Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Xevious: Muita syytät fanipoika-asenteesta, mutta itse et viitsi vastata Shabanin edelliseen sinulle esittämään kysymykseen. Pelkäätkö että vastausta miettiessäsi saattaisit huomata käsityksesi Nintendosta hieman virheelliseksi, siis tuosta mielestäsi erittäin innovatiivisesta firmasta (peleissä en käy kieltämään, raudassa kyllä) joka toi käsikonsolin näyttöön värit vasta käytännön pakosta. (Ainakin Segan GameGear taisi olla aika monta vuotta edellä)

Nintendon rautakehittelyn kehuminen innovatiiviseksi on kuin kehuisi Applea innovatiiviseksi kun se taitaa vihdoinkin tuoda kaksinappiset hiiret tietokoneisiinsa, eli muuta kuin rullaa odottamaan siihen nappien väliin. (Tämä nyt täysin Applea väheksymättä.)

Karma sanoi:
Toiko Sony kiintolevyn konsolipelaamiseen tässä sukupolvessa? Toi.

Karma sanoi:
Niinpä. Tai vaikka ei olisikaan vakiona niin olisi edes niin että sitä hyödynnettäisiin kunnolla jos sen jälkikäteen asentaa. Onkos muuten teknisiä rajoituksia sille ettei pleikkarilla hyödynnetä kiintolevyä samaan tapaan kuin xboxilla vai onko kyseessä vain pelintekijöiden valinta?

Meni ohi... Toiko Sony siis mielestäsi kiintolevyn konsolipelaamiseen vai PS2:n lisäpalikaksi Linuxin ohella? Jos sitä kiintolevyä ei PS2:lla peleissä hyödynnetä niin miten Sony sen konsolipelaamiseen toi?
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Toki tuleehan siinä mukana juuri entistä realistisempiä fysiikkamoottoreita ja valaistusefektejä, niinkuin tuollla jossain aikaisemmin mainittiin, mutta kyse on silti _kosmeettisista_ seikoista, millä loppupeleissä on hyvin vähän tekemistä sen kanssa että mitenkä hyviä pelejä jatkossa tulee ilmestymään.

Naaahu sanoi:
Monkey Ball on tosiaan oppimiskynnykseltään aika korkea ihan jokaiselle. Pallolla kun on niin paljon massaa että se jatkaa pyörimistään hanakasti jos on vauhtia. Maastonmuotoihin se reagoi myös tosi ärhäkästi.

Xevious tuo esille Monkey Ballin pelaamisen mahdollisesta vaikeudesta -> Naaahu toteaa että pelin vaikeus on toteutettu fyysikan avulla ja silti ilmeisesti joidenkin mielestä fysiikka on peleissä vain räsynukke-efektiä varten, eli kosmeettinen seikka...

Fysiikkahan ei ole mikään matikan jatkokurssi, vaan Wikipdian sanoin: "Fysiikka on tiede, joka tutkii luonnonilmiöitä, erityisesti aineen ja säteilyn käyttäytymistä ja vuorovaikutuksia. ".
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Shaban sanoi:
xevious:

Kerrotko mitä oikeat innovaatiot sitten ovat? Mitä innovaatioita oli NES:n -> SNES:n, N64:n -> Cuben ja GBC:n -> GBA:n väleillä?

No joo, nintendo innovaatioista hardware puolella nyt ekana tulee mieleen ristiohjain, analogitatti, olkanapit, rumblepack ( toki tuo nyt ei toki ole kovin kummoinen innovaatio, mutta asetti standardit silti...), touch screeni ja kannettava pelaaminen. Softa puolella ei minun tarvitse varmasti innovaatioita ruveta luettelemaan.

Totta se että N64 => GC välillä ei ole nintendolta tullut niin hirveästi innovaatiota hardware puolella ( GC:n nappi lay outia tuskin voi sanoa innovaatioksi...), mutta uskon että nintendo on itsekin tämän seikan tiedostanut, ja sen takia he pyrkivätkin ensi generaatiossa tuomaan jotain uutta...( + DS tietty...)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Slaisser sanoi:
Xevious: Muita syytät fanipoika-asenteesta, mutta itse et viitsi vastata Shabanin edelliseen sinulle esittämään kysymykseen. Pelkäätkö että vastausta miettiessäsi saattaisit huomata käsityksesi Nintendosta hieman virheelliseksi, siis tuosta mielestäsi erittäin innovatiivisesta firmasta (peleissä en käy kieltämään, raudassa kyllä) joka toi käsikonsolin näyttöön värit vasta käytännön pakosta. (Ainakin Segan GameGear taisi olla aika monta vuotta edellä)

Tuo on totta Segan GG:n suhteen, mutta yksi tärkeimmistä syistä miksi Gameboyt ovat menestyneet ja muut ei, on siksi että nintendo on tajunnut pitää asiat mahdollisimman simppelinä alusta saakka. GG:hän ei loppupeleissä ollut mikään kovin kova menestys; valaistulla värinäytöllä oli hintansa ( 6 AA patteria millä pystyi pelaamaan muutaman tunnin ). Kovin toimivaksi ratkaisuksi tuota tuossa vaiheessa ei voinut sanoa.

En ole ainakaan vielä huomannut käsitystäni Nintendosta virheelliseksi ;)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
No joo, nintendo innovaatioista hardware puolella nyt ekana tulee mieleen ristiohjain, analogitatti, olkanapit, rumblepack ( toki tuo nyt ei toki ole kovin kummoinen innovaatio, mutta asetti standardit silti...), touch screeni ja kannettava pelaaminen. Softa puolella ei minun tarvitse varmasti innovaatioita ruveta luettelemaan.

Noistahan kaikki koskettavat ohjainta, eikä yksikään osu noilla kysymilleni väleille :)

Eivätkö analogitatti, olkanapit ja force feedback muka aiemmin esiintynyt PC:llä?

