Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ja Count_M, kertoisitko mitä vikaa on PS3:n Rainbow Six Vegasissa?

En tiedä, en omista PS3:a (ainakaan vielä), eikä kyseinen peli jaksanut kiinnostaa boksilla edes ensimmäisen kentän loppuun asti. Aikaisemmista Rainbow Sixeista olen pelannu Rogue spearia ja kuvittelin aluksi Vegasin olevan samankaltaista meininkiä, mutta pettymys oli suuri kun sarja onkin raiskattu vain pelkäksi putkiräiskinnäksi (ja putkissahan UE3 toimii vallan loistavasti).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nyt Microsoft puolestaan matkii Nintendoa ja tuottaa liian vähän Xboxeja:
http://mikropc.net/uutiset/index.jsp?categoryId=atk&day=20080214#w2008021403225512249

Eiköhän Nintendo tunge kaikki mahdolliset koneet mitä aikaiseksi vain saavat markkinoille, eikä tuotantoa voi kasvattaa ihan älyttömän suureksikaan ylituotannon pelossa. Microsoft taas taisi valmistaa väärän mallisia koneita liikaa. Kuluttajat haluaisivat Eliteä ja Premiumia, mutta MS typeryydessään teki helvetisti Arcadea ja rumia Halo-koneita.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nyt Microsoft puolestaan matkii Nintendoa ja tuottaa liian vähän Xboxeja:
http://mikropc.net/uutiset/index.jsp?categoryId=atk&day=20080214#w2008021403225512249

Tässä taitaa nyt kostautua se jakelukanavan tuuppaaminen täyteen jouluksi 2006. Tuotantoa sitten vähennettiin vuonna 2007 vähäisen kysynnän vuoksi, ennen kuin se jouluna pomppasi ylös (mahdollisesti saatavuudeltaan täysin mahdottoman Wiin vuoksi). Onhan tilanne Microsoftille sinällään mukava että kysyntää riittää ainakin jenkeissä, ja oletettavasti suhteellisen helppo korjata, jos tuotantokapasiteettia on käyttämättömänä. GTA4:ää varten ainakin olisi syytä olla kaupoissa konsoleita.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Muutamaa viimeisintä sivua silmäilemällä voisi varmaankin tehdä yhteenvedon, että on olemassa sekä huonoa pelisuunnittelua että hyvää pelisuunnittelua, epäonnistumisia ja onnistumisia. Jokin peli lataa pitkään, nykii ja on ruma, toinen ei. Eikä sillä ole mitään tekemistä sillä, mikä merkki laitteen kyljessä on.

Mutta ei nyt sentään haukuta pelintekijöitä laiskoiksi ilman parempaa tietämystä. Onko kenelläkään oikeasti kokemusta siitä, miten rasittavaa hommaa ohjelmointi voi olla? Ajatelkaa tilannetta, että käsissä on loistava peli-idea, kaikki näyttää menevän hyvin ja joku vielä keksii mahtavan innovatiivisen ja nokkelan idean. Tästä tulee hitti! Mutta sitten idea implementoidaan ja koko projekti romahtaa odottamattomasti käsiin. Kun kriittinen bugi viimein on paikannettu, siihen on leivottu kahvin ja kolan voimalla, 24/7-mentaliteetin tukemana, työtuoliin teipattuna, välttävästi toimiva ratkaisu, kustantaja marssii sisään ja vaatii kultalevyä painoon. Siinä ei vikinät auta, peli lähtee myyntiin, testaamattomana. Ja kyllä pelintekijää vituttaa, eikä sitä varmasti helpota se, että leveällä perseellään sohvalla sipsiä mässäävä peruspelaaja syyttää laiskuudesta. Tuota tapahtuu harva se päivä. Softabisneksessä valtaosa projekteista epäonnistuu, eikä siinä ole laiskuudella osaa eikä arpaa.

Niin, eivätkä ne konsolitkaan täydellisiä ole. Sekä Xboxin että PlayStationin arkkitehtuurissa on ongelmia, pullonkauloja. Jo se, että pelien tekeminen niille on vaikeampaa kuin olisi tarvis (kehitystyön kannalta tehokkaampia, joskaan ei välttämättä valmistajalle kustannustehokkaampia, arkkitehtuureja on olemassa!), on ongelma itsessään. Eikä kaikki ole pelkästään raudasta kiinni. Miten paljon konsolin käyttöjärjestelmä vie resursseja? Xboxilla 30 megatavua, PlayStationilla 90 megatavua? Molemmilla yhden säikeen prosessorilta? Millaiset työkalut konsolin mukana toimitetaan? Onko tuki kunnossa, jos ongelmiin törmätään?

