Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 vs. GameCube

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inertia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Liquit - öö mene nukkuun hei, alkaa tulemaan jo ihme tekstiä X)

PS2 ei todellakaan perustu PSX:n tekniikkaan vaan on itseasiassa lähempänä N64sta noin arkkitehtuurinsa puolesta. Parempi olisi ettei PS3 perustuisi mitenkään PS2n työkaluihin, tuo osa-alue kun on PS2n suurin miinus. Ja eihän koneiden takana olevilta yhtiöiltä ainakaan Sonyn puolesta tule yhtään pelejä koneelle, nehän luottavat täysin toisiin ja kolmansiin osapuoliin ;) MS ja Nintendo puolestaan voivat pitää tuosta huolta paremmin. Ja siitä BG:stä, se on käsittääkseni tehty tuolla sanomallani tekniikalla. Se kun ei vaadi koneelta huikeita tehoja eikä ruudunpäivitys ole ongelma. Jossain HLssä ei olisi toiminut.

No joo väsyneenä tulee aina heitettyä kaikkea outoa.

Siinä tuli taas pari juttua jotka kertovat vanhasta tiedosta:

1. Dev kitit on parantunu viimeisen vuoden aikana radikaalisti

2. Sony tekee itse pelejä



sitten 4*FSAA on tekniikka BG:ssä
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover

Siinä tuli taas pari juttua jotka kertovat vanhasta tiedosta:
1. Dev kitit on parantunu viimeisen vuoden aikana radikaalisti
2. Sony tekee itse pelejä
sitten 4*FSAA on tekniikka BG:ssä

4*FSAA ei hei kerro mitään. 4*FSAA:ta on aika monenlaista, viitsitkö vähän tarkentaa? Enkä kyllä ole törmännyt Sonyn tekemiin peleihin, mutta kai ne sitten ovat menneet siihen että olen luullut niitä vain Sonyn julkaisemiksi.

Ja tottakai se Devkit on parantunut, en tainnut väittää missään vaiheessa ettei olisi?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


4*FSAA ei hei kerro mitään. 4*FSAA:ta on aika monenlaista, viitsitkö vähän tarkentaa? Enkä kyllä ole törmännyt Sonyn tekemiin peleihin, mutta kai ne sitten ovat menneet siihen että olen luullut niitä vain Sonyn julkaisemiksi.
?

Ootko pelannut GT3 tai Icoa?:)

No kerro Outlaw jos jotain asiaa on? Tommoset kommentit on aika turhia yksistään...
 
Kappas, Cool Boarders 2001, Dark Cloud, Gran Turismo 3, Twisted Metal: Black, ICO ja Extermination ovat Sonyn first partyjen tekemiä. Niitä vain tulee niin harvoin että oletin Sonya vaan julkaisijaksi. Kappas. Ostaisi nyt vielä muutaman kehittäjän niin saisi vähän lisää laatujulkaisuja. ICO on takuulla PS2n paras peli.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Kappas, Cool Boarders 2001, Dark Cloud, Gran Turismo 3, Twisted Metal: Black, ICO ja Extermination ovat Sonyn first partyjen tekemiä. Niitä vain tulee niin harvoin että oletin Sonya vaan julkaisijaksi. Kappas. Ostaisi nyt vielä muutaman kehittäjän niin saisi vähän lisää laatujulkaisuja. ICO on takuulla PS2n paras peli.

Ootko pelannut Icoa? Huomasitko katsoa sen paikan textuureja, jossa oli kaksi siltaa, toisessa kummatkin päät ylhäällä ja toisessa vain toinen pää ylhäällä. Siinä oli aivan käsittämätön moka, textuurit olivat aivan psonen tasoisia ja nyt en liioittele yhtään! Myös parissa muussakin paikassa kämmi oli tapahtunut. Tuli aika nostalginen olo:)

Mutta olihan se ihan mukava peli, ei mitään energia mittareita ja pääpaino oli ongelmanratkaisussa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


4*FSAA ei hei kerro mitään. 4*FSAA:ta on aika monenlaista, viitsitkö vähän tarkentaa? Enkä kyllä ole törmännyt Sonyn tekemiin peleihin, mutta kai ne sitten ovat menneet siihen että olen luullut niitä vain Sonyn julkaisemiksi.

