Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitä ovat olleet tällaiset värkit?

PSP
PSVita
Move
PSEye
PSCamera..

Nyt sentään kameralle ja movelle voi tulla käyttöä.

Itse toivon, että kypärä osaa toimia myös näyttönä 2D ja normi 3D-peleissä ja samoin leffoissa. Mitä sitä enää telkulla silloin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Betamax-videot, Minidisc, .....

Onhan näitä. :)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Betamax-videot, Minidisc, .....

Onhan näitä. :)

Walkman, CD, DVD, Blu-ray

Onhan näitä. :) eikun täällähän piti nyt haukkua kilpaa Sonya.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

CVfa8N4XIAAnxU7.jpg
<- musta laatikko tulee konsolin ja lasien väliin. Sisältää apurautaa.

Arvuuttelu apunäytönohjaimen tehosta jatkuu. Eurogamer vetää omat johtopäätökset jo jäähdytyksen tarpeen perusteella:

We can confirm that the current hardware is actively cooled, meaning that the chip inside is powerful enough to require assistance with heat dissipation.

Lähde: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-playstation-vr-external-processor-revealed
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Walkman, CD, DVD, Blu-ray

Onhan näitä. :) eikun täällähän piti nyt haukkua kilpaa Sonya.

Kyse oli "turhista värkeistä", jos listataan susipaskat tuotteet ei se tarkoita firman haukkumista.

Eliitin leluhan tuo loppupeleissä on, uuden konsolin hintainen ja siihen päälle pelkälle laitteelle tehdyt pelit. Puhutaan jo 500e+ lisämaksusta vuodessa, kun kuitenkin ne "oikeatkin" pelit pitää ostaa. Eli uusi käyttäjä joutuisi laittamaan tonnin pelikoneeseen. Tuolla rahalla saa jo 10x tehokkaamman pc:n buildattua. Pitää myös muistaa että juuri PS3:n korkea hinta rajoitti konsolimyyntiä rajusti.

Joku tuota taisi jo leffojen yhtä turhaan 3D:hen verrata, tuote joka yritti tuoda uuden ulottovuuden mutta vain heikensi perusnäkymää. Aika näyttää kumpaan katokegoriaan PSVR joutuu, oman kahden testauskerran perusteella joutaa ainakin aluksi heittämällä tuohon "turhien värkkien" listaan.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eli uusi käyttäjä joutuisi laittamaan tonnin pelikoneeseen. Tuolla rahalla saa jo 10x tehokkaamman pc:n buildattua. Pitää myös muistaa että juuri PS3:n korkea hinta rajoitti konsolimyyntiä rajusti.

Miksi tuota PC vertailua tarvii aina tunkee joka paikkaa. Mitä merkitystä vaikka samalla rahalla saisi 1000000 x tehokkaamman PC:n ketä konsoli pelaajaa se oikeesti kiinnostaa, ei todellakaan ketään. Tätähän ei kenenkään ole pakko ostaa jos se tuntuu omasta mielestä liian kalliilta.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eliitin leluhan tuo loppupeleissä on, uuden konsolin hintainen ja siihen päälle pelkälle laitteelle tehdyt pelit. Puhutaan jo 500e+ lisämaksusta vuodessa, kun kuitenkin ne "oikeatkin" pelit pitää ostaa. Eli uusi käyttäjä joutuisi laittamaan tonnin pelikoneeseen. Tuolla rahalla saa jo 10x tehokkaamman pc:n buildattua.

En tiedä miten viesti pitäisi tulkita.

Eli parempi käyttää 1000€ teho-myllyyn, joka ei sisällä VR-laseja saati pelejä - kuin 300€ konsoliin & 500€ VR-laseihin + VR-peleihin...(?)

Miksi vertaat näitä toisiinsa?

Pitää myös muistaa että juuri PS3:n korkea hinta rajoitti konsolimyyntiä rajusti.

PS3:n korkea hinta rajoitti omalta osaltaan myyntejä, koska lähin kilpailija myi lähes identtistä konsolia useamman satasen halvemmalla. Tämä ei onneksi ole tilanne PSVR:n suhteen sillä alustavan tiedon perusteella PS4/VR paketti maksaa yli puolet vähemmän, mitä PC/OR yhdistelmä.