Softapuolen innovaatioitakin olisi aina mukava kuulla :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Shaban sanoi:
Noistahan kaikki koskettavat ohjainta, eikä yksikään osu noilla kysymilleni väleille :)

Eivätkö analogitatti, olkanapit ja force feedback muka aiemmin esiintynyt PC:llä?

Softapuolen innovaatioitakin olisi aina mukava kuulla :rolleyes:

Kyllä kai ohjain on aika tärkeä osa hardwarea. Analogi ohjaus esiintyi PC:llä mutta ei analogi tatti. Eikä nuo muutkaan ymmärtääkseni, korjatkaa jos olen väärässä.

Nintendon softapuolen innovaatioista nyt näin äkkiseltään tulee mieleen tasohyppely, sekä 2D:nä että 3D:nä. Aivan kuten ohjain puolella nintnedo on aina näyttänyt että miten se tehdään, ja asettanut standardit muille, saman se on tehnyt softapuolella 2D ja 3D grafiikassa. ( toki tässä yhteydessä menee maininta myös Segalle. Virtua Racing ja Virtua Fighter....)

Pistäkäähän tähän väliin sitten vastapainoksi esim. Sonyltä vastaavanlaisia standardeja asettaneita innovaatioita ( muuta kun esimerkillinen markkinointi )
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Pistäkäähän tähän väliin sitten vastapainoksi esim. Sonyltä vastaavanlaisia standardeja asettaneita innovaatioita ( muuta kun esimerkillinen markkinointi )

Markkinointia en väittäisi esimerkilliseksi, ehkä enemmän tehokkaaksi. Käsittääkseni aika sattumalta Sony sai viileyttä halajavat teinit innostumaan PSX:stä, ja on sillä linjalla pysynyt. Nintendo taas on päättänyt olla kaikkien kaveri, mikä on ihan hyvä. Pelinsä ovat loistavia ja miellyttävät kumpaakin sukupuolta ja kaikkia ikäpolvia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Sonyn innovaatiot:

Helposti lähestyttävä formaatti. CD/DVD on helpompi ymmärtää kuluttajalle kuin kasetti. Samoin myös tuotantohinnat ovat halvempia. Itse asiassa Nintendon suurin moka koskaan oli hylätä PSX.

Helposti omaksuttava ohjain layout

Taitaapi olla ensimmäinen konsoli jolle sai tanssimaton. Toisaalta Nintendolla oli 8 bittisenä aikana se matto jolla pystyi juoksemaan aitoja.

Nintendolla saattoi olla ensimmäiset 3D pelit, tai sitten Segalla. Joka tapauksessa PlayStationin 3D grafiikka oli hyvin paljon pitemmälle viety.

Immersio on myös pitkälle viety... Ape Escapet... Kumpaakin tattia käytetään hahmon liikuttamiseen. Toinen on ase, toinen ohjaus.

Ensimmäinen konsoli jossa oli valmiina DVD soitin, ensimmäinen konsoli joka oli oikeasti laajennettava. Mahdollisuus kovalevylle, verkkosovittimelle... Huomaa tämä: kun PS2 tuli markkinoille, laitteen hinta olisi ollut monta kertaa kalliimpi, jos kovalevy ja verkkokortti olisi ollut valmiina koneessa. Myös PS2n ilmestyessä ei vielä ollut tapahtunut laajakaistan vallankumousta, joten tuolloin olisi koneesta varmaankin löytynyt modeemi, kuten Dreamcastiin oli saatavana.

Muuten, toimiko Sega Saturn CD soittimena, vai oliko tuokin ominaisuus ensimmäisenä PS1llä?

PS2 oli ensimmäinen konsoli, joka pystyttiin muuttamaan täysiveriseksi tietokoneeksi. Nykyäänkin X-Box joudutaan modaamaan jos se halutaan vastaavaksi.

EyeToy on myös todellinen innovaatio. Ensimmäinen laite joka todella tuo pelit ihmisten olohuoneeseen. Ensimmäinen laite joka tekee pelaamisesta kaikille sopivan ajanvietteen.

DreamCast oli ensimmäinen konsoli jolle tuli Cell Shading peli, mutta vasta SCEEn käytössä siitä on tullut trendi, ja näemmekin aina vaan lisää Cell Shading pelejä.

Trendi? Kyllä. Trendin luominen on innovaatiota. PlayStation teki pelaamisesta sosiaalisesti hyväksyttävää, jopa muodikasta.

PlayStation on ollut aina pelaamisen terävimmässä kärjessä, konsoli on aina ollut teknisesti ylivertainen muuhun julkaisuhetkellä olevaan rautaan. Tälläkin hetkellä PCn pitää olla erittäin tehokas, jos lähdettäisiin siirtämään PS2 pelejä PClle.

SCEIn yhteistyössä olevat softa talot ovat teknisesti huipputasoa. Polyphony Digital on eittämättä tällä hetkellä simulaattorien tekemisessä maailman paras. Square Enixin graafinen ylivoima, mahtavat pelit ja pelien koko on jotain uskomatonta. Lisenssoinnissa myös PlayStation on ollut johtava hahmo.

Innovaatiota on myös asiakaspalvelu. Toki Nintendolla on hyvä, mutta takuu asioissa PlayStation taitaa olla markkinajohtaja.

Siirrytäänpä käsikonsoleihin.

PSP:

Lähes PS2 tehoinen laite, 16:9 näyttö, memorystick muistikortti, UMD soitin/UMD video, MP3 soitin, langaton verkko (mahdollistaa jopa wifi hotspottien käytön nettipelaamiseen)...

Muuten, kun listasit Nintendon innovaatioita, unohdit 8bittisen Nintarin ohjelmoitavat robotin.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Markkinointia en väittäisi esimerkilliseksi, ehkä enemmän tehokkaaksi. Käsittääkseni aika sattumalta Sony sai viileyttä halajavat teinit innostumaan PSX:stä, ja on sillä linjalla pysynyt. Nintendo taas on päättänyt olla kaikkien kaveri, mikä on ihan hyvä. Pelinsä ovat loistavia ja miellyttävät kumpaakin sukupolvea ja kaikkia ikäpolvia.

