Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

En kyllä usko että Fallout 4 voi mitenkään tulla PSVR versiona PS4 konsolille. Ei sitä vaan pysty saamaan pyörimään PS4 VR ympäristössä tarpeeksi sujuvasti.
Joo, ei tuota tarvitsekaan uskoa. Setä väsyneenä muisti omiaan. Eli Fallout 4:n VR-versio on toistaiseksi ilmoitettu vain Vivelle. Ja aivan totta on, että ilman melkoista remonttia ei PS4-versio hyppää edes siihen 60 fps:ään, joka sitten PSVR:n puolesta jotenkin hienostuneesti väännetään 120 hertsiin asti.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itsekin pääsin testaamaan pikaisesti PSVR:ää, sillä Amerikan Playstation järjestää yhteistyössä Best Buyn kanssa demo-tilaisuuksia ympäri Yhdysvaltoja ja Kanadaa. Piipahdin tässä lomamatkalla yhdessä Best Buyssa, jossa testasin pikaisesti Eve Valkyrieta (jonka olemassaolo ei ollut aktiivisessa muistissa). Avaruuslentelypeli on mech-combatin kanssa genre, jonka uskon parhaiten toimivan VR:llä, ja olin oikeassa. Jossain reilussa viidessä minuutissa ei mitään kovin syvällistä kuvaa ehdi pelistä saada, joten se saattaa olla sisällöltään kohtuullisen köyhä, mutta teknologiademona tosi vakuuttava.

Tekniikka toimi: ruudunpäivitys ja katseen suunnan seuranta eivät jättäneet toivomisen varaa. En ole ihan varma, olisiko kuvaa saanut säädettyä vielä tarkemmaksi, mutta jo ilman virittelyä laatu oli riittävän hyvä. Aiemmin esitettyyn kysymykseen silmälaseista voin sanoa, että ei ongelmaa, ja samaa sanoi ennen minua haihäkkiä säikkynyt vanhempi herrasmies. Ergonomisesti näyttö on pirun hyvin suunniteltu, ja fyysisen rasituksen puolesta en usko pitemmänkään käytön olevan tuskallista.

Sen sijaan kypärän riisumisen jälkeen oli hetken aikaa vähän hutera olo, ja saatoin palloilla Best Buyn käytävillä aika eksyneen oloisena, kun yritin taas orientoitua ympäristöön. Kotona palautuminen voi olla helpompaa, mutta jotenkin epäilen, että käyttöä kannattaa harrastaa maltillisissa stinteissä.

Ensikosketuksen jälkeen täytyy sanoa, että alkoi kutkuttaa ja saatan hyvinkin käydä poimimassa kypärän kotio, kunhan niitä saa kaupasta. Eve Valkyrie ja ehkä myös RIGS lähtevät samalla matkaan. (Eivät lähde kirjaimellisesti: ostan ne digitaalisina.)
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt kun vihdoin pääsin testaa Playstation VR-laseja niin tiedän oman mielipiteeni kyseisistä virtuaalilaseista. Minulla on aiempaa kokemusta HTC Vive -laseista ja se oli minun ensimmäinen VR-kokemus ja silloin minulle jäi positiivinen ajattelu virtuaalilaseista. Nyt minun piti testata alle viiden sadan euron VR-lasia ja pakko myöntää että en odottanut mitään suurta Viven jälkeen, kun kuitenkin hintaero on hyvin suuri. Pakko nostaa Sonylle hattua, kun ryhtyi VR-bisnekseen ja teki halvan tavan tutustua VR:ään. Sonyn VR-lasit on varmasti ensikertalaiselle mahtava elämys, mutta Oculuksen tai Viven jälkeen huomaa kyllä eron.

Yllätyin kuinka hyvin ruudunpäivitys toimi ja kuvakin oli ihan ok. Kuulemma säätövaraa on, mutta itse en oikein tajunnut mitä sillä tarkoitettiin, ehkä kuvantarkkuutta? Joka tapauksessa kuvan tarkkuus oli huonompi kuin muiden VR-lasien, mutta Sonyn VR-lasit on kuluttaja ystävällisemmät hintansa vuoksi.
Minulle tuli todella huono olo lasien jälkeen, enkä tiedä miksi, koska esimerkiksi Vivellä ei näin käynyt. Olisiko syynä sittenkin hitusen huonompi ruudunpäivitys? Yleensä minua ei heikota kovinkaan helposti.

En muista pelin nimeä mitä testasin, mutta liittyi avaruuteen. Odotan kyllä muiden pelien esittelyä, sillä kyseinen peli oli hieman tylsähkö omaan makuuni. Sonyn trailereiden perusteella on luvassa lisää VR-pelejä joka on hyvä asia! Haluan ensimmäiseksi nähdä kuinka hyvin Sonyn VR-lasit menestyy ennen kuin ostan omalle konsolille ne. Voi olla, että Vive riittää minulle, mutta Sonyn VR-yksinoikeudet houkuttelisi..
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Minulle tuli todella huono olo lasien jälkeen, enkä tiedä miksi, koska esimerkiksi Vivellä ei näin käynyt. Olisiko syynä sittenkin hitusen huonompi ruudunpäivitys? Yleensä minua ei heikota kovinkaan helposti.

