Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pool/snooker-pelit

Eli et ole käynyt kisoissa ja silti väität moista? Kisoissa kyllä ihan oikeilla säännöillä pelit sujuu hyvin, ei siinä kisasäännöillä tuurilla pärjää.
On siinä tuuria ihan lajin luonteen ja löysien pussien vuoksi paljonkin mukana jos pelaajat on suht samantasoisia, näkee jo ihan tv lähetyksissä. Aloituksen pussitukset jne isossa osassa, mitkä ei ole varmoja koskaan. Lisäksi paljon on lyöntejä mitä yritetään ja silti niissä on paljon tuuria mukana ja ei ikimaailmassa menisi snooker pöydällä edes 1/100 sisään. Lisäksi pool pöydällä löysät pussit edesauttaa sen, että kiven hallinta ei ole läheskään niin tarkkaa, vaikka tärkeää se siinäkin on. Mutta kaukana snookerin vastaavasta.
 
Eli et ole käynyt kisoissa ja silti väität moista? Kisoissa kyllä ihan oikeilla säännöillä pelit sujuu hyvin, ei siinä kisasäännöillä tuurilla pärjää.

Juuri viime viikolla tuli jotain SM-kisoja televisiosta ja muutamaa sääntöä tosissani ihmettelin. Naisten finaalissa toinen pussitti sekä oman että vastustajan pallon ja tämä ei ollut virhe. Lisäksi virheen jälkeen oli vapaa käsipallo aloitusalueen sijaan. Lukaisin säännöt nopeasti läpi ja näiden puutteiden sijaan sieltä löytyi elintärkeitä "keppi pöydällä on virhe" tyylisiä sääntöjä.

Kuten aiemmassa viestissäni totesin, oikeasti hyvät pelaajat, joita oletan SM-tasolla olevan, tyhjäävät pöydän aika hyvällä prosentilla noilla pöydillä. Siksi ihmettelen sääntöjen löysyyttä mainitsemissani asioissa, koska niillä tuotaisiin edes pientä lisähaastetta huippujen peliin. En tarvitse kisakokemusta tietääkseni, että pussit ovat älyttömän suuret ja lähes poikkeuksetta pienet leikkausvirheet eivät rankaise. Mitä tulee tuurin osuuteen, niin omien pallojen sijainti aloituslyönnin jälkeen määrittää aika paljon.
 
China open pyörii Eurosportilla ja Selby ottamassa köniinsä. Viimeisin freimi kestänyt kohta tunnin. Turvalyöntiä turvalyönnin perään.

Tätä kaipaisin peleihin. Kaikissa snooker peleissä AI on todella huono tekemään turvalyöntejä. Yleensä ei tee niitä laisinkaan.
Snooker Nation championshipissä sentään yrittää, mutta todella huonoja. AI ei siinäkään osaa yhtään tulla niistä snookereista ulos.
 
China open pyörii Eurosportilla ja Selby ottamassa köniinsä. Viimeisin freimi kestänyt kohta tunnin. Turvalyöntiä turvalyönnin perään.

Tätä kaipaisin peleihin. Kaikissa snooker peleissä AI on todella huono tekemään turvalyöntejä. Yleensä ei tee niitä laisinkaan.
Snooker Nation championshipissä sentään yrittää, mutta todella huonoja. AI ei siinäkään osaa yhtään tulla niistä snookereista ulos.

Hyvä pointti tämäkin. Hyvin olennainen osa lajia, joten pitäisi olla isossa roolissa pelissäkin. Niin tylsältä kuin se voi joidenkin korvissa kuulostaakin :D
 
Hyvä pointti tämäkin. Hyvin olennainen osa lajia, joten pitäisi olla isossa roolissa pelissäkin. Niin tylsältä kuin se voi joidenkin korvissa kuulostaakin :D
Toi on kyl vaikea toteuttaa. Miten saada ne tuntumaan luonnollisista. Sekä snookerin teko, että sen purku. Toisaalta typerää sekin ettei niitä ole.
 
Kertokaas tyhmälle mikä Safetyn tarkoitus on? :D
Turvalyönti tarkoittaa sitä, kun et voi jatkaa omaa lyöntivuoroasi. Oot esim pelannut valkoisen niin huonosti, ettei järkevällä riskillä onnistu seuraavan pallon pussitus. Tällöin yrität pelata valkoisen siten, ettei vastapuolikaan saa helppoa pussitusta.

Jos valkoinen sattuu jäämään siten, ettei sillä ole suoraa näköyhteyttä seuraavaan lyötävään palloon (täytyy näkyä kokonaan), sitä sanotaan snooker tilanteeksi.
Tällöin jos toinen ei osu oikeaan palloon, hän tekee virheen. Jos yritetään punaista palloa lyödä, virhe on 4 pistettä vastustajalle. Jos kuitenkin osut väripalloihin, niin sinisestä viisi, pinkistä kuusi ja mustasta 7 pistettä.
Kaiken lisäksi vastustaja voi asetuttaa pallot takaisin ja joudut lyömään sieltä uusiksi ja näin vastustaja voi snookerin turvin saada todella paljon pisteitä, kun toinen tekee virheitä.