Kyllä mielestäni ainakin nintendo olisi voinut ottaa mallia Sonyn markinoinnista. Super nintendon aikakaudella moni joka saavutti tietyn ikäluokan alkoi vierantumaan pelaamisesta, ja Sony onnistui ohjaamaan heidät takaisin pelien ääreen.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Olen välillä miettinyt tämmöistä. Kumpi on tärkeämpää, innovaatio vai hyvät pelit?


Nintendo-fanit usein vähättelevät kilpailijoita siitä syystä, ettei heidän koneilleen tule ikinä mitään innovaativista. Vaikka se ei ihan paikkaansa pidäkään, niin totta n että Nintendo on innovoinut todella paljon, enemmän kuin muut. Onko sillä mitään väliä kuka keksi analogitatin ensimmäisenä? Muuta väliä kuin se, että joku siitä saa "kunnia maininnan". Dual Shockin tatit hakkasivat N64 ohjaimen tatin kuusi-nolla. N64 tatti oli totki innovaatio, mutta hyvä se ei ollut. Itselläni N64:n ohjaimet ovat tuon tatin takia kaikkein surkeimmassa kunnossa, koska sillä ei voi pelata normaalisti tai se löystyy ja kaikki tuntuma häviää. Dual Shock tatit toimivat edelleen täydellisesti. Löystyneet nekin ovat tuhansien pelituntien jälkeen, mutta niiden löystyminen ei tee niistä käyttökelvottomia, vaan löysempiä vain, toisin kuin N64:n tatille kävi. Tämä oli esimerkki. Innovaatio ei tarkoita sitä, että tehdään joku asia hyvin, vaan sitä että keksitään jokin uusi juttu mitä kilpailijat kopioivat. Ei sitä, että tehdään jokin asia hyvin.

Nintendollahan tehdään asiat hyvin ja loppuun asti yleensä. Analogitatti oli surkea ja sen nyt myöntävät kaikki, mutta se olikin ensimmäinen. Minä ihmettelen sitä, miksi Nintendo-fanit leikkivät elitistejä sillä varjolla, että heidän koneillaan ei ole mitään ainutlaatuista, mutta he ovat keksineet kaiken ainutlaatuisen. Tämäkään ei kyllä ihan paikkaansa pidä, koska ainutlaatuisia keksintöjä on monilla firmoilla Nintendon ulkopuolelta.

Miksi siis Nintendo-fanit ovat niin ylimielisiä muita pelaajia kohtaan? Minua on turha muuten nyt sanoa Nintendo vastaiseksi, suurin osa omistamistani koneist aon Nintendoja.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Sonyn innovaatiot:

Helposti lähestyttävä formaatti. CD/DVD on helpompi ymmärtää kuluttajalle kuin kasetti. Samoin myös tuotantohinnat ovat halvempia. Itse asiassa Nintendon suurin moka koskaan oli hylätä PSX.

Kyllähän noita CD vehkeitä oli jo monia ennen PSX:ää ( turbographx, Amiga CD32, Mega CD...)

Janus sanoi:
Helposti omaksuttava ohjain layout

Taitaapi olla ensimmäinen konsoli jolle sai tanssimaton. Toisaalta Nintendolla oli 8 bittisenä aikana se matto jolla pystyi juoksemaan aitoja.

Tuo nyt on äärimmäisen tulkinnanvarainen juttu. Omasta mielestäni Saturnin ohjain layout on helposti omaksuttava

Janus sanoi:
Nintendolla saattoi olla ensimmäiset 3D pelit, tai sitten Segalla. Joka tapauksessa PlayStationin 3D grafiikka oli hyvin paljon pitemmälle viety.

Ai missä mielessä pidemmälle viety? Super Mario 64 asetti standardit 3D:lle, eikä moni peli tuossa generaatiossa sitä paremmaksi pistänyt, varsinkaan PSX:ällä.


Janus sanoi:
Ensimmäinen konsoli jossa oli valmiina DVD soitin, ensimmäinen konsoli joka oli oikeasti laajennettava. Mahdollisuus kovalevylle, verkkosovittimelle... Huomaa tämä: kun PS2 tuli markkinoille, laitteen hinta olisi ollut monta kertaa kalliimpi, jos kovalevy ja verkkokortti olisi ollut valmiina koneessa. Myös PS2n ilmestyessä ei vielä ollut tapahtunut laajakaistan vallankumousta, joten tuolloin olisi koneesta varmaankin löytynyt modeemi, kuten Dreamcastiin oli saatavana.

Megadrive oli kyllä ihan harvinaisen oikeasti laajennettava. (mega CD, 32X..), Ja eikös tyyliin jotkut Jaguarin CD asematkin ilmestynyt ennen PSX:ää, saati sitten PS2:ta...

Janus sanoi:
Muuten, toimiko Sega Saturn CD soittimena, vai oliko tuokin ominaisuus ensimmäisenä PS1llä?

Toimi + sillä pystyi katsomaan VCD:itä ja kuvia, ja nettiinkin sillä taisi päästä... ( tosin lisäpalikan avulla )

Janus sanoi:
PS2 oli ensimmäinen konsoli, joka pystyttiin muuttamaan täysiveriseksi tietokoneeksi. Nykyäänkin X-Box joudutaan modaamaan jos se halutaan vastaavaksi.

Tuota ei voi laskea konsolin eduksi sen enempää kun sitä jos tietokoneen voisi muutta täysiveriseksi konsoliksi. Ei ole mikään konsoleilta odotettava/toivottava ominaisuus. ( sitä varten on tietokoneet jo olemassa )


Janus sanoi:
EyeToy on myös todellinen innovaatio. Ensimmäinen laite joka todella tuo pelit ihmisten olohuoneeseen. Ensimmäinen laite joka tekee pelaamisesta kaikille sopivan ajanvietteen.

