Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen
En tiedä miten viesti pitäisi tulkita.
Eli parempi käyttää 1000€ teho-myllyyn, joka ei sisällä VR-laseja saati pelejä - kuin 300€ konsoliin & 500€ VR-laseihin + VR-peleihin...(?)
Miksi vertaat näitä toisiinsa?
alustavan tiedon perusteella PS4/VR paketti maksaa yli puolet vähemmän, mitä PC/OR yhdistelmä.
Mihin PSVR:ää pitäisi sitten verrata jos PC puolen VR ei kelpaa?
Nähdyn perusteella (kts. alla) tuo 400 tuntuu pöyristyttävältä, varsinkin jos ei konsolia jo omista. 100% suosittelen mielummin perus pc:n hankkimista ja siihen vaikka rifti, jos välttämättä haluaa kunnon vr kokemuksen. Pitää muistaa että PS4:n tehot eivät muutu miksikään joten pelien laatu ei tule tästä kohenemaan toisin kuin Valven, HTC, Samsungin tai Oculuksen laitteiden sovellukset jotka eivät ole yhden (vanhentuneen) alustan orjia ja ovat muuten yhteensopiva miljardien koneiden/läppäreiden/puhelimien kanssa jotka löytyvät jo kuluttajilta. Todennäköisesti PC/läppäri kotoa jo löytyy toisin kuin PS4 (vain 30+ miljoonaa), niin hankintahinta jää reilusti alle tuon esittämäsi combon.
Itse en kumpaankaan VR:ään laita penniäkään vuosiin, mutta jos olisi pakko valita niin kyllä tuo universaalimpi vaihtoehto voittaa aina. Sitäpaitsi ei taida olla PSVR paketin sisällöstä olla tietoa, tuohon voi vielä tulla movekapuloiden/kameran hinta päälle.
Mitä pelejä pelasit? Oliko vika peleissä vaiko laseissa?
Kummassakin. Laseissa isoin häiritsevä tekijä on alareunuksen puuttuminen kokonaan, aina välillä se vähäinenkin immersio rikkoontui ikävästi kun näin omat kadet/reidet tai rinnuksen pelin lomassa. The Kitchenissä huomasi kuinka myös kaipasin jotain forcefeedback tyylistä efektiä tai sensoria kun demonimuija tunki puukkoa jalasta läpi. Tuli tyhmä olo kun näki että jotain tapahtuu mutta ei tuntunut missään.
Playroom ghosts(?) oli kyllä turhin testaamistani, pää pyörällä ammut loputonta vihreää salamaa ghosteihin ja samalla koko ruutu tärisee. Toivottavasti on ilmaispeli aikanaan sillä jos tuosta joutuisi jotain maksamaa...
Parhaiten itse VR:ää pelillisesti demosi Heist. Pakoautossa istuesse ja takaa ajajia ampuessa tuli ensimmäistä kertaa olo että on jossain muualla (kunhan ei katsonut alas) ja hahmo totteli kiitettävästi pään ja kapuloiden liikkeitä toisin kuin kitchenissä. Lataaminen move kapulalla tuntui ihan järkevältä ja taaksepäin katsoessa sai niskan kipeäksi. Kaikissa peleissä graafinen anti oli tyyliin ps2/ps3 aikakaudelta ja se söi itseltä immersiota valtavasti. Kun vertaa pressien demoja (esim Crytekin Robinson) nyt pelattavissa oleviin peleihin on ero kuin yö ja päivä.
Itse techdemoista on tultu koettua surullisenkuuluisa "sharktank" jossa sukeltaja on häkissä ja pikselöitynyt hai yrittää sisään. Paskin demo ihmiskunnan historiassa. Toinen oli nuorallakävelyä NY WTC tornien välissä, ei tullut sitä korkeanpaikan tunnettu kun alaspäin katsoessa näki oman rinnuksen ja lattian. Blast bust(?) vuoristoratasimulaattori jossa istuttiin oikeassa vaunussa sai aikaan saman efektin kuin särkänniemen koko seinän kokoinen ratademo 90-luvulta eli huojahtaa mäissä hieman taaksepäin/eteenpäin.
En tiedä miten hyvin kokemuksen edes pystyy sanoiksi muuttamaan, se vain pitää itse kokea, ja minua ei ole kypärävr vielä vakuuttanut ollenkaan. Enemmän odotan miten
Virtuix Omni tyyppiset laitteet kehittyvät, koska niissä virtuaalitodellisuuteen voi oikeasti upota ja samalla voi jättää lenkin väliin.

(voin myös kuvitella kuinka noilla laitteilla saisi yhdistettyä nykyisen esportsin ja oikean urheilun)