Entäpä onko konsolin laitekanta sellainen, että peliin ylipäätään kannattaa panostaa kaikki mahdolliset resurssit, mitä tiimistä ja kustantajalta irti saadaan? Onko sijoitukselle siis odotettavissa taloudellista vastinetta? Jos peli uhkaa mennä puihin, onko kustantajalla varaa tai halua siirtää julkaisua ja sijoittaa peliin vielä lisää rahaa?

Joskus vain mietin, ymmärtävätkö kustantajia ja kehittäjiä mollaavat pelaajat asioiden monimutkaisuutta. Yksinkertaisessakin pelissä voi mennä miljoona ja yksi asiaa vikaan. Ja se on haastavuuden aliarviointia. Toisaalta se ei tarkoita, etteikö kritiikille olisi sijaa. Kritiikin pitää vain olla rakentavaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Anteeksi, korjataan lausetta:

Jatka vaan pelaamista ja tule tänne sitten provoamaan. Niin teen minäkin.

Kiitos, nyt voin jatkaa illan viettoani. Odotin vastausta pitkään F4:ää painellen.

Btw, mikä on seuraavan sukupolven ase. Tämähän(Wiitä lukuunottamatta), puskee HD-grafiikoillaan eteenpäin, mutta jos jo 2-3 vuoden päästä uutta sukupolvea pukataan esiin niin millä ne lähtevät etiäpäin? Varmaan isommilla pelimaailmoilla jne.?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ihan asiallista tekstii pistit tulee tähän skeidan väliin :)
Kyllä, ja sitä skeidaa samantien reippaalla hanskalla poistettu. Asianomaiset voisivat vähän skarpata joutavuuksien laittamisessa esille.

PS. Hakkikseltä hyvä posti.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

"Pelintekijöillä" tarkoitetaan yleensä koko firmaa, ei pelkästään koodajia. Ja kyllä, firma on ollut laiska jos se on laittanut testaamattoman version markkinoille tai on tietoisesti ollut korjaamatta jo tiedettyjä bugeja. Oli sitten syy mikä tahansa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

"Pelintekijöillä" tarkoitetaan yleensä koko firmaa, ei pelkästään koodajia. Ja kyllä, firma on ollut laiska jos se on laittanut testaamattoman version markkinoille tai on tietoisesti ollut korjaamatta jo tiedettyjä bugeja. Oli sitten syy mikä tahansa.

No asia nyt vaan ei aina ole kiinni siitä pelifirmasta, vaan kuten hakkiz sanoi, niin välillä kustantaja/julkaisija tuleekin ovet paukkuen sisään, ja vaatii pelin kullattavasi nytheti. Ei siinä pahemmin sitten pelifirma voi muuta, kun todeta ettei ole valmis -> julkaisija varmaan sanoo että unohdetaan koko peli tai sitten vain suostua
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No asia nyt vaan ei aina ole kiinni siitä pelifirmasta, vaan kuten hakkiz sanoi, niin välillä kustantaja/julkaisija tuleekin ovet paukkuen sisään, ja vaatii pelin kullattavasi nytheti. Ei siinä pahemmin sitten pelifirma voi muuta, kun todeta ettei ole valmis -> julkaisija varmaan sanoo että unohdetaan koko peli tai sitten vain suostua
Se on silti ihan pelifirman syytä. Jos haluavat, että pelistä ei valiteta niin älkää julkaisko puolivalmiina. Siinä ei paljon parane kuluttajille selitellä.

Jos haluavat pitää maineensa, etsiköön jonkun toisen julkasijan. Jos haluavat rahaa nopeasti tästä projektista, julkaiskaa puolvalmiina. Siinä oikeestaan vaihtoehdot. Vai odottaako joku oikeasti, että ne jotka pelistä maksaa (kuluttajat siis) katsoo vaan virheet sormien läpi, jos selitetään, että "iso pomo käski, ei kerenny virheitä korjaamaan".

Tottakai ymmärrän, että pakon edessä joudutaan julkaisemaan pelejä vähän vajaavaisena (varsinkin pienet yhtiöt). Se ei tee siitä sen hyväksyttävämpää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kiitos, nyt voin jatkaa illan viettoani. Odotin vastausta pitkään F4:ää painellen.

Btw, mikä on seuraavan sukupolven ase. Tämähän(Wiitä lukuunottamatta), puskee HD-grafiikoillaan eteenpäin, mutta jos jo 2-3 vuoden päästä uutta sukupolvea pukataan esiin niin millä ne lähtevät etiäpäin? Varmaan isommilla pelimaailmoilla jne.?

Ei ole kyllä ihan noin ajoissa seuraava sukupolvi tulossa (pl. mikkisofta?). Vastahan kahen vuoden päästä näistä konsoleista saadaan paljon irti.

Seuraavan sukupolven aseita: Uusi intuiivinen tapa ohjata. Varma tieto ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Softabisneksessä valtaosa projekteista epäonnistuu, eikä siinä ole laiskuudella osaa eikä arpaa.

Osaamattomuus on sen sijaan todella usein ongelmana softaprojekteissa, ja se aiheuttaa todella paljon viivästymisä, laatuongelmia ja täydellisiä fiaskojakin. Milloin ollaan uuden työkalun/tuotteen/teknologian kanssa hukassa, keskitytään vinkumaan miten toisessa ympäristössä tämän voi tehdä näin.. miksi tässä pitäisi tehdä erilailla, tarkoituksenomaisen arkkitehtuurin suunnittelusta ei ole mitään käsitystä, ylimielinen suhtautuminen uuteen alustaan, ei ymmärretä niiden käyttämisen vaikutuksia, ei osata arvioda työmääriä oikein yms.

Asiakas/tilaajapäässä taas epärealistiset aikataulut, epäselvä ja/tai koko ajan muuttuva scope ja epärealistinen budjetti taas kampittavat projekteja yhtä tehokkaasti. Tosin osaava toimittaja pystyy nämä hanskaamaan ja pakottamaan tilaajan toimimaan oikein.

Kummankin taholla on vielä aivan helvetisti opittavaa ennenkuin päästään laadussa jollekin tasaisen hyvälle tasolle. Tämä pätee täysin myös peliteollisuuteen.

Aiemmin pelialalla vallitsi vielä eräänlainen artesaani-meininki, jossa tuotetta hierottiin rakkaudella juuri niin kauan, että siihen oltiin tyytyväisiä. Aivan kuten käsityöläiset ennen ja edelleen tekevät. Vielä nykyäänkin joillain studioilla on siihen mahdollisuus ja edellytykset. Sittemmin teollistuminen iski myös pelialaan, ja samalla laatu alkoi heittelehtiä voimakkaasti, koska tehokkuus ja lyhytnäköinen kvartaaliajattelu vie mielenkiinnon laadusta lyhyen tähtäimen taloudellisen kasvun tavoitteluun. Tästä ehkä suurinpina esimerkkeinä pelialan liukuhihnatehtaat EA, Activision ja jossain määrin myös Ubisoft, joissa pelejä tehdään vain "koska ollaan töissä", ilman intohimoa, kunnianhimoa ja ylpeyttä omasta kädenjäljestään.

Liukuhihnapelituotannossa otetaan joku studio, joka nyt sattuu olemaan sillä hetkellä saatavilla.. osaaminen ei ole oleellista, lyödään sille Hollywoodin roskakoreista hankittu käsikirjoitus, ostetaan halvin platform-generic game-engine ja annetaan aikaa liian vähän.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ei ole kyllä ihan noin ajoissa seuraava sukupolvi tulossa (pl. mikkisofta?). Vastahan kahen vuoden päästä näistä konsoleista saadaan paljon irti.

Seuraavan sukupolven aseita: Uusi intuiivinen tapa ohjata. Varma tieto ;)

Pohdinkin tuota asiaa lähinnä tämän uutisen pohjalta: Uutinen ja jossain muuallakin täällä oli juttua, että mikkisofta olisi etenkin puskemassa uutta konetta markkinoille kauhealla kiirrellä taas.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Seuraavan sukupolven aseita: Uusi intuiivinen tapa ohjata. Varma tieto ;)
Mikäköhän sekin sitten on, kun Nintendon suurimmat hitit Wii Playn ja -Sportin jälkeen ovat olleet Wii Fit, jonka ohjain tuskin tekee laajempaa läpimuroa konsolikontrolleissa, ja Super Smash Bros. Brawl, jota joka videossa kaikki näyttävät pelaavan Cube-pädeillä. :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jos uusi sukupolvi tulee 2010-2011 silloin on vielä liian aikaista ottaa riskiä tuoda markkinoille konsoli ilman optista-asemaa.

DVD-9:stä on vain auttamatta tulossa konsolipuolella liian "pieni". Mitä MS tai Nintendo sitten tekevät? Turvautuvat BD:n. Vaihtoehtoina on Sharp tai Sony, siis tekniikan puolelta. Sharp on onnistunut Sony tavoin pienentämään "laseria" pääasiassa tosin kannettavia varten (6x BD-R).
todiste

Konsolit voisivat olla myös pieniä. Kiitos nopean kehityksen SSD-kovoissa. Ainoa asia on, että voisiko seuraava sukupolvi konsoleissa olla hybridi eli lataat pelit netistä ja poltat ne itsellesi BD:lle? Tietenkin jokin kopionsuojaus on oltava, mutta mikä? Pelit sidottaisiin käyttäjänimeen tai ID:n.

Pelaajat haluavat olla enemmän ja enemmän mukana pelissä. Moninpelaaminen tähän lisäksi. Virtuaalitodellisuus? Miksei, Homesta kehitettäisiin tätä asiaa eteenpäin. Pelaamalla tienattaisiin myös konsoleilla rahaa. Tietenkin haaveita vain :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pohdinkin tuota asiaa lähinnä tämän uutisen pohjalta: Uutinen ja jossain muuallakin täällä oli juttua, että mikkisofta olisi etenkin puskemassa uutta konetta markkinoille kauhealla kiirrellä taas.
5 vuotta se edellinenkin xloota oli markkinoilla ennen kuin 360 tuli saataville. Mikäs siinä jos eivät vaan toista näitä samoja virheitä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Konsolit voisivat olla myös pieniä. Kiitos nopean kehityksen SSD-kovoissa. Ainoa asia on, että voisiko seuraava sukupolvi konsoleissa olla hybridi eli lataat pelit netistä ja poltat ne itsellesi BD:lle? Tietenkin jokin kopionsuojaus on oltava, mutta mikä? Pelit sidottaisiin käyttäjänimeen tai ID:n.

SSD on tällä hetkellä kyllä hyvä tekniikka ihan jo virransäästön ja nopeudenkin puolesta, mutta hinnat ovat varmasti ainakin pari vuotta vielä liian kalliita, kuten tällä hetkellä hinnat ovat ihan pilvissä.

Hybridi ideana olisi kyllä loistava, mutta tuossa piilee aina se yksi iso ongelma...nimittäin piratismi. Se on ihan varma että jos pelit tulisivat nettiin ladattavaksi, niin oli suojaus mikä tahansa niin joku sen murtaa ja hyvin nopeasti ja sitten ollaankin siinä tilanteessa, että kukas näitä enää ostaakaan. Tällä hetkellähän tuo ei juuri ole ongelmana kun BD asemat ovat vielä kalliita eikä esim PS3:sta olla vielä pahemmin saatu murrettua (jotain edistystä tässäkin on jo tehty)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuosta Shacknewsin jutusta kannattaa vielä lainata seuraava:

According to NPD analyst Anita Frazier, hardware sales were down 6% compared to the last year's sales. " Given the huge number of hardware systems sold in December, inventory shortages could be the biggest contributor to the softer than expected sales," Frazier reasoned.

Hardware
1. Wii - 274,000
2. PlayStation 3 - 269,000
3. Playstation 2 - 264,000
4. Nintendo DS - 251,000
5. PSP - 230,000
6. Xbox 360 - 230,000

Software
01. Call of Duty 4: Modern Warfare (360) 330.9K
02. Wii Play (Wii) 298.1K
03. Guitar Hero 3: Legends Of Rock (Wii) 239.6K
04. Rock Band (360) 183.8K
05. Guitar Hero 3: Legends Of Rock (360) 182.7K
06. Super Mario Galaxy (Wii) 172K
07. Burnout Paradise (360) 144.1K
08. Call Of Duty 4: Modern Warfare (PS3) 140K
09. Mario Party DS (NDS) 138.5K
10. Mario And Sonic at the Olympic Games (NDS) 133K

Lähde: Wired/IGN


LTD lukuja:

Guitar Hero 3: Legends of Rock (Wii) 1,500,000
Metroid Prime: Corruption (Wii) 626,000
Carnival Games (Wii) 655,000
Resident Evil: Umbrella Chronicles (Wii) 300,000
Wii Play (Wii) 4,400,000
Rock Band (360) - 958,000
Call of Duty 4 (PS3) - 1,105,000
Halo 3 (360) - 4,947,000 (Tammikuussa 127,000)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom