalilaseille on tehty. Joissain peleissä pahoinvointi oli sietämätöntä, joissain siedettävää ja joissain ei tuntunut sitä ollenkaan. Ajopelit olivat yleensä niitä, joihin vehjes tuntui parhaiten sopivan. Itse testasin Dirt Rallyn, RBR:n, Assetto Corsan ja LFS:n laseilla. Kaikki toimivat hyvin, parhaiten oikeastaan tuo RBR (johon suomalainen sälli teki modin Oculuksia varten).

Immersion lisäksi myös ajat erikoiskokeilla paranivat, eli tuntuma ajamiseen on parempi (ainakin minulla). Puhumattakaan siitä fiiliksestä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Varmaan alkaa tulemaan otsikoita tyyliin " varkaat tyhjensivät miehen asunnon, pelasi itse samaan aikaan playstation vr:llä " Eihän sitä näe eikä kuule mitään jos on kuulokkeet päässä:)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Varmaan alkaa tulemaan otsikoita tyyliin " varkaat tyhjensivät miehen asunnon, pelasi itse samaan aikaan playstation vr:llä " Eihän sitä näe eikä kuule mitään jos on kuulokkeet päässä:)

Koska tähän mennessä varkaat toisensa jälkeen ovat iskeneet koteihin joissa ollaan pelaamassa Pleikkaria :D

VR kiinnostaa ja seuraan näitä uutisia mielenkiinnolla. Mutta aika hemmetinmoista tavaraa saa olla tarjolla, että isken sen +500 euroa (lasit + kamera + move-kapulat + vielä ne pelitkin) nykyisen konsolin kylkeen. Sillä hinnalla kattaa varmasti mun kaikki tulevat PS4-pelit, tai sitten vaihtoehtoisesti ostaa jonkun uuden konsolin niiden syöksyessä markkinoille.
Mutta samalla siis toivon, että VR tarjoaisi jotain ihan uskomattoman hienoa, koska kyllähän teknologia aina kiinnostaa :)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itse Oculuksen dk2 -vehkeen omistaneena voin sanoa, että pahoinvointi riippuu paljolti pelistä ja siitä, miten hyvin tuki virtuaalilaseille on tehty. Joissain peleissä pahoinvointi oli sietämätöntä, joissain siedettävää ja joissain ei tuntunut sitä ollenkaan. Ajopelit olivat yleensä niitä, joihin vehjes tuntui parhaiten sopivan. Itse testasin Dirt Rallyn, RBR:n, Assetto Corsan ja LFS:n laseilla. Kaikki toimivat hyvin, parhaiten oikeastaan tuo RBR (johon suomalainen sälli teki modin Oculuksia varten).

Immersion lisäksi myös ajat erikoiskokeilla paranivat, eli tuntuma ajamiseen on parempi (ainakin minulla). Puhumattakaan siitä fiiliksestä.

Tämä on hyvä kuulla. Nimittäin niillä sonyn 3d laseilla Gran Turismoa pystyi ajamaan ehkä kaks kierrosta, kunnes oli oksennuspisteessä. Ja johtui aika varmasti siitä, että kun yritti katsoa mutkaan vaistomaisesti, ei pelissä tapahtunut mitään. Pää kyllä pyöri itsellä kokoajan vaikka yritin välttää sitä. Ei aistit pysyny perässä. Tähän yhdistettynä ohella voimakas 3d efekti. Näistähän ei vissiin mitään 3D:tä sentään ole, niin ei ole sitä ongelmaa.

Hinta ei kuulosta ollenkaan pahalta, kun ekoista Sonyn laseista taidettiin reipas tonni maksaa aikanaan ja käytin niitä yhden illan, kunnes myin. :D
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Näistähän ei vissiin mitään 3D:tä sentään ole, niin ei ole sitä ongelmaa.
VR-laseissa nimenomaan on 3D, se on sen immersion kannalta melko lailla välttämätöntä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

VR-laseissa nimenomaan on 3D, se on sen immersion kannalta melko lailla välttämätöntä.

