Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Kapulalla miekan tapaan huitoilu kadottaa sädekehänsä ensimmäisen pelikerran jälkeen. Sitten kysellään jo ehkä sisällönkin perään?

HD-grafiikoilla ja prosessoritehoilla mässäily kadottaa sädekehänsä ensimmäisen pelikerran jälkeen. Sitten kysellään jo ehkä sisällönkin perään?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
HD-grafiikoilla ja prosessoritehoilla mässäily kadottaa sädekehänsä ensimmäisen pelikerran jälkeen. Sitten kysellään jo ehkä sisällönkin perään?

Ei ne nyt ihan heti kadota sädekehäänsä :) Kyllä näitä HD-graffoja nyt on ihmetellyt jo kolmatta viikkoa ja vieläkin tulee matkalla säväreitä. Nyt viimeistään ehkä ymmärtää minkä lisäarvon HD tuo peleihin. Aivan kuten tilaäänetkin, antaa reippahanlaisesti parantunut grafiikka syvemmän kokemuksen. Grafiikka nyt ei aiemminkaan ole ratkaissut liikoja, mutta kyllä se paljon auttaa. Riippuu tietysti siitäkin minkätyyppisistä peleistä pitää, mutta ainakin omassa genressä luonnollisuuden tavoittelu on pelkästään plussaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Todellisuus voi vääristyä, jos ympärillä on vain samanmielisiä tai jotain sinnepäin. Tuskin Nintendo Wii kaikesta erinomaisesta innovatiivisuudestaan huolimatta nousee mihinkään koko kansan konsoliksi. Koskaan aiemminkaan pelkästään vahva edelläkävijän rooli ei ole automaattisesti taannut johtavaa roolia markkinoilla. Myöskään halvin hinta ei ole ollut oikotie onneen näillä markkinoilla. Ehkä ainoa, ja tärkein mikä on ratkaissut on pelit. Pystyykö nintendo katkomaan kahleensa menneisyyteen ja tuomaan markkinoille laajan esityksen pelejä, kliseiseen "aikuiseen makuun"? Aikuinen maku nyt on ihan naurettava käsite, mutta ymmärrätte ehkä pointin.

Kapulalla miekan tapaan huitoilu kadottaa sädekehänsä ensimmäisen pelikerran jälkeen. Sitten kysellään jo ehkä sisällönkin perään?
Voi, olisitpa nähnyt miten miespuolinen nelikymppinen pomoni suuteli tänään töissä Nintendogs-pahvipostikortteja! "Ihania!"

Nisupulla sanoi:
Ei ne nyt ihan heti kadota sädekehäänsä :) Kyllä näitä HD-graffoja nyt on ihmetellyt jo kolmatta viikkoa ja vieläkin tulee matkalla säväreitä. Nyt viimeistään ehkä ymmärtää minkä lisäarvon HD tuo peleihin. Aivan kuten tilaäänetkin, antaa reippahanlaisesti parantunut grafiikka syvemmän kokemuksen. Grafiikka nyt ei aiemminkaan ole ratkaissut liikoja, mutta kyllä se paljon auttaa. Riippuu tietysti siitäkin minkätyyppisistä peleistä pitää, mutta ainakin omassa genressä luonnollisuuden tavoittelu on pelkästään plussaa.
Kolme viikkoa? Juma, PS3 kestää sitten varmaan ainakin kuukauden!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuosta "aikuiseen makuun" jutusta tuli mieleen että Nintendo on kyllä parhaiten onnistunut hankkimaan aikuisia asiakkaikseen. Kyseisellä termillä viitataan toki usein pikkuteinipoikien makuun jotka kuvittelevat olevansa aikuisia pelatessaan GTA:ta, tämähän osa-alue on Nintendolta ollut välillä hukassa.

Offtopic:
Tämä ei nyt liity tähän boardiin, mutta olen huomannut että aika useat Playstation fanboysta ovat myös Final Fantasy fanboyta. Sitten jos Wii onkin huippumenestys ja Square siirtää ykkösbrandinsä takaisin Nintendolle niin johan tulee fanboylle dilemmaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
HD-grafiikoilla ja prosessoritehoilla mässäily kadottaa sädekehänsä ensimmäisen pelikerran jälkeen. Sitten kysellään jo ehkä sisällönkin perään?
Hmm no ehkäpä PS3-peleistä on jo "todisteita" muustakin kuin HDgraffoista? Tarkoitan siis sisältöä. Konsolille nyt sattuu kuitenkin tulemaan esimerkiksi MGS, joka on juonelliselta sisällöltään se ykköspeli.