Silloin kun sulla ei enää pisteet riitä voittoon, voit yrittää tehdä snookereita, jolloin vastustajan virheiden turvin voit nousta vielä voittoon. Tosin näissä tilanteissa kun pisteet ei riitä, ei palloa pistetä koskaan takaisin, vaan joudut kartuttamaan pisteesi snooker kerrallaan.
Yleensä 2-4 snookerin takaa-ajo on maksimi, sit on parempi jo luovuttaa. Mutta ai että mikä nautinto kun ryöstät toiselta pelin tuollaisella snooker pelillä.

Snookerin tekeminen turvalyönnistä on yksi pelin tärkeimpiä, hienoimpia ja taitoa vaativimpia juttuja. Siinä nimittäin pallojen kontrollointi pöydällä on mielettömän tärkeää ja vaikeaa.

Edit: näköjään olin hidas..
 
Eikös sen pitänyt olla huhtikuun 19. päivä?
Ja minä taas olevinaan muistan että se ois ollu 16. Huhtikuuta

Xbox sivusto teki tuosta jutun ja siinä oli jo ekassa lauseessa 19 huhtikuuta. Muutaman päivän päästä se poistettiin sieltä. Tekijät ei oo virallista päivää missään välissä kertoneet.
Useat kaupat maailmalla on ilmoittaneet 16.4, mutta niihin päiviin on turha luottaa.
Tuo Xbox uutisten päivä oli taatusti jostain kuultu, ei se muuten MS omilla sivuilla olisi ollut, mutta virallinen päivä se ei ollut.
 
No huh huh. Tämä meni paremmin kuin oletin.
Ensinnäkin julkaisu 17 päivä kuluvaa kuuta. Olin aivan varma, ettei tässä kuussa tule, kun niin tiukasti sitä päivää pimitettiin, vaikka kaikkea vuotoa 16-19 välillä olikin.

Ja toisekseen toi hinta. 35e on mulle aivan ilmainen, sillä olisin maksanut ”täyden” hinnan näiden vuosien odottelun jälkeen!

1725
 
Tosiaan melkein ilmanen kun kattoo pelien yleistä hintaa julkasun aikaan.

Meinasin odottaa et saan teiltä muilta kommentteja mut kyllä tuon tuohon hintaan ostaa pois :D
 
Switch versio tulee näköjään joskus myöhemmin..kuten jokaisen pelin kohdalla aina..

Edit: xboxille voi tilailla täältä (jostain syystä euron kalliimmalla). 9h sitten oli maailmalla uutisoitu ennakkotilauksesta, joten MS on vähän ajoissa laittanut jakoon.

Pleikalle ei vielä löytynyt storesta, lisäilen kun näkyy. Edit: nyt näkyy ja pleikalla plus jäsenet saa tarjouksella, 31,45e!

Edit: myös eurogamerin jutun jatkoksi tullut pari uutta.
Kotaku: “Snooker 2019 plays like the real deal: a great-looking recreation with an interface that can be used quickly, and all the modes any pot-fancier could ask for.”

Pocket gamer: “Playing Snooker 19 just feels right"
https://ripstone.us3.list-manage.co...fc30bce5b0ffc5e8e5&id=c7c6f4f22b&e=13165b6507

Ja jo aikaisemmin linkitetty eurogamer: “Snooker 19 looks like the best snooker video game in a good long while.”
https://ripstone.us3.list-manage.co...fc30bce5b0ffc5e8e5&id=54f037cc4d&e=13165b6507
 
Viimeksi muokattu:
Hinta on kyllä hyvä. 50 euroakin olisi ollut mielestäni liikaa pyydetty, vaikka olisin sen kyllä silti maksanutkin. Nyt ei tarvitse hinnan puolesta olla kriittinen.
 
Parit screenshotit messuilta. Näkee ainakin vähän apujen kanssa pelaamisen käyttöliittymää.
Ilmeisesti jotain pelikuvaa tulee klo 16 (17 Suomen aikaa?) ”jostain”, sieltä messuilta.

Lisäksi Briteissä on käynnissä kilpailu missä voi voittaa haluamansa pelin erikoisohjaimen Xbox Onelle.
172617271728
 
Vaikka yksinpuhelua onkin, pistän uuden postauksen. Todella lyhyt katsaus peliin näytettiin ja muutamia mietteitä:

- Aloitetaan grafiikasta. Tällä hetkellä oikeastaan vertailuna on Pure Pool ja Snooker Nation Championship. Ja striimin resoluutio oli nyt todella kamala, joten se täytyy muistaa.
Kun mennään lyöntiasentoon, peli näyttää genren peliltä kuten muutkin. Eli hyvältä. Pöytä tuntuisi olevan erittäin yksityiskohtainen ja areenat kyllä tunnistaa. Ei todellakaan upeaa, mutta mun mielestä ajaa täysin asiansa.

Mut sit nää itse pelaajien animoinnit, lyönnin animointi jne. Nehän on suoraansanottuna kamalan näköiset ja ihan suoraan WSC11 pelistä. Miten noin tönkköä voi saada edes? Pelaajien naamat tunnistaa, mutta aivan hirveän näköiset.
Tästä päästäänkin siihen, että loppupeleissä tuolla ei ole väliä. Muut pelit tarjoaa vain kepin kärjen näkyviin, ei muuta. Jo nämä kammotukset tuo immersiota aivan älyttömästi enemmän. Lisäksi jo se, että resti näkyy pöydällä. Esim pure poolissa alkoi tänään ihan oikeasti ärsyttämään, kun ei ole erikseen restilyöntejä.
Yleisö näyttää samalta kuralta kuin pienten studioiden peleissä aina, kuten esim Tennis World Tourissa.
Olen sitä mieltä ettei tän tason animoinnit ja grafiikat tuolla pöydän ulkopuolella ole mitenkään hyväksyttävää vuonna 2019 ja silti samaan aikaan olen erittäin tyytyväinen, että edes tässä kuosissa ne on mukana. Vie pelin seuraavalle tasolle näinkin.

- Fysiikat, näytti kerrassaan hyviltä. En yhtään ihmettele, että Murphy oli käydessään hehkuttanut niitä ja sanonut, että valmentajien tulisi treenauttaa pelaajia tuolla. Kaikissa muissa tän hetken peleissä tulee tilanteita, missä itse tiedän oikeasta elämästä miten pallon kuuluu käyttäytyä..ja kun ei käyttäydy. Tuo näytti paljon paremmalta sen suureen.

- Presentaatio, mun mielestä todella hienoa, että tv kuvakulmat, pisteet ruudulla jne on lisensoinnin mukaiset, se jos joku tuo yksistään peli-iloa huimasti. Selostaja on juuri sellainen kuin odotin, toistaa samoja lauseita joita ei montaa ole. Ajaa tälläiseen peliin asiansa. Erittäin hieno systeemi, että itse lyönti näytetään tv kamerasta.

- Gameplay, WSC sarjaa ja miksei siihen pohjautuvaa Snooker Nation Championshippiä pelanneelle kaikki näytti tosi tutulta. Apuja saa säädettyä nollasta naurettavan helppoon.
Kuvakulmia löytyy ainakin normi lyöntiasento ja tv kuvakulma. Voi siis nähdä helposti yleisnäkymän pöydällä ja siirtyä sit lyöntiasentoon hienosäätämään. Muut pelit tekee tuon toisinpäin mikä ärsyttää useimmiten.
Vasemmalla tatilla tähdätään, liipaisin pohjassa hienosäädetään. Lyönnin voimakkuus määritellään oikealla tatilla prosentteina. Itse lyöntiin siirryttäessä peli siirtyy tv näkymään ja sen jälkeen vedät oikean tatin alas ja lyöntimittari lähtee nousemaan. Asettamasi prosentin kohdalla työnnät eteenpäin.
Lyönnin vaikeudesta riippuen sit määräytyy miten paljon ohi tuon prosentin voit lyödä ja lyönti onnistuu silti. Tämä on ihan jees systeemi, vaikkakin Pure Poolin vapaa tatin heilautus olisi omaan makuun parempi. Kuitenkin selvästi parempi systeemi ja virhealttiimpi, kuin SNC:ssä. Itse gameplay näyttää juuri siltä miltä pitää.

Kaiken kaikkiaan olin positiivisesti yllättynyt, kun muistaa miten pienen studion indie peli kyseessä, miten pienen genren peli on kyseessä. Tämä näyttää peliltä mitä olen odottanut WSC11:sta asti ja miksi olen monesti meinannut PS3:n ostaa takaisin.
Toivon ettei järkyttävän ruma grafiikka sysää ostajia pakosalle, sillä tämä on ensimmäinen lisensoitu snooker peli lähes kymmeneen vuoteen ja tavallaan studion harjoittelupeli. Tästä on suunta vain eteenpäin ja jos peli myy, niin olisiko mahdollista saada vuosittainen tai edes parin vuoden välein uusi painos? Silloin edistymistä tapahtuisi.

En malta odottaa julkaisua ja video vahvisti sen, että ostan myös Switch version reissuille heti kun vain ilmestyy.
 
Pakkohan se oli katsoa tuo pieni pätkä, kun peli kiinnostaa kovasti. Tosiaankaan ei mitään kaunista peliä sieltä ole tulossa, mutta onneksi kaikki muu näytti olevan kunnossa. Pallon fyysikoihin lienee panostettu todella paljon, kun ne näytti olevan oikeinkin hyvät. Toivottavasti ovat löytäneet hyvän tasapainon noiden vaikeustasojen välille, kun tälläisessä käy helposti niin, että johonkin pisteeseen pärjää liiankin hyvin ja sitten tulee yhtäkkiä seinä vastaan, kun ai ei tee virhettäkään. Kaikkinensa tuokin pätkä sai sen verran innostumaan, että kyllähän tämä hankintaan menee. Odotukset on kohtuu korkeat, kun ei pitkään aikaan ole tästä lajista laadukasta peliä tullut ja tämä nyt sellaiselta vaikuttaa.
 
Ylös Bottom