Aijaa. Millä ne pystyy hinnan ajamaan noin alas, jos ne 3d lasit maksoi siellä 800-1100e? Kuitenkin tekniikkaa enemmän ja resoluutio jne parempi.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Aijaa. Millä ne pystyy hinnan ajamaan noin alas, jos ne 3d lasit maksoi siellä 800-1100e? Kuitenkin tekniikkaa enemmän ja resoluutio jne parempi.

Varmaan montakin syytä.

Ensinnäkin tekniikan kehittyminen mahdollistaa valmistamisen aiempaa halvemmalla, mikä voidaan siirtää kuluttajahintoihin. Toiseksi uusista jutuista kuuluukin maksaa enemmän; markkinoinnissa puhutaan "kermankuorintahinnasta", eli ensimmäisessä aallossa kaikkeen uuteen hyppäävät maksavat ylihintaa alilaadusta. Nyt ollaan jo kypäränäyttöjen toisessa tai kolmannessa tjsp sukupolvessa.

Tärkein syy on kuitenkin varmaan se, että Sony näkee tämän kilpailuetuna, ja haluaa siksi myydä oman ratkaisunsa melkein nahkoineen. Tällä kasvatetaan markkinaosuutta (ensisijaisesti Xboxia vastaan, mutta myös torpaten Oculukset ja vastaavat jo ennen kuin nämä ovat edes markkinassa). Todelliset voitot nyhdetään sitten pelien myynnistä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kyllä tätä pitää ehdottomasti ensin päästä testaamaan, ennen ku uskaltaa ostaa. Tuntuu olevan aika yksilöllistä että miten noi vaikuttaa.
Ei huvittais tehdä semmosta virhettä että ostaa nämä ja aina joutuu oksentelemaan ku pelaa :D
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

VR kiinnostaa ja seuraan näitä uutisia mielenkiinnolla. Mutta aika hemmetinmoista tavaraa saa olla tarjolla, että isken sen +500 euroa (lasit + kamera + move-kapulat + vielä ne pelitkin) nykyisen konsolin kylkeen.

Niin, osalta nämä löytyvät jo valmiina ja vain lasit uupuvat. Sehän tässä on hienoa, miten edellisen sukupolven välineet kantavat tänne asti, kuten Move-ohjaimet tässä tapauksessa. Ensimmäisenä uuteen teknologiaan tarttuvat maksavat ylimääräistä, sehän on ollut selvää kulutuselektroniikan saralla iät ajat. Loput tulevat perästä kun hinta ja sisältö kohtaavat. Innostus pioneerien joukossa on aitoa ja mitä vain voi syntyä. Toistaiseksi mitään superia ei ole näkynyt.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ensimmäisenä uuteen teknologiaan tarttuvat maksavat ylimääräistä, sehän on ollut selvää kulutuselektroniikan saralla iät ajat. Loput tulevat perästä kun hinta ja sisältö kohtaavat. Innostus pioneerien joukossa on aitoa ja mitä vain voi syntyä. Toistaiseksi mitään superia ei ole näkynyt.

Jep, iän myötä olen ehkä iiiiiiiihan pikkuisen rauhoittunut siinä mielessä, että esimerkiksi maltoin odottaa PS4:n ostamisen kanssa sen reilu 6kk julkaisusta, että keksin sille edes jonkun pelin mitä haluan pelata. Eli ihan vähän on ehkä oppinut järkeilemään hypen kanssa, mutta toisaalta juuri tässä tänään mietin, että jos esim. Valve kehittelisi Portal 3:n ja siihen täydellisen VR-tuen niin enpä tiedä pystyisinkö vastustamaan kiusausta vai juoksisinko päätä pahkaa kauppaan :D
Mielenkiintoisia aikoja elellään, peukut pystyyn että VR:stä tulee muutakin kuin ylihintainen kokeilu.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kallista tekniikkaa ja arvaanpa, että bundle-tarjoukset tuleva olemaan merkittävässä roolissa: "PS4 + PlayStation VR + demolevy + peli = 599eur" Menikö alakanttiin?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kallista tekniikkaa ja arvaanpa, että bundle-tarjoukset tuleva olemaan merkittävässä roolissa: "PS4 + PlayStation VR + demolevy + peli = 599eur" Menikö alakanttiin?

Tuskin alakanttiin, muttei kuitenkaan ihan julkaisussa. Ehkä jonain joulutarjouksena, mutta minä vuonna on sitten eri asia.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

VR kiinnostaa ja seuraan näitä uutisia mielenkiinnolla. Mutta aika hemmetinmoista tavaraa saa olla tarjolla, että isken sen +500 euroa (lasit + kamera + move-kapulat + vielä ne pelitkin) nykyisen konsolin kylkeen.

Kyllähän tuo on pakko-ostos heti julkaisussa, vaikka maksaisi sen 1000e. Pitäähän telkkari / tykkikin olla hankittuna konsolin kylkeen, ja siihenkin mennyt se 2400e (tykkiin siis itselläni). Miksei siis voisi maksaa uudesta "näytöstä" (ja tuo 500e olisi siitä pieni hinta), joka tuo kuitenkin pelaamiseen niin paljon uutta syvyyttä ja hauskuutta. Ainoa mikä noissa mietityttää on se, että onko noiden johto tarpeeksi pitkä tai itse vaihdettavissa, koska pitäisi olla se noin 4-5m, että yltää hyvin sohvalle.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitä olette mieltä lasien 18ms viiveestä?

Tuleeko siitä ongelmia fps-moninpelejä pelatessa?

Kyllähän nämä ovat todella korkealla omalla ostoslistallani, mutta tuo viive vain mietityttää.
Itse toivoisin, että lasien vaatima kamera olisi mukana bundlessa. Itseäni ei ihan hirveästi kiinnosta ainakaan heti ostaa kapuloita pelejä varten.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitä olette mieltä lasien 18ms viiveestä?

Tuleeko siitä ongelmia fps-moninpelejä pelatessa?

Kyllähän nämä ovat todella korkealla omalla ostoslistallani, mutta tuo viive vain mietityttää.
Itse toivoisin, että lasien vaatima kamera olisi mukana bundlessa. Itseäni ei ihan hirveästi kiinnosta ainakaan heti ostaa kapuloita pelejä varten.

Monessa telkkarissa on paljon isompi viive (esim 65ms), joten en ole tuosta yhtään huolissani.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

onko noiden johto tarpeeksi pitkä tai itse vaihdettavissa, koska pitäisi olla se noin 4-5m, että yltää hyvin sohvalle.

Ainakin protovaiheessa on kaapelin pituudeksi ilmoitettu 5 metriä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mikä VR laseissa maksaa? Kallein komponentti täytyy olla näyttö; 120 Hz, Full HD OLED-näyttö ei varmasti ole halvimmasta päästä. Sen sijaan esim. vastaavat linssit löytyy jo muutaman kympin VR laseista ja liikkeentunnistukseen tarvittavia kiihtyvyysantureita on jo joka puhelimessa ja monessa peliohjaimessa. Kamera ja mahdollinen lisäprosessointiyksikkö nostavat hintaa, mutta oma veikkaus on että lasit ja kamera maksavat julkaisussa 299 tai alle.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mikä VR laseissa maksaa? Kallein komponentti täytyy olla näyttö; 120 Hz, Full HD OLED-näyttö ei varmasti ole halvimmasta päästä. Sen sijaan esim. vastaavat linssit löytyy jo muutaman kympin VR laseista ja liikkeentunnistukseen tarvittavia kiihtyvyysantureita on jo joka puhelimessa ja monessa peliohjaimessa. Kamera ja mahdollinen lisäprosessointiyksikkö nostavat hintaa, mutta oma veikkaus on että lasit ja kamera maksavat julkaisussa 299 tai alle.

Mikä puhelimissa tai elektroniikassa ylipäätänsä maksaa? Ei ne yksittäisten komponenttien hinnat kerro sitä valmiin tuotteen hintaa. Siinä maksaa merkki, lukuisat tuotekehittelytunnit, softat, kokoamiset, testaamiset jne. Ja jotain voittoakin olisi hyvä yhtiön saada (ellei sitten tarkoituksena myydä omakustannehintaan ja rahastaa esim sisällöllä)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eikös iphonen komponentit maksa keskimäärin ~parisataa euroa, silti laitetta myydään 800e:n hintaan. Kyllä laitteiden kehitykseen käytetyt rahat kerätään katteilla takaisin, eli ei se hinta koostu pelkästään komponenteista.
 
Ylös Bottom