No joo, tuo on kyllä pakko laskea Sonyn innovaatioksi, vaikken itse hirveämmin tuolle eyetoylle lämpenekkään...

Janus sanoi:
DreamCast oli ensimmäinen konsoli jolle tuli Cell Shading peli, mutta vasta SCEEn käytössä siitä on tullut trendi, ja näemmekin aina vaan lisää Cell Shading pelejä.

Eli Segan innovaatio.

Janus sanoi:
Trendi? Kyllä. Trendin luominen on innovaatiota. PlayStation teki pelaamisesta sosiaalisesti hyväksyttävää, jopa muodikasta.

PlayStation on ollut aina pelaamisen terävimmässä kärjessä, konsoli on aina ollut teknisesti ylivertainen muuhun julkaisuhetkellä olevaan rautaan. Tälläkin hetkellä PCn pitää olla erittäin tehokas, jos lähdettäisiin siirtämään PS2 pelejä PClle.

SCEIn yhteistyössä olevat softa talot ovat teknisesti huipputasoa. Polyphony Digital on eittämättä tällä hetkellä simulaattorien tekemisessä maailman paras. Square Enixin graafinen ylivoima, mahtavat pelit ja pelien koko on jotain uskomatonta. Lisenssoinnissa myös PlayStation on ollut johtava hahmo.

Tuo PSX:än tekninen yliveraisuus Saturniin nähden on yhtä tulkinnan varainen juttu mitä PS2 => DC, tai SNES => MD. Toki PSX 3D graffa puolella löi Saturnin, mutta 2D grafiikassa Saturn oli ylivoimainen. Samoin Pelit jotka Julkaistiin sekä DC että PS2 olivat useimmiten DC:llä teknisesti parempia ( DOA 2 )

Janus sanoi:
Innovaatiota on myös asiakaspalvelu. Toki Nintendolla on hyvä, mutta takuu asioissa PlayStation taitaa olla markkinajohtaja.

:)

Janus sanoi:
Siirrytäänpä käsikonsoleihin.

PSP:

Lähes PS2 tehoinen laite, 16:9 näyttö, memorystick muistikortti, UMD soitin/UMD video, MP3 soitin, langaton verkko (mahdollistaa jopa wifi hotspottien käytön nettipelaamiseen)...

Muuten, kun listasit Nintendon innovaatioita, unohdit 8bittisen Nintarin ohjelmoitavat robotin.

Video ja MP3 toistoa en laske pelaamiseen liittyväksi innovaatioksi sen enempää mitä esim. Saturnin digikuvien katselemis mahdollisuutta. Kiva lisä lähinnä, mutta ei mitään tekemistä pelaamisen kanssa. Eikä lisätehojakaan voi innovaatioksi laskea. Wi-Fi nettipelaaminen on DS:ässäkin ( tai tulee olemaan )
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Tehdäänkö lista jokaisen tuomista uudistuksista ja ratkaistaan voittaja määrän perusteella? :rolleyes:

Sitä mitä kukakin on tehnyt ensimmäisenä on oikeastaan väliä vain kun mietitään mitä potentiaalia sillä on tuoda uutta jatkossa. Ja siihenkin tarkasteluun pitää suhtautua suurella varauksella ja vahvasti lähiaikojen tekoja painottaen. Sillä mitä tehtiin kauan sitten ei ole mitään merkitystä nykypäivään. Hauskahan niitä sinällään on muistella. Olisi silti mukava, jos noissa muisteluissa ei heittäydyttäisi yksipuolisuuteen. Ja tarkoituksellinen tulevaisuuskeskustelun kääntäminen menneisyyteen on vain tyhmää.

Lähitukevaisuuden tilanne voi myös olla niin, että ihan lähiaikoina ei olekaan kehitetävissä mitään kovin mullistavaa. Polygonigrafiikassa pysytään, suorituskyky vain kasvaa suorittimessa ja grafiikkasuorittimessa, muisti ja massamuistit kasvavat, laajakaistayhteydet nopeutuvat, perusohjaindesign on tullut jäädäkseen, mutta sitä parannetaan se vähä mitä pystytään. Ehkä jotain pientä, mutta hyödyllistä keksitään, kuten esim. SNES:n olkanapit. Pelitkin paranevat suorituskyvyn mukana ennalta-arvattavilla alueilla, mutta jos jotain merkittävää uutta halutaan, pitää se keksiä itse peleissä.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Nyky maailma on menossa enemmän ja enemmän siihen, että laitteet tulevat yhdistymään. Kuten tulet huomaamaan, DSälle on tulossa PDA toimintoja. Tämä on omasta mielestäni hyvä. Tämä kaikki on innovaatiota. Nyt jos haluat kannettavan konsolin, ja PDAn... Ostat kaksi. Tulevaisuudessa yhden. Myynnit tulevat kasvamaan. Innovaatio tulee monessa muodossa.

Toisaalta, maailma toimii pitkälle Darwinin perusteella. Firmoilla voi olla paljon innovaatiota, mutta se ei merkitse mitään, ellei firma pysty tekemään niillä mitään. Segan laitteet ovat loistavia. Itse pidin enemmän Megadrivesta kuin Nintendosta... Ei auttanut Segaa. He tekevät vain kolikkokoneita ja cross-platform pelejä. Se siitä kotikoneiden innovaation voitoista. Sonyn todellinen innovaatio on se, miten monet alueet ovat yhdistetty. Tässä PS2 loistaa.

Myös toinen laite joka on vienyt innovaatiota eteenpäin on Microsoftin X-Box. Direct X ja PC teknologian takia laite on helpompi ohjelmoijien lähestyä. Toisaalta PS3 tulee olemaan samanlainen... Tästä pääsemmekin tulevaisuuten. BluRay asema joka PS3ssa. Innovaatiota tuokin. Tuo DVD aseman laittaminen PS2teen oli innovaatio, joka vei viihdeteollisuutta todella paljon eteenpäin, ja samalla oli VHSn kuolinisku.

