Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Prey [2017]

Vastaus: Prey [2017]

Onko tää input lagi samaa vouhotusta mitä tomb raiderissakin oli? Itsellä ei siinä sitä ollut ollenkaan vaikka alusta asti pelin omistin. Tuntu siinäkin se hyppäävän silmille vaan vanhemmilla telkkareilla. En siis sano et tässä ei sitä voi olla, mutta ihmiset välillä näkee asioita joita ei oikeesti ole [emoji2]
Digital Foundry on erikoistunut tarkastelemaan videopelejä ja konsoleja teknisellä tasolla. Minun on hankala uskoa, että DF miehistöllä on käytössä vanhat telkkarit & laitteistot, kun he tekevät analyyseja.
 
Vastaus: Prey [2017]

Joka tapauksessa turha väittää, että se on televisiosta kiinni, kun ei yksinkertaisesti ole. Toki jollakin voi olla vielä sen pelin entuudestaan hirven input lagin päälle televisiosta aiheutuvaa input lagia mikä pahentaa tilannetta entisestään.
Tästä juuri on kyse. Jos television oma input lag on riittävän pieni, osa pelaajista ei huomaa pelistä johtuvaa input lagia. Vaan jos televisio lisää vielä tuntuvasti input lagia, sitä on jo vaikeampi olla huomaamatta.

(Itsekin pelasin Killzone 2:n aikanaan ongelmitta läpi, vaikka siinä oli ennen päivityksiä aikamoinen input lag, jonka takia liikkuminen tuntui raskaalta. Toisaalta se jotenkin sopi siihen peliin, joten se ei läheskään kaikkia haitannut.)
 
Vastaus: Prey [2017]

Joka pelissä on vähän eri tuntuiset ohjaukset, tässäkin. En huomaa mitään häiritsevää.. raskas mutta ei mitenkään häiritsevän laginen. Toki jos jossain pelissä laittaa telkusta pelimoodin pois niin sen n.100ms lagin huomaa selkeästi, ei tässä tunnu että sellaista olisi (ps4 pro)
 
Vastaus: Prey [2017]

Tästä juuri on kyse. Jos television oma input lag on riittävän pieni, osa pelaajista ei huomaa pelistä johtuvaa input lagia. Vaan jos televisio lisää vielä tuntuvasti input lagia, sitä on jo vaikeampi olla huomaamatta.

(Itsekin pelasin Killzone 2:n aikanaan ongelmitta läpi, vaikka siinä oli ennen päivityksiä aikamoinen input lag, jonka takia liikkuminen tuntui raskaalta. Toisaalta se jotenkin sopi siihen peliin, joten se ei läheskään kaikkia haitannut.)

Kyllä, tässä olen täysin samaa mieltä, televisio voi lisätä input lagia vielä merkittävästi lisää. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä pohjalla olevaa ongelmaa, että pelissä itsessään on sitä input lagia huomattavasti muita pelejä enemmän niinkuin on tämän Preyn tai julkaisukuntoisen Rise of the Tomb Raiderin kohdalla. Minulla esim on sellainen TV, jossa on markkinoiden pienimpiä input lagejä ja kaikki ylimääräinen tehoste on kytketty siitä pois päältä ja pelitila luonnolisesti myös pois päällä. Siitä huolimatta Preyn demossa ja tuossa julkaisukuntoisessa Rise of the Tomb Raiderissa huomasin todella häiritsevän input lagin, mikä häiritsi jo pelaamista ja mitä ei ole esiintynyt muissa peleissä samalla TV:llä pelatessa. Esimerkiksi ensimmäisen PS4:lle julkaistun Tomb Raiderin kohdalla ei esiintynyt input lagia. Digital Foundryn kaverit ovat varmasti varsin hyvin perillä television aiheuttamasta input lagista ja käyttävät samoja laitteita ja ottavat sen huomioon eri pelejä testatessa.
 