Aika näyttää kumpaan katokegoriaan PSVR joutuu, oman kahden testauskerran perusteella joutaa ainakin aluksi heittämällä tuohon "turhien värkkien" listaan.

Mitä pelejä pelasit? Oliko vika peleissä vaiko laseissa?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

En tiedä miten viesti pitäisi tulkita.

Eli parempi käyttää 1000€ teho-myllyyn, joka ei sisällä VR-laseja saati pelejä - kuin 300€ konsoliin & 500€ VR-laseihin + VR-peleihin...(?)
Miksi vertaat näitä toisiinsa?

alustavan tiedon perusteella PS4/VR paketti maksaa yli puolet vähemmän, mitä PC/OR yhdistelmä.

Mihin PSVR:ää pitäisi sitten verrata jos PC puolen VR ei kelpaa?

Nähdyn perusteella (kts. alla) tuo 400 tuntuu pöyristyttävältä, varsinkin jos ei konsolia jo omista. 100% suosittelen mielummin perus pc:n hankkimista ja siihen vaikka rifti, jos välttämättä haluaa kunnon vr kokemuksen. Pitää muistaa että PS4:n tehot eivät muutu miksikään joten pelien laatu ei tule tästä kohenemaan toisin kuin Valven, HTC, Samsungin tai Oculuksen laitteiden sovellukset jotka eivät ole yhden (vanhentuneen) alustan orjia ja ovat muuten yhteensopiva miljardien koneiden/läppäreiden/puhelimien kanssa jotka löytyvät jo kuluttajilta. Todennäköisesti PC/läppäri kotoa jo löytyy toisin kuin PS4 (vain 30+ miljoonaa), niin hankintahinta jää reilusti alle tuon esittämäsi combon.
Itse en kumpaankaan VR:ään laita penniäkään vuosiin, mutta jos olisi pakko valita niin kyllä tuo universaalimpi vaihtoehto voittaa aina. Sitäpaitsi ei taida olla PSVR paketin sisällöstä olla tietoa, tuohon voi vielä tulla movekapuloiden/kameran hinta päälle.

Mitä pelejä pelasit? Oliko vika peleissä vaiko laseissa?

Kummassakin. Laseissa isoin häiritsevä tekijä on alareunuksen puuttuminen kokonaan, aina välillä se vähäinenkin immersio rikkoontui ikävästi kun näin omat kadet/reidet tai rinnuksen pelin lomassa. The Kitchenissä huomasi kuinka myös kaipasin jotain forcefeedback tyylistä efektiä tai sensoria kun demonimuija tunki puukkoa jalasta läpi. Tuli tyhmä olo kun näki että jotain tapahtuu mutta ei tuntunut missään.

Playroom ghosts(?) oli kyllä turhin testaamistani, pää pyörällä ammut loputonta vihreää salamaa ghosteihin ja samalla koko ruutu tärisee. Toivottavasti on ilmaispeli aikanaan sillä jos tuosta joutuisi jotain maksamaa...
Parhaiten itse VR:ää pelillisesti demosi Heist. Pakoautossa istuesse ja takaa ajajia ampuessa tuli ensimmäistä kertaa olo että on jossain muualla (kunhan ei katsonut alas) ja hahmo totteli kiitettävästi pään ja kapuloiden liikkeitä toisin kuin kitchenissä. Lataaminen move kapulalla tuntui ihan järkevältä ja taaksepäin katsoessa sai niskan kipeäksi. Kaikissa peleissä graafinen anti oli tyyliin ps2/ps3 aikakaudelta ja se söi itseltä immersiota valtavasti. Kun vertaa pressien demoja (esim Crytekin Robinson) nyt pelattavissa oleviin peleihin on ero kuin yö ja päivä.

Itse techdemoista on tultu koettua surullisenkuuluisa "sharktank" jossa sukeltaja on häkissä ja pikselöitynyt hai yrittää sisään. Paskin demo ihmiskunnan historiassa. Toinen oli nuorallakävelyä NY WTC tornien välissä, ei tullut sitä korkeanpaikan tunnettu kun alaspäin katsoessa näki oman rinnuksen ja lattian. Blast bust(?) vuoristoratasimulaattori jossa istuttiin oikeassa vaunussa sai aikaan saman efektin kuin särkänniemen koko seinän kokoinen ratademo 90-luvulta eli huojahtaa mäissä hieman taaksepäin/eteenpäin.