PSX (siis PS2/digivideo, jne) jota emme nähneet Euroopassa oli myös tältä osin innovaatio. Kuten aikaisemmin totesin, tuotantohinnat ja näin laitteen hinta olivat liian isot, ja näin loistava kone ei koskaan päässyt lähtökuopistaan.

Innovatiivinen prosessori... Totta, teknologia on ollut olemassa standardeina pitkään. Toisaalta, olemmeko nähneet todellista käyttöä näille prosessoireille muualla kuin supertietokoneissa? Emme. Nyt Cellin kautta nuo ovat tulossa kotikoneisiin, PCt,PS3, televisiot... Jos tuo prosessoreiden verkotus todella tulee onnistumaan, tulemme todella näkemään asioita joita olemme vasta nähneet tieteiskirjoissa ja elokuvissa. Toivottavasti.

Mutta kuten tuossa threadin otsikossa kysytään, kuka vetää pisimmän kortin.

X-Box 2 tai mikä sen nimi tulee olemaankaan, tulee olemaan kova kilpailija tässä. Vuoden tai ylikin etulyönti asema tulee antamaan laitteelle hyvät asemat. Kuitenkaan X-Lootan myynti on ollut erittäin huonoa, vaikka laite on hyvä. Toisaalta MS keskittyi liikaa raudan kehumiseen, kun olisi pitänyt keskittyä osoittamaan ihmisille miten laitteen pelit eroavat Nintendon, PS2n ja PCn vastaavista. Nykyään hienot grafiikat eivät riitä. Toinen moka jonka MS teki oli tuo DVD palikka jonka joutui erikseen ostamaan. Kolmas... Maksullinen nettipelaaminen. Toisaalta tuo takaa sen, että samoja ongelmia kuin SCEEllä on ei synny. X-Box2n ongelma tulee olemaan se, että laitteella on vain tavallinen DVD9 formaattia tukeva DVD asema, kun taas viihdemarkkinat ovat menossa HD-DVDhen ja Blu-Rayhin. X-Box, vaikka on hyvä laite, ei ole brändinä riittävän hyvä. Myöskin, jos XB2 ei tue XB1 pelejä, tämä tulee syömään kuluttajia.

Nintendon N5, Revolution... GameCube on teknisesti loistava laite, mutta Nintendon brändi on muuttunut vuosien varrella ja on automaattisesti kone on luokiteltu leluksi. GameCuben fyysinen olemus ei auttanut tähän. Myöskin mini-DVD formaatti oli paha isku Nintendolle. Laitteen olisi pitänyt lukea CD levyjä ja DVD levyjä. Nyt se on vain pelikone, ja varsinkin Suomessa laitteen markkinointi ryssittiin ja laite on henkitoreissaan. Nintendon vahvuus on juuri käsikonsoleissa, toisaalta DS on teknisesti ja ergonomisesti huomattavasti huonompi (omasta mielestäni) kuin PSP. Tuo touchpad on innovatiivinen, mutta kun kahden laitteen sama peli näyttää 16 bittiseltä toisella, ja toisella, media seksikkäällä laitteella peli on kuin suoraan PS2lta revitty, niin kuluttaja on myyty. Toisaalta DSn vahvuus on alaspäin yhteensopivuus. Kuten on PS2lla.

Sonyn PlayStationin vahvuus on brändissä. Nykymaailmassa videopelaamisen synonyymi on PlayStation. Kun ukki tai mummu ostaa lapselle pelin, he ostavat PlayStation pelin. Eivät he tiedä mikä on Nintendo tai X-Box. Pleikkarin vahvuus on tuo, että jokainen PS2 on DVD ja CD soitin. Jokainen PS1 peli toimiaa PS2sessa. Vanhempien on helpompi järkiperäistää PS2n osto. Mahdollisesti jopa PS3n osto. PS3n vahvuus tulee olemaan tuo BluRay, ja veikkaanpa että kuten PS2/DVD, PS3 tulee olemaan BluRayn vallankumouksen takana. Samoin nuo ilmoitetut tiedot Cellistä... Todellinen mega prosessori, ja veikkaanpa että MS joutuu vaihtamaan taktiikkaansa. XB2 ei ole lähellekkään tehoikkain konsoli, joten vanha PC termistö ei tule enää toimimaan. Myös PSP on todella kova sana. MP3 soitin, mahdollisesti veppiselain, yhteensopivuus määrättyjen PS2 ja PS3 pelien kanssa (idea joka on lainattu Nintendolta), ja varsinkin tuo loista näyttö... Kaikki nämä tulevat varmistamaan PS3n markkinajohtajuus aseman, kunhan seuraava sukupolvi tulee.. Sonyn PlayStation brändi on yksinkertaisesti ylivoimainen.

Oma mielipiteeni on, että PS3 tulee olemaan seuraavan sukupolven voittaja, vaikka XB2 tuleekin ensimmäisenä markkinoille.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Nyky maailma on menossa enemmän ja enemmän siihen, että laitteet tulevat yhdistymään. Kuten tulet huomaamaan, DSälle on tulossa PDA toimintoja. Tämä on omasta mielestäni hyvä. Tämä kaikki on innovaatiota. Nyt jos haluat kannettavan konsolin, ja PDAn... Ostat kaksi. Tulevaisuudessa yhden. Myynnit tulevat kasvamaan. Innovaatio tulee monessa muodossa.