Monet sanoo että 90fps ois VR minimi ja jos sen alle menee niin aiheuttaa herkästi pahoinvointia.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Driveclub VR on näköjään julkistettu julkkari peliksi!!!
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuli testattua VR ekaa kertaa Linnanmäellä. Olihan se erikoista kun ei näe omia käsiään ja on yllättäen on jossain vedenalaisessa maailmassa. Tuntui varsin aidolta, tosin siihen taisi auttaa junan liike. Mitään pahoinvointia tai huimausta ei siitä tullut että nyt vain odottamaan Sonyn omia laseja
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko Linnanmäellä tai jossain muualla mahdollisuutta testa VR ensi viikolla?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Moi
Joo Lintsillä vanha linnunrata sisävuoristorata tuunattu VR laseilla. Mielestäni tosi mahtava kokemus ja ensikosketus VR laseihin. Junan liike synkattu siistiin avaruusmaisemaan. Maailma oli kuin piirrösanimaatiosta,mutta upeasti toteutettu. Nyt jään unelmoimaan ,josko lintsillä tilattaisi vaikka StarWars teemailta ja kunnon tiefighterlento kuolemantähteä tukoamaan synkättuna tuohon vuoristorataan.

VR virityksen suosiosta kertoi myös koko päivän ollut n. 40 minuutin jono. Homma eteni suht sujuvasti vaikka henkilökunta joutuikin auttelemaan varsinkin pienemmille lapsille laseja päähän.

Pa tilasin pahimpaan vr nälkään kiinalaisesta nettikaupasta 13$VR lasit ,kun ei malta odottaa PSVR:ää.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kiinnostaisi kyllä miten kokemus poikkeaa Gear VR-laseista. Mulla on tuo Samsungin laitos ja vaikka muutama kokemus on saanut hihkumaan ääneen, niin ei sitä kauhean montaa minuuttia jaksa. Parhaita kokemuksia ovat olleet jotkut kauhuvideopätkät sekä peleistä Temple Run, jota on oikeasti vaikea pelata seisaallaan horjumatta. Mutta lasit hiostavat ja resoluutio tökkii sen verran että 10 minuuttia on melkeinpä maksimi kerrallaan.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sony voisi panostaa hiukan webbisivujen toimintaan, storehan on aika kauhee kikkare mutta sitten että osaavat tyriä helpossakin asiassa kuten PSVR "uutis/postituslistassa".. lomakkeen täytön jälkeen tulee ilmoitus että sähköpostiin pitäisi tulla parissa minuutissa infoa mutta lukuisien yritystenkin jälkeen tulos on puhdas 0 :(

https://www.playstation.com/fi-fi/explore/playstation-vr/get-updates/

Ilmeisesti jakoon tulisi tietoa esittelytilaisuuksista yms. mutta ei kai ne sitten halua saada tuotetta myydyksi.. vai onko joku saanut tuosta mitään vastausta emailiin?
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vau! Ensimmäinen kokemus PSVR:stä. Päällimmäisenä tunne odotuksien täyttymisestä. Savolainen aateli koko komeudessaan mahtuu silmälasien kanssa näiden VR-lasien sisälle. Säätövaraa löytyy rutkasti ja lopuksi vielä näyttö tuotiin aivan silmien eteen, peittäen myös poskipäiden alueen tiiviiksi. Remmi kulkee otsalta niskan kautta takaisin ja kannattelee laseja, vieden painon pois nenältä.

Pelasin Boundia, jossa liikutaan kolmannen persoonan kuvakulmasta. Ei mitään pahoinvointia. Ympäristö tulee "iholle". Olet konkreettisemmin tilassa. Ohjasin dualshockilla ja istuen. Pelaan tätä peliä heti mielummin näillä laseilla kuin televisiosta. Läsnäolo vahvempi. Iho meni kananlihalle ja tämä on ollut varma merkki onnistumisesta.

Jatkamme tästä kohti Samsungin VR-esitystä.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Gamescomissa, Saksan Kölnissä viime lauantaina. Positiivinen ylläri ja siihen varmasti vaikutti myös sattuman valitsema peli, Bound VR:


Toivottavasti heti alkuun tulee kunnon pelejä eikä mitään tämmöstä skeidaa. VR kumminkin ennakkotilattu ja jos ei mitään järkevää oo heti tulossa, niin täytyy sitten vaan perua ja odotella.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Toivottavasti heti alkuun tulee kunnon pelejä eikä mitään tämmöstä skeidaa. VR kumminkin ennakkotilattu ja jos ei mitään järkevää oo heti tulossa, niin täytyy sitten vaan perua ja odotella.

Itselle Bound VR on juuri sitä mitä olen virtuaalitodellisuudelta hakemassa. Oma maailmansa joka imaisee täysin sisäänsä ja tunnet olevasi todella siellä jossain. Kyse on tämän kohdalla tasohyppelystä, ei mistään sen kummemmasta. Läsnäolo seikka joka tekee tästä poikkeuksellisen verrattuna aikaisempiin kokemuksiin. Pidän toisaalta myös pelin visuaalisesta annista.

Tässä esimerkkiä toisesta suunnasta, jossa lähtökohtana on perinteisempi televisiopeli ja siihen mukaan on tuotu lasit.

 
Ylös Bottom