Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3-hajoamisprosentti (Huom! Slim-malleille oma ketju, lue myös FAQit ennen kuin kysyt mitään!)

Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

...Antoi virheilmoituksena koodin 80010514 eli lukupää sökönä...
....Nordisk Film käski maksaa sen 260 että lähettäisivät uuden tilalle...

Tuo kyllä sapettaisi ketä tahansa. Kumma ettei sitten tarjota vaihtoehtoa jossa rikkinäinen lukupää vaihdetaan tuntiveloituksena. Varmaankaan tuo lukupääkään ei hirmukallis ole, puhumattakaan siitä, ettei ole suotavaa moisen hajota 1,5 vuoden sisällä. Luulisi, että lukupään vaihto tulisi halvemmaksi kuin tuo 260€. Tuohan on vastoin kestävän kehityksen periaatteita ja kuluttajan oikeuksia.

Ei tuo 1,5 vuotta ole mikään käyttöikä. Mitä helvettiä tämä touhu nyt on? Alkaa ihan tosissaan kyrsimään teidän puolesta joiden plösö on potkaissut tyhjää.

Minun käsittääkseni takuun idea on ollut siinä, että ensimmäisten käyttövuosien aikana ilmenee ne syvimmät ongelmat. Takuun avulla kuluttajalle saadaan käytössä testattu toimiva tuote KAIKISSA TAPAUKSISSA(tai rahat takaisin). Tämän jälkeen olisi odotettavissa, että tuote kestää koska se osoitti kestävänsä takuun yli. Takuun pituus tulisi määräytyä juuri suurten käytössä ilmenevien rikkoutumisten esiintymisajankohdan mukaisesti. Takuun ei missään nimessä saisi tarkoittaa eliniän ennustetta.

Ja muutes tuli sellainen mieleen, että olen jostain saanut semmoisenkäsityksen jonka mukaan materiaali virheet ja tuotannosta johtuvat virheet jotka aiheuttaa rikkoutumisen on korvattava riippumatta tuotteen eliniästä. Tästä ei tosin taida olla kenellekkään täällä apua, koska kyse on niin monimutkaisesta laitteesta. Materiaali virheiden tai tuotantovirheiden todistaminen vaatisi suurinpiirtein laboratorio tutkimuksia.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Mistään materiaalivirheistä tms ei tässä kannata alkaa vaahtoamaan (vaikka varmasti paikkaansa pitäisikin). Maagiset sanat ovat virhevastuu ja 2 vuotta. Apuvälineenä suosittelen kuluttajaneuvontaa.

Omista ottamuksista jo kirjoitellut tuolla ongelma-ketjussa, joten tänne en enää jaksa samasta kattavasti avautua. Pointti on se, että tuohon maahantuojan "tarjoukseen" ei tarvitse eikä kannata tarttua. Oma reilu puolitoista vuotias konsoli vaihdettiin ihan kuluitta.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Mistään materiaalivirheistä tms ei tässä kannata alkaa vaahtoamaan (vaikka varmasti paikkaansa pitäisikin). Maagiset sanat ovat virhevastuu ja 2 vuotta. Apuvälineenä suosittelen kuluttajaneuvontaa.

Omista ottamuksista jo kirjoitellut tuolla ongelma-ketjussa, joten tänne en enää jaksa samasta kattavasti avautua. Pointti on se, että tuohon maahantuojan "tarjoukseen" ei tarvitse eikä kannata tarttua. Oma reilu puolitoista vuotias konsoli vaihdettiin ihan kuluitta.

No huh...

Meikäläisellä on siis toivoa. :D

Ihan asiallisesti olen yhteydessä ollutkin ja nyt laitoin juuri reklamaation Nordisk Filmille... ilmoitin myös että välitin heidän "standardin 260 euron pyyntönsä" kuluttajavirastoon alkuperäisen sähköpostini kera. Täytyy tosin varmaan laittaa tarkennus kuluttajavirastoon, sillä konsolin iässä erehdyin noin puolella kuukaudella mutta...
Samoin mietin pitäisikö reklamaatio tehdä vielä Verkkokaupallekin vaikka takuu onkin jo ohi(eli konsolin voi toimittaa mille tahansa jälleenmyyjälle)?
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Mistään materiaalivirheistä tms ei tässä kannata alkaa vaahtoamaan (vaikka varmasti paikkaansa pitäisikin). Maagiset sanat ovat virhevastuu ja 2 vuotta. Apuvälineenä suosittelen kuluttajaneuvontaa.

Omista ottamuksista jo kirjoitellut tuolla ongelma-ketjussa, joten tänne en enää jaksa samasta kattavasti avautua. Pointti on se, että tuohon maahantuojan "tarjoukseen" ei tarvitse eikä kannata tarttua. Oma reilu puolitoista vuotias konsoli vaihdettiin ihan kuluitta.

Ei se asia nyt ihan noinkaan mene...vaikka kuinka haluaisi. Virhevastuun piikkiin noiden hajoamisten pitäisi toki mennä, mutta ongelmaksi tulee se, ettei Suomen lakiin ole määritelty mitään tiettyä virhevastuun määräaikaa vaan tuo menettely menee tuotteen arvioidun elinkaaren mukaan. Täten tuo 2 vuotta on enemmänkin viitteellinen, vaikkakin joissakin maissa tuon virhevastuun määräajaksi on määritelty nuo samat 2 vuotta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Ei se asia nyt ihan noinkaan mene...vaikka kuinka haluaisi. Virhevastuun piikkiin noiden hajoamisten pitäisi toki mennä, mutta ongelmaksi tulee se, ettei Suomen lakiin ole määritelty mitään tiettyä virhevastuun määräaikaa vaan tuo menettely menee tuotteen arvioidun elinkaaren mukaan. Täten tuo 2 vuotta on enemmänkin viitteellinen, vaikkakin joissakin maissa tuon virhevastuun määräajaksi on määritelty nuo samat 2 vuotta.

Oletko todella sitä mieltä, että kaksi vuotta on liian pitkä elinkaari 400-700 euron laitteelle?

Ei sitä käyttöikää suoraan lakiin ole hakattu, kuten ei montaa muutakaan asiaa. Henkilökohtaisesti en näe siihen tarvettakaan. Olisi kohtuutonta odottaa, että jokaisen tuotteen tai tuoteryhmän kestoikä olisi määriteltynä suoraan lakiin, koska laki olisi vanhentunut jo syntyessään.

Tuo kahden vuoden- sääntö on syntynyt ihan käytännöstä. Tämän kaltaisessa kodinelektroniikassa se on käyttöikä on vähintään kaksi vuotta. Ja todellakin painotus sanalla vähintään. Tästä löytyy myös kuluttajaneuvonnan kannanotto. Toki on olemassa tuotteita joiden on kohtuutonta olettaa kestävän edes sitä kahta vuotta, kuten vaikka viiden euron nenäkarvatrimmerin.

Nyrkkisääntöhän kodinelektroniikassa on tuo kyseinen kaksi vuotta. Siihen voi suht huoletta vedota kaupankin tiskillä (käyttäen maalaisjärkeä). Se, että saako täysin uutta tilalle, huolletaanko ilmaiseksi tai joutuuko itse osallistumaan kuluihin onkin sitten eri asia (lue: riippuu tuotteesta).

BTW. Ei muuten Nordisk Film yrittänyt edes kyseenalaistaa, kun vaadin koneen vaihtoa/huoltoa virhevastuun perusteella. Tosin eivät kyllä muutoinkaan nikotelleet (asiakaspalvelua lukuunottamatta). Käytännössä ainoa tapa, jolla Nordisk pääsee virhevastuusta irti, on osoittaa koneen hajonneen käyttäjän virheen, huolimattomuuden, tapaturman tms. perusteella.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Oletko todella sitä mieltä, että kaksi vuotta on liian pitkä elinkaari 400-700 euron laitteelle?

BTW. Ei muuten Nordisk Film yrittänyt edes kyseenalaistaa, kun vaadin koneen vaihtoa/huoltoa virhevastuun perusteella. Tosin eivät kyllä muutoinkaan nikotelleet (asiakaspalvelua lukuunottamatta). Käytännössä ainoa tapa, jolla Nordisk pääsee virhevastuusta irti, on osoittaa koneen hajonneen käyttäjän virheen, huolimattomuuden, tapaturman tms. perusteella.