Tässä on vain se ongelma että mitä enemmän niihin vehkeisiin tungetaan kaikkea "ylimääräistä" teknologiaa ja toimintoa, sen kalliimmaksi niiden tuottaminen tulee. Ja kuten Xbox todisti; ihmiset eivät halua maksaa pelilaitteistaan saman vertaa kun käytetty auto maksaa. Pelaamisen kuuluisi olla halpaa, ja helposti omaksuttavaa. Minä esim. en halua maksaa yhtään ekstraa lisätoiminnoista kun ostain pelikontolia, vaan haluan maksaa ihan vaan pelikonsolista. DVD soitin kaikilla on jo aivan varmasti on; siitä en ainakaan halua maksaa yhtään ekstraa ( ottaen huomioon että esim. PS2:den DVD soitin on tosi huono ). Nintendo on tajunnut pitää asiat yksinkertaisena, ja halpana tuottaa heti alusta asti, ja suhteessa heillä näistä kolmesta on ehdottomasti paras bisnes. Xboxia ei voi sanoa edes bisnekseksi. Siitä löytyy paljon ominaisuuksia, mutta MS:ä ottaa ~200$ takkiin joakisesta myydystä vehkeestä ,siinä missä Nintendo tienaa jokaisesta.





Janus sanoi:
Nintendon N5, Revolution... GameCube on teknisesti loistava laite, mutta Nintendon brändi on muuttunut vuosien varrella ja on automaattisesti kone on luokiteltu leluksi. GameCuben fyysinen olemus ei auttanut tähän. Myöskin mini-DVD formaatti oli paha isku Nintendolle. Laitteen olisi pitänyt lukea CD levyjä ja DVD levyjä. Nyt se on vain pelikone, ja varsinkin Suomessa laitteen markkinointi ryssittiin ja laite on henkitoreissaan. Nintendon vahvuus on juuri käsikonsoleissa, toisaalta DS on teknisesti ja ergonomisesti huomattavasti huonompi (omasta mielestäni) kuin PSP. Tuo touchpad on innovatiivinen, mutta kun kahden laitteen sama peli näyttää 16 bittiseltä toisella, ja toisella, media seksikkäällä laitteella peli on kuin suoraan PS2lta revitty, niin kuluttaja on myyty. Toisaalta DSn vahvuus on alaspäin yhteensopivuus. Kuten on PS2lla.

Mini DVD-formaati oli erittäin hyvä veto nintendolta. Leffoja sillä ei voi katsoa toki, mutta nintendo valmistaa _pelikonsoleita_. Piratismi ei ole ollut nintendolle kummoinen ongelma, tosin kuin Sonylle ja MS:älle, jälleen kerran nintendolla on ollut paras bisnes.

"..More interesting though are 2002's figures. Nintendo made just over half of what Sony did in revenue. At a time when PS2 has hit the 50 million shipment mark, Gamecube has just touched on one fifth of that . Proof, if any were needed, that Nintendo is a very successful business."

Janus sanoi:
Sonyn PlayStationin vahvuus on brändissä. Nykymaailmassa videopelaamisen synonyymi on PlayStation. Kun ukki tai mummu ostaa lapselle pelin, he ostavat PlayStation pelin. Eivät he tiedä mikä on Nintendo tai X-Box. Pleikkarin vahvuus on tuo, että jokainen PS2 on DVD ja CD soitin. Jokainen PS1 peli toimiaa PS2sessa. Vanhempien on helpompi järkiperäistää PS2n osto. Mahdollisesti jopa PS3n osto. PS3n vahvuus tulee olemaan tuo BluRay, ja veikkaanpa että kuten PS2/DVD, PS3 tulee olemaan BluRayn vallankumouksen takana. Samoin nuo ilmoitetut tiedot Cellistä... Todellinen mega prosessori, ja veikkaanpa että MS joutuu vaihtamaan taktiikkaansa. XB2 ei ole lähellekkään tehoikkain konsoli, joten vanha PC termistö ei tule enää toimimaan. Myös PSP on todella kova sana. MP3 soitin, mahdollisesti veppiselain, yhteensopivuus määrättyjen PS2 ja PS3 pelien kanssa (idea joka on lainattu Nintendolta), ja varsinkin tuo loista näyttö... Kaikki nämä tulevat varmistamaan PS3n markkinajohtajuus aseman, kunhan seuraava sukupolvi tulee.. Sonyn PlayStation brändi on yksinkertaisesti ylivoimainen.

Tuo on totta. Playstationin vahvuus on siinä etä he ovat luoneet tuon pelikuluttajien keski-luokan; "casual gamer":in. Heidän tietämättömyys on Sonyn myyntivaltti. Suuri osa pleikkarin kuluttajakunnasta eivät olleet kuullutkaan esim. Dreamcastista, vaika Dreamcastin ollessa markkinoilla, koko vapaa videopelimedia toitotti Dreamcastin paremmuudern nimeen...Sama esim. urheilupelien saralla. Urheilu harrastajat ovat valjastettu myös sonyn asiakaskuntaan. Sonyllä on ehkä massiivisin markkinointi urheilutapahtumien yhteydessä. Sony ja EA sponsoroi jenkkilässä -missä se tärkein markkina alue on- lähes kaikkia urheilu kanavia ja julkasuja. Urheilu fani ostaa sen pleikkarin EA:n urheilupelien takia, tietämättä että ne julkaistaan kaikille muillekkin alustoille...

Janus sanoi:
Oma mielipiteeni on, että PS3 tulee olemaan seuraavan sukupolven voittaja, vaikka XB2 tuleekin ensimmäisenä markkinoille.

Joo tulee melkoisella varmuudella olemaan, mutta jälleen kerran muista syistä johtuen kun konsolin ylivoimaisuudesta.....

tuosta kannetavien politiikasta vaikea sanoa tässä vaiheessa mitään. DS:ä on noista kahdesta se joka pystyy tarjoamaan jotain uutta pelikokemuksissa, PSP se joka pystyy tarjoamaan multimedia ominaisuuksia ja tyylikästä muotoilua. Toisekseen nintendolla on monopoli asema kannetavien markkinoilla tukemassa DS:än menestystä. Tällä hetkellä DS:ällä on ainakin röyhkeä etumatka PSP:hen nähden, enkä usko että se siitä ihan äkkiä tulee kuroutumaan umpeen...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
PlayStation on ollut aina pelaamisen terävimmässä kärjessä, konsoli on aina ollut teknisesti ylivertainen muuhun julkaisuhetkellä olevaan rautaan. Tälläkin hetkellä PCn pitää olla erittäin tehokas, jos lähdettäisiin siirtämään PS2 pelejä PClle.