Vastaus: Prey [2017]

Tämä ei kuitenkaan muuta sitä pohjalla olevaa ongelmaa, että pelissä itsessään on sitä input lagia huomattavasti muita pelejä enemmän niinkuin on tämän Preyn tai julkaisukuntoisen Rise of the Tomb Raiderin kohdalla. Minulla esim on sellainen TV, jossa on markkinoiden pienimpiä input lagejä ja kaikki ylimääräinen tehoste on kytketty siitä pois päältä ja pelitila luonnolisesti myös pois päällä. Siitä huolimatta Preyn demossa ja tuossa julkaisukuntoisessa Rise of the Tomb Raiderissa huomasin todella häiritsevän input lagin, mikä häiritsi jo pelaamista ja mitä ei ole esiintynyt muissa peleissä samalla TV:llä pelatessa.
Oikeassa toki olet, mutta tuolla samalla laitteistolla joku toinen ei välttämättä huomaisi mitään ongelmaa. Ei se sitä input lagia niistä peleistä silti poista, kaikki eivät vaan ole niin herkkiä sille.
 
Vastaus: Prey [2017]

Oikeassa toki olet, mutta tuolla samalla laitteistolla joku toinen ei välttämättä huomaisi mitään ongelmaa. Ei se sitä input lagia niistä peleistä silti poista, kaikki eivät vaan ole niin herkkiä sille.

Nimenomaan näin mikä olikin lyhykäisyydessään se mun pointti. :D
 
Vastaus: Prey [2017]

Minulla esim on sellainen TV, jossa on markkinoiden pienimpiä input lagejä ja kaikki ylimääräinen tehoste on kytketty siitä pois päältä ja pelitila luonnolisesti myös pois päällä.

En tiedä tuliko sinulle kirjoitusvirhe, mutta input lagin puolesta game mode kannattaa nimenomaan pitää päällä.

Prey-demossa oli tosiaankin tietynlaista jäykkyyttä havaittavissa, mutta se ei aikoinaan häirinnyt Tomb Raiderin tapauksessa. Pelasin TB:tä eri telkkarilla kuin nyt Preytä, mutta speksien mukaan molemmissa televisioissani on ollut input lagia vain noin 20 ms.
 
Vastaus: Prey [2017]

Kyllä, tässä olen täysin samaa mieltä, televisio voi lisätä input lagia vielä merkittävästi lisää. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä pohjalla olevaa ongelmaa, että pelissä itsessään on sitä input lagia huomattavasti muita pelejä enemmän niinkuin on tämän Preyn tai julkaisukuntoisen Rise of the Tomb Raiderin kohdalla.

Mikä tahansa nykypäivän televisio ei edelleenkään pääse edes ~20ms alle (Vizio taitaa olla ainoa selvä poikkeus 16ms+) kun näytöt taas ovat läpi linjan siellä 5-10ms tuntumassa ja parhaimmillaan jopa 0. Televisioissa on siis lagia moninkertaisesti jo lähtöasetelmiltaan. Voidaan toki keskustella kuinka monta millisekuntia lagia pitää yhteensä olla että ihminen edes pystyy eron huomaamaan, kun puhutaan sekunnin tuhannesosista kuitenkin.

Jos Preyssä on imput lagia vaikka tuo 20ms niin käytännössä 0 imput lagin näytöllä ihminen ei eroa edes pysty havainnollistamaan, mutta 20ms televisiolla se olisi teoriassa mahdollsita kun tuo luku on jo 40+.

Tätä samaa vääntöä käytiin jo tombraiderissa ja tästä pelistä voin todeta aivan saman oman silmien testillä että näytöllä en mitään lagia huomaa, mutta töllössä tuon selkeästi erottaa.

---------

Mitä tulee itse peliin, niin kyllä tämä on aivan loistavaa scifimeininkiä. Polarisoituneet arvostelut kyllä ymmärtää kun tosiaan mitään arvostelukappaleita ei Bethesdan käytännön mukaan jaella, ja tietyt mediat joutuivat juoksemaan pelin mahdollisimman nopeasti läpi että saadaan ne klikkaukset maksimoitua. Tämä peli ei mielestäni ole mitenkään nautinnollinen ilman tutkimista.