Mutta mutta... Kyllähän Wiin tämän hetkisestä yleisön antamasta mielipiteestä huomaa, että Gamecuben myyntitasolle ei tulla jäämään. Tämän hetken pelit joita on näytetty on suurimmaksi osaksi skeidaa, mutta aivan varmasti tulee vaikka kuinka hyviä pelejä, koska pelintekijät on antanut niin paljon tukea ja kunnioitusta koneelle. Sisältöä siis 99,99% varmasti tulee olemaan.

EDIT: Itseäni vaan kyrsii kun rahat eivät pakosti riitäkkän ostamaan tuota heti :(
Pitänee pelata Twilight Princess cubella ja odottaa rahuuksia koneeseen ensi kesään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Tämän hetken pelit joita on näytetty on suurimmaksi osaksi skeidaa

Jep, ollaan pelipuolella PS3:n tilanteessa. Nimikkeitä on julkaistu joiden oletetaan olevan ilman muuta hyviä mutta esitellyt pelit ovat kaikki olleet enemmän tai vähemmän tyhjänpäiväisiä demoja. Mutta markkinoinnin kannalta onkin tärkeämpää puhua niistä tunnetuista nimistä, esitteli niitä sitten tai ei.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mitäs kummaa sitten tarvitaan jotta pelissä on "sisältöä"? Onko se tosiaan alustasta kiinni?
Vai kenties ohjaimesta?

Eiköhän tuo vaadi ennemminkin efforttia pelisuunnittelun puolelta. Voiko joku ihan aikuisten
oikeesti väittää että Oblivionissa ei ole sisältöä? Kymmeniä pelitunteja takana ja silti suurin osa
pelistä vielä kokematta. Ja se sisältö on jopa laadukasta!

Olen myös hakannut raivona PSP:n MegaMan Powered Up:ia. Tavallaan todella pieni peli
vaatimattomalla alustalla, mutta silti tekemistä ja näkemistä riittää. Ja toteutus on parasta
tripla-A tasoa.

Summa summarum, ei se laadukas sisältö voi olla fyysisestä teknologista kiinni, muutenhan meillä
ei olisi tähän mennessä ollut koskaan hyviä, sisältöpitoisia pelejä, koska kaikki edelliset
laitteet ovat olleet tehoiltaan heikompia kuin nämä nykyiset ja tulevat. (Ja eihän niissä ei ole ollut
edes hauskoja ohjaimia!)

Voisikohan se konsolisodasta selviäminen riippua ennemminkin pelitalojen tuotannosta kuin
konsolivalmistajien hypeosaston budjetista?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pelin sisältö on täysin kiinni pelitalosta ja pelintekijätiimistä. Ylläri.
Tarkotan vaan sitä, että sisällöllisien pelien tekeminen Wiille tarvitsee vain oivan pelintekijätiimin, joka keksii käyttää ohjainta hyvässä muodossa, muttei perusta peliä pelkästään ohjaimen käyttöön. Esim. Twilight Princess.

Pleikkarille ja boxille nyt tulee automaattisesti hyvää sisältöä peleihin, koska pelaaminen on sitä samaa vanhaa normaalia, johon saa nyt mukaan paljon uusia pelillisiä ominaisuuksia ja grafiikka/fysiikkaparannuksia. Wiillä taasen moni peli tulee kaatumaan omaan nokkeluuteensa ohjaimen kanssa - koska pelillä ei ole mitään muuta sisältöä. Toivottavasti nämä pelit jäävät todella pieneksi osaksi Wiin tarjontaa. Uskon että jäävät.

EDIT:
Paolo sanoi:
Voisikohan se konsolisodasta selviäminen riippua ennemminkin pelitalojen tuotannosta kuin
konsolivalmistajien hypeosaston budjetista?
No onhan tuo hypeosasto ja sen budjetti aika iso osa peliteollisuutta. Miksi muuten ne budjetit olisivat niin suurta luokkaa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Tarkotan vaan sitä, että sisällöllisien pelien tekeminen Wiille tarvitsee vain oivan pelintekijätiimin, joka keksii käyttää ohjainta hyvässä muodossa, muttei perusta peliä pelkästään ohjaimen käyttöön. Esim. Twilight Princess.
Tuo Zelda tulee olemaan mielenkiintoinen esimerkki siitä että tuoko kapulaohjaus peliin
oikeasti mitään lisäarvoa, vai onko se vain puoliväkisin valmiiseen pelirunkoon liimattu
nice to have -ominaisuus. Cube-version olemassaolo kun todistaa pelin toimivan ilmankin.