Konsoleita on ollut kaksi, ja kummassakin tapauksessa tekninen ylivertaisuus on ollut aika pientä ja lyhytaikaista.

Tai no, PSP kyllä pieksee muut käsikonsolit suorituskyvyllään. Mutta Nintendo tietää, ettei se haittaa. DS kun pieksee PSP:n myyntiluvuillaan.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Konsoleita on ollut kaksi, ja kummassakin tapauksessa tekninen ylivertaisuus on ollut aika pientä ja lyhytaikaista.

Tai no, PSP kyllä pieksee muut käsikonsolit suorituskyvyllään. Mutta Nintendo tietää, ettei se haittaa. DS kun pieksee PSP:n myyntiluvuillaan.

Totta tuo. Ja ihan se kollektiivismielisin keskiverto kuluttajakin alkaa pikkuhiljaa tajuamaan että tehoista ei ole mitään hyötyä jos ei osaa tarjota mitään uutta peliteknisesti.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
DVD soitin kaikilla on jo aivan varmasti on; siitä en ainakaan halua maksaa yhtään ekstraa ( ottaen huomioon että esim. PS2:den DVD soitin on tosi huono ). Nintendo on tajunnut pitää asiat yksinkertaisena, ja halpana tuottaa heti alusta asti, ja suhteessa heillä näistä kolmesta on ehdottomasti paras bisnes.

Mini DVD-formaati oli erittäin hyvä veto nintendolta. Leffoja sillä ei voi katsoa toki, mutta nintendo valmistaa _pelikonsoleita_. Piratismi ei ole ollut nintendolle kummoinen ongelma, tosin kuin Sonylle ja MS:älle, jälleen kerran nintendolla on ollut paras bisnes.

Tuo on totta. Playstationin vahvuus on siinä etä he ovat luoneet tuon pelikuluttajien keski-luokan; "casual gamer":in. Heidän tietämättömyys on Sonyn myyntivaltti. Suuri osa pleikkarin kuluttajakunnasta eivät olleet kuullutkaan esim. Dreamcastista, vaika Dreamcastin ollessa markkinoilla, koko vapaa videopelimedia toitotti Dreamcastin paremmuudern nimeen...Sama esim. urheilupelien saralla.

Joo tulee melkoisella varmuudella olemaan, mutta jälleen kerran muista syistä johtuen kun konsolin ylivoimaisuudesta.....

Aika kiinnostavaa. Tuossa aikaisemmin kehuit Nintendoa kun he ovat yrittämässä juuri tuolle casual gamer saralle, vielä yksinkertaistamalla heidän ohjaintaan lisää. Kiinnostava takin kääntö.

Veikkaan että PS3 tulee voittamaan kisan juuri sillä, että laite on ylivoimainen, brandi on ylivoimainen, ja myös markkinointi on ylivoimainen. Ainoa firma jolla on mahdollisuus kilpailla on juuri Microsoft. Nintendo, vaikkakin on hyvä firma ja laite, on loppupeleissä pienen ja sisäänpäin lämpiävän kuppikunnan kone. Vielä muutama vuosi sitten vanhemmat vielä muistivat Nintendon, mutta koneen maahantuoja yksinkertaisesti unohti mainostamisen, ja koneen demoamisen. Toisaalta Nintendo 64n pelien uskomaton hintapolitiikka (650-800FIM) hinnoitteli koneen kilpailun ulkopuolella, ja Nintendo vieläkin varmaankin kärsii tuosta 'kallis lelu' maineestaan.

On totta että Dreamcast oli ihan hyvä laite, mutta markkinoilla pärjäämiseen tarvitaan enemmänkin kuin vain hyvä tuote. Tätä mentaliteettiä ovat oikeastaan vain Microsoft ja Sony sisäistäneet. Nintendolla voi olla hyvä kate, mutta... Enpäs tuolla kaupoissa näe hyllyittäin Nintendon kamaa. Jumbon Prismassa näin kaksi GC/Mario Cart bundlea. Taisi maksaa 70 eeroa. Silti ei konekanta taida kasvaa, joten kauppojen ei kannata ottaa pelejä myyntiin, ja kun taas ei ole pelejä luomassa tarvetta laitteelle, ei tuo koneitten määrä kasva.

Hardcore pelaajat tuijottavat siihen mikä on se 'paras' kone, kun taas ne asiakkaat joilta se oikea, iso, raha tulee katsovat siihen mikä vaikuttaa hyvältä, mikä vaikuttaa kiinnostavalta, mitä sillä voi tehdä muutakin kuin vain pelata, ja miten hyvin se sopii hyllyyn jo siellä olevien laitteiden kanssa.

GC on hyvä laite, mutta ei tarpeeksi hyvä laite. X-Box on hyvä laite, mutta tarvitsee lisää tavaraa out of the box. Itselläni on 2 DVD asemaa, yksi DVD soitin ja 1 PS2. Suurimman osan DVD elokuvistani katson Pleikalla. Vastaan on tullut 5-6 levyä joitten masterointiongelmat aiheuttavat sen, että PS2 takeltee niitten kanssa. Aika hyvä prosentti, kun ottaa huomioon että itselläni on about 5-600 DVD elokuvaa. Ihan vaan kommenttina, nuo samat levyt takeltelevat myös DVD soittimella. Ei se PS2n DVD soitin ehkä ole high end kamaa, toisaalta sitä ei koskaan olekkaan myyty high end soittimena.

