Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
GameCube on tehoiltaan hitusen XboXista hitaampi lukuunottamatta levyn hakuaikoja jotka ovat nopeampia. Vertaa siitä. Tuossa XboX vastaan PS2 keskustelussa on sentään jotain järkeä. Tässä ei. Koneethan ovat täysin erilaisia, mediasta ja käyttötarkoituksesta alkaen.
Itse ajattelin tässä että parasta hankkia kummatkin PS2 ja GameCube. Näin saa kummatkin ison pelikirjaston sekä teknisesti edistyneemmän koneen uusien pelien varalle... jess.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
No joo Liquit.
GameCuben teho perustuu siihen että siinä ei ole pullonkauloja ja se on helppo ohjelmoida, ei niinkään rautaan kuten XboX. Lähinnä jos otetaan PS2, lisätään siihen kahden vuoden kehittelyn tuoma teholisäys, poistetaan pullonkaula näytön välimuistista, otetaan nopeampi tallennusmedia niin saadaan GameCube.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
No PS2:n pullonkauloista löydät tietoa tuosta xboxiin vertaavasta threadista. Mutta se tallennusmedia on kiinostavampi vertailun kohde. Katselin noita lukuja tuossa yksi päivä ja mietin. PS2n siirtonopeudet ovat aika hitaat muihin verrattuna, mutten teidä kovinkaan paljon miksi. Se, että GameCubessa ja XboXissa on kummassakin nopeampi asema on tietenkin yksi tekiä.
Eräs ystäväni on töissä Ubilla ja selvitti sitä kun vähän kyselin. Latausaikojen vähyys tulee paljonkin siitä että levy on oikeasti pieni, sillä lukupää liikkuu nopeammin. Aikaisempi käsitykseni oli että sillä ei pitäisi olla eroa koska tarvittava data voidaan sijoittaa levyllä haluttuun kohtaan ellei muuten niin dummyjen avulla kuten Dreamcastissa. Ilmeisesti kuitenkaan tällaista ei PS2lla tehdä. Yksi syy on CD, jolla monet PS2-pelit huolimatta DVD-mahdollisuuksista ovat. Tällaiselle ei dummyja juuri tungeta.
Latausajat myös kummastuttavat. Otetaan pelit Halo ja Biohazard, jotka ovat kummatkin täysin eri tavalla toteutettuja pelejä, mutta kummallekin ominaista on se että latausaikojen pitäisi olla kohtuu suuret - näin ei vain ole.
Biohazard noutaa FMV:tä, ilman että se vaatii siihen latausta. Halo ei lataa huikeita kenttiään suhteessa juuri lainkaan. Sitten kun otetaan PS2:n kaunis Xenosaga, latausajat ovat järjettömät. Johtuu osaltaan suurista tekstuureista, joiden kanssa PS2:lla on ongelma. Tästä päästään siihen pullonkaulaan.
Vähän väsyttää joten jos jotain kirjoitusvirheitä ilmenee niin yrittäkää kestää
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
Joo onhan ne kaikki koneet erilaisia, mutta on toi ps2:n ja gamecuben vertailu nyt pikkasen järkevämpää, kun ne nyt ovat siis konsoleita sen oikeassa merkityksessä. Tarkoitan sitä että eivät perustu niin paljon aiemmin olemassa olevaan rautaan, vaan on tehty alusta loppuun yhtiöiden itsensä suunnittelemina.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Jak&Daxter on muuten laatuesimerkki hyvin tehdystä pelistä PS2:lle. Ei ole yritetty liikaa ja pidetty kaikki suhteellisen kauniina mutta kuitenkin nopeana. Jos jollain on tietoa miten tuon antialiasointi on tehty niin kertokaa, varsinaiselta FSAA:lta ei näytä mutta ei esiinny paljoa aliasoimista.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
Jostain syystä pelintekijät eivät ole käyttäneet samaa tekniikka, aino toinen peli joka lataa samaan tyyliin on Soul Reaver2. Ainakin Half-Lifessä meni hermot kun peli oli aika samannäköinen kuin ikivanha pc-versio ja vielä lataili joka toisen kulman takaa. Tossa just huomaa tekijöiden laiskuuden. En tiedä miten aa on tehty mutta polyphonyltä joku sanoi että periaatteessa sahalaidat lähtee jo kun hieman lisää resoluutiota. Sillä konsoleilla kuitenkin pelataan TV:n kautta niin reunat pehmentyy, kun TV:llä on itselläkin resoluutio on heikko kun vertaa monitoreihin.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Eli oikea konsoli on sellainen johon pitänyt pyörä keksiä uudelleen? Ja Xboxissa ei ole uutta rautaa? (melkeimpä veikkaan että esim. idea nForcee nVidialla lähti Xboxin kehittelystä, tosin voin olla väärässäkin)
btw. GC:ssä on PowerPC CPU:na ja graffapiri on ATI:n valmistama joten eroista Radeon-sarjaan on paha sanoa.
Mutta joo, ei tappelua tästä, oli vian pakko ihemetellä äänee tuota sinun viestiä.
PS. Ongelmasi Xboxia vastaan taitaa olla asenne juttu?
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Kyllä kyllä, mutta laiskuus ei ole se tekijä vaan raha. Mitä pienempi kehittäjä sitä vähemmän rahaa ja sitä vähemmän aikaa. Näin siis PS2 potkii päähän, vaikeasti ohjelmoitavana alustana. Ja tottakai sahalaidat lähtevät resoluutiota nostamalla, ja se onkin yksi tapa tehdä antialiasointi, renderöidä kuva pienemmällä ja korkeammalla resoluutiolla ja skaalata kuva päällekkäin näyttämään pehmeämmältä. Tuollainen toiminta vaan tappaisi PS2n suorituskyvyn koska se pitäisi tehdä softalla. Pitää olla jokin toinen keino.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Liquit - öö mene nukkuun hei, alkaa tulemaan jo ihme tekstiä X)
PS2 ei todellakaan perustu PSX:n tekniikkaan vaan on itseasiassa lähempänä N64sta noin arkkitehtuurinsa puolesta. Parempi olisi ettei PS3 perustuisi mitenkään PS2n työkaluihin, tuo osa-alue kun on PS2n suurin miinus. Ja eihän koneiden takana olevilta yhtiöiltä ainakaan Sonyn puolesta tule yhtään pelejä koneelle, nehän luottavat täysin toisiin ja kolmansiin osapuoliin MS ja Nintendo puolestaan voivat pitää tuosta huolta paremmin. Ja siitä BG:stä, se on käsittääkseni tehty tuolla sanomallani tekniikalla. Se kun ei vaadi koneelta huikeita tehoja eikä ruudunpäivitys ole ongelma. Jossain HLssä ei olisi toiminut.
No joo väsyneenä tulee aina heitettyä kaikkea outoa.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
ps. asenteeni xboxia kohtaan tuskin on vihaavampi kuin asenteesi ps2 kohtaan, toisaalta asennettasi en tiedä. Mikä se muuten on?
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
Sony muuten sai ps2 kehityksen valmiiksi tossa pari kk takaperin,
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Kone (PS2) sinällään on ihan jees ja hyviä pelejä löytyy. Aluksi petyin aika rankasti, mutta nyt hyvien pelien myötä koneen taso omissa silmissäni on noussut, mutta Xbox on kuitenkin se kone joka lunasti paljon niistä odotuksista joita PS2:lle tuli asetettua.
ehh.. nyt vasta valmiiksi vaikka on ollut jo kauan myynnissä? Mitä höpäjät? Uusia kehitystyökaluja PS2:lle on tainnut valmistua tänävuonna (netti ja kovokäyttöön käsittääkseni ainakin) ja muita optimointi leluja, mutta että PS2 olisi vasta nyt valmis...
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
1. Mutta grafiikassa en näe sellaisia eroja että vaihtaisin tässä vaiheessa konetta.
2. Mä tarkoitin siis että ne edellämainitut kehitystyökalut saatiin sonyllä valmiiksi, ja taitavat olla tällä hetkellä ohjelmoijilla, joten niillä tehdyt pelit tulevat sitten joskus. Näyttää siltä, että nipponin pojat siis siirtyvät pikkuhiljaa ps3:a suunnittelemaan.
3. Ps2 kylläkin kehitellään esim toi gs ja ee sijoitus samalle piirille, mutta ne eivät vaikuta yhtään suorituskykyyn vaan niillä saadaan valmistusta nopeammaksi ja kustannuksia alemmaksi!