Pibe sanoi:
No onhan tuo hypeosasto ja sen budjetti aika iso osa peliteollisuutta. Miksi muuten ne budjetit olisivat niin suurta luokkaa?
Joop, tarkoitin että meidän ei tarvitse lähteä siihen mukaan ja dumata/hypettää sellaisia laitteita/pelejä joita ei ole vielä kuluttajan kannalta olemassa. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Tuo Zelda tulee olemaan mielenkiintoinen esimerkki siitä että tuoko kapulaohjaus peliin
oikeasti mitään lisäarvoa, vai onko se vain puoliväkisin valmiiseen pelirunkoon liimattu
nice to have -ominaisuus. Cube-version olemassaolo kun todistaa pelin toimivan ilmankin.
Jos sitä näin ruvetaan ajattelemaan, niin kyllähän mm. se tennis/urheilupelikin toimisi ihan normaalilla ohjaimella. Samaten Red Steel ja Mario Galaxy. Eli periaatteessa voisi sanoa, että se tulee olemaan juuri nice to have - ominaisuus, mutta sen tarkoitus on lisätä pelinautintoa rutkasti.

Kyllähän sitä varmaan tulee pelejä, joissa ohjainta oikeasti käytetään hyväksi todellisella mielikuvituksella niin, ettei normiohjaimella pelaaminen olisi edes 1/10 niin mukavaa. Varmaan vaan aika pieneksi osaksi pelitarjontaa jäävät tälläiset pelit.

Paolo sanoi:
Joop, tarkoitin että meidän ei tarvitse lähteä siihen mukaan ja dumata/hypettää sellaisia laitteita/pelejä joita ei ole vielä kuluttajan kannalta olemassa. :rolleyes:
Ihmisluonto on sellainen, että omaa ylistetään ja naapurin omaisuutta halveksitaan. Sille ei voi mitään, ja puolet tämän foorumin käyttäjistäkin on sellaisia. Itsekin haukun pelit jotka eivät kiinnosta, vaikken pääsisi testaamaan sitä moneen vuoteen :D
(Kirbypelit on ihan naurettavan huonoja, en osta koskaan!)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Tuo Zelda tulee olemaan mielenkiintoinen esimerkki siitä että tuoko kapulaohjaus peliin oikeasti mitään lisäarvoa, vai onko se vain puoliväkisin valmiiseen pelirunkoon liimattu
nice to have -ominaisuus. Cube-version olemassaolo kun todistaa pelin toimivan ilmankin.

Tuo Zeldahan on huono esimerkki koska se on peli jonka päälle on liimattu tuo kapulaohjaus jälkikäteen. Oikeaa lisäarvoa näkee peleistä joita ei voi pelata perinteisellä ohjaimella.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Tuo Zeldahan on huono esimerkki koska se on peli jonka päälle on liimattu tuo kapulaohjaus jälkikäteen. Oikeaa lisäarvoa näkee peleistä joita ei voi pelata perinteisellä ohjaimella.
Ei, kyllä tuo Zelda on nimenomaan kiintoisa esimerkki, koska siinä kapulaohjausta käytetään
pelissä jonka mekaniikka ei nojaa 100% kapulanheilutteluun. On varsin ilmeistä että kapula
tuo lisäarvoa esim. mailapeleihin, mutta mitenkäs tällaiset tapaukset joissa pääpaino on tarinassa,
seikkailussa ja tutkimisessa, eikä niinkään pelaajan fyysisessä mukanaolossa...?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Ei, kyllä tuo Zelda on nimenomaan kiintoisa esimerkki, koska siinä kapulaohjausta käytetään pelissä jonka mekaniikka ei nojaa 100% kapulanheilutteluun. On varsin ilmeistä että kapula tuo lisäarvoa esim. mailapeleihin, mutta mitenkäs tällaiset tapaukset joissa pääpaino on tarinassa, seikkailussa ja tutkimisessa, eikä niinkään pelaajan fyysisessä mukanaolossa...?

Mutta jos tehdään peli jossa pääpaino on seikkailussa, tutkimisessa ja tarinassa alusta alkaen tuo ohjain mielessä niin siinä on potentiaalia mielekkäämmille ratkaisulle kuin pelissä joka oli valmis kunnes siihen päätettiin lisätä kys. ominaisuus.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Mutta jos tehdään peli jossa pääpaino on seikkailussa, tutkimisessa ja tarinassa alusta alkaen tuo ohjain mielessä niin siinä on potentiaalia mielekkäämmille ratkaisulle kuin pelissä joka oli valmis kunnes siihen päätettiin lisätä kys. ominaisuus.
Toki, mutta sanoisinpa että Nintendolla ei ole varaa tehdä Wiin ensimmäistä Zeldaa juosten kusten.
Eiköhän tuota hinkata melkoisella pieteetillä, sillä väittäisin pelin toimivan mittapuuna ja
vertailukohtana Wiin tuleville rooliseikkailuille.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
On varsin ilmeistä että kapula
tuo lisäarvoa esim. mailapeleihin, mutta mitenkäs tällaiset tapaukset joissa pääpaino on tarinassa,
seikkailussa ja tutkimisessa, eikä niinkään pelaajan fyysisessä mukanaolossa...?