Ja tottakai se Devkit on parantunut, en tainnut väittää missään vaiheessa ettei olisi?

En nyt tiedä tarkemmin tosta, mutta perusidea tossa on rendata tuplatarkkuudella kumopaankin suuntaan ja sitten laskea késkiarvoja pikseleille.

Idea tosta dev kitistä maininnassani oli,että koodaus PS2:lle on helpottunut ratkaisevasti sen julkaisun ajoista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover

En nyt tiedä tarkemmin tosta, mutta perusidea tossa on rendata tuplatarkkuudella kumopaankin suuntaan ja sitten laskea keskiarvoja pikseleille.

Tuota, PS2lla tuon toteuttaminen olisi aivan uskomattoman idioottimaista. Söisi tehoja aivan järjettömästi. Tuohan on vanha GF2:n tapa tehdä FSAA:ta johon PS2 ei raudalla pysty. Ja raudallakin se syö tehoja sairaasti sillä overdraw on aivan mieletön ja PS2 ei tue HSR:ää tai vastaavaa toisin kuin vaikkapa Dreamcast.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Tuota, PS2lla tuon toteuttaminen olisi aivan uskomattoman idioottimaista. Söisi tehoja aivan järjettömästi. Tuohan on vanha GF2:n tapa tehdä FSAA:ta johon PS2 ei raudalla pysty. Ja raudallakin se syö tehoja sairaasti sillä overdraw on aivan mieletön ja PS2 ei tue HSR:ää tai vastaavaa toisin kuin vaikkapa Dreamcast.

No tuo nyt on se tapa, jonka tiedän 4*FSAA toteutukseen. Jos ei oletehty niin, niin sitten ei ole!
 
Ai sori, käsitin vähän väärin. No kuitenkin tuo on Dreamcastin tapa tehdä antialiasointi raudalla, sillä erolla että sen näytönohjain ei piirrä overdrawia jolloin tehonpudotus ei ole suuren suuri.
 
Eli vielä tänne keiu: Puhuttiin noista väylistä.Mulle ainakin tuolta anandtechin jutusta jäi vahva käsitys että se mainostamasi 10GB/s väylä on cachelta flipperille,eli siis periaatteessa täysin samassa asemassa kuin ps2:n 48GB/s väylä, josta tosin tekstuureille on varattu vain osa.

Korjaaja anna linkki lähteeseen (ei nintendojo ;) ), jos olen väärässä.
 
Ei, kyllä se on aivan totta että tuo on nimenomaan tekstuurilukuväylä. Mutta se että PS2:n teksture read olisi 48GB/s on hei ihan potaskaa. Laita sä vaan niitä lähteitä ;)

edit: Liquitille:

"Niin mut eikös toisaalta se muisti oo ps2:ssa suurempi? Jak ainakin pyörittää jatkuvasti uusia ja todella hienoja textuureja (kaikki esineet rakennukset ym.muut). Peli ei oo tehnyt pienintäkään nykäisyä. Eilen taas pelasin ja en edennyt paljoa, kun aika meni ihailuun!! Pelin sentään ostin jo 2½ kk sitten
Edes MGS2 ei saanut lähellekkään sellaista ihastusta aikaiseksi!"

Toki se muisti on suurempi mutta PS2 ei pystykään samanlaiseen tekstuurinpakkaukseen kuin GameCube ja tämän takia sille ei riitä niin pieni välimuisti. Ja kuten MGS:ssä huomaat niin paria hidastumista lukuunottamatta toimii hyvin mutta otapa joku isommilla tekstuureilla varustettu peli kuten Xenosaga ja kärsi latausajoista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Toki se muisti on suurempi mutta PS2 ei pystykään samanlaiseen tekstuurinpakkaukseen kuin GameCube ja tämän takia sille ei riitä niin pieni välimuisti. Ja kuten MGS:ssä huomaat niin paria hidastumista lukuunottamatta toimii hyvin mutta otapa joku isommilla tekstuureilla varustettu peli kuten Xenosaga ja kärsi latausajoista.

Mut mähän just sanoin että se ei herätä semmsta ihastusta lähimainkaan, kuin Jak!!! MGS2:ssa textuurit ovat lisäksi olemattomat, kun vertaat Jakkiin. Kone lataa kokoajan uusia todella upeita textuureja ilman että sitä huomaa tippaakaan. Se on kaikin puolin teknisesti parempi kuin MGS2 (ei lataa ei nykäse paljon monipuolisempi grafiikka). Et voi yhden pelin textuureilla ja latauksella (Xeno...) päätellä miten muut pelit toimivat, sen verran eritasoisia pelintekijöitä on maailma täynnä. Joissain peleissä on hirveet latausajat ja peli itse on ruma ja nykii jatkuvasti, Jakin tekijät taas ovat tehneet upean näköisen pelin hyvillä kontrolleilla ja vieläpä ilman latausaikoja...:p
 
Jak&Daxterin tekstuurit nyt ovat melko pieniä, mutta toki kauniita ja värikkäitä. Tämän tyyppisiin peleihin ei tietenkään suurempia tekstuureja vaadita, mutta peleihin kuten Halo ne tekevät heti eron. Sama kun menee taaksepäin N64-aikaan ja vertaa Mario64:ää vaikkapa Perfect Darkiin. Mario näyttää vieläkin hyvältä sillä sen tekstuurit ajavat asiansa, vaikka huomattavasti vaisumpia ovatkin.
 
PS2 4MB 48 GBytes/sec väylän jako:

Frame Buffer (read/write): 38.4 GB/s (1024 bits x 150 MHz x 2)
Texture Bandwith (read): 9.6 GB/s (512 bits x 150 MHz)
Transmision from DRAM to page buffer: 8192 bits @ 1cycle at maximum

2-port configuration:
In this configuration, the frame + Z buffer port is independent of the texture port. They each have a page buffer of 8KN, and are concurrently accessible.

The 4MB local memory chip saves pixel information (frame buffer and Z buffer) generated by the drawing function and texture information.

Siis GC:n 10.4GB/s. vs. PS2:n 9.6GB/s Texture Bandwith.
GC:n luulakseni tehokkaampi tekstuuripakkaus kyllä kallistaa vaakaa Nintendon puolelle, ainakin pelkän tekstuurinsiirron osalta.

Tosin PS2 käyttää vektorikvantisointia myös muun datan, kuten audio, pakkaamiseen. VQ pakkauksesta lisää linkistä alla (vaatii ilmaisen rekisteröitymisen). Myös MPEG2 pakkaus on käytössä niin tekstuureille kuin videolle.
Näille on oma DSP prosessorinsa IPU (Image Processing Unit)

Vector Quantization pakkausmetodi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Ei, kyllä se on aivan totta että tuo on nimenomaan tekstuurilukuväylä. Mutta se että PS2:n teksture read olisi 48GB/s on hei ihan potaskaa. Laita sä vaan niitä lähteitä ;)

.

Niin tekstuurin luku cachesta flipperille!

Kuten sanottu väylä cachesta GS:lle on 48GB/s ja juuri mainittu 9 ja risat GB/s siitä on tekstuureille
 
Kiitos Groover kun todistit väitteeni oikeaksi. GC siis omaa suuremman väylän tekstuureille.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Kiitos Groover kun todistit väitteeni oikeaksi. GC siis omaa suuremman väylän tekstuureille.

Mutta eikös se sitten ole 4x rasituksella verattaessa ps2? Joten sen olis vähän pakkokin olla nopeempi ajattelin maalaisjärjellä:confused:
 
Ylös Bottom