Nyt reilut 10h takana ja jokaisen tiedonmurun koonti eri ihmisten työkoneiden meileistä jaksaa edelleen kiinnostaa. Mukavasti noista meileistä / videoista löytyy paljon salaisuuksia ihan pelkän tekstin pohjalta ilman että peli niistä sinulle automaattisesti ilmoittaisi (pin koodit toki poikkeus). Monet vaihtoehtoiset reitit vielä kannustavat tutkimaan nurkat kunnolla.

Peli on kyllä ihailtavan pihi kykyjen suhteen ja niitä aukenee mukavan hitaasti, ei ole vielä missään vaiheesa tullut sitä "olen supersotilas" tunnetta vaan kuolema saattaa kohdata jo suraavan kulman takana. Mikään codi tämä ei räiskinnän osaltaan ole jo pelkästään ammuksien vähyyden takia, ja peli selvästikin haluaa että käytät ympäristöä tai kykyjä vihollisten hoitelemiseen.

Teknillisesti toiminut moitteetta (latausajat selkein miinus, melkein samat kuin Bloodbornella julkaisussa) ja grafiikat sekä fysiikat ovat miellyttäneet. Hyvin vahvat Half-Life 2 vibat tästä huokuu pelimekaniikasta, gravity gunina vain toimii nyt halutessaan kädet. :D
 
Vastaus: Prey [2017]

En tiedä tuliko sinulle kirjoitusvirhe, mutta input lagin puolesta game mode kannattaa nimenomaan pitää päällä.

Prey-demossa oli tosiaankin tietynlaista jäykkyyttä havaittavissa, mutta se ei aikoinaan häirinnyt Tomb Raiderin tapauksessa. Pelasin TB:tä eri telkkarilla kuin nyt Preytä, mutta speksien mukaan molemmissa televisioissani on ollut input lagia vain noin 20 ms.

Joo typo pahanen näköjään eksy tuonne, ku nopeeta kirjottelin eli nimenomaan on aina päällä tuo pelitila töllössä. En jaksa sitä vaihdella edes leffoja katellessa nykyään. :)
 
Vastaus: Prey [2017]

Mikä tahansa nykypäivän televisio ei edelleenkään pääse edes ~20ms alle (Vizio taitaa olla ainoa selvä poikkeus 16ms+) kun näytöt taas ovat läpi linjan siellä 5-10ms tuntumassa ja parhaimmillaan jopa 0. Televisioissa on siis lagia moninkertaisesti jo lähtöasetelmiltaan. Voidaan toki keskustella kuinka monta millisekuntia lagia pitää yhteensä olla että ihminen edes pystyy eron huomaamaan, kun puhutaan sekunnin tuhannesosista kuitenkin.

Jos Preyssä on imput lagia vaikka tuo 20ms niin käytännössä 0 imput lagin näytöllä ihminen ei eroa edes pysty havainnollistamaan, mutta 20ms televisiolla se olisi teoriassa mahdollsita kun tuo luku on jo 40+.

Tätä samaa vääntöä käytiin jo tombraiderissa ja tästä pelistä voin todeta aivan saman oman silmien testillä että näytöllä en mitään lagia huomaa, mutta töllössä tuon selkeästi erottaa.

---------

Mitä tulee itse peliin, niin kyllä tämä on aivan loistavaa scifimeininkiä. Polarisoituneet arvostelut kyllä ymmärtää kun tosiaan mitään arvostelukappaleita ei Bethesdan käytännön mukaan jaella, ja tietyt mediat joutuivat juoksemaan pelin mahdollisimman nopeasti läpi että saadaan ne klikkaukset maksimoitua. Tämä peli ei mielestäni ole mitenkään nautinnollinen ilman tutkimista.

Nyt reilut 10h takana ja jokaisen tiedonmurun koonti eri ihmisten työkoneiden meileistä jaksaa edelleen kiinnostaa. Mukavasti noista meileistä / videoista löytyy paljon salaisuuksia ihan pelkän tekstin pohjalta ilman että peli niistä sinulle automaattisesti ilmoittaisi (pin koodit toki poikkeus). Monet vaihtoehtoiset reitit vielä kannustavat tutkimaan nurkat kunnolla.

Peli on kyllä ihailtavan pihi kykyjen suhteen ja niitä aukenee mukavan hitaasti, ei ole vielä missään vaiheesa tullut sitä "olen supersotilas" tunnetta vaan kuolema saattaa kohdata jo suraavan kulman takana. Mikään codi tämä ei räiskinnän osaltaan ole jo pelkästään ammuksien vähyyden takia, ja peli selvästikin haluaa että käytät ympäristöä tai kykyjä vihollisten hoitelemiseen.

Teknillisesti toiminut moitteetta (latausajat selkein miinus, melkein samat kuin Bloodbornella julkaisussa) ja grafiikat sekä fysiikat ovat miellyttäneet. Hyvin vahvat Half-Life 2 vibat tästä huokuu pelimekaniikasta, gravity gunina vain toimii nyt halutessaan kädet. :D

Joo, tietokoneen näytöllä saisi kyllä tiputettua tuon lagin varmasti semmoselle tasolle, että en itsekkään sitä huomaisi mutta käsitin, että puhe oli nimenomaan töllöistä. :) Niissä tuo 20ms on käsittääkseni aikalailla parasta mitä voi saada ja töllöillä varmaan suurin osa konsolinomistajista kumminkin pelailee.

Peli kyllä kuulostaa itsessään tosi hyvältä ja pidin input lagista huolimatta demosta paljon. Pitää tämä poistaa, kunhan tulee seuraava palkka. :)
 
Kyl täällä näköjään osa ymmärsi mitä tarkoitin ja viestilläni hain [emoji2] Mut ei siitä sen enempää.

Huono peli tää on siltikin demon perusteella. Toki täytys päästä kokeileen peliä vähän pitemmällä. Demo oli tehty tosi tyhmästi, olis pitänyt olla semmosesta tehtävästä missä olis ollut kunnolla meininkiä ja eri asioita enemmän tuotu julki. Tämmösenä ei vaan uskalla ostaa muuten kuin alelaarista.
 
Vastaus: Prey [2017]

Mistä johtuu että kun pitäis mennä talous 1 asemalta siihen hissiin ja arboretum paikkaan aina kun se hissi alkaa liikkua vähän niin pysähtyy ja tulee kauhee örri ei videossa tule mitä katsonut mitä väärää teen siinä tilanteessa.
 
Vastaus: Prey [2017]

Mistä johtuu että kun pitäis mennä talous 1 asemalta siihen hissiin ja arboretum paikkaan aina kun se hissi alkaa liikkua vähän niin pysähtyy ja tulee kauhee örri ei videossa tule mitä katsonut mitä väärää teen siinä tilanteessa.

Tapa se. Tämän jälkeen ei tule.
 
Vastaus: Prey [2017]

Peli läpäisty, aikaa kului n. 54h itselläni kiirehtimättä. Aikalailla vuoden yllättäjä, demo ei jostain syystä iskenyt mutta varsinainen peli avautui sitten jostain syystä minulle erinomaisesti.
Pitkälti ihmiskyvyillä menin, pari typhoon kykyä otin (esineiksi morfaus ja se ajan hidastus) mutta meni alle sen kriittisen kynnyksen. En vertaa mihinkään, tässä on juttuja varmaan monista muista peleistä mutta omana itsenään iski minuun 8.5/10 pisteillä. Vapaus pelissä on melkoinen ja voisi vetää pelin alien kyvyillä mutta on sen verran pitkä peli että siihen ei mielenkiinto riitä (en juurikaan jaksa pelata mitään pelejä uudelleen läpi)
 
Vastaus: Prey [2017]

Peli läpäisty, aikaa kului n. 54h itselläni kiirehtimättä.
No huh. Miten noin pitkään kesti. Oli pakko käydä katsomassa howlongtobeat.comista läpipeluuaika ja siellä näyttää päätarinalle keskimäärin 15 tuntia. Jopa kaiken materiaalin läpäiseminen pitäisi hoitua noin 40 tunnissa.

