Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Jaaha, täällä ovat taas ne vanhat sodat käynnissä. Ja konsolipelaamisen muutokseen vielä tottumattomat jaksavat yhä mollata Wiitä.
Teknologiasta puhuessa inflaatio on aikalailla turha käsite, sillä sen uusimman tekniikan hinta tulee kovemmalla vauhdilla alas kuin inflaatio nakertaa rahan arvoa. Vuonna 2000 olisi tehnyt todella tiukkaa saada pätevä tietokone pelikonsolin hinnalla, nykyään se on arkipäivää. Samaten kansainvälinen kurssitilanne on aivan erilainen kuin kuusi vuotta sitten, Bushin toilailut ja Japanin talouskuplan puhkeaminen ovat kiskoneet kahta muuta valtavaluuttaa alas. Siinä missä PS2 tuli täällä markkinoille 3000 markalla, oli sen maailman markkina-arvo 300 dollaria. Silloin ei ollut tarjolla Xboxin tasoista kilpailijaa, ja Microsoftkin yritti vielä vuotta jälkeenpäin vedättää Eurooppaa 500 euron julkaisuhinnalla 300 dollarin Amerikan-hintaan nähden, mutta ajat ja kurssit olivat jo muuttuneet sen verran, että Microsoft joutui ja pystyi pudottamaan hintaa hätäiseen. Tällä kertaa Sony on se ylihintaa vetävä, ja Japanissa jouduttiin jo antamaan pieni myönnytys hintapaineille.
Pelikonsolin kysyntä ja pelijulkaisut ratkaisevat seuraajan markkinoilletulon, ei laitteen sisältämä tekniikka ja sen "pitkäkestoisuus". PS3 on itse asiassa selvä välivaihe ensimmäisen sukupolven Cell-prosessorillaan ja BD-asemallaan. Sonylla tulee tulevassa sukupolvessa eniten kiirettä tehdä dreamcastit ja xboxit ja lykätä uusi konsoli markkinoille ennenaikaisesti, PS3-designin parantamiseksi ja ennakoiden kahdeksannen sukupolven konsolisotaa. PlayStation 4:ää voitaneen odottaa vuonna 2010, sisältäen mm. jo reilusti paremman BD- tai hybridiaseman ja tasapainoisemman Cell/grafiikkapiiriratkaisun tai kenties viimein sen Cellin, joka pystyy lupausten mukaisesti renderöimään viimeisimmän huudon grafiikkaa ilman avustavaa grafiikkasuoritinta. Lisäksi laite käyttää oletuksena vallankumouksellista Eyemote-liikkeentunnistusohjainta.
PlayStation 3:sta ei ole tulossa Sonyn "futureproof"-lupausten mukaista kymmenvuotista konsolia, sillä näin onnetonta alkua ei enää pystytä paikkaamaan, ja tilanne on aivan erilainen kuin PlayStation 2:lla, jolla Sony osui juuri oikeaan paikkaan. Konsolijulkaisuissa on aina alkuvaikeutensa, eivätkä ne ole mitenkään rajoitettu Sonyyn, mutta PS2:lla oli sekä vähemmän ongelmia, valtavasti suurempi pelaajakannan tuki että rauhallinen alkuvaihe, jolloin pahin "kilpailu" tuli vasta viisi vuotta vanhalta PlayStationilta. Kun kaksi muuta kilpailijaa tulivat peliin mukaan, PS2:lla oli jo tarjota tai vähintään nurkan takana pelejä kuten MGS2, GTA3 ja Final Fantasy X. Nyt vielä kaukaiselle MGS4:lle povataan jo Xbox 360 -käännöstä, Final Fantasy -maestrot Hironobu Sakaguchi ja Yasumi Matsuno tekevät pelejä 360:lle ja Wiille ja Xbox 360:sta tulee useimmille se GTA4-konsoli, kuten useimpien PS3/360-multiplatformpelien kanssa. PS3 on vetänyt lyhyimmän korren, ja se on jo kolmen sukupolven ajan tarkoittanut myös lyhintä konsolin elinkaarta.