Mitä tulee piratismiin ja Nintendo... Ihan sama piraattiongelma siellä on kuin kaikilla muillakin. Jopa Gameboyn pelejä on piraatteina. Koska Nintendolla on pienet markkinat, ei tuo piratismi näy niin isona ongelmana.

Ja kuten jo sanoin aiemmin, laitteen osien summa on se joka loppupeleissä ratkaisee, ei vain se mikä on ehkä teknisesti paras. Itse uskon että PS3 tulee olemaan teknisesti paras, on sillä parhaimmat kehittäjät. Toshiba, IBM, Sony ja nVidia. Tuolta on tulossa kovaa kamaa, kovalla brandilla, kovilla pelin tekijöillä. Ainoastaan X-Box 2 on kilpailussa mukana, N5 voi olla kova kone, mutta veikkaan että on jo kisan hävinnyt. Ei välttämättä ole huonoin laite, mutta sillä on huonoin markkinointi, ja tuo on se joka merkitsee elämää ja kuolemaa.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
X-Box2n ongelma tulee olemaan se, että laitteella on vain tavallinen DVD9 formaattia tukeva DVD asema, kun taas viihdemarkkinat ovat menossa HD-DVDhen ja Blu-Rayhin.

PS3n vahvuus tulee olemaan tuo BluRay, ja veikkaanpa että kuten PS2/DVD, PS3 tulee olemaan BluRayn vallankumouksen takana.

Samoin nuo ilmoitetut tiedot Cellistä... Todellinen mega prosessori, ja veikkaanpa että MS joutuu vaihtamaan taktiikkaansa. XB2 ei ole lähellekkään tehoikkain konsoli, joten vanha PC termistö ei tule enää toimimaan.
En nyt oikein jaksaisi vielä usko tuohon että DVD9-formaatti muodostuisi merkittäväksi ongelmaksi seuraavan Xboxin kohdalla, tai että BluRay-tuki tulee olemaan PS3:n merkittävä vahvuus. Eihän ole vielä edes sanottu että BluRay tulee olemaan se voittava tekniikka DVD:n seuraajaksi.

En myöskään jaksa uskoa että siirtymäkausi DVD:stä BluRayhin olisi kovin nopea, tai muuhun seuraavansukupolven mediaan. DVD:stä siirtymistä seuraavaan mediaan hidastaa vielä se että ehdolla on kaksi kilpailijaa joilla on molemmilla omat kannattajat. (Sony seisoo luonnollisesti BluRayn takana kun oli sitä kehittämässäkin, joten älä hyvä ihminen usko kaikkea Sonyn BluRay hypeä. PS3:n BluRay-tuki on osaltaan varmasti Sonyn ja muun BluRay-rintaman ase HD-DVD:tä vastaan.)

DVD:t taisivat mullistaa elokuvien myynnin, ovatko kuluttajat jo valmiita hylkäämään DVD:n ja siirtymään seuraavan median pariin jolloin automaattisesti taas kaikki elokuvien ja muiden levyillä myytävien tuotteiden hinta tulee nousemaan (kuten aina käy kun siirrytään uudempaan tekniikkaan, vaikka uudempaa olisikin halvempi valmistaa...). Varsinkin normaali sukan kuluttaja ei huomaa laadussa mitään eroa, ellei mainosmies ole onnistunut luomaan todella vahvaa illuusiota asiasta sillä HDTV:t taitavat olla vielä aika harvinaisia normaaliin televisioon verrattuna. Itse en näe vielä DVD:n seuraajalle niin suurta tarvetta että näkisin sen yhtä ruusuisena esiinmarssina kuin sinä.

Mitä tulee Celliin, kaikkea hypeä ei kannata purematta niellä...

Janus sanoi:
Toinen moka jonka MS teki oli tuo DVD palikka jonka joutui erikseen ostamaan.

X-Box on hyvä laite, mutta tarvitsee lisää tavaraa out of the box.
Noita perusheittoja joita en vieläkään ymmärrä... Varsinkin kun asialla on yleensä aktiivisesti PS2:lla pelaava ja tuo asian esiin yleensä PELIkonsoleiden paremmuutta käsittelevissä keskusteluissa. Mitä lisätavaraa Xbox tarvitsee "out-of-the-box"? Öööö.... kaukosäätimen jos haluaa katsella leffoja. No onneksi PS2 toimii out of the box täydellisesti, sillä voi katsoa elokuvia ja sillä voi pelata JOS ei kaipaa niin epäoleellista seikkaa kuin pelitilanteiden yms. TALLENNUSMAHDOLLISUUTTA. Siis miten PELIkonsolissa paketista puuttumaton DVD-soittomahdollisuus on suurempi puute kuin se että pakettissa oleva kone ei vielä oikeasti ole pelivalmis kone! Eikä myöskään sieltä paketista purun jälkeen, ELLEI ole erikseen ostettu tuota muistikorttia, joka ei tunnu olevan ylitsepääsemätön ongelma, toisin kuin DVD-kaukosäätimen osto. Vaikkakin Sonyn 8 meganen muistipalikka maskaa saman kuin Xboxin DVD-kake.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Jos katsotaan puhtaasti näiden vesseleiden myyntilukuja tähän mennessä, on helppo ennustaa jo tulevaakin. Sonyltä löytyy vahva myyntiverkosto, yhteistyökumppanit ja volyymiä täyttää asiakkaiden tarpeet laitekannan puolesta globaalisti sekä se paljon mainittu brändi.

Toivon kuitenkin näiden välille jatkossa kunnon kilpailua ja tietenkin myös Nintendoa kolmanneksi osapuoleksi lyömään kapulaa rattaisiin ja tarjoamaan innovatiivisia, valtavirrasta poikkeavia tuotteita jatkossakin.

Microsoft on nopea käänteissään ja voimme odottaa sen taholta mitä vain.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom