Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Linkitys sanoi:
Kyllä Mario 64 ja Ocarina of Time olivat ajalleen melko upeita pelejä. Wind Waker oli myös kaikin puolin hyvä peli, joskin ei pitänyt otteessaan loppuun asti. Twilight Princess sen sijaan ei tarjonnut juuri mitään uutta, ja tässä osut naulan kantaan. Gamespotin antama arvosana on juuri kohdallaan. Kun vertaa eism. PC:lle löytyvien RPGeiden kanssa - Oblivion, Neverwinter Nights 2 muutamia suht tuoreita tapauksia - niin Twilight Princess ei kyllä edukseen erotu.
Zelda: TP on ainakin minun käsitykseni mukaan syntynyt "yleisön pyynnöstä". Nähtyään tuon monen vuoden takaisen, ennen WW:tä julkaistun E3 demon missä Ganondorf matsaa Linkkiä vastaan jengi ei yksinkertaisesti lopettanut ruikuttamasta siitä kuinka he haluavat nähdä uuden OoT:n tapaisen Zeldan. WW julkaistiin, ja se onnistui olemaan suht erilainen aiempiin zeldoihin nähden, mutta ihmiset eivät lakanneet haikailemasta OoT2:en perään. WW:n graffoista ja merisestä teemasta ruikutettiin suureen ääneen. OoT:n tyylistä grafiikkaa ja "maanpäällistä" toimintaa kaivattiin kovasti. Nyt Nintendo loi tuon kauan kaivatun OoT2:n -ja erittäin tyylillä sen tekikin- ja nyt alkaa ruikutus siitä miten se ei tuonut mitään uutta ja innovatiivista mukanaan. Joillekkin ihmisille mitä ikinä Nintendo sattuisikaan tekemään tarjoaa vaan aina uuden tilaisuuden ryhtyä dissaamaan ja valittamaan.
Ja tosiaankin täytyy muistuttaa että tuo pahamaineninen Gamespotin 8.8 annettiin Wiin Zeldalle ja lähinnä vaan sen takia kun gamespotin arvostelija ei tykännyt Wii version kontrolleista, eikä kovaäänisestä ohjaimen kaiuttimesta ( kertoo jo aika paljon arvostelijan "ammattilaismaisuudesta" jos hän ei tajunnut että ohjaimen kaiuttimen voi laittaa hiljemmalle, tai ihan kokonaan pois päältä ). Gamecube-versio sai paljon ylistystä ja hyvän arvosanan ihan Gamespotiltakin.
Tosiaankin PC RPG:hin vertailu on turhaa sillä Zelda ei ole RPG. On kyse kahdesta eri kategoriaa edustavasta pelistä, ja ilmeisesti sinä olet sitten enemmän PC RPG-miehiä kuin konsoli seikkailupeli-miehiä.
Linkitys sanoi:
Ei kyseessä huono peli ole, mutta mitään sen kummempaa innovaatiota ei pelistä löydy ja luolatkin olivat suorastaan tylsiä. Tuli moneen otteeseen lopetettua pelaaminen luolaston suulle, koska ei kiinnostanut jauhaa taas yhtä tylsähköä dungeonia läpi. Eihän nämä ole vanhoihin Zeldoihin verrattuna välttämättä hirveän paljon erilaisia, mutta pelien standardit ovat ainakin omissa silmissäni nousseet. Sisältöä pitää olla enemmän tämänlaiselle seikkailupelille. Ei pelin välttämättä tarvitsisi hirveästi pidempi olla, mutta sitä 'jotakin' pitäisi löytyä lisää; se jokin minkä takia peliä muistelisi kaiholla vuosien päästä.
Yhtä vaikuttavaa kokemusta Zelda:TP:stä on turha odottaa mitä OoT oli aikanaan. OoT:n aikoihin moista meininkiä ei oltu vielä nähty. OoT:n ja TP:n välissä on tapahtunut yhtä ja toista....
Ja mitä tulee noihin dungeoneihin, niin en näe että miten ne olisivat muka jotenkin niin paljon tylsemmin ja mielikuvituksettomammin toteutettu mitä aiempien zeldojen dungeonit, päin vastoin paremminkin. Ne ovat paljon ovelampia ja haastavampia mitä WW:n dungeonit.
Ja vaikka Oblivioniin vertailu on turhaa, sillä onhan kyse kahdesta eri tyyppisestä pelistä ( Zelda ei ole RPG )mutta kun tuossa aiemmin vertailit kuitenkin, niin sen pelinkö dungeonit sitten eivät ole tylsiä? Kaikki dungeonit ovat samoista "osista" toteutettu, samoilla tekstuureilla ja samoilla vihollisilla. Tapa pari lepakkoa ja rottaa, lopussa pari örkkiä, väistä muutama myrkkynuoli ja kenties romauta tukkipino örkkien niskaan. Dungeoneissa ei ole juuri mitään puzzle elementtejä, vaan riittää että selviät hengissä dungeonin loppuun ja avaat sen arkun missä sitten on joku "enchanted" ase tai rahaa. Peliä ei tarvitse pelata kun kymmenen tuntia niin tajuaa että vaikka maailma on äärimmäisen laaja, ja dungeoneita on paljon, niin ne ovat kaikki lähes identtisiä,eikä minkään näköistä houkutusta kehity lähteä niitä koluamaan. Zeldassa sentään jokaisessa dungeonissa on oma teemansa, kuten vesi tai tuli, ja sitä joutuu hyödyntämään dungeonin ratkaisemisessa. Zeldan maailma on muutenkin pullolaan pientä yksityiskohtaa ja haastetta joita pystyt ratkaisemaan sitä mukaa kun saat tarvittavia varusteita tai sen mukaan että oletko susi vai link, kun taas Oblivionissa joko tapat maantierosvoja tai örkkejä, ratkaiset joko Oblivion portin tai perus dungeonin, tai keräät kukkia ja sieniä. Mikä tässä nyt niin jännittävää on?