En tiedä miten hyvin kokemuksen edes pystyy sanoiksi muuttamaan, se vain pitää itse kokea, ja minua ei ole kypärävr vielä vakuuttanut ollenkaan. Enemmän odotan miten Virtuix Omni tyyppiset laitteet kehittyvät, koska niissä virtuaalitodellisuuteen voi oikeasti upota ja samalla voi jättää lenkin väliin. :D (voin myös kuvitella kuinka noilla laitteilla saisi yhdistettyä nykyisen esportsin ja oikean urheilun)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mihin PSVR:ää pitäisi sitten verrata jos PC puolen VR ei kelpaa?

Foorumille on pystytetty erillinen konsolisota-alue johon mm. alustojen paremmuus väännöt kuuluvat.

Nähdyn perusteella (kts. alla) tuo 400 tuntuu pöyristyttävältä, varsinkin jos ei konsolia jo omista. 100% suosittelen mielummin perus pc:n hankkimista ja siihen vaikka rifti, jos välttämättä haluaa kunnon vr kokemuksen. Pitää muistaa että PS4:n tehot eivät muutu miksikään joten pelien laatu ei tule tästä kohenemaan toisin kuin Valven, HTC, Samsungin tai Oculuksen laitteiden sovellukset jotka eivät ole yhden (vanhentuneen) alustan orjia ja ovat muuten yhteensopiva miljardien koneiden/läppäreiden/puhelimien kanssa jotka löytyvät jo kuluttajilta. Todennäköisesti PC/läppäri kotoa jo löytyy toisin kuin PS4 (vain 30+ miljoonaa), niin hankintahinta jää reilusti alle tuon esittämäsi combon.

Jätän boldatut kohdat huomioimatta muutoin kuin toteamalla etten ole samaa mieltä väittämien kanssa. Nuiva vastaus, koska tarkoituksena ei ole ylläpitää konsoli vs PC keskustelua ketjussa. Tartun kuitenkin muutamaan kohtaan, jossa käsitellään PSVR -laseja.

100% suosittelen mielummin perus pc:n hankkimista ja siihen vaikka rifti, jos välttämättä haluaa kunnon vr kokemuksen.

Viimeisten pelimessujen/-tapahtumien perusteella myös PSVR on mahdollistanut ns. kunnollisen vr kokemuksen. E3 -messuilla IGN listasi RIGSin messujen parhaimmistoon ja ylipäätään mediassa on kirjoitettu positiiviseen sävyyn pelistä. PSX -tapahtumassa julkistetut Rez Infinite ja Golem ovat myös saaneet hyvän vastaanoton. Jeff Gerstmann kommentoi kuinka Rez aiheutti läsnäolon tunteen, mitä hän ei ole vielä aiemmin kokenut VR-peleissä. Brad Shoemaker kehui vuolaasti Golemia, jonka visuaalinen/tekninen toteutus oli vaikuttava. Ts. ainakin pelirintamalla on tapahtunut kehitystä shark tank/heist tekniikkademoista.

Harmillista jos PSVR ei vakuuttanut. Suhtaudun kuitenkin vielä varovaisen optimisesti, sillä muutoin kommentit kypärästä ovat olleet positiivisia. Koitin etsiä kirjoituksia Morpheuksen/PSVR:n alaosan puuttumisesta, mutten löytänyt mainintoja kyseisestä ominaisuudesta/puutteesta. Tästä huolimatta minulle tuli hämärä muistikuva, että olisin lukenut aiheesta. Ehkä tällä yritettiin välttää pahoinvoinnin ilmenemistä, sillä tarvittaessa pelaaja voi vaivatta siirtää katseensa pois ruudulta. Varmaksi en voi sanoa ja tämä voi hyvinkin olla vain toisen foorumistin spekulaatiota mitä olen joskus sattunut lukea.