En tietenkään ole tuota mieltä. Nordisk Film tuntui olevan tai heidän asiakaspalvelunsa. Itsekin aion painottaa tuota virhevastuuta, mikäli heidän vastauksensa lähettämääni reklamaatioon on kielteinen. Huomasin juuri, että olisin sen tuohonkin voinut paremmin laittaa esille, mutta hiukan se on myöhäistä nyt. Jotenkin oletin, että aiempi puhelinsoitto, jossa suoraan puhuin virhevastuusta olisi riittänyt.

Positiivista kuitenkin kuulla, että sieltä Nordisk Filmiltä löytyy järkevääkin porukkaa. Megaswapinkin myyjät vaikuttivat asiallisilta, kun heiltä pyytelin uutta tositetta. Käytännössä tuo tapahtui laittamalla heille sähköpostia ostoajankohdasta ja siitä, kuinka paljon tuo konsolini maksoi tuolloin jne. Vielä odottelen siihen vastausta. Pitikö muuten sun lähetellä kuittia ollenkaan eteenpäin?
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

BTW. Ei muuten Nordisk Film yrittänyt edes kyseenalaistaa, kun vaadin koneen vaihtoa/huoltoa virhevastuun perusteella. Tosin eivät kyllä muutoinkaan nikotelleet (asiakaspalvelua lukuunottamatta).
Hmm, mihin muualle Nordiskilla sitten olit yhteydessä kuin NF:n asiakaspalveluun?
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Hmm, mihin muualle Nordiskilla sitten olit yhteydessä kuin NF:n asiakaspalveluun?

Ihan kauniisti pyytämällä pääsin ohi asiakaspalvelun ja sen jälkeen keskustelua käytiin tahon kanssa, joka (ilmeisesti) pystyi tekemään jonkin asteisia päätöksiäkin. Toki sain myös kuluttajaneuvojalta, sekä muuta kautta nimen, joskin tämä ei ollut sama kuin se johon itse olin lopulta yhteydessä.

En viitsi tuoda nimiä/ titteleitä ilmi, koska en itsekkään ota kovin mielelläni "suodattamattomia" puheluita töissä vastaan. Viime kädessä se on kuitenkin Nordiskin sisäinen asia päättää kuka milloinkin asiaa hoitaa ja mihin aineisto ohjataan. Asiakaspalvelu osaa ainakin siellä sen verran, että viestit menee eteenpäin ja tietävät kuka asiaa milloinkin hoitaa. Muuta ei asiakaspalvelusta kannata yrittää saada irti tämän asian tiimoilta.

Kauheasti ei tarvitse mitään todistella tai vastailla vaikeisiin kysymyksiin. Kuitista kopio, laitteen tarkkamalli ja vikaselvitys. Kaiken kaikkiaan kivutonta kuin laastarin poisto.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Mites nuo 260€ vaihdokit, uusia vai korjattuja?
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Ihan kauniisti pyytämällä pääsin ohi asiakaspalvelun ja sen jälkeen keskustelua käytiin tahon kanssa, joka (ilmeisesti) pystyi tekemään jonkin asteisia päätöksiäkin. Toki sain myös kuluttajaneuvojalta, sekä muuta kautta nimen, joskin tämä ei ollut sama kuin se johon itse olin lopulta yhteydessä.
Ah, ymmärrän. Eikun ajattelin ensin, että oletko soittanut suoraan jonnekin Nordisk Filmin pääkonttoriin Tanskaan. :)