Fiilistelitkö sitten oikein urakalla vai mihin aikaa kului?
 
Vastaus: Prey [2017]

No huh. Miten noin pitkään kesti. Oli pakko käydä katsomassa howlongtobeat.comista läpipeluuaika ja siellä näyttää päätarinalle keskimäärin 15 tuntia. Jopa kaiken materiaalin läpäiseminen pitäisi hoitua noin 40 tunnissa.

Fiilistelitkö sitten oikein urakalla vai mihin aikaa kului?

Kyllä fiilistelin, kolusin kaikki paikat joskus jo etukäteenkin ja nysväsin, mihinkään ei ollut kiire :) eli 54h ei ole paha 40h verrokkiin. Lisäksi en tiedä kuinka peli laskee idleaikaa, helposti kertyy extraa kun katselee välillä netflixiä ja youtubea.
 
Vastaus: Prey [2017]

Pöh, 1.04, nyt vasta tuli päivityksessä pro herkkuja edes vähän kun peli jo pelattu ja viety vaihtoon.. :(
 
Vastaus: Prey [2017]

No huh. Miten noin pitkään kesti. Oli pakko käydä katsomassa howlongtobeat.comista läpipeluuaika ja siellä näyttää päätarinalle keskimäärin 15 tuntia. Jopa kaiken materiaalin läpäiseminen pitäisi hoitua noin 40 tunnissa.

Fiilistelitkö sitten oikein urakalla vai mihin aikaa kului?

Mulla on mennyt joku 20h ja vielä on vaikka kuinka paljon jälellä. Jos tossa haluaa tehdä muutakin kun juosta läpi, niin helposti menee pikasestikin kouluamalla aikaa. Siihen päälle muutamat eksymiset aseman ulkopuolelle, niin hyvä tulee :D
 
Vastaus: Prey [2017]

20h meni. aivan liian helppo ja että voi tympästä kun peli ei ilmoita että tämän triggerin laukaisun jälkeen et voi enää palata tekemään sivutehtäviä. 5-10 skilliä jäi avaamatta.
Jossain vaiheessa pelata uusiksi ilman niitä alien kykyjä.
 
Vastaus: Prey [2017]

Uusin 1.04 päivitys jättää paljon toivomisen varaa. Alun perin Prey oli niitä harvoja pelejä, joiden takia hetken aikaa pohdin PS4 Pron hankintaa. Onneksi en ole ostanut kumpaakaan.

[video=youtube;q8il04ntO1M]https://www.youtube.com/watch?v=q8il04ntO1M&feature=youtu.be[/video]

Digital Foundry: Prey's new PS4 Pro support is welcome - but the added stutter isn't

Unfortunately, a new problem has been introduced across both PlayStation consoles - a problem that first appeared in version 1.02 and compromises what was one of the game's most impressive aspects, its consistency and fluidity in motion. On the plus side, input latency has been fixed - the game is much more responsive now - but the knock-on effect is that, put simply, the game is a stuttering mess in motion. We've often reported on bad frame-pacing in the past, but nothing could prepare us for the severity of the problem in Prey.

This is, without a doubt, the worst instance of irregular frame delivery we've encountered, giving the illusion of a much lower frame-rate. In addition, as the game uses an adaptive v-sync solution, there is now a plethora of torn frames present in each and every scene along the top portion of the image. Taken as a whole, Prey no longer feels smooth to play. Clearly, the fix for input latency is to blame for this problem. Whichever settings have been adjusted, the results are poor.

...

Other bugs are introduced in the recent patch too. We noticed that during gameplay, the PS4 version had a cut-back field of view and couldn't figure out why this was happening - there is no user control for adjusting FOV, after all, and reloading the game sees the presentation reset to how it should be. We eventually figured it out: the game's field of view reduces after popping into the inventory and you're gaming as normal, you're stuck with it until the next map loads. This occurs on PS4, Pro and unfortunately Xbox One too though happily the PC version remains unaffected.
 
Ylös Bottom