Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Edgen, olisiko E3-numerossa, kommentoitiin Wiin 3rd-party -näkymiä ja siinä vaiheessa lukumääräisesti taisi olla vielä aika hiljaista. En muista mitä tuossa tarkemmin sanottiin, eikä minua ole lehteä tähän hätään saatavilla. Ehkä joku muistaa tai voi tsekata?

Wiin vahvuus 3rd-partyille on helppous ja pienemmän vaatimukset grafiikalle ysm. Kehitysyksikön hinta on aika triviaali juttu. Ohjelmoijien palkat ovat joka tapauksessa sen suuruinen kuluerä, että kehitysyksikköjen hinnat eivät paljoa tunnu.

On ihan mielenkiintoista miten Nintendo saa 3rd-partyt mukaan. Cubelta ne kaikkosivat ja maine on siten huono. Toisaalta Wiille kehittäminen pitäisi olla melko helppoa ja edullista ja Nintendon kokonaan omaan suuntaansa lähteminen voi antaa uskoa, varsinkin kun DS on menestynyt niin hyvin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Edgen, olisiko E3-numerossa, kommentoitiin Wiin 3rd-party -näkymiä ja siinä vaiheessa lukumääräisesti taisi olla vielä aika hiljaista. En muista mitä tuossa tarkemmin sanottiin, eikä minua ole lehteä tähän hätään saatavilla. Ehkä joku muistaa tai voi tsekata?
3rd partyt kiinnostuivat Wiistä oikeastaan vasta E3:n jälkeen, kun yleisön yleinen kiinnostus ylitti kaikki odotukset. Näin ollen tuo artikkeli on mielestäni vanhentunutta tietoa. Olen lueskellut erinäisistä lähteistä vähän väliä, kuinka pelitalot ovat pikkuhiljaa hypänneet Wii-kelkkaan mukaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
En mukisematta niele väitettä että
yksittäisten nörttipoikien makuuhuoneista päätyisi pelejä kaupanhyllylle. Yhdellekään konsolille.

Kyllä suomessakin on muutama "peliaiheinen" koulu mm. yksi löytyy outokummusta. Kyllä ainakin luulisi koulun budjettiin mielummin sopivan 2000 investointi kuin 20000 investointi.

Ihan vaan kiva, että saadaan toivottavasti pieniä pelitaloja taistelemaan EA:n massiivista kakkaa vastaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
3rd partyt kiinnostuivat Wiistä oikeastaan vasta E3:n jälkeen, kun yleisön yleinen kiinnostus ylitti kaikki odotukset. Näin ollen tuo artikkeli on mielestäni vanhentunutta tietoa. Olen lueskellut erinäisistä lähteistä vähän väliä, kuinka pelitalot ovat pikkuhiljaa hypänneet Wii-kelkkaan mukaan.
Noinhan se ehkä on, ainakin osittain. Vielä on vähän aikaista sanoa. Se, että joku sanoo Wiin olevan kiinnostava kone, sille olisi hauska tehdä pelejä, tms. on vielä aika pitkällä siitä, että jotain oikeasti tehdään. Kiinostuksen ilmaisemisesta kun ei ole kuin hyötyä, mutta päinvastaiset lausunnoista on haittaa. Kaivataan oikeita nimmikkeitä tai ainakin tietoa, että jotain on ryhdytty tekemään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Noinhan se ehkä on, ainakin osittain. Vielä on vähän aikaista sanoa. Se, että joku sanoo Wiin olevan kiinnostava kone, sille olisi hauska tehdä pelejä, tms. on vielä aika pitkällä siitä, että jotain oikeasti tehdään. Kiinostuksen ilmaisemisesta kun ei ole kuin hyötyä, mutta päinvastaiset lausunnoista on haittaa. Kaivataan oikeita nimmikkeitä tai ainakin tietoa, että jotain on ryhdytty tekemään.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wii_games
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Onkos muuten Nintendo antanut jotain osviittaa siitä että mitä se kehittäminen Wiille oikeasti maksaa?
Kehitystyökalut ovat pelkkä alkuinvestointi. Jos haluaa A-luokan pelin niin kyllä sitä rahaa palaa aivan s*atanasti
ohjelmoijien, graafikoiden, muusikoiden, proikkareiden yms yms palkkoihin. En mukisematta niele väitettä että
yksittäisten nörttipoikien makuuhuoneista päätyisi pelejä kaupanhyllylle. Yhdellekään konsolille.

