Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pool/snooker-pelit



Tubaajan video ja reaktiot. Tää on tehny paljon snookerpeleistä videoita.

Edit: näköjään tuo striimin pelipätkä ja kertoo kommenttejaan sen perusteella.
 
No ohhoh! Nyt hemmotellaan.
Voofoo studios mikä on tehnyt Pure Poolin ja Hustle Kingsin, on julkaissut myös snooker pelin.
Stephen Hendry’s This is Snooker


Graafisesti paremman näköinen ja pure poolin ydin näkyy. Taatusti menee tämäkin ostoon. Ilmestyy kaikille konsoleille ja pc:lle, myös siis Switchille tämäkin.

Toki näissä on se ero, että Snooker 19 yrittää mallintaa tv kokemusta ja lisenssi edesauttaa siinä. This is Snooker lienee puhdasta jatkoa Pure Poolille, jossa ei tosiaan pelaajahahmoja näy ja on pelkkää pelaamista. Tosin varmasti aika hyvää sellaistakin, vaikka en usko et edelleenkään tiettyjä fysiikan ongelmia on korjattu.
Kaiken kaikkiaan todellakin kelpaa snooker fanien pelailla.

Edit: kuvassakin näkyy this is pool, ja tämä on joku sen Deluxe edition, joten sisältääköhän myös poolin puolen.
 
Gameplayn osalta näyttää erittäin hyvältä. Grafiikat on mitä on, mutta en pidä sitä kovin merkittävänä asiana tässä pelissä. Valikot on todella hienot.
 
Tässä haastattelua ja hieman pelikuvaa This is Poolista. Tuo Hendryn This is Pool on tosiaan tämän pelin lisäosa periaatteessa, joten fysiikat ja mekaniikat jne on samat.


Pure poolissahan urassa ei ollut missään lajissa mitään tekemistä oikean elämän kanssa. Yksittäisiä freimejä vajailla säännöillä ja joukossa ties mitä kikkailuja ja kesäiltoina tähtiä etenemiseen. En usko et ihan hirveästi tuossa muuttuu.
Sen vuoksi Snooker 19 onkin ihan toista maata, jun rankingissa noustaan ylöspäin oikean elämän mukaisesti.
 
Uutta ennakkoa:

”While the character models can be nightmarish, the venues look superb – they’re moodily lit, with every real-world prop and advertising hoarding in place. The developer Lab42’s even worked with snooker table manufacturers to ensure that they’re modelled authentically, while the baize picks up finger-prints and marks over the course of a match. It doesn’t always look photo-realistic, but when it does it’s difficult to distinguish from the real thing.”

”Of course it’s the gameplay that’s pivotal, and Snooker 19 isn’t doing much differently to past snooker titles – it’s just doing it better.”

”All in all, there’s something therapeutic about snooker titles, and this looks to be the best yet. The ball physics are absolutely exceptional, with every bounce, spin, and miscue perfectly calculated on screen. We’re not convinced by the Eurosport-led commentary, and there are elements of the presentation that do show the project’s budget limitations. When you’re building up a break, though, this is as satisfying as we suspect a snooker game will ever be.”
 
Hype nousee niin MM-kisoja ja peliä ajatellen. Oma suosikkipelaaja Neil Robertson on parhaillaan voittamassa China Openia. Kauden kolmas turnausvoitto tulossa, joten O'Sullivanin ja Trumpin ohella Thunder from down under on suurimpia suosikkeja maailmanmestariksi. Robertson siis jo 2010 vuoden mestari.
 
Täs vähän haastattelua, jossa nyt ei mitään ihmeellistä ole ja haastattelija oli jokseenkin ärsyttävä mulkku. :D siitä huolimatta haluaisin vaik pelata peliä nyt heti!
 
Onko tuosta Snooker 19 pelistä selvinny mitä pelaajat saa peliin jos sen ennakkotilaa?
Useimmiten siihen liittyy jotain extraa millä houkutellaan ennakkotilaamaan.
Autopelissä se on useimmiten joku auto jota on pelaamalla vaikea saada.
 
Onko tuosta Snooker 19 pelistä selvinny mitä pelaajat saa peliin jos sen ennakkotilaa?
Useimmiten siihen liittyy jotain extraa millä houkutellaan ennakkotilaamaan.
Autopelissä se on useimmiten joku auto jota on pelaamalla vaikea saada.
En oo kuullu et sais mitään, paitsi tietty ps+ jäsenet halvemmalla. Ei näin pienen genren pelissä välttämättä ole mitään.
 
Oon tässä pari viikkoa pelaillut Pure Poolia pleikalla ja Snooker Nation Championshippiä Boxilla.

Pure Nationin mekaniikka on puhtaasti se, että oikealla tatilla heilauttaen määritellään voimakkuus. Tämähän on moninverroin enemmän taitoa vaativa ja jotenkin luonnollisempi tapa, kuin SNC:ssä oleva systeemi, missä määritellään voimakkuus ennen lyöntiä. Snooker 19 on myös tälläinen etukäteen määritelty voimakkuus, vaikkakin siinä on sit seuraavassa vaiheessa vielä mahdollisuus mokata se lyönti. Mutta kuitenkin periaatteessa samanlainen valmiiksi määritelty lyönti.

Pure Poolin Snookerissa kun saat pitkän pallon pussiin, se tuntuu todella hienolta ja pelaaminen tarjoaa paljon enemmän.
MUTTA, tässä päästään siihen muttaan. Esim ysipallossa tämä mekaniikka on todella hyvä, mutta tossa Snookerissa ei. Ehkä jos pelaisi satoja ja taas satoja tunteja ni sit. Mut tälläiselle perus pelaajalle ei todellakaan.

Ensinnäkin ilman apuviivoja siinä jo pussittaneille on todella vaikeaa. Valkoisen voimakkuuden hallinta vielä vaikeampaa.
Seurauksena on se, että jos pallo menee pussiin, ei kivi jää ikinä sinnepäinkään minne pitäisi ja sit taas jos pallo ei mene pussiin, se osuu muihin ja pöytä on ihan sekaisin.
Joka freimissä on punaiset kaikkialla pöydällä, tai väripallojen kanssa jossain vallissa kiinni. Breikit jää 1-25 pisteen välille.

Olenkin tullut tulokseen, että kun kyse on snookerista, haluan pelata sitä siten, että olisin itse maailman top 128 pelaaja. Snooker Nation Championship ja Snooker 19 mahdollistaa tämän. Kumpikaan ei todellakaan ole helppo, vaikka olisi kovimmat avustukset päällä. Esim SNC:ssä olen tehnyt ehkä 2-3 kertaa yli satasen breikin. Siinä sentään valkoisen arvioitu sijainti lyönnin jälkeen on näkyvissä.
Mutta siinä pystyn tekemään 30-80 breikkejä, samoin vastustaja tekee samanlaisia. Virheisiin ei ole varaa ja niitä tulee siitä huolimatta et on avut päällä. Mutta peli näyttää ammattilaisen peliltä.

Pure poolissa breikit jää samaan, tai jopa huonompaan kuin mitä mulla oikealla pöydällä jää.

Olenkin todennut, että tuollainen lyönnin voimakkuuden valmis säätö ja lyöntimekaniikka isojen avustus viivojen kanssa on mun mielestä paras juurikin snooker peliin. Silloin peli näyttää siltä kuin kuuluu, eikä pallot ole levällään ympäri pöytää aina.
Pure Poolin mekaniikka sit poolin puolelle.

Ymmärrän kyllä miksi monet kaipaa juuri tälläistä täyttä kontrollia ja jos olisi aikaa opetella pelkkää yhtä peliä, niin varmasti antaa pelinä paljon enemmän. Mutta ei normi pelaajalle todellakaan.
Nyt kun Snooker 19 vie tuon mekaniikan kolmiosaiseksi, niin odotan kyllä innolla sitä.
Toisaalta This is Snooker peli jatkaa Pure Poolin jalanjäljissä kehittäen sitä mekaniikkaa, enkä ole laisinkaan niin innostunut siitä.
 
Toivottavasti tässä on joku harjoitusmoodi että täysamatööri voi harjotella :D
Pöh, otat sieltä uran ja tyypiksi jonkun nousevan staran. Niille tappiot on arkipäivää ni on realistinen. :D

Kysele sit vaa ni kyl me neuvotaan.

Edit:

Snooker Nation Championship 2019 näköjään tulee nyös ps4:lle. Ilmeisesti 16.4.

Tämähän oli xboxilla nimellä Snooker Nation Championship 2016 kun tän ostin. Kokoajan päivitetty ja jossain välissä talvella nimestä muuttui vuosiluku 2019:sta. Mutta Xbox näyttää edelleen 2016.

