Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tosin, en edelleenkään näe ajopelien lisäksi mitään genreä missä tuosta vr:stä olisi oikeasti mitään iloa, jossa se oikeasti toimisi. (Paitsi kauhupeleissä, joiden tarjonta on minimaalista)

Aion jatkossa pelata pääsäätöisesti pelit ihan normaaliruudulta, mutta virtuaalitodellisuuteen pääseminen lasien avulla kiinnostaa. Toki satunnaisesti tulee varmasti testattua laseja myös pelikäytössä, mutta pitkiä sessioita en usko kykeneväni pelaamaan. Lasit ovat minulle portti virtuaalitodellisuuteen, ei virtuaalipelaamiseen.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kyllä on mahdollista katsoa myös 360 videoita ja valokuvia. Viihdekäyttö ei jää yksin peleihin.

Mitä tulee tuohon pahaan oloon. Pelintekijät pyrkivät kehittämään tekniikoita joilla sitä voidaan minimoida. Oireet ovat yksilöllisiä ja siedätys toimii tässäkin mitä ilmeisemmin. Ne jotka ovat laseja käyttäneet enemmän, pärjäävät niiden kanssa paremmin?

En ottaisi lähtökohdaksi nykypelit ja niiden muuttaminen VR-peleiksi. Parempi kun tehdään pelit puhtaalta pöydältä täysin lasien omilla ehdoilla. Aivan kuten FPS-räiske ei toiminut mobiileilla alustoilla, tarvittiin ihan omat pelit ennen kuin menestystä tuli.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Totta nämä kuuluu samaan kastiin. Oikeastaan mun ajatus ei muutu. Nämä kaikki nimittäin on pelejä, joita isoin massa ei osta. Eli mikä on se juttu joka pitää lasit elossa tulevaisuudessa? Meille tekniikkahörhöille voi myydä mitä vain, mutta mikä myy massalle. Se kuitenkin määrittää tulevaisuuden.

Tuokin vähän riippuu. Esim: Star Trek Bridge crew varmasti kiinnostaa perus pelaajia isompaa joukkoa. Kukapa sarjan fani ei olisi unelmoinut joskus kävelevän tähtilaivan käytävillä? Kyse toki on edelleen nörteistä, mutta vain isommasta ryhmästä
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Uskoisin kyllä, että VR on tullut jäädäkseen. Aina tällaiselle on ollut tilausta ja ihmiset ovat halunneet "paeta todellisuutta" tai kokea jotain uutta. Läpilyönti tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa lopullisesti, kun läppäritkin jaksaa pyörittää VR-sisältöä ja lasit alkavat olla arkipäivää.

Mieleen tulee paljonkin mahdollisia käyttökohteita jotka voivat lyödä läpi:
Työpaikan palaverit ulkomaalaisten kanssa tai kotoaan VR:llä samassa tilassa.
Joku second life tyylinen VR-seurusteluyhteisö tulee aivan 100% varmasti joku päivä ja uskon, että tälle on massiivinen kysyntä.
Joku fallout/startrek jnejnejne fanboy voi ostaa pelkästään yhden pelin takia headsetin, koska investointi ei ole mielestäni kovin iso.
Jossain sairaalassa oli VR:ää kokeiltu rauhoittavien sijasta leikkausta edeltävänä hoitona
Kaikki K-18 mahdollisuudet..

Itse ainakin löisin rahani sen puolesta, että tämä yleistyy vähän joka kotiin, vaikka aikaa se tulee ottamaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Uskoisin kyllä, että VR on tullut jäädäkseen. Aina tällaiselle on ollut tilausta ja ihmiset ovat halunneet "paeta todellisuutta" tai kokea jotain uutta. Läpilyönti tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa lopullisesti, kun läppäritkin jaksaa pyörittää VR-sisältöä ja lasit alkavat olla arkipäivää.

Mieleen tulee paljonkin mahdollisia käyttökohteita jotka voivat lyödä läpi:
Työpaikan palaverit ulkomaalaisten kanssa tai kotoaan VR:llä samassa tilassa.
Joku second life tyylinen VR-seurusteluyhteisö tulee aivan 100% varmasti joku päivä ja uskon, että tälle on massiivinen kysyntä.
Joku fallout/startrek jnejnejne fanboy voi ostaa pelkästään yhden pelin takia headsetin, koska investointi ei ole mielestäni kovin iso.
Jossain sairaalassa oli VR:ää kokeiltu rauhoittavien sijasta leikkausta edeltävänä hoitona
Kaikki K-18 mahdollisuudet..

Itse ainakin löisin rahani sen puolesta, että tämä yleistyy vähän joka kotiin, vaikka aikaa se tulee ottamaan.

Ymmärrän tarpeen, mutta kun tälläisillä uusilla jutuilla on paljon kiinni startista.

Nyt ei ole esitelty käytännössä mitään, mikä iskisi isoihin massoihin. Sit laitteet pölyttyy hyllyssä ja koko VR kuolee.

Potentiaalia olisi pelien ulkopuolella paljon...vielä ei ole esitelty oikeasti kovin ihmeellisiä silti.

Peleissä taas ei ole esitelty mitään muuta kuin tekniikkademoja pienten pelien muodossa. Eli tämä voi flopata täysin sen vuoksi, ettei ole keksitty sitä oikeaa tapaa pelata VR pelejä.
Eletään aikalailla kriittisiä hetkiä. Siksi pelottaa entistä enemmän, kun se isompi kohdeyleisö (pelien ulkopuolella, eli yritykset jne) on PC puolella, eikä sielläkään vahvasti VR:llä mene.

Itse uskon tulevaisuuden VR:n olevan ennemmin hologrammeilla tms toteutettu, jolloin itse pelaajaan ei sidota mitään laitetta joka on tiellä kokoajan. Eikös Microsoftilla joku tämän tyyppinen jo olekin, kun voisi omassa kodissakin pelailla?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt ei ole esitelty käytännössä mitään, mikä iskisi isoihin massoihin. Sit laitteet pölyttyy hyllyssä ja koko VR kuolee.

No jopas on synkeät kuvat maalattu taivaanrannalle. Lähdetään siitä ettei VR ole vielä edes kunnolla käynnistynyt.

Se lähtee tästä kun Sony julkaisee oman massoille suunnatun PlayStation VR:nsä. Tälle on tulossa yksin tänä vuonna jo yli 50 peliä, joista toki osa voidaan laskea jonkin sortin teknologiademoiksi. Luonnollista, kun ei vielä tiedetä mitä kaikkea uudella medialla voidaan tehdä. Kokeiluja tapahtuu sinne tänne, kunnes joku keksii sen ensimmäisen killerin. Sellaiseksi voidaan jo laskea tulevat kaahailu- ja lentopelit ohjaamonäkökulmasta. Nämä ovat kuitenkin liian lähellä perinteisiä pelejä ollakseen puhtaita oman lajinsa edustajia.

Alkuvaiheessa laitteeseen tarttuvat rohkeimmat, jotka ovat odottaneet VR:ää jo koko ikänsä. He haluavat olla mukana kokemassa uutta tuntematonta ja elää hetkessä mukana. Massat tulevat kyllä perästä kun sisältöä alkaa löytymään. Ja sitähän pukkaa jo täksi jouluksi.

Tuleva Playroom VR kerää yleisönsä lapsiperheissä.

 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ja tuosta sisällöttömyydestä. Kuinka monella on PC, joka jaksaa pyörittää VR sisältöä? Siksi se ei ole vielä lyönyt siellä läpi. Kuinka monessa talossa on PS4, ~30-50miljoonaa. Varmasti joulun yksi hiteistä on Sonyn VR-lasit ja ajoitus ei yllätä tähän loppuvuoteen ym. Eli pikkuhiljaa alkaa laitteet yleistymään ja ainakin omiin korviini kantautuu tutuilta aina silloin tällöin kertoumuksia "kuinka Ristolla kokeilin sen Oculusta!". Jotkut Gigantin ja verkkokaupan demotilaisuudet on aivan omiaan lisäämään myyntivolyymia, koska jos kotona on jo PS4 ja saat isot sävärit jostain demosta niin aika helposti tarttuu 450e lasit matkaan. Tänä vuonna vasta oikeasti tuli ensimmäiset lasit markkinoille ja Sonyltä tulee vasta parin viikon päästä ensimmäiset kuluttajaystävälliseen hintaan.