Red Steelin budjetti on luokkaa 10M.

http://www.codenamerevolution.com/?p=1253
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Sonyhan tajosi edullista harrastaja dev-kittiä, Net Yarozea, jo ekalle Pleikkarille: http://en.wikipedia.org/wiki/Net_yaroze
PS2:lle sai Linux-ympäristön ja touhu jatkuu hiukan uudessa muodossa PS3:lla: http://www.konsolifin.net/uutinen.php?site=ps2&id=2722
Näissä pahin ongelma on se, että sekä NetYarozen että PS2-Linuxin kanssa tehtyjä tuotoksia pystyy käyttämään toisella koneella vain NetYarozen tai PS2-Linuxin kanssa, eli yksinään toimivia pelejä niillä ei pysty tekemään. Tämän lisäksi molemmilla on joitakin muita rajoitteita, mutta ilman muuta systeemin noinkin paljon avaaminen ulkopuolisille on aina hatunnoston arvoista.

Tämä on ainakin minulle se iso kysymysmerkki myös Wiin kotikehityksen kannalta. Vaikka devkit olisi halpa ja sen saisi ilman firman tukea takana, pystyykö sillä tehtyä koodia ajelemaankin ilman devkittiä, vaikkapa flashilta? No, vaikka ei pystyisikään niin ostan aivan varmasti devkitin jos sellaisen todella saa kahdella tonnilla ihan yksityisenäkin säätäjänä, yhtä kiehtovat lelut ovat todella harvassa.

Siitä voi tosiaan olla täysin varma että yhdelläkään konsolilla ei tehdä kotona yhden tai kahden hengen voimin kaupan hyllylle päätyviä pelejä. Sitä varten on nettilevitys, tai vaikka live arcade/virtuaalikonsoli. Tällaisiin peleihin ei ikinä tehdä valtavia soundtrackeja, tuntien välianimaatioita tai huippuluokan grafiikkoja, joten ne ovat enemmän ideoihinsa nojaavia ja pienikokoisempia vaikkapa sieltä Wiin flashilta ajettavaksi. Niissä voi myös hyvinkin olla se tärkein asia eli pelaamisen hauskuus aivan hyvin kohdallaan, olen kuitenkin useammaltakin henkilöltä kuullut, että massiivisella yhden hengen tiimillä kehitetty ja live arcadessa levitetty X360:n Geometry Wars on edelleen laitteen paras peli...

Mutta eikös tätä Nintendo ajanut takaa jo viime vuoden E3:lla, halutaan kyllä mukaan pienemmät indie-tiimit joilla vaan on ideoita mutta ei niin paljon rahaa ja resursseja, mutta tietysti edelleen tehdään myös niitä Isoja ja Kalliita pelejä kuten Zeldoja ja Metroideja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

sph sanoi:
Tämä on ainakin minulle se iso kysymysmerkki myös Wiin kotikehityksen kannalta. Vaikka devkit olisi halpa ja sen saisi ilman firman tukea takana, pystyykö sillä tehtyä koodia ajelemaankin ilman devkittiä, vaikkapa flashilta? No, vaikka ei pystyisikään niin ostan aivan varmasti devkitin jos sellaisen todella saa kahdella tonnilla ihan yksityisenäkin säätäjänä, yhtä kiehtovat lelut ovat todella harvassa.
Millähän ne pelit sitten tehtäisiin, jos ei devkiteillä?

Ei pienissä kehitystiimeissä välttämättä makseta kenellekään palkkaa. Koko tiimi saattaa olla "yrityksessä" "osakkaina" ja saa näin mahdollisista "voitoista" osansa. Periaatteessa näin kehitystyön hinta olisi devkitin ja tarvittavien oheislaitteiden hinta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

sph sanoi:
Näissä pahin ongelma on se, että sekä NetYarozen että PS2-Linuxin kanssa tehtyjä tuotoksia pystyy käyttämään toisella koneella vain NetYarozen tai PS2-Linuxin kanssa, eli yksinään toimivia pelejä niillä ei pysty tekemään.
NetYaroze pelejähän tuli mukavasti demolevyjen mukana, jotka toimivat ihan normikoneissakin.
Tarkoitushan noillakin systeemeillä oli kuitenkin lähinnä kerätä pelikonsepteja ja ainakin legendaarinen Devil Dice -puzzle kehittyi alunperin NetYaroze-demosta länsimaissakin kaupallisesti julkaistuksi peliksi. Japanissahan noita ilmestyi enemmänkin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
3rd partyt kiinnostuivat Wiistä oikeastaan vasta E3:n jälkeen, kun yleisön yleinen kiinnostus ylitti kaikki odotukset. Näin ollen tuo artikkeli on mielestäni vanhentunutta tietoa. Olen lueskellut erinäisistä lähteistä vähän väliä, kuinka pelitalot ovat pikkuhiljaa hypänneet Wii-kelkkaan mukaan.

Näinhän se menee. Voin muistaa väärinkin, mutta muistikuvani mukaan ainakin EA nurkui jossain vaiheessa sitä, miten hankala ohjelmoitava PS2 on. Millä on siis loppupeleissä väliä ainoastaan niille, jotka koodin kursivat kasaan. Huono selkäänsä on kääntää hittikonsolille koodareiden nurinoiden vuoksi.

Nintendo on ottanut tietoisen riskin uudella ohjaussysteemillä. Kunhan nyt ei uutta Virtual Boyta nähdä. Pleikkariaikakausi kuitenkin on tuonut uusia pelaajia maailmaan paljoa, joten kysymysmerkkinä on se, kuinka valmis massapelaava maailma on muutosta varten. PS3 kun on ohjaintaan myöten varman päälle pelattu laite, johon on tuttu ja turvallinen tarttua jos aiemmat pleikkarit ovat tuttuja, X0 samaten vaikka Mikkisofta oppi virheistään ja teki X0:sta samalla tavalla turvallisen konsolin kuin Sonyn konsoleista.

Aika näyttää. Toivottavasti kuitenkin geneeristen grafiikkapäivitysten aika on ohi ja uusilla konsoleilla nähdään vihdoinkin jotain oikeasti uutta. Tästä syystä oma valintani on Wii.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Canardo sanoi:
Pleikkariaikakausi kuitenkin on tuonut uusia pelaajia maailmaan paljoa, joten kysymysmerkkinä on se, kuinka valmis massapelaava maailma on muutosta varten.

Pleikkarikausi ei ole tuonut Sonyn markkinointipuheista huolimatta niin kauheasti uusia pelaajia. Vuonna 1995 SNES:ien ja Genesisten yhteenlaskettu määrä oli vähän päälle 100 miljoonaa*, ja tuohon aikaan kaksi konsolia samassa taloudessa oli huomattavasti harvinaisempaa. PSOnen aikana ainoastaan se oli poikkeuksellista että kaikki konsoliomistajat menivät käytännössä yhteen taskuun. Pelejä toki ostettiin PSOne kaudella merkkittävästi enemmän kuin hinnat putosivat kohtuulliselle tasolle pahimmasta moduuliajasta.

* Jos otetaan vielä lukuun PC-Enginet, numero nousee 120 miljoonan tietämäille
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

En kutsuisi PlayStation 3:a "varman päälle pelatuksi laitteeksi". Kun koneen hinta melkein kaksinkertaistetaan muihin konsoleihin verrattuna, niin tuskin kauhean monelle kone lähtee mukaan hyllystä. Sen sijaan halvin (eli Wii) on aika varma suosikki varsinkin lapsi perheissä.

Muutenkin omasta mielestäni Wiillä on aika monta valttia. Halpa hinta, yleinen hypetys, innovatiivisuus, suuri kohde yleisö (mm. kauniinpi sukupuoli, vanhemmat ihmiset, lapset sekä tietysti normaalit pelittäjät), virtuaali konsoli (eli pääsee pelaamaan Nintendon klassikkopelejä). Tosin myös jos huonosti käy niin Wiimote floppaa, ja jonka myötä floppaa tietysti koko konsoli. Lisäksi osa porukasta tuntuu olemaan tyytymätön Wiin rautaan, mikä omasta mielestäni on kuitenkin ihan riittävä.

Ensimmäiseksi taistoon käyneellä eli Xbox 360 johtaa tällä hetkellä kisaa, mutta ei kuitenkaan mitenkään merkittävästi. Esimerkiksi Aasian valloitus ei ole mennyt mitenkään loistavasti. Kuitenkin konsoli on loppujen lopuksi toimivaa paketti ja suhteellisen uudella raudalla varustettuna. Lisäksi teräväpiirto mahdollisuus varmasti vetää porukkaa puoleensa. Itseäni kuitenkin vaivaa tuo E3:ssa julkistettu ulkoinen HD-DVD asema häiritsee, koska en halua mitään irtopalikkaa konsolin viereen.

Sitten vielä PS3. Uusi rauta joka lupailee suuria. Hinta on kuitenkin ainakin omasta mielestäni liian korkea. Mitään kummallista uutta konsoli ei tarjoa, kaikki on jo kertaalleen nähtyä. En tosin pahemmin ole konsoliin tutustunut, mutta sanoisin, että ei ole hintansa väärtti.'

Äsköisen perusteella veikkaisin (ja toivoisin) Nintendon ja Wiin voittavan kuninkuuden.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Arvaukseni:
PS3 myy parhaiten lopulta.
Wii varmaan alussa johtaa PS3:ea.

Kaiken maailman pieniä ajatuksia millä perustelen itselleni tämän arvauksen, mutta enpä jaksa niitä tähän kirjoittaa.



PS.
Lingoon sanoi:
. Hetkeksi kun katsoo vaikka ikkunasta ulos ja muistuttaa itseään siitä mistä tässä elämässä oikeasti on kyse, niin tajuaa ettei sellaista olekaan kuin pakko-ostos videopeli!

KonsoliFIN BBS
Lingoon
Liittymispäivä: Dec 2005
Viestejä: 987

----


Aika hauska. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Millähän ne pelit sitten tehtäisiin, jos ei devkiteillä?
Sen jälkeen kun peli on tehty täytyy se saada jotenkin sellaiseen muotoon että tavallinen laite boottaa sen. Nykyiset modaamattomat laitteet eivät boottaa poltetuilta levyiltä, saati muistikorteilta (paitsi vaikkapa sillä PS2-Linuxin boottilevyllä) tai verkosta, joten tämä on yleensä tarkoittanut sitä että peliä pitää prässätä tehtaalla ihan virallisiksi levyiksi. Se puolestaan on vaatinut melkoisen prosessin eikä ole aivan ilmaistakaan, joten se on käytännössä firmattomien kotisäätäjien ulottumattomissa. Pelikehittäjillä kyllä sitten on ainakin PS2:sta käytössä erityisiä devausversioita, jotka boottaavat käristetyiltäkin levyiltä.

Haen siis takaa sitä, että onko itse tehty peli mahdollista lähettää kaverille, jolla ei ole devkittiä, netin yli tai flash-kortilla tai miksei vaikka käristetyllä levyllä. Kaikissa näissä vaan tulee konsolivalmistajan kannalta ongelmia, sillä niin sisään saa tietysti aivan mitä tahansa koodia, miksei vaikka kopioituja pelejä, joten taitaa olla vähän toiveajattelua. Todennäköisempää onkin se, että peli menee jonkinlaisen sertifiointiprosessin läpi jonka jälkeen sen voi saada jakeluun vaikkapa sen virtuaalikonsolin kautta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

sph sanoi:
Sen jälkeen kun peli on tehty täytyy se saada jotenkin sellaiseen muotoon että tavallinen laite boottaa sen. Nykyiset modaamattomat laitteet eivät boottaa poltetuilta levyiltä, saati muistikorteilta (paitsi vaikkapa sillä PS2-Linuxin boottilevyllä) tai verkosta, joten tämä on yleensä tarkoittanut sitä että peliä pitää prässätä tehtaalla ihan virallisiksi levyiksi. Se puolestaan on vaatinut melkoisen prosessin eikä ole aivan ilmaistakaan, joten se on käytännössä firmattomien kotisäätäjien ulottumattomissa.
Eikös julkaisijat ole keksitty?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Eikös julkaisijat ole keksitty?

Jos oikeiden studioiden kuten The Behemoth on vaikea saada kaupattua julkaisijoille sellaisia pelejä kuin Castle Crashers, vaikka alla on jo julkaistu monialustainen konsolipeli Alien Hominid, kotikehittäjällä ei ole mitään saumoja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ihannetapauksessa kenttä olisi lähes vapaa ja valmiit teokset kävisivät vain hyvin ohkaisen laadunvarmistus-filtterin läpi ennen julkaisua Live Arcaden tyyppisessä palvelussa. Sieltä pitäisi löytyä myös se freeware-osasto. Antaisi hyvän ponnahduslaudan monelle lahjakkuudelle ja julkaisijoille mielenkiintoisen kentän seurata sekä pelaajille sen runsauden sarven, josta ammentaa. Välimatka koodareiden ja pelaajien välille pitäisi tehdä mahdollisimman tasaiseksi ja lyhyeksi, kuitenkin tietyn minimitason säilyttäen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Ihannetapauksessa kenttä olisi lähes vapaa ja valmiit teokset kävisivät vain hyvin ohkaisen laadunvarmistus-filtterin läpi ennen julkaisua Live Arcaden tyyppisessä palvelussa. Sieltä pitäisi löytyä myös se freeware-osasto. Antaisi hyvän ponnahduslaudan monelle lahjakkuudelle ja julkaisijoille mielenkiintoisen kentän seurata sekä pelaajille sen runsauden sarven, josta ammentaa. Välimatka koodareiden ja pelaajien välille pitäisi tehdä mahdollisimman tasaiseksi ja lyhyeksi, kuitenkin tietyn minimitason säilyttäen.

Arcadesta puheen ollen, Microsoft on kuulemma ruvennut valikoimaan palveluun pääseviä pelejä kovan tarjonnan takia. Tulossa on niin paljon pelejä, että niitä pitäisi riittää jos ei aivan joka viikolle niin ainakin joka kuukaudelle. Ja tietyllä tapaa se on ihan ymmärrettävää, ettei Microsoft hyväksy kaikkea, kun palveluun on kuitenkin tulossa sellaisia isoja tuotoksia kuin Lumines Live, Castle Crashers ja Alien Hominid. Onpa listoilla myös yksi Unreal Engine 3:a käyttävä ex-tekniikkademo. Noiden rinnalla yksinkertaisimmat pelit voisivat olla lähinnä huonoa mainosta alustalle. Arcade-pelien tekeminen ei nimittäin ole mahdotonta edes yhdelle ihmiselle. Yksinkertaisimmat Arcade-pelit ovat vain optimoituja "flash-räpellyksiä", jotka toimivat sellaisenaan PC:lläkin (joskin aika hitaasti). Microsoft tarjoaa tarvittaessa ohjelmointiapua sekä pelitestauksen, lokalisoinnin ja dokumentoinnin.

Toisaalta olisi hienoa, jos konsoleillakin olisi jokin "vapaa kenttä", jonne kuka tahansa voisi laittaa omia pelejään. Järjestelmä voisi olla käyttäjien säätelemä siinä suhteessa, että julkaistuja pelejä voisi arvostella kuin kanssapelaajiaan Livessä. Näin parhaimmat pelit saisivat eniten näkyvyyttä ja bugiset pelit jäisivät listojen häntäpäähän. Harmittavasti avoimeen ympäristöön liittyy kuitenkin niin paljon konsolivalmistajia kiusaavia piirteitä, ettei paljoa Arcadea avoimempaa järjestelmää varmaankaan tule.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Microsoftin kohdalla täytyy tietysti ensimmäisenä nostaa hattua Live Arcaden tarjoamisesta, upea suoritus! Sen jälkeen alkaakin muut puheet. Ehkä tämä on vain omaa antipatiaa läpeensä kaupallista koneistoa vastaan, mutta jotenkin vaikea yhdistää kovanluokan tulostehtailu tähän "vapaaseen kenttään". Siellä lasketaan ehkä tasan tarkkaa miten kannattaa pelejä antaa jakeluun, ettei bisnes muuten vain siitä kärsi. Kentän pitäisi olla oikeasti täysin vapaa pelkistä dollarin kuvista. Siitä voisi parhaimmillaan hyötyä kaikki ketjun osapuolet.

Kun kerran Konsolisota-alueella ollaan, niin pitäähän sitä jotain rivoakin heittää. Väitän PS3 menevän tässä "vapaassa kentässä" pidemmälle kuin mikään konsoli koskaan. Sieltä löytyy suora kanava koodareille esittää parhaimmistoaan. Eikä pelkästään pelejä, vaan myös grafiikkademoja tyyliin a'la Commodore 64 & Amiga :)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom