Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Joergen sanoi:
Aika huvittava kysymys aikana jolloin pleikkari pyörittää linuxia IBM:n (et co) prosessorilla ja survoo pikseliä ruudulle Nvidian pc-pohjaisella näytönohjaimella. Sama XO:lla, ilman linuxia, mutta PowerPC (Mac) arkkitehtuurin prosessoreilla ja ATI:n näytönohjaimella.
Tietokoneen arkkitehtuurissa on niin paljon muutakin kuin pelkkä prosessoriarkkitehtuuri ja grafiikkapiirin valmistaja. En sanoisi vanhaa CD-soitintani Amiga-sukuiseksi vain siksi että siitä löytyy Motorolan 68000-sarjan prosessori. En myökään sanoisi vaikkapa Playstationia Silicon Graphicsin grafiikkatyöasemien sukuiseksi vain siksi että siinäkin on MIPS-prosessori. PowerPC:tkin ovat todella yleisiä prosessoreita sulautetuissa järjestelmissä, joten ei niiden käyttäminen paljon nyökyttele Maccien suuntaan.
Linux-ihmisethän vielä erityisesti ylpeilevät sillä miten moneen täysin erilaiseen ympäristöön Linux kääntyy vähäisellä vaivalla, joten en tuotakaan voi pitää minkäänlaisena samansukuisuuden merkkinä.
Ja ATI+IBM PowerPC löytyy mm cubesta, wiistä ja dreamcastista. Dreamcastissa oli myös Windows CE + DirectX optio.
Dreamcastissa on Hitachin SH4-prosessori sekä NEC:n valmistama PowerVR-grafiikkapiiri. Cuben grafiikkapiirin suunnitteli ArtX, jonka perusti hyvin pitkälle sama porukka joka suunnitteli Silicon Graphicsilla Nintendo 64:n grafiikkapiirin, eikä sillä ole mitään tekemistä ATIn PC-piirien kanssa, ATI vain osti firman hieman ennen Cuben valmistumista. Kaikkien todennäköisyyksien mukaan Wiin grafiikkapiiri on rakennettu samalle pohjalle, sen sijaan että siinä olisi käytetty PC-puolen piirejä.
Xbox oli 100% PC rautaa Intel PentiumIII/Celeron2 prosessorilla ja nvidian nforce-emolla (sis geforce 2/3), directxään vahvasti pohjaten, ja oli alun epäilyistä ja naureskeluista huolimatta pomminvarma ja laadukas 100% pelikonsoli ilman mitään yhtälöä PC:llä pelaamiseen.
Sanoisin Xboxin olevan ainoa sisuskaluiltaan ihan rehellinen PC, joka on rakennettu enemmän tai vähemmän PC-osista kun piti saada hurjan nopealla aikataululla jotain kauppaan, ja ohjelmointirajapinnatkin ovat Windows-vastineiden hyvin läheisiä sukulaisia. PC-pelaamiseen ero tulee yhtenäisellä alustalla, eli ei ole kiljardia laite- ja ajuriyhdistelmää debugattavana vaan alusta on kiinteä ja tunnettu.
Xbox 360 sitten näyttää mitä tulee kun Microsoft lähtee oikeasti suunnittelemaan konsolia kunnolla, ja arkkitehtuurissa on paljon pikkujuttuja jotka eivät oikein ole toteutuskelpoisia hyytelömäisessä PC:ssä ilman selkeitä rajoituksia tai suurempia arkkitehtuurimuutoksia.
Kaikista kolmesta uudesta konsolista löytyy USB:tä, wlania, ethernettiä, emulaattoreita, dvd-soitin, imutettavia pakollisia käyttöjärjestelmäpäivityksiä ja pätsejä peleihin ja kahdesta jopa nettiselain ja se huvittava 30 vuotias PC-reliikki jota joskus kovalevyksi kutsutaan (pleikkariin sen voi hakea PC-kaupasta suoraan). Ja niillä pelataan... verkossa!
Nyt jos koskaan kannattaa nostaa konsolit jalustalle yli alhaisen PC-kuran.
Miten tässä määritellään PC:tä? Niin, että siitä löytyy standardeja liittimiä tai päivitettäviä softia joita löytyy nykyään jopa suunnilleen televisioistakin, vai niin että sisukaluissa olisi jotain arkkitehtuurillista sukulaisuutta PC:hen? Ensimmäisessä tapauksessa nimittäin PC:ksi voisi nykyään nimittää suunnilleen mitä tahansa kodinelektroniikkalaitetta tai kännykkää. Se on kyllä valitettavan totta että PC:ltä tutut odotukset ovat siirtyneet muuhunkin elektroniikkaan ("paskasti toimii ja kaatuilee mutta ehkä siihen joskus tulee patchi"), erityisesti siellä ohjelmisto/käyttöjärjestelmäpuolella. Missään muualla kuin tietotekniikassa ei tällainen menisi missään muodossa läpi, nykyään kun jopa puhelimien tai televisioiden (=digiboksien) kaatuilua pidetään melko "normaalina".
Loppujen lopuksi se minkä käyttäjä näkee on softa, ei rauta, ja täysin erilaisilla alustoilla voi olla täysin samalta näyttävä ohjelmistopuoli, ja tämä saattaa saada ihmisiä helposti luulemaan esimerkiksi kahden erilaisen Linuxia pyörittävän koneen olevan raudaltaan jotain sukua toisilleen. Iso ero tietokonepuolen ja konsolipuolen välillä tulee siitä, että konsolit suunnitellaan tiukasti tiettyyn speksiin, ja se näkyy mm. muisti- ja väyläratkaisuissa jollaisia PC-puolella karsastetaan, kun taas tietokoneiden kanssa halutaan joustavuutta ja laajennusvaraa. Tarkasti rajatulle alustalle softan kehittäminen kuitenkin on paljon helpompaa ja vähemmän työlästä, ja omituisilta rautasidonnaisilta bugeilta välttyy paremmin.