Kapulahan on eräänlainen 3d-hiiri, ja ainakin 2d-hiiri voittaa näppiksen/padin peleissä joissa pääpaino on tarinassa, seikkailussa ja tutkimisessa. Toivon että perinteiset seikkailupelit kokisivat Wiillä uuden tulemisen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

phanatic sanoi:
... ja ainakin 2d-hiiri voittaa näppiksen/padin peleissä joissa pääpaino on tarinassa, seikkailussa ja tutkimisessa.
Melko rohkea yleistys! :D
Näppis & hiiri Zeldaa odotellessa!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Melko rohkea yleistys! :D
Näppis & hiiri Zeldaa odotellessa!

Luulen, että Phanatic tarkoitti lähinnä Monkey Islandien ja Larryjen kaltaisia perinteisiä seikkailupelejä, eikä Zelda tyylisiä 3d-seikkailuja.

Edit: Pelaajien keski-iän suhteen on hyvä ottaa huomioon myös se, että siinä missä osa pelaajista vanhenee, tulee koko ajan myös uusia paljon, paljon nuorempia pelaajia, jotka eivät kovinkaan todennäköisesti vastaile gallupeihin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zanis Dust sanoi:
Luulen, että Phanatic tarkoitti lähinnä Monkey Islandien ja Larryjen kaltaisia perinteisiä seikkailupelejä, eikä Zelda tyylisiä 3d-seikkailuja.
Tottis.
Wiin kapula kyllä eroaa toimintaperiaatteeltaan hiirestä, sillä jälkimmäinen on "absoluuttiseen"
sijaintiin perustuva osoitin, kapula taasen on tarkoitettu liikkeen jäljittämiseen, noin
niinkuin periaatteessa. Käytännössä tietysti molempia voidaan käyttää monin tavoin (FPS:t hiirellä
simuloivat yleensä hahmon kääntämistä eikä tähtäimen siirtämistä, ja kapulaa voi käyttää
valopyssyn tavoin osoittimena.)

Pointtini? Unohdin...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Tuo Zelda tulee olemaan mielenkiintoinen esimerkki siitä että tuoko kapulaohjaus peliinoikeasti mitään lisäarvoa, vai onko se vain puoliväkisin valmiiseen pelirunkoon liimattu nice to have -ominaisuus. Cube-version olemassaolo kun todistaa pelin toimivan ilmankin.

Tuo on aika väsynyt argumentti jo sen takia, että sama laulu oli jo analogitikun kohdalla. Kun Nintendo esitteli sen aikoinaan, yleinen fanboyus retarduksen asenne oli "gimmick, gimmick, ololol". Ihme vaan että jo seuraavan vuoden aikana jokaisen kilpailevan konsolin ohjaimeen integroitiin vastaava. Analogitikku ei tuonut periaatteessa tuonut mitään uutta tai kivaa, koska kaiken sen tuoman olisi voinut hoitaa digitaalisen ristarinkin avulla pienellä yrittämisellä. Silti todella harva pelaa enää ristarilla jollei ole pakko.

Samaa voisi sanoa myös tanssipeleistä. Mattohan on täysin turha ohjain, koska ristarilla pystyy suorittamaan saman funktion pelissä (lyödä nappia oikealla hetkellä musiikin tahdissa tuleviin nuoliin). Silti porukka valitsee mieluummin sen maton kuin pelaa ristarilla. Ja tämäkin siitä huolimatta että maton kanssa joutuu tekemään ylimääräistä fyysistä työtä (joka on myös yksi tyypillinen argumentti wiimotea vastaan).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ihankos tosissasi rinnastat ristiohjain->analogitikku -siirtymän analogitikku->kaukosäädin -siirtymään?

Edellisessä varmasti vahvin peruste oli kaksiulotteisuuden vaihtuminen kolmiulotteisuudeksi,
mikä on ihan käytettävyyden kannalta perusteltua. Kapulalla taas lähdetään koittamaan uusia
markkinoita.

Ja tanssimatot taas, no, ne ovat kotisovituksia suosituista arcadepeleistä, eivätkä niinkään 'innovatiivisia vaihtoehtoja padille'.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom