Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitä olette mieltä lasien 18ms viiveestä?
Tuo on todella pieni viive verrattuna siihen että jos pelaat tavallisella näytöllä peliä joka pyörii 60 fps niin itse pelin aiheuttama viive on vähintään 60-80 ms ja siihen päälle vielä näytön viive. 30 fps peleissä pelin aiheuttamaa viivettä on jo 100-120 ms. PC pelaajat pääsevät parhaimmillaan 144 Hz monitorilla ja pelin pyöriessä 144 fps noin 25-30 ms viiveeseen. VR lasien alle 20 ms viive on siis huippuluokkaa.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mikä VR laseissa maksaa? Kallein komponentti täytyy olla näyttö; 120 Hz, Full HD OLED-näyttö ei varmasti ole halvimmasta päästä. Sen sijaan esim. vastaavat linssit löytyy jo muutaman kympin VR laseista ja liikkeentunnistukseen tarvittavia kiihtyvyysantureita on jo joka puhelimessa ja monessa peliohjaimessa. Kamera ja mahdollinen lisäprosessointiyksikkö nostavat hintaa, mutta oma veikkaus on että lasit ja kamera maksavat julkaisussa 299 tai alle.
Sonyllähän on jo pidempään ollut tuotevalikoimassa erilaisia Personal 3D viewereitä. Heikommalla tekniikalla hinta pyörinyt noin viidessä sadassa.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Miksei siis voisi maksaa uudesta "näytöstä" (ja tuo 500e olisi siitä pieni hinta), joka tuo kuitenkin pelaamiseen niin paljon uutta syvyyttä ja hauskuutta.

Niin, kun/jos tuo. Vrt. kun näin ensimmäistä kertaa 3D:tä valkokankaalta 1990-luvun lopulla vartin verran olin ihan myyty siitä miten hauskaa se oli sen hetken, mutta vuonna vielä vuonna 2015 olen ihan varma siitä etten kaipaa 3D:tä kotiini ja leffoissakin sen tuoma hyöty on aika minimaalista. Eli kunhan tarjolla on muutakin kuin Wii Sports -henkistä kahden illan nauratusta niin 500e on meikäläiselle ihan ok hinta, ekana tekniikkaan mukaan hyppääville lähtöhinta ja day onen tarjonta on tietenkin ihan se ja sama, kuten jokaisen uuden laitteen kohdalla. Ja hyvä niin, kyllä teknologiaintoilijoita kaivataan aina :)

Ehkäpä tässä kaikessa jää vähän sivuun itse sisällöstä puhuminen ja se mua kiinnostaa ja innostaa oikeastaan enemmän kuin se, maksaako tämä 299e vai 499e. Millaisia pelikokemuksia laseille suunnitellaan? Onko tarkoituskaan, että lasit päässä seikkaillaan 40h (saati 200h) pituisia seikkailuja, vai ovatko ainakin alkuun pelit enemmänkin lyhyitä pyrähdyksiä, show-henkistä ihmettelyä uuden teknologian avulla? Jälkimmäisetkin olisivat meikäläiselle ihan ok, mutta sitten taas päädytäänkö tässä tilanteeseen, jossa lyhyemmistä kokemuksista joutuu maksamaan täyden hinnan? Kuten jo siis viittasin niin Wii Sports oli alkuun kiva ja mullistavakin juttu, mutta sitten tarvitaan muutakin.
Tämä siis koskien lähtökohtaisesti VR:lle suunniteltavia yksinpelejä, nettipelit ja esim. kilpa-ajopelien VR-tuet ovat sitten asia erikseen. Pitäis varmaan vähän perehtyä tarkemmin että mitäs kaikkea Oculuksen laitteilla tässä vaiheessa pelaillaan, sieltä varmaan saisi suuntaa.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

3D telkkarissa on aika turha gimmick, mutta jos kunnollinen liikkuvaan kuvaan pystyvä View-master tulee niin syöksyn kauppaan. Ainoa mikä huolettaa, että voinko yhä vain istua sohvalla voimatta pahoin pelatessa. Oculuksen demossa tuli paha olo ja urheilla tykkään ulkona. Kotona pelihetket mielellään tsilaksoidun sohvalla. Miten siis esim. FPS- ja roolipelien ohjaus taipuu tämmöiseen?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Miten siis esim. FPS- ja roolipelien ohjaus taipuu tämmöiseen?

En ymmärrä miten ohjaus liittyy tähän? FPS -peleissä sä ohjaat edelleen pelihahmoasi pädillä, kuten nytkin. Lisäksi sinulla on mahdollisuus kääntää päätä vaihtamatta tähtäyssuuntaasi. Eli voit kökkiä käytävällä piippu oletettuun hyökkäyssuuntaan, ja välillä pälyillä olkasi yli mahdollisia selkään puukottajia. Kypärä ei siis muuta ohjausta _mitenkään_. Ainoa, että 3rd-person -peleissä, todennäköisesti kääntelet vain ulkopuolisen kameran suuntaa päälläsi hahmon pään sijaan, mikä ei välttämättä ole kovin loogista aluksi.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kypärä ei siis muuta ohjausta _mitenkään_.

Mietin juuri tuota 1st-person näkökulmaa. Nykyisellään useimmiten tähtäin on näytön keskellä ja nuoli lähtee pyssystä aina line of sight -suuntaan. Myös kulkeminen on sidottu tähtäimen suuntaan. VR:n kanssa pää ohjaa katsetta ja pädi tähtäintä/kulkusuuntaa? Kai jotain siis pitää miettiä uusiksi?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mietin juuri tuota 1st-person näkökulmaa. Nykyisellään useimmiten tähtäin on näytön keskellä ja nuoli lähtee pyssystä aina line of sight -suuntaan. Myös kulkeminen on sidottu tähtäimen suuntaan. VR:n kanssa pää ohjaa katsetta ja pädi tähtäintä/kulkusuuntaa? Kai jotain siis pitää miettiä uusiksi?

Voitaisiinko tässä ajatella taistelukopterin lentäjän visiiriin heijastettavaa ohjausliittymää? Siinä konetykki kääntyy pään liikkeiden mukana. Lopullinen tähtäys kuitenkin ohjaimesta. Esimerkki pelistä jossa VR-kypärä voisi toimia erinomaisesti.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mietin juuri tuota 1st-person näkökulmaa. Nykyisellään useimmiten tähtäin on näytön keskellä ja nuoli lähtee pyssystä aina line of sight -suuntaan. Myös kulkeminen on sidottu tähtäimen suuntaan. VR:n kanssa pää ohjaa katsetta ja pädi tähtäintä/kulkusuuntaa? Kai jotain siis pitää miettiä uusiksi?

Olemassa oleviin peleihin ei juurikaan, tähtäin leijailisi edelleen siellä "ilmassa", mutta ei vain kääntyisi kuvakulman mukana. Useampi fps-peli on tukenut pään kääntelyä irrallisena tähtäyksestä: ensimmäinen mikä tulee mieleen on Duke Nukem 3D, jossa päätä pystyi kääntämään erillisestä näppäimestä. Erilaisia mm. kameraa tukevia pelejä on useita, jopa konsoleilla, joissa voi päätä hieman kääntämällä saada pelihahmon katseen kääntymään, autopelejä ja sotapelejä.

Sen sijaan tuleviin peleihin voisi suunnitella Nisupullan mainitsemaa tapaa. Vastaavasti esim. Battlefieldissä pelihahmoja voisi "spottailla" pelkällä katsellaan ilman, että aseen piipun pitäisi olla suunnattuna kohteeseen. Tietenkin tulee myös pelejä, joissa pelihahmoa ohjataan myös katseella, eikä esim. ohjaimella. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eilinen PlayStation Experience paljasti joukon uusia VR -pelejä. Mielenkiintoisinta oli nähdä Ubisoftin olevan mukana jo alusta alkaen. Suuri talo pystyy kuitenkin tarjoamaan laajemmat resurssit tuotekehitykseen. Heidän kaupunkilentely Eagle Flight pitää sisällään yksinpelin lisäksi moninpelitilan aina kuudelle pelaajalle. Yhä kuitenkin puuttuu se ässäpeli, joka antaisi laseille alkuinnostusta syvempää sisältöä.


http://youtu.be/H3Y1MZwkv4g



http://youtu.be/peT_qtnatsc
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tutkimuslaitos povaa PlayStation VR:lle vuoden 2016 myyntejä aina 1,5 miljoonaan asti. Näin ollen se tulisi päihittämään kilpailijansa Oculus Riftin ja HTC Viven. Syynä tähän on VR:n oletettu matalampi hinta. Sony on sanonut lasien maksavan "konsolin hinnan". Eli jotain 300-400 € luokkaa oma veikkaus. Julkaisu vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Lähde: http://www.psu.com/news/28927/PlayStation-VR-to-sell-15-million-by-end-of-2016
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jos ton ARK: Survival Evolvedin saavat toimimaan tolla vekottimella, niin siinä on sisältöä muutamaks sadaks tunniks
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tutkimuslaitos povaa PlayStation VR:lle ensi vuoden myyntejä aina 1,5 miljoonaan asti. Näin ollen se tulisi päihittämään kilpailijansa Oculus Riftin ja HTC Viven. Syynä tähän on VR:n oletettu matalampi hinta. Sony on sanonut lasien maksavan "konsolin hinnan". Eli jotain 300-400 € luokkaa oma veikkaus. Julkaisu vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

VR kiinnostaa ja paljon. Silti 400 euron satsaus kuulostaa melkoiselta summalta, sillä itse konsolia on myyty ajoittain jo ~300€ hintalapulla.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

VR kiinnostaa ja paljon. Silti 400 euron satsaus kuulostaa melkoiselta summalta, sillä itse konsolia on myyty ajoittain jo ~300€ hintalapulla.

Minä ajattelen niin, että nyt ei sitten enää tarvitse tvtä ostaa pelaamisen ehdoilla vaan voi rauhassa kyyhöttää tuo telkkari päässä vaikka sohvan alla tai muussa mielipaikassa. Kyllä menee taas ainutkertaista elämää hukkaan tämänki vehkeen kanssa.

Toki voi olla että ei sitä jaksa kymmeniä tunteja yhtäsoittoa pitää päässä vaan välillä täytyy lepuuttaa pääkoppaa ja siirtyä television ääreen. Eikös aika moni ole voinut pahoin näitä kokeiltuaan, itse en vielä ole päässyt kokeilemaan, mutta Sonnyhän on kehuskellut parantaneensa tuotakin osa-aluetta reilusti.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Minä ajattelen niin, että nyt ei sitten enää tarvitse tvtä ostaa pelaamisen ehdoilla vaan voi rauhassa kyyhöttää tuo telkkari päässä vaikka sohvan alla tai muussa mielipaikassa.
Pitää muistaa ettei PSVR tuki löydy jokaisesta PS4 -pelistä. Wikipedian listauksen perusteella julkistettuja PSVR -pelejä/tekniikkademoja on 72 ja luultavasti huomattava osa näistä on perinteistä shovelware roskaa mitä nähdään jokaisen lisälaitteen julkaisussa. Muistan vieläkin Ubisoftin potki kasseille Kinect pelin. Onkin mukava nähdä ettei Ubisoft ole julkistanut kuin vasta kaksi VR peliä PS4:lle :A

Silti vaikea nurista mahdollisesta 400 euron hintalapusta. Tietääkseni Facebook eikä HTC/Valve ole vahvistanut omien VR-lasien hintaa? Oculus Riftin edustaja taisi mainita syksyllä, miten VR -pelaaminen PC:llä kustantaa yli tuhat dollaria mihin ainakaan oma budjetti ei taivu.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ensimmäinen kuva kuluttajaversiosta. Datakypärän (sisältää 5,7" OLED-näytön) lisäksi pakettiin kuuluu mustaan laatikkoon pakattu apunäytönohjain prosessoimaan grafiikat konsolin rinnalla. Kaapelin ohjausyksiköstä pystyy kontrolloimaan äänenvoimakkuuta, mikrofonia ja poweria.

CVfa8N4XIAAnxU7.jpg:large


Lähde: https://twitter.com/VRFocus/status/673247402724233217
Lähde: http://www.polygon.com/2015/12/16/10287734/retail-playstation-vr-box
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jotenkin olen onnistunut sivuuttamaan VR:n tekniikkapuolen siten, että en ollut hoksannut olleenkaan sen mukana tulevaa apunäytönohjainta. Se kyllä lisää hiukan kiinnostusta, sillä suurimpia huolenaiheita on ollut ainakin itselläni PS4:n taipuminen ilmeisen paljon enenmmän laitteistolta vaativaan VR-toistoon. Jos "kunnon" virtuaalitodellisuuteen vaaditaan nykytekniikalla reilun tonnin PC-yhdistelmä, niin Sonyn insinööritkin ovat saaneet kyllä urakoida (tai leikata voitoista, mikä on ollut myös Sonylle tuttua). Hienoja trailereita on kyllä tullut julki tässä vuoden mittaan, joten suht. "fotorealistiseen" tyyliin nähtävästi kykenee myös PS4 VR-peleissään, vaikka eihän se pelaamisen osalta ainoa vaikuttava tekijä olekaan.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Toivottavasti vaan ei laitteelle käy kuten monelle Sonyn (teknisesti) hienolle värkille, eli loppupeleissä haudataan täydessä hiljaisuudessa ja innokkaimmat fanit menettävät rahansa.
Mielestäni tälle ei luvattu minkäänlaista PC-puolen tukea, jolloin laitteen muutenkin elinkaari on PS4:n mittainen?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mielestäni tälle ei luvattu minkäänlaista PC-puolen tukea, jolloin laitteen muutenkin elinkaari on PS4:n mittainen?

Paitsi, ellei se ole myös yhteensopiva myös seuraavan playstation -konsolin kanssa. Ulkoinen keskusysikköhän VR:ssä ainakin tukisi tätä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Toivottavasti vaan ei laitteelle käy kuten monelle Sonyn (teknisesti) hienolle värkille, eli loppupeleissä haudataan täydessä hiljaisuudessa ja innokkaimmat fanit menettävät rahansa.
Mielestäni tälle ei luvattu minkäänlaista PC-puolen tukea, jolloin laitteen muutenkin elinkaari on PS4:n mittainen?

Mitä ovat olleet tällaiset värkit?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitä ovat olleet tällaiset värkit?

No mielestäni Vita/PSTV on pahin esimerkki (ei noita nyt tosiaan montaa ole, mutta uumoilen tässä samaa kohtaloa)... Teknisesti tuo olisi/on kova peli, mutta kun nyt PSTV mulla on lähinnä vain etäpelausyksikkö PS4:lle ja Vita kerää pölyä pöytälaatikossa. Move-ohjaimenkin käyttö on perin vähälle jäänyt ilmiö. PS4:ssahan ei onneksi tuosta tarvitse maksaa, kun se on 'sisäänrakennettuna' ohjaimessa (tietty vaatii kameran).

@Lebe: Tottahan tuo on, toivotaan, että homma ottaa tuulta alle ja koko kapistus on olemassa vielä parin vuoden päästä...
 
Ylös Bottom