Sitäpaitsi ei taida olla PSVR paketin sisällöstä olla tietoa.
Ei ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

(voin myös kuvitella kuinka noilla laitteilla saisi yhdistettyä nykyisen esportsin ja oikean urheilun)

Yhtä hyvin eli huonosti kuin juoksumatolla tai kuntopyörällä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Oculus Riftin kuluttajaversion ennakkotilaushinta Suomeen hilpeät 699€. Jos Sony lähtee oman härvelinsä kanssa vähänkään samoille linjoille, niin hankala mitään kovin räjähdysmäistä yleistymistä näille on ennustaa ennen kuin hinnat tulee reilusti alaspäin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Oculus Riftin kuluttajaversion ennakkotilaushinta Suomeen hilpeät 699€. Jos Sony lähtee oman härvelinsä kanssa vähänkään samoille linjoille, niin hankala mitään kovin räjähdysmäistä yleistymistä näille on ennustaa ennen kuin hinnat tulee reilusti alaspäin.
Veikkaus psvr hinnaksi suomeen 450-499€. Kyllähän se noilla hinnoilla aikas monta perhettä karsii pelistä pois.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Oculus Riftin kuluttajaversion ennakkotilaushinta Suomeen hilpeät 699€. Jos Sony lähtee oman härvelinsä kanssa vähänkään samoille linjoille, niin hankala mitään kovin räjähdysmäistä yleistymistä näille on ennustaa ennen kuin hinnat tulee reilusti alaspäin.
Hieman pelottaa mikä vaikutus tällä on PSVR:n hintaan. Sonyn puolelta on aiemmin todettu kypärän maksavan uuden konsolin verran ($400-ish). Tiedä sitten onko enää paineita tarjota edullista pakettia, jos kilpailijoiden tuotteet ovat +700€.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hieman pelottaa mikä vaikutus tällä on PSVR:n hintaan. Sonyn puolelta on aiemmin todettu kypärän maksavan uuden konsolin verran ($400-ish). Tiedä sitten onko enää paineita tarjota edullista pakettia, jos kilpailijoiden tuotteet ovat +700€.
Shu Yoshidahan taisi enemmmän viitata hinnoittelumalliin, ei niinkään hintaan. Ja tuolla mallilla tarkoitetaan siis sitä, että laite myydään nahkoineen ja toivotaan katteiden tulevan softan kautta. Sonyn etunahan (Oculukseen verrattuna) on se, että kerran myyty laite mahdollisesti tuottaa kassavirtaa pitkälle tulevaisuuteen. Ja kilpailijoitten hinta on vain jonkinmoinen yläraja, mutta aina kannattaa muistaa se, että esim. PSVR:n vaihtoehtona ei ole pelkästään Oculus tai Vive, vaan myös "ei mitään". Ei mitään on yleensä se ensimmäinen hinta, johon verrataan, ja minkä tahansa hinnan maksaminen täytyy perustella jollain arvolla, joka hinnan vastineeksi tarjotaan.

Itse luotan/toivon hinnan asettuvan jonnekin 250-300 euron hujakoille, ehdoton kipuraja on itselläni neljässä sadassa, ja tuonkin summan pulittaminen edellyttää jo melkoista killer appia. Tällä hetkellä en moista muista nähneeni.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

[SUB][/SUB]
Veikkaus psvr hinnaksi suomeen 450-499€. Kyllähän se noilla hinnoilla aikas monta perhettä karsii pelistä pois.

Varmasti, ja alaspäin saisi tulla aika paljon jotta tätä karsintaa ei tapahtuisi. Eiköhän se kohderyhmä löydy ostokykyisestä, uudesta teknologiasta kiinnostuneista early adoptoreista.

Virtuaalitodellisuus on ollut lupaus uudesta jo vuosikymmeniä. Nyt on tulossa todella se hetki, jolloin kehittäjät ovat valmiita laajalla rintamalla lähestymään kuluttajatuotteilla. Me pleikkarin omistajat olemme tässä aivan eturintamassa, ensimmäisten joukossa kokemassa jotain ihan uutta. Veikkaan Sonyn katsoneen nyt ensin Riftin kortit ja lyö julkaisupäivän sekä hinnan pöytään tämän jälkeen.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Oculuksen paketti vaikuttaa melko tyyriiltä. Osaako hardware-niilot arvioida minkälaisia "kompromisseja" Sony mahdollisesti joutuu tekemään VR-pakettinsa suhteen tuon lisäpumpun takia?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Osaako hardware-niilot arvioida minkälaisia "kompromisseja" Sony mahdollisesti joutuu tekemään VR-pakettinsa suhteen tuon lisäpumpun takia?

Samanlaisia kuin mitä tekivät PS3:n kanssa, eli pakkasivat 900 euron edestä rautaa pakettiin, jota myytiin reilulla kuudella sataa. Nyt ehkä eivät ota takkiin yhtä paljon jokaisesta myydystä värkistä.

Oma arvioni hinnasta perustuu puhtaasti siihen, että vertaan tuossa käytettävää teknologiaa hyvälaatuisiin matkapuhelimiin. Otetaan esimerkiksi Oneplus One. Tuossa on FullHD-näyttö, railakkaasti prosessoritehoa ja muistia omiin tarpeisiin. Sekä 3G/4G-radiot, WiFi, GPS ja muuta turhanaikaista. Kun tuosta riipii pois elektroniikkaa, lisää optiikkaa ja vähän kuorrutetta, niin saadaan käytännössä laite, joka muistuttaa PSVR:ää. Muistiahan ei hirmuisesti tarvita, ja prosessointitehoakin tulee sen apunäytönohjaimen verran. Nollakatteella pitäisi pystyä helposti korkeintaan vähän kalliimpaan jälleenmyyntihintaan kuin mitä Oneplus, jota myydään siis 249 eurolla.

Tärkein syy Oculuksen ja PSVR:n hintaerolle on se, että Zuckerberg haluaa tehdä Oculuksella rahaa. (Niin tietysti Sonykin, mutta bisneslogiikka on eri.)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Oma arvioni hinnasta perustuu puhtaasti siihen, että vertaan tuossa käytettävää teknologiaa hyvälaatuisiin matkapuhelimiin. Otetaan esimerkiksi Oneplus One. Tuossa on FullHD-näyttö, railakkaasti prosessoritehoa ja muistia omiin tarpeisiin. Sekä 3G/4G-radiot, WiFi, GPS ja muuta turhanaikaista. Kun tuosta riipii pois elektroniikkaa, lisää optiikkaa ja vähän kuorrutetta, niin saadaan käytännössä laite, joka muistuttaa PSVR:ää. Muistiahan ei hirmuisesti tarvita, ja prosessointitehoakin tulee sen apunäytönohjaimen verran. Nollakatteella pitäisi pystyä helposti korkeintaan vähän kalliimpaan jälleenmyyntihintaan kuin mitä Oneplus, jota myydään siis 249 eurolla.

Mukava nähdä, että vaihteeksi joku tarjoaa kunnon perustelut omalle hintaennusteelle. Jos PSVR:n lopullinen hinta on 250-300€ olisi tämä melkein no-brainer ostos itselle. Tietenkin sillä oletuksella, että a) tekniikka toimii ja b) pelitarjonnasta löytyisi edes muutama laadukkaampi tekele. Sen sijaan +400€ hintalappua on mahdoton sulattaa. Etenkin kun itse konsolista tuli maksettua vaivaiset 270€ vuosi takaperin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mukava nähdä, että vaihteeksi joku tarjoaa kunnon perustelut omalle hintaennusteelle. Jos PSVR:n lopullinen hinta on 250-300€ olisi tämä melkein no-brainer ostos itselle.

Toisaalta mulla on historiaa vähän turhan optimistisista hintaennusteista, kun vertasin Hololensiä Google Glassiin... (No okei, en esittänyt mitään hinta-arvausta varsinaisesti, mutta jos olisi esittänyt, niin veikkaus olisi mennyt tuohon 1200-1300 euron haarukkaan.)

Mutta edelleen, Sony tähtää (massa)kuluttajamarkkinaan, Microsoft ammattilaisiin. Oculusta myydään HC-PC-pelaajille, joille 700 euroa ei ole hinta eikä mikään. Kohdesegmentin valinnnalla on älyttömän iso rooli vähittäismyyntihinnan määräytymisessä.
 
Ylös Bottom