Vastaus: Pro Evolution Soccer 2010 [PS3]
Ompas aika paljon parjaamista ja vastakkainasettelua tämän pelin omistajilla!
Ihan uteliaisuudesta kysyisin niiltä, jotka ovat tätä ja FIFA 10:ä pelanneet ja ovat sitä mieltä, että tämä on parempi, että mikä tästä nyt oikein tekee paremman? Itseäkin kiinnostaisi kokeilla, josko tämä nyt olisi vihdoin PES 6:n veroinen, mutta jos tuota viivettä tosiaan on noin "paljon", että tekoäly pääsee huijaamaan ja tuomari vislailee mitä vislailee, niin kyllä FIFA 10 on sitten tän vuoden futis täällä...
Ja olkaa kilttejä, älkääkä laittako perusteluiksi pelkkiä "kun tää nyt on vaan PES", vaan yrittäkää tarjota vähän jotain konkreettisempaa, kiitos.
Itse juuri myin oman fifa 10 pois, kun en sitä enää pelaile, koska mielestäni tämä pessi on parempi. Fifassa ärsytti muutama asia aivan liikaa ja peli oli mielestäni muutenkin paljon tylsempi kuin pessi.
Pessin plussat fifaan verrattuna:
- Pessissä oikeasti kaikki joukkueet ovat erilaisia ja joukkueet pelaavat eri tavalla, joka tuo suurta vaihtelua peliin. Fifassa kun tuntui että pelaajien välillä ei ole juurikaan minkäänlaista taso eroa, sekä jokainen joukkue oli tavallaan lähes samanlainen. Pelistä tuli nopeasti sen takia aika tylsä, eikä se minua jaksanut enää kinnostaa.
- Pessissä laukaukset on huomattavasti parempia ja realistisempia kuin fifassa. Fifassa kun maalia ei vaikeimmilla vaikeusasteilla kannata edes kokeilla 16-rajan takaa, joka johtuu yhdessä huonoista laukauksista ja osittain myös liian hyvistä veskareista. Myös maalivahdit ovat aivan liian hyviä fifassa vaikeimmilla vaikeusasteilla ja ne peittävät varsinkin 1vs1 tilanteissa aivan liikaa. Pessissä veskarit ovat tavallaan aidompia, vaikka tässä nyt on edelleenkin ehkä hieman liian helppo kaukaa hyvällä pelaajalla maali saada aikaan.
- Pessissä on edelleen tallella se taika, että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja aina tulee koettua jotain uutta. Vaikka uudessa fifassakin tätä paljon hehkutettiin, se ei mielestäni toteudu itse pelissä samalla tavalla.
- Pessin pelaaja tuntuma on mielestäni parempi kuin fifassa ja se on edelleen tässä tallella, vaikka jotkut muuta väittävät, tai ainakin itsestäni on. Tietysti tämä johtuu varmasti siitä että olen enemmän pessiä pelaillut ja siten myös sen pelaaja tuntumaan tottunut.
-Pelaajilla pystyy suojaamaan paremmin palloa ja sitä ei tarvitse heti hyvällä pelaajalla syöttää pois kun pakki tulee lähelle, toisin kuin fifassa.
- Pelissä on kohtalaisen hyvä pelaajien ja joukkueiden muokkaus systeemi. Tosin itse jäin joitain juttuja vähän kaipaamaan, kuten kenkä editoria. Myös iso plussa nyt kun pelaajien kasvot voi kopioida jostain kiintolevyllä olevasta kuvasta ja mielestäni se toimii hyvin, kunhan kuva vain on laadukas.
- Peli on myös nyt varmaan ensimmäistä kertaa graafisesti parempi kuin fifa.
- Pelin valikot ovat paljon ripeämpiä ja mielestäni miellyttävempiä käyttää kuin fifan vastaavat.
- Pes on mielestäni vain niin paljon hauskempi pelata.
Vaikka fifassa on laaja lisenssi ja paljon joukkueita, se ei periaatteessa ole yhtään parempi kuin pessi. Pessissä on paremmin mm. maajoukkueita, sekä tähän versioon on tullut paljon uusia omasta mielestäni hyviä joukkueita, joita ei fifasta löydy. Mielestäni pessissä on käytännössä kaikki tarvittavat joukkueet, mikäli tähän lataa sellaisen option filen, jossa bundesliiga joukkueita tehtynä. Fifassa esim. niiden maajoukkuiden peliasut, joilla ei aitoa peliasua ole, ovat aivan järkyttävän rumia, eikä niitä pysty muokkaamaan. Pessiin kun saa kaikille seura ja maajoukkueilla aidot peli asut option filejen avulla.
Mitä nyt tuohon viiveeseen voi sanoa. Jos palstalla yksi henkilö valittaa siitä hirveästi ja muut sanovat ettei se ole haitta, niin siitä voinee vetäistä sellaisen johtopäätöksen, että valmista peliä kannatta itse kokeilla, jotta näkee kuinka se itseensä vaikuttaa. Sillä sitä viiveetä on oikeasti erittäin vähän. Myös nuo koneen huijaus väitteet ovat mielestäni vähän liian kärjistettyjä. sillä omasta mielestäni kone ei todellakaan huijaa noin paljoa mitä on annettu ymmärtää. Itsekkin olen huomannut että kun olen pari kertaa vetässyt koneen ukkelia jaloille ja tämä on kaatunut, niin siitä ei ole vaparia vihelletty. Eli mielestäni nuo "huijaukset" on ainakin omalla osallani mennyt aika tasan.
Tässä nyt jotain omia mietteitä pelistä.