Jos mietitään tätä pelistudioiden näkökulmasta. Hyvä puoli olla heti alussa mukana on se, että voit myydä vähän ylihintaista skeidaa koska kilpailevaa sisältöä on hyvin vähän. Myöskään mitään kymmenien miljoonien kehitysbudjetteja ei vain voi olla tässä vaiheessa pelkälle VR-pelille, koska yksinkertaisesti vaikka jokainen headsetin omistava ostaisi sen pelin niin jäisi tappiolle. Siksi nyt on varmasti aluksi paljon pikkustudioiden tech.demoja ja isompien pelien "VR compatible"-viritelmiä. Mutta aivan varmasti jo ensi vuonna ja 2018 alkaa tulla sitä ns. oikeaa sisältöäkin ja muutama AAA-peli.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt ei ole esitelty käytännössä mitään, mikä iskisi isoihin massoihin.

Massoille tätä ei ole edes suunnattu tässä vaiheessa. Kyseessä on lisälaite, joka maksaa enemmän kuin itse konsoli.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mutta aivan varmasti jo ensi vuonna ja 2018 alkaa tulla sitä ns. oikeaa sisältöäkin ja muutama AAA-peli.

Vaikka tulisikin, tuo on tavalliselle tallaajalle äärettömän pitkä aika odottaa rahoilleen vastinetta jos laitteen hommaa jo nyt. Puhutaan kuitenkin tuossa aikajanassa jo PS5 aikakaudesta potentiaalisella VR 2.0 höystettynä. 2017 on viimeinen mahdollisuus saada se killer peli ulos jotta koko laite edes saataisiin kannattavaksi ja massan haluamaksi.

Ja mitä tulee teknologiafriikkeihin niin tuskin sieltäkään mitään riemunkiljahduksia tulee väh 40e hintalapulla varustettuja demoja kohtaan pidemmässä juoksussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Lisää kauhua.

Here They Lie, julkaisu 13.10.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hyvä olisi kyllä päästä testaamaan laitetta ennen ostopäätöstä. Kai demo systemejä löytyy sitten viimeistään pelikauppoissa
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuli peruttua tilaus, kun ei oo mitään järkevää peliä tulossa ainakaan julkaisuun. Lähes jokainen on semmosta mitä vi.... luokkaa [emoji2] Katsellaan ens vuonna uudestaan kun ja jos on tulossa kunnon pelejä. Jos tämä nyt edes tulee lyömään isoille massoille läpi, että niitä pelejä kannattaa tehdä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuli peruttua tilaus, kun ei oo mitään järkevää peliä tulossa ainakaan julkaisuun. Lähes jokainen on semmosta mitä vi.... luokkaa [emoji2] Katsellaan ens vuonna uudestaan kun ja jos on tulossa kunnon pelejä. Jos tämä nyt edes tulee lyömään isoille massoille läpi, että niitä pelejä kannattaa tehdä.

Tulemme todennäköisesti näkemään jonkin verran myös hybridipelejä, joissa perinteinen televisiopelaaminen kääntyy jossain kohtaa VR-pelaamiseksi ja päinvastoin. Nyt julkaisuvaiheessa tämä osio tarjotaan vielä lisänä, Battlefront VR ja Infinite Warfaren tapaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onneksi itselleni kelpaa releasen ajaksi kaikki kevyempikin sisältö ja kaikkea on kiva kokeilla. Hieman toki on sellainen kutina, että millään noista peleistä ei oikein ole jälleenpeluuarvoa (pl ajosimut). Rigs, Battlezone ja EVE esim. näyttää vähän siltä, että varmasti niitä 30min pelaa, mutta onko niissä mitään muita pelimuotoja tai kuinka paljon niissä on lopulta sisältöä jota jaksaisi vähän tahkotakkin. Paljon ei vaadittaisi, esim. Rocket League-tasoista jo jaksaisi pelata, mutta vähän yksitoikkoisilta moni noista lopulta vaikuttaa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itseä mietityttää pahoinvoinnin lisäksi resoluutio, te jotka olette VR testannu niin kuin suttuinen se kuva on?

Joku on yrittänyt jonkunlaista videota väsätä miltä Oculus DK1 näyttää.

[video=youtube;NNFWS4NHMuw]https://www.youtube.com/watch?v=NNFWS4NHMuw[/video]
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

https://www.youtube.com/watch?v=a21LfkWxAwo

Löytyi sattumalta tuollainen video. Heppu on testannut sekä Viveä että PSVR:ää, ja selvästi oli tyytyväinen Sonyn laitteeseen. Ainakin teknisen puolen pitäisi olla kunnossa niin hyvin kuin näillä ensimmäisen sukupolven laitteilla voi siis olla. Tottahan toki resoluutiot yms. tulevissa malleissa kehittyvät. Osa meistä kuluttajista on toki hyvinkin vaativia, ja pettymyksiäkin on varmasti luvassa.

Testasin Radio Suomipopin Aamulypsy-kiertueella Gigantin standilla HTC Viveä, ja olihan vaikuttava kokemus. Pikseliverkko oli näkyvissä, mutta ei se siinä 10 minuutin testauksessa häirinnyt. Ei tosin mitään hajua, millaisia säätöjä tuolle voi tehdä. Oli se siellä pelimaailmassa olemisen tunne kyllä niin vahva, että ei siinä pikseliverkot päässeet häiritsemään. Pitäisi tietysti saada pidemmäksi aikaa joku VR-setti testaukseen, jotta voisi paremmin arvioida. Jo tuossa kuitenkin tajusi sen, kuinka vaikeaa VR:ää on vaikea myydä, ellei asiakasta saa kokeilemaan laitetta. Toivon totisesti, että laitteita tulee Suomeenkin oikein kunnolla testattavaksi eri kauppoihin.

Oma PSVR-hankinta on kuitenkin vielä jäissä. PS4 Pro tulee vasta kuukausi VR-headsetin julkaisun jälkeen, eikä siinä ihan heti julkaisussa ole tosiaan ihan mitään superpeliä tulossa. Varmasti ihan hienoja kokemuksia kyllä tarjolla, mutta tuskin mitään, jota muistellaan vielä vuosien päästä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

oli kiva tietää näin ens aluksi että minkälaiset ohjaimet tähän tulee kylkeen. koska jos sä vaan pistät lasit päähän ja pelaat jollain ohjaimella niin eikö se "virtuaalitodellisuus" mene vähän niinkuin siinä? :D

ohjain on jo monessa pelissä huonompi kuin esimerkiksi hiiri ja näppäimmistö.

toiseksi terveysvaikutuksen: mitkä on pitkäaikaisen käytön vaikutukset? 2 ruutua sentin päässä silmistä tuskin tekee hyvää silmillä/aivoille. puhumattakaan siitä että sä pistät tommoset silmille ja headseti korville, jos semmottis käyttää vaikka puol vuotta aina kun pelaa niin miten keho siihen ragoi.

jos joku voi vinkata linkin missä näitä käsitellään niin olisi ihan ok :)
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itseä mietityttää pahoinvoinnin lisäksi resoluutio, te jotka olette VR testannu niin kuin suttuinen se kuva on?

Joku on yrittänyt jonkunlaista videota väsätä miltä Oculus DK1 näyttää.

[video=youtube;NNFWS4NHMuw]https://www.youtube.com/watch?v=NNFWS4NHMuw[/video]

Kyllähän se kuva aika suttua on. Lähelle näkee hyvin, mutta kauemmas taas ei oikein mitään. Ja esim pienempiä tekstejä on aika mahdoton lukea.

Esim. jos autopelit ottaa esimerkiksi, niin tuntemattomalla radalla voi olla vähän hankala ajaa, kun et välttämättä näe mihin suuntaan kauempana edessä oleva mutka kääntyy ja samoin jarrumerkkien ja kauempana menevien vastustajien näkeminen voi olla vähän heikkoa. Nämä kokemukset Oculus Riftin dk2:n pohjalta, jossa siis sama resoluutio kuin psvr:ssä.