En tiedä nyt et joudunko esim minä ostamaan tuon uusiksi vai miten menee, eli onko mulla nyt jo tuo julkaistava peli vai ei. :D
Tämähän on suoraan PS3 aikakauden WSC Real pelisarjan tekijöiden tuotos ja esim tekoäly perustuu puhtaasti siihen.
Peli toki on hyvin edullinen ja pleikallakin tulee maksamaan jossain 10e tuntumassa. Hintaisekseen ihan kivaa viihdettä ja olen pelaillut tuota paljon. Fysiikat ei todellakaan ole hyvät ja kontrollit tuottaa ongelmia lyöntien hienosäädön osalta.
Tämä kuitenkin muistuttaa snookeria selvästi enemmän kuin vaikkapa Pure Pool, ihan vain sen vuoksi että otteluissa on tarjolla erittäin pitkiä pelejä, ainakin paras 19:sta. Lisäksi peli etenee turnaus kerrallaan.
Jos kaipaa kevyttä ja edullista snooker viihdettä, niin kyllä tuolla pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kyllä vähän kritisoidakin tuon videon perusteella.

4:02 - Täysin älytön päälleveto tekoälyltä, jos ja kun ideana oli lyödä tuota seuraavaa punaista.

4:27 - Erikoinen ratkaisu lyödä sinisen sijaan mustaa, mutta ansaitusti tekoäly myös löi tuon ohi.

5:51 - Täysin epärealistinen pallo, jonka ei pitäisi olla mahdollinen millään avuilla. Muuten tuo apuasetus näytti ihan hyvältä, mutta on erittäin typerää lähteä pelaajana miettimään, mihin palloihin kehtaa hyökätä ja mihin ei, jos haluaa realismia. Esimerkiksi seuraavan punaisen kanssa tuo apujärjestelmä toimii juuri kuten pitääkin.

7:29 - Mikä helvetin aivopieru tekoälyltä on lyödä tuossa tilanteessa pinkkiä? Siniseltä pakan alimman päälle.

7:54 - Ei tee turvalyöntiä, vaan lyö sinisen pussiin ilman minkäänlaista yritystä pelata punaiselle. Sitten ei turvalyönnillään edes yritä pelata valkoista aloituspäätyyn.

12:45 - Kehuja: Pitkät pallot kulmiin eivät ole helppoja. 6% riitti ohilyöntiin.

14:14 - Toisaalta tässä 11% ylitys ei vaikuttanut mitenkään pitkässä...

15:50 - Eikä tässä 11% alitus. Mikä tuossa systeemissä on pointtina?

Kokonaisuutena pettymys.
 
Täytyy kyllä vähän kritisoidakin tuon videon perusteella.

Tämän AI:sta ei ole paljon ollut puhetta, mutta tässä ei näkynyt mikä vaikeustaso oli asetettu.
Esim Snooker Nation Championshipissä tuo on toteutettu siten, että vaikeustaso ei ole vain se miten hyvin pussittaa.
Vaan helpoimmalla ei tee laisinkaan turvalyöntejä. Lisäksi päällevedot on kuin oikealla pöydällä amatööri pelaisi ja ratkaisut todella outoja.
Sit taas vaikeimmalla tekee snookereita ja yrittää päällevetoja jne.
Vähän vaikuttais et tässä on sama systeemi.

Ja sit tuo lyönti homma. Sen ei ole siis tarkoituskaan olla sellainen, että 6% yli/alle ja lyönti epäonnistuu tai menee tietyllä tavalla. Vaan se kasvattaa riskiä epäonnistumiselle. Tuon sinisen alueen ulkopuolella epäonnistuu aina.

Ja siis tuo 5.51...sininen keskelle? Mikä siinä apulinjassa siinä oli pielessä? Mitä älyttömämpi pallo, sitä isommaksi se kohdepallon kiila kasvaa ja todennäköisyys epäonnistumiselle kasvaa. Ei tuo mikään mahdoton pallo keskelle ollut. Vai tarkoititko kiven liikkeitä vai mitä?
 
Tämän AI:sta ei ole paljon ollut puhetta, mutta tässä ei näkynyt mikä vaikeustaso oli asetettu.
Esim Snooker Nation Championshipissä tuo on toteutettu siten, että vaikeustaso ei ole vain se miten hyvin pussittaa.
Vaan helpoimmalla ei tee laisinkaan turvalyöntejä. Lisäksi päällevedot on kuin oikealla pöydällä amatööri pelaisi ja ratkaisut todella outoja.
Sit taas vaikeimmalla tekee snookereita ja yrittää päällevetoja jne.
Vähän vaikuttais et tässä on sama systeemi.