En viitsi tuoda nimiä/ titteleitä ilmi, koska en itsekkään ota kovin mielelläni "suodattamattomia" puheluita töissä vastaan. Viime kädessä se on kuitenkin Nordiskin sisäinen asia päättää kuka milloinkin asiaa hoitaa ja mihin aineisto ohjataan.
Aivan, juuri näin asioiden pitää mennäkin. Varsinkin kun asiakaspalvelijat eivät oikeasti voi tilanteessa juuri muuta kuin noudattaa annettuja ohjeita (eli vastata sen peruskaavan mukaan). Heitä ei siis voi oikein syyttää, ja jos tuo asian eskalointi eteenpäin onnistui mutkitta, on asiakaspalvelija mielestäni toiminut aivan oikein.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Mites nuo 260€ vaihdokit, uusia vai korjattuja?
Luulen, että riippuu tapauksesta ja Pleikkarin mallista. Etenkin alkuperäisiä 60 gigan malleja tuskin voi "uutena" enää saadakaan, ja 40 gigan mallejakaan tuskin on pitkiin aikoihin missään enää lojunut. Käytännössä vain 80 gigan mallin kohdalla voi saada ihkauuden konsolin rikkoutuneen tilalle.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Luulen, että riippuu tapauksesta ja Pleikkarin mallista. Etenkin alkuperäisiä 60 gigan malleja tuskin voi "uutena" enää saadakaan, ja 40 gigan mallejakaan tuskin on pitkiin aikoihin missään enää lojunut. Käytännössä vain 80 gigan mallin kohdalla voi saada ihkauuden konsolin rikkoutuneen tilalle.

Kaverilla paukahti juuri 40Gb versio. Maahantuojan vaihtohinta 260€ koneesta josta et todellakaan tiedä missä käytössä on ollut on melko paljon. Tarkoittaa sitä että kone on voinut olla hyllynkoristeena ja hajoaminen on ollut huonoa tuuria tai sitten case himo pelaaja jossa vika mikä koneeseen tuli oli lähinnä vain väistämätön asia ja ensimmäinen vika mikä tuli ilmi. Erittäin moni asia kuitenkin vaikuttaa. Sama asia jos mummo joka on ajanut autollaan 10tkm saisi rikkoutuneen auton tilalle 300tkm ajetun taksin. Pellit päällä voi olla ok mutta kuinka moni suostuisi vaihtokauppaan? Pleikasta et vain näe "mittarilukemaa".

Edit: Siis siinä tapauksessa että saat huolletun koneen etkä uutta. Mutta mistäs tiedät kumpi tulee?
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Luulen, että riippuu tapauksesta ja Pleikkarin mallista. Etenkin alkuperäisiä 60 gigan malleja tuskin voi "uutena" enää saadakaan, ja 40 gigan mallejakaan tuskin on pitkiin aikoihin missään enää lojunut. Käytännössä vain 80 gigan mallin kohdalla voi saada ihkauuden konsolin rikkoutuneen tilalle.

Kyllä juuri näin. Tehdaskorjatun saa tilalle ainakin varmuudella, jos 40 giganen on hajonnut. Luultavimmin 60 gb kohdalla sama. Tulikos toi 80 giganen myyntiin vasta viime syksynä? Joten taitaa kaikki 80 gigaset mennä vielä takuuseen eli uutta luultavimmin tilalle.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Sama asia jos mummo joka on ajanut autollaan 10tkm saisi rikkoutuneen auton tilalle 300tkm ajetun taksin. Pellit päällä voi olla ok mutta kuinka moni suostuisi vaihtokauppaan? Pleikasta et vain näe "mittarilukemaa".

Edit: Siis siinä tapauksessa että saat huolletun koneen etkä uutta. Mutta mistäs tiedät kumpi tulee?
Sitähän ei voi tosiaan tietää yhtikäs mistään avaamatta sisuskaluja ja arvioimalla silmämääräisesti esim. kertyneen pölyn määrää. Joka tapauksessa noille 260 euron "takuuvaihdetuille" laitteille tulee automaattisesti 3 kuukauden takuu, joten jos se tuossa ajassa uudelleen laukeaa, seuraava vaihto tapahtuu luonnollisestikin veloituksetta.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Tulikos toi 80 giganen myyntiin vasta viime syksynä? Joten taitaa kaikki 80 gigaset mennä vielä takuuseen eli uutta luultavimmin tilalle.
Ensimmäiset 80-gigaiset tulivat todellakin elokuussa 2008, eli ovat kaikki vielä (hetken ainakin) ihan normaalin takuun piirissä.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Jos PS3:sta on Blu-ray:n lukupää kärähtynyt, niin tilaisin netistä uuden lukupään, jos sen osaa itse tai joku tuttu asentaa. Tuo 260 € on kyllä täydellinen haistapaska-hinta lukupään korjaamisesta.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Jos PS3:sta on Blu-ray:n lukupää kärähtynyt, niin tilaisin netistä uuden lukupään, jos sen osaa itse tai joku tuttu asentaa. Tuo 260 € on kyllä täydellinen haistapaska-hinta lukupään korjaamisesta.

