risto7:n postauksessa on itua.
itse pelasin FIFA-sarjaa PC:llä 1990-luvun jälkipuoliskon, ja vain lueskelin ISS-sarjan erinomaisuudesta kun en omistanut konsolia. kypsähdin viimeistään FIFA 2000:n flipperimäisyyteen ja kun hankin PS2:n nyt alkuvuodesta, Psx:n ISS pro evo 2 lunasti kaikki lukemani kehut ihan kympillä. TIFejä ei ole tullut kokeiltua.
perusero sarjojen välillä on ollut lähinnä tämä:
- FIFA (samoin kuin EA:n NHL-sarja) on keskittynyt simuloimaan futisottelun tv-lähetystä
- ISS on keskittynyt simuloimaan itse lajin dynamiikkaa (niin kuin kaikki itse futaavat heti peliä kokeiltuaan ymmärtävät, ja lätkäpuolella Fox Interactiven NHL Championship pyrki samaan)
asia ei ole kuitenkaan enää näin mustavalkoinen: FIFA2002:ssa näköjään pystyy taas syöttämään pitkiä palloja tyhjään tilaan (joka katosi jossakin FIFA96:n paikkeilla) ja pelin tempokin on lähempänä järkevää (olen tosin pelannut vain demoa). PESissä taasen on enemmän FIFAsta tuttuja televisionomaisia välipätkiä (pelaajat juttelevat tauolle poistuessaan jne.).
eli näyttäisi että pelit ovat lähestymässä toisiaan ja se ultimate futispeli löytyy jostakin tv- ja lajidynamiikan välistä. Gizmon ym. kädenvääntö pelattavuuden/kuorrutusten välillä ei sekään ole joko-tai-asia: onhan se nyt pirun turhauttavaa, että PESissäkään ei voi vielä pelata Englannin liigaa, nimet on mitä sattuu ja Terry Butcherin "pelianalyysit" saavat kiemurtelemaan vaivaantuneesti sohvalla...
täydellinen tunnelma on enemmän kuin täydellinen pelattavuus.
pointtini on lähinnä se, että ehdoton sarjauskollisuus (ISS/FIFA) on sokeuttavaa, ja kun hieman pohtii sitä, että mikä on onnistunutta kummassakin niin saattaa itsellekin valjeta ihan perustellusti se, että miksi pitää toisesta enemmän kuin toisesta.
saivartelua tai ei, niin parasta on se, että tänä vuonna joulu tuli kuukausi etuajassa
eli kaikesta huolimatta PES on mun juttu. takaisin pelaamaan!