Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Kiitäjä, en minäkään haluaisi konsoleita mihinkään SDO:hon standardoitavaksi, mutta kerrohan järkevä syy, miksi jotain asiaa saisi standardoida ja konsoleita ei... ilman standardeja et esim. kirjoittaisi tänne foorumille - tiesitkö sitä?
Syyt jotka ei kelpaa koska ovat todistettavissa vääräksi (jos nyt edes vaivaudut vastaamaan):
1- pelien hinnat nousee
2- konsoleiden hinnat nousee
3- monopoli jollekin firmalle
4- persoonallisuus menee
5- konsolipelaamisesta tulee pc-pelaamista
6- konsoleista tulee kuten pc on
7- teknologinen kehitys loppuu ja kuolee
8- innovaatio loppuu ja kuolee
Nämä syyt on kaikki enemmän tai vähemmän jengin tietämättömyyttä ja arveluita. Standardointi kun ei kuulu peruskoulun yleissivistykseen.
Perustelut yllä olevaan:
1. pelien hinnat pysyy samana tai laskee kilpailun ja laskeneiden tuotantokustannusten sekä kasvavien markkinoiden ansiosta: EA ja Ubisoft kilpailevat samoista yksistä markkinoista, hinta on yksi kilpailutekijä. Kilpailuviranomaisten tehtävä on tietty huolehtia siitä, kuten muillakin aloilla, ettei mitään kartelleja synny.
2. konsoleiden hinnat keskimäärin laskevat samoista syistä, mutta yhtä hyvin voisi olla saatavilla kalliita luksuskonsoleita. Massoja kiinnostaisi kuitenkin halvemman hintaluokan tuotteet.
3. standardien yksi pääkriteeri on technology lock-inin välttämisen lisäksi varmistaa nimenomaan, ettei markkinoille pääse syntymään monopoleja. Kuka tahansa, vaikka Huittisen Makkara OY voisi alkaa tekemään omaa konsolibrändiään standardoidulla alustalla. Se lisää kilpailua, alentaa hintoja ja sitä rataa.
4. Mikään ei estä persoonallisuuden lisäämistä esim. ulkonäön, ominaisuuksien, ohjaimen tai minkään muunkaan, vaikka konsolin logon tai wii-nimen kaltaisen hauskuuden osalta. Standardi määrittelee lähes aina vain frameworkin, ei sisältöä. Konsolin osalta ratkaisevat elementit olisivat luultavimmin prossu(t), luku- ja tallennusmedia, näytönohjain ja muistin määrä. Kaikki muu olisi enemmän tai vähemmä vapaasti kustomoitavaa valmistusmateriaalista aina kondensaattoreista ohjaimen muotoiluun ja verkkopalveluihin tai muuhun sisältöön - kaikki voi olla valmistajakohtaista, kustomoitua, erinäköistä jne.
5. ja 6. millä tavalla sen enempää kuin nykyäänkään? Osia ei voi päivittää, paitsi peliohjaimen, ehkä muistikortin/kovalevyn, mutta siinä se. Alusta (softa ja minimivatimukset) pysyvät samana ja konetta ei mennä itse aukoilemaan ja päivittämään.
7. Standardien yksi päätarkoituksia on teknologiakehityksen järkevä jatkumo. On muitakin, kuten taaksepäinyhteensopivuus jne. Käyttäjät (suurin osa, eikä meistäkään kovin moni) ole valmis päivittämään tuotteitaan jatkuvasti, etenkään sellaislla homogeenisillä markkinoilla kuten pelimarkkinatkin perinteisesti ovat olleet. Tästä on olemassa akateemiset todisteet: puhutaan network, techonology tai vendor-lock-in -nimisestä ilmiöstä. Kuluttaja ja tuottaja ei kumpikaan ole valmis sijoittamaan uuteen jos sitä tulee liikaa ja liian nopeasti. Toisaalta voi käydä niin, että lock-in on sitä, että paska tekniikka rulettaa ja uudet ei mene läpi -> standardit pyrkii estämään tuon kaltaisen negatiivisen kehityksen ja onnistuvat siinä hyvin. Lisäksi perinteinen kehitys on käytännössä sitä, että uutta pukataan markkinoille kun vanha ei enää tuota. Siksi esim DS->DS lite, PS2->PS2 slim. Teknologia voi kehittyä tuossakin, vaikkapa pienempi viivanleveys prosessorissa. Sukupolviharppauksissa taas konsolit on aina jäljessä sen hetken huipputekniikkaa. Konsoleiden standardointi ei jarruttaisi NVIDIAn, Intelin, IBM:n, ATI:n tai AMD:n R&D:tä yhtään sen enempää kuin nytkään.
8. Päinvastoin. Kuten yllä on mainittu, tuotekehitys ei koskaan kuole siihen, että jotain standardoitaan, päinvastoin. Voi käydä myös niin, että standardien ansiosta voidaan kehittyä olennaiseen, esim siihen firman omaan liiketoiminnan ytimeen. Konsoleista puhuttaessa kehittäjät voisi keskittyä pelien tekemiseen. Pelit ja niiden sisältö on sitä, miksi me pelataan; ihan sama onko se sisältö Horzesin hevosella ratsastusta vai tiukkaa CoD4 campingia.
Puolileikillään heitän vielä, että moni pelkää koko asiaa vain siksi, että (luulevat) konsolisodan loppuvan siihen paikkaan. Paskat, tulisi vain lisää sodittavaa. Tämänkin ketjun otsikko olisi niin pitkä, että huh huh. Kuka vie pisimmän korren? LG ei ainakaan...