Tätä on tullut nyt pelattua yli 30 tuntia joten voisi hieman avautua. Sellainen tunne, että tästä tulee taas aikamoinen romaani.
Hyvät asiat ensin. Ajettavuus on mun mielestä ok ja tuntuu luonnollisemmalta mitä gridissa.
Myös viriosien ostaminen on fiksusti tehty sillä jo pelkästään osan korostamalla näkee heti miten se vaikuttaa auton luokitukseen.
Rata valikoima on myös mukavan laaja ja vielä tänäänkin vastaan tuli ratoja joilla en ollut ennen ajanut.
Sitten on ne asiat jotka ei haittaa mua yhtään, mutta sarjan faneja kyllä.
Ei varikkoa, ei bensan kulutusta, ei renkaiden kulumista, ei mekaanisia vaurioita, ei aika-ajoja eikä renkaita myöskään valita itse säätilan mukaan.
Sitten on ne asiat jotka todellakin häiritsee joista ekana aivan äärettömän typerästi tehty ura.
Tässä on kymmenen autoluokkaa ja jokainen niistä sisältää neljä kilpasarjaa ja jokainen näistä sisältää neljä kisaa.
Urassa edetään suorittamalla tavoitteita joita kutsun tästä lähtien tähtien keräämiseksi, koska se on helpompaa.
Jokaisessa kilpasarjassa on siis neljä kisaa joista kolme on auki ja finaali lukossa.
Finaalin saa auki keräämällä kuusi tähteä (maksimit on 9 tähteä) noista kolmesta kisasta ja aluksi se onkin ihan sujuvaa vaikka tuo systeemi mua ärsyttääkin eikä mielestäni sopinut edes driveclubiin.
Kovin pitkälle ei kuitenkaan tarvitse edetä kun homma alkaa jo nostamaan vkäyrää uhkaavasti sillä normi kisojen lisäksi ajettavana on hotlap ja pace setter kisoja.
Hotlapissa pitää ajaa yksi tarpeeksi nopea kierros ja pace setterissa ajetaan kolme kierrosta ja niiden keskiarvo määrittää lopullisen ajan.
Ongelma on siinä, että pienikin ruohikon hipaisu aiheuttaa kierroksen hylkäämisen joten jos se virhe tapahtuu vaikka pace setter kisan kolmannella kierroksella niin koko roska vaan uudestaan.
Lisäksi vaikeustason säätö ei vaikuta vaadittuihin aikoihin mitenkään. Project gotham sarja näytti ikuisuus sitten miten tällaiset kuuluu hoitaa.
No mutta onneksi kisoja voi avata myös ihan rahalla, siis pelin omalla sellaisella ettei tule epäselvyyksiä ja hyvin pian tuo muuttuukin vaihtoehdosta suorastaan pakoksi.
Vaikka olisitkin äärimmäisen hyvä kuski niin et tule saamaan tarpeeksi tähtiä ellet osta myös autoja jotka joihinkin kisoihin vaaditaan ja niitä vaaditaan aika monta, mutta oikeasti peli suorastaan pakottaa käyttämään sitä yhtä ja samaa niin paljon kuin mahdollista, koska muuten sulta loppuu rahat.
Esim mä ostin sen pikku D luokan mersun ja nostin sen C,B ja A luokkaan. Esim C luokkaan nosto taisi vaatia about kymppitonnin osat kun uusi auto oli muistaakseni 50 000. Usein se vanha viritetty auto on myös statsien osalta parempi.
Saman tein touring luokassa ja ostin GT-C luokan skylinen jonka nostin sitten myös GT-B ja GT-A luokkaan.
Tänään sitten ostin vielä GT open luokkaan koenigsegg jascon ja mun piti ostaa vielä GT-A luokkaan huracan kun skyline ei oikein tuntunut enää riittävänkään...ja mulla ei riittänyt rahat enää tuosta pelityylistä huolimatta.
Toki vain pari tonnia jäi puuttumaan, mutta kuitenkin.
No miten tämä liittyy tuohon aiempaan sanomiseen siitä, että rahankäyttö muuttuu pakoksi?
Sulla on esim hyper luokassa pari vaihtoehtoa jos haluat sen ihan viimeisen finaalin auki.
1: Ostat sen käytössä olevan hyperin lisäksi vielä kaksi muuta ihan vaan paria kisaa varten jotta saat ajamalla tarvittavat tähdet.
Autot maksaa yhteensä 400 000 ja vaikka myyt ne kisojen jälkeen pois niin saat vain puolet takaisin.
2: Maksat 30 000 ja ostat sen hyper luokan viimeisen kisa ryppään auki.
Mä valitsin vaihtoehdon 1, koska mulla oli likemmäs 700 000 rahaa ja sen seurauksena mulla ei riittänyt rahat enää siihen huracaniin.
Pointti on se, että oikeastaan kaikissa muissa luokissa mä valitsin aina tuon toisen vaihtoehdon eli pelasin todella säästeliäästi.
Esim GT open luokassa mun olisi ollut pakko ostaa ainakin kaksi autoa jos haluan ajaa kaikki kisat ja ne maksaa jo 300 000kpl.
Jos haluaisin ajaa kaikki uran kisat niin niihin vaadittavat autot maksaisi varmaan yli miljoonan.
Ja tässähän ei sitten grindata rahaa jostain hyvin tuottavasta kisasta sillä sulle ei makseta kisoista mitään. Se raha tulee hahmon tason noususta.
Kuulostaako tämä millään tasolla järkevältä etenemiseltä?
Kai ne luuli ihmisten pelaavan myös moninpeliä todella paljon sillä sitäkin pelaamalla hahmon taso kasvaa ja tulee rahaa.
Myöskään yhtään autoa ei saa palkinnoksi koskaan.
Sitten on tietenkin se tekoäly joka ei välitä sateesta tai lumesta mitenkään vaan vetelee kuin rata olisi edelleen kuiva samalla kun sä taistelet luisuvan auton kanssa.
Esim tämä kisa oli hieno sillä heti kun rata muuttui märäksi niin mun oli pakko höllätä kaasua ettei auto luista ovaalin kaiteeseen ja samalla tuo kärkikaksikko katosi horisonttiin. Olen siis kolmas.
En ole mikään maailman kovin kuski. Dirt rallyn rallycross mestaruus on voitettu master tasolla, forza 7 taisi tulla pelattua enimmäkseen highly skilled tasolla, grid hardilla uran viimeiseen finaaliin asti ja project cars 2:ssa sain pitää joidenkin luokkien kohdalla vaikeustason 70:ssa.
Sanon tämän siksi, että tuo kuvan kisa on ajettu very easylla. Ei haiskahda huijaus sitten ollenkaan ei.
Sitten on ne tekniset ongelmat.
Pelasin ps4 prolla käyttäen sitä ruudunpäivityksen suosimis asetusta ja yleensä peli rullaa ihan ok, mutta välillä sitten radasta ja säätilasta riippuen ruudunpäivitys voi tipahtaa johonkin 20fps tuntumaan ja ruutu repeilee enemmän kuin lahjapaperi jouluna.
Samalla peli ilmeisesti laskee vielä resoakin reippaasti kun kaikki taustan rakennuksista edessä oleviin autoihin muuttuu kunnon sahalaita hirvityksiksi.
Yleensä kun jostain pelistä sanotaan ettei siinä ole mitään hyvää niin se on liioittelua, mutta jos tämän kohdalla kuulee tuon sarjan fanin suusta niin ymmärrän ihan täysin kun mullakin niitä hyviä asioita oli varsin vähän.
Jotain kertoo varmaan sekin, että en vieläkään osaa päättää oliko tämä 16e ostohintansa arvoinen vai ei sillä aina kun tästä alkaa edes hiukan tykkäämään niin se kyllä osaa hetken päästä tehdä taas jotain vittumaista.
Se saattoi olla ärsyttävä pace setter kisa silloin kun niistä vielä jotenkin välitti, huijaava tekoäly tai sitten se vaan jumahtaa kun olet ajanut tylsää indy ovaalia 18/20 kierrosta....ja tekee saman uudelleen seuraavana päivänä kierroksella 15 joten tuotakin kisaa on turha näköjään edes yrittää.