Tuo on mielestäni aika hyvin suuntaa antava video, vaikka nyt on jollain kännykkäkameralla vissiin kuvailtu ja hankala tietysti verrata kuvaa normaalinäytöltä nähtynä.

https://youtu.be/Y2YDED_5c6I
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sieltä on viime yönä ilmeisesti jonkin sortin embargo rauennut, kun on tullut useampia unboxing-videoita. Tässä esimerkkiä Polygonilta, jossa paitsi puretaan myyntipaketista myös opetellaan kuinka lasit asetellaan päähän. Molemmat herroista omaa myös rillit, joten nyt saa hyvän demonstraation. Lasit saavat toimittajilta kiitosta siitä, miten paino on päälaella, eikä naamalla.




Tässä puolestaan puretaan myyntipaketista euroversio. Toimittaja käy rauhallisesti läpi paketin sisällön.





oli kiva tietää näin ens aluksi että minkälaiset ohjaimet tähän tulee kylkeen. koska jos sä vaan pistät lasit päähän ja pelaat jollain ohjaimella niin eikö se "virtuaalitodellisuus" mene vähän niinkuin siinä? :D

toiseksi terveysvaikutuksen: mitkä on pitkäaikaisen käytön vaikutukset? 2 ruutua sentin päässä silmistä tuskin tekee hyvää silmillä/aivoille. puhumattakaan siitä että sä pistät tommoset silmille ja headseti korville, jos semmottis käyttää vaikka puol vuotta aina kun pelaa niin miten keho siihen ragoi.

Kaikissa peleissä sanotaan ihan pleikkarin perusohjaimen toimivan sellaisenaan, tosin veikkaan sieltä kuitenkin tulevan pelejä joissa Move-patukat on se juttu. Niillä on kuitenkin helpompi/luonnollisempi operoida kolmiulotteisessa tilassa, kuten poimia ja asettaa.

Uuden teknologian kohdalla pelätään aina terveysvaikutuksia. Aikanaan 150 vuotta sitten kun tuli junat, pelättiin kovan nopeuden olevan hyvin epäterveellistä. Virtuaalilaseja on ollut jo vuosikymmeniä, nyt otanta tulee olemaan tosin huomattavasti suurempi ja aika näyttää onko jotain sellaisia terveysvaikutuksia mitä ei vielä havaita. Amerikassa käyttävät laseja mm. osana veteraanien kuntoutusohjelmaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kyllähän se kuva aika suttua on. Lähelle näkee hyvin, mutta kauemmas taas ei oikein mitään. Ja esim pienempiä tekstejä on aika mahdoton lukea.

Esim. jos autopelit ottaa esimerkiksi, niin tuntemattomalla radalla voi olla vähän hankala ajaa, kun et välttämättä näe mihin suuntaan kauempana edessä oleva mutka kääntyy ja samoin jarrumerkkien ja kauempana menevien vastustajien näkeminen voi olla vähän heikkoa. Nämä kokemukset Oculus Riftin dk2:n pohjalta, jossa siis sama resoluutio kuin psvr:ssä.

PSVR:ssä tosin oled mahdollisesti pienemmällä pikseliverkolla.. lisäksi PSVR on hiukan epälineaarisella linssillä joten kuvan keskellä pitäisi olla enemmän pikseleitä.
Omat kokemukset Rift DK1:stä, oli luokaton kuva, isot pikselit ja pikseliverkkokin näkyi. Kiinalaisen muovisen google cardboardin kanssa on tullut kokeiltua OLED 720p, 1080p ja 1440p(QHD) näytöt ja 1080 on ihan ok, 1440 alkaa olla jo siinä että pikselirajat ei näy (riippuu toki optiikasta ja näkökyvystä) mutta toki jos piirtää ilman reunapehmennyksiä valkean viivan mustalle pohjalle niin pikselikoko erottuu (no siihen on lääkkeenä AA) Kuva vaan tulee niin isona eteen että edes 4k näyttöpaneeli ei riitä jos pikseli ei ole laadukas AA:n suhteen.
 
Ylös Bottom