Näin teen kyllä itsekkin jos sattuu joskus tulevaisuudessa tuo lukupää kosahtamaan. Kuulemma ihan helppo homma vaihtaa ja paljon halvemmaksi tosiaan tulee.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Jos PS3:sta on Blu-ray:n lukupää kärähtynyt, niin tilaisin netistä uuden lukupään, jos sen osaa itse tai joku tuttu asentaa. Tuo 260 € on kyllä täydellinen haistapaska-hinta lukupään korjaamisesta.

Löytyisikö linkkiä mistä tilata lukupää / ohjeita asennukseen? Voisi asiaa tutkia vaihtoehtona.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Ajatelkaa mitä bisnestä. Saavat 260€ ja lukupään hajottaneen konsolin. Korjaavat sen ja myyvät 260€. Jos tuo lukupään vaihdon hinta(jota muutes en tiedä) sattuu olemaan hyvinkin halpa niin... KUSETUSTAHAN TUO!:mad:

Saavat varmasti joissakin tapauksissa korjattujen konsolien "takuumyynnistä" enemmän massia kuin uusien konsoleiden myynnistä.


Korjatkaa jos olen väärässä:
Eikö tuossa menettelyssä ole selvä ongelma. Palautettavan koneen arvo ei ole pyöreä nolla, sillä se voidaan korjata ja mahdollisesti hyvinkin halvalla. On esimerkiksi halvempaa vaihtaa yksi osa kuin kuin kaikki osat (vrt. uuden koneen myynti). Jos vaikka tuon lukupään vaihto maksaa 50€, miinustetaan tämä jälleenmyynti arvosta 260€. Saadaan siis 210€. Jos tuo summa lisätään vaihtomaksuun 260€, saadaan 470€. Tällä hinnalla siis kuluttaja ostaa itselleen takuuvaihdon kautta KÄYTETYN KONEEN!

Vaikka tuota nyt kuinka päin tahansa ajattelee, niin en pysty moista sulattamaan.
 
Vastaus: PS3-hajoamisprosentti (Huom! Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)

Jos vaikka tuon lukupään vaihto maksaa 50€, miinustetaan tämä jälleenmyynti arvosta 260€. Saadaan siis 210€. Jos tuo summa lisätään vaihtomaksuun 260€, saadaan 470€. Tällä hinnalla siis kuluttaja ostaa itselleen takuuvaihdon kautta KÄYTETYN KONEEN!
Ei se ihan noin yksioikoista ole. Pitää muistaa, että vaihtoon tuleva kone kulkee useamman välikäden kautta ja sitä postitetaan paikasta toiseen. Ja aina siitä lähtien kun laite Nordiskille saapuu, käy keikan jossakin ulkomailla ja palaa takaisin Suomeen, on sen parissa työskennellyt useampikin palkkaa saava ihminen. Ei ne laitteet itse itseään testaa, korjaa, varmista korjauksen toimivuutta ja postita takaisin käyttäjälle. Väliin mahtuu paljon manuaalista työtä ja byrokratiaa.

Toki laitteen voi lähettää korjattavaksi myös kaverille, joka osaa linssinvaihdon itse tehdä. Ehkä hän tekee sen hyvää hyvyyttään pelkän osan ja mahdollisten postikulujen hinnalla. Muualla pitää maksaa palkkaa, ja se on sitten piilotettu vaihdon kokonaishintaan.

PS. Siitä olen toki yhtä mieltä, että 260 e on joka tapauksessa todella kallis hinta, vaikka tilalle saisi uunituoreen laitteen.
 
Ylös Bottom