Ja sit tuo lyönti homma. Sen ei ole siis tarkoituskaan olla sellainen, että 6% yli/alle ja lyönti epäonnistuu tai menee tietyllä tavalla. Vaan se kasvattaa riskiä epäonnistumiselle. Tuon sinisen alueen ulkopuolella epäonnistuu aina.

Ja siis tuo 5.51...sininen keskelle? Mikä siinä apulinjassa siinä oli pielessä? Mitä älyttömämpi pallo, sitä isommaksi se kohdepallon kiila kasvaa ja todennäköisyys epäonnistumiselle kasvaa. Ei tuo mikään mahdoton pallo keskelle ollut. Vai tarkoititko kiven liikkeitä vai mitä?

Toivottavasti selittyy tuolla vaikeustasolla. Ratkaisee nimittäin monet epäkohdat. Lyöntimekaniikankin ymmärrän selityksen jälkeen paremmin.

Kuten tuosta sinisestä sanoin, täysin epärealistinen pallo. Tuollaista ei oikeasti yritä kukaan, mutta peli sai tuon näyttämään lähinnä helpolta. Apulinjassa ongelma on se, että se näyttää sinisen linjan pussiin asti pallossa, johon kenenkään ei edes pitäisi ajatella hyökkäävänsä.
 
Kuten tuosta sinisestä sanoin, täysin epärealistinen pallo. Tuollaista ei oikeasti yritä kukaan, mutta peli sai tuon näyttämään lähinnä helpolta. Apulinjassa ongelma on se, että se näyttää sinisen linjan pussiin asti pallossa, johon kenenkään ei edes pitäisi ajatella hyökkäävänsä.
Juu siis tosiaan ei sitä kukaan oikeasti yrittäisi.
Apulinjalla oli eri säätöjä, jolloin ne ei näytä läheskään noin pitkälle sitä. Tuo on se aloittelijan taso.

Tosin koska tämä peli ei vanhojen snooker pelien tapaan näytä sitä mihin kivi jää (karkea arvio), niin itse ajattelen tuon vähän niin, että tuollaisia lyöntejä välillä voi ottaa joukkoon ja pitää apulinjan helpolla. Koska se on niin eri vetää itse pöydällä kun sen tuntuman tietää. En mä osaa sanoa et lyön 50% teholla et mihin se päätyy, vaan lyön sillä voimakkuudella minkä tiedän lyönnin tarvitsevan. Peleissä mä en osaa arvioida sitä päällevedon kannalta et tarvitaanko 30 vai 50% ja kun kiven sijaintia ei näe, niin breikit jää lyhyeksi, jolloin otan itse tälläisiä sinisiä peliin mukaan ihan peli-ilon vuoksi.

Täytyy kyllä sano, että aikanaan WSC09 ja 11 teki tuon apuviiva jutun jne todella hienosti. Tosin siinä se tehtiin urassa omalla pelaajalla, mitä tässä ei ole mahdollista tehdä.

Siinä kehitettiin jokaista osa-aluetta erikseen peleistä tulevien kokemuspisteiden kautta. Uran alussa apuviivat oli todella lyhyet ja valkoisen arvioitu lopullinen sijainti oli puolen pöydän kokoinen pallo. Restilyönnillä kaikki oli vielä pahempaa.
Kun hahmoa sait kehitettyä. Apuviiva kasvoi ja valkoisen pallura pöydällä pieneni. Kierteet, testit jne kehitettiin erikseen. Jos olit huono restipelaaja, niin ei auttanu vaikka muut ois ollu melkein täysillä, lyönnit oli aika arpapeliä.
Tavallaan kun sinusta tuli uusi O’Sullivan, niin matkan varrella pelin vaikeustaso laaki vaikeasta helpoksi. Noin kuvainnollisesti, toki tekoälyn vastus kasvoi. Mutta siinä tuli tunne, että tää oma hahmo kehittyy ja tulee paremmaksi.

Täähän on vähän eri tyyppinen laji muutenkin moneen muuhun nähden ja tälläisessä se toimi hyvin.

Edit: tuolla kanavalla on useampia pätkiä ja valikoiden esittelyä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom