Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Taurus sanoi:
Onko se huono asia että peliteollisuus laajenee, ja ihmiset jotka ennen ei harrastanu pelaamista, kiinnostuu peleistä, ostaa pelejä ja pelikoneita?
Tuo on tietyllä tavalla paha kysymys, koska siihen voi vastata juu ja ei.

Okei, se on äärettömän hienoa, että "ulkopuoliset" saadaan kiinnostumaan peleistä ja jopa pelaamaan niitä. Otetaan nyt vaikka tämän osaamisen pioneeriksi kaikkien niin rakas Nintendo. Nintendo panostaa aivan täysillä tällä hetkellä pelaajakunnan laajentamiseen ja ilmeisesti vuosi 2006 oli kaikkien aikojen vuosi ja näillä näkymin 2007 jatkuu samalla linjalla. Myynnit kasvavat ja rahaa tulee ikkunoista ja ovista sisään. Enää ei tarvitse tunnustaa häveten ihmisille, että "harrastan pelaamista", vaan se on oikeasti hyväksytty ajanvietemuoto siinä missä Rock´n roll ja Beatles löivät itsensä läpi 60-luvulla Elviksen kanssa... Herran jumala. Anoppinikin innostui Wii:stä ja sai Brain Trainingin joululahjaksi :D Toistaalta tämä vaihe olisi tullut luonnollisesti vastaan viimeistään Commodore-sukupolven tullessa keski-ikäisiksi 10 vuoden kuluttua, joten Nintendo vain "nopeutti" kehitystä.

Tämän suurin huono puoli (laitetaan IMO varmuuden vuoksi, kun kaikki eivät täällä osaa lukea näitä ilman sitä) on se, että pelientekijät tulevat tajuamaan, että sitä rahaa saa ilman riskin ottamista. Tekee pienen yksinkertaisen ristinollan (kärjistetysti) kympillä ja joka myy sitten 10 miljoonaa. Kuka enää tarvitsee suhteessa yhä pienenevää hardcore-pelaajien joukkoa kun vähemmällä riskillä saa isommat voitot. Missä kaikkien peräänkuuluttama innovatiivisuus ? Tuo Japanin myyntilista alkaa olla hieman surullista katsottavaa. Tai no. Jos pitää Brain Trainingia, Wii Sportsia, Trauma Centeriä ja Pokemoneja hyvinä peleinä, niin ei hätää... Niitä on tulossa lisää... Ja paljon...

Suurpelien tekeminen maksaa. Vai mitä luulette, että kumpi on kannattavampaa ? Tehdä 360:lle mestariteos Geras of War (tai Killzone/MGS4 PS3:lle) 25 miljoonalla eurolla (arvaus, saa korjata jos on tarkempia lukuja) ja joka myy hardcore-joukolle jonkun 4-6 miljoonaa kappaletta vai vääntää miljoonalla eurolla uusi BrainTraining (esimerkki) ja myydä sitä isommalle laitekannalle 10 miljoonaa kappaletta... Jos olisin sijoittaja, niin sijoittaisin Brain Training vaihtoehtoon...

Voihan tietysti olla, että olen väärässä (ja se on todennäköistäkin) ja peliala todellakin hyötyy kuluttajakunnan kasvusta, mutta minulla on ainakin omat epäilykseni asiasta. Ja ilmeisesti monella muullakin.

Mutta kuten xevious sanoi aikaisemmin: playing is believing... Ehkä olen vain ahdasmielinen länsimaalainen...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baroni jo sen verran hyvin vastasi, että en jaksa kirjoittaa samankaltaista viestiä.

Toisaalta, minähän siinä olen ainoa häviäjä ja neljä miljoonaa Brain Training Extreme Challenge:en ostajaa voittajia, saavat pelejä joita haluavat ja minä voin täällä kitistä siitä, miten asiat oli paremmin silloin kun vielä tehtiin Fallout 2:ia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ongelma tuollaisen "tehdään vaan uusi brain training" -ajattelun kanssa on se, että ihmiset kyllästyvät nopeasti. Mikäli tehdään samaa peliä uudestaan ja uudestaan, loppuvat ostajatkin jossain vaiheessa.

Pelikehityksestä on tullut kalliimpaa ja kalliimpaa, ja jossain vaiheessa on luonnollista, että tapahtuu suuri romahdus. Mikäli kehityskustannukset alkavat lähestyä uhkaavasti pelien myynnistä saatavia tuloja, loppuu pelien kehittäminen hyvin äkkiä ainakin siinä mittakaavassa kuin nykyiset hc-pelaajat toivovat.

Jotenkin tuntuu vaan kummasti siltä, että hc-pelaajat vaativat entistä hienompia ja laajempia pelejä, mutta valittavat pelien hinnan noususta. Kakkua ei voi sekä syödä että laittaa kaappiin. Ja ei, en tarkoita kirjaimellisesti.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Scatterbrain XO sanoi:
Baroni jo sen verran hyvin vastasi, että en jaksa kirjoittaa samankaltaista viestiä.

Toisaalta, minähän siinä olen ainoa häviäjä ja neljä miljoonaa Brain Training Extreme Challenge:en ostajaa voittajia, saavat pelejä joita haluavat ja minä voin täällä kitistä siitä, miten asiat oli paremmin silloin kun vielä tehtiin Fallout 2:ia.
Montako ns. hardcore-pelaajalle suunnattua peliä olet kuullu että on lopetettu sen takia että saahan tehhä näitä Brain Training Extremejä?

Ei ole kyllä hyvin pullat uunissa hc-pelaajalle, non-games tulee ja jyrää. :(

Nytki ku kattoo keväällä tulevia pelejä: Bioshock, Halo 3, Metroid Prime 3, Super Smash Bros Brawl, Heavenly Sword, MotorStorm... Ihme non-game-paskaa. Huoh. Ei ole helppoa olla hoocee. :mad:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
Ongelma tuollaisen "tehdään vaan uusi brain training" -ajattelun kanssa on se, että ihmiset kyllästyvät nopeasti. Mikäli tehdään samaa peliä uudestaan ja uudestaan, loppuvat ostajatkin jossain vaiheessa.

EA:n tuotesarjaperhe myynteineen viimeisen 15 vuoden aikana on tästä totuudesta loistava esimerkki.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Scatterbrain XO sanoi:
EA:n tuotesarjaperhe myynteineen viimeisen 15 vuoden aikana on tästä totuudesta loistava esimerkki.
Itse asiassa ei ole. EA:n pelit eivät ole non-gameja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Taurus sanoi:
Montako ns. hardcore-pelaajalle suunnattua peliä olet kuullu että on lopetettu sen takia että saahan tehhä näitä Brain Training Extremejä?

Ei ole kyllä hyvin pullat uunissa hc-pelaajalle, non-games tulee ja jyrää. :(

Nytki ku kattoo keväällä tulevia pelejä: Bioshock, Halo 3, Metroid Prime 3, Super Smash Bros Brawl, Heavenly Sword, MotorStorm... Ihme non-game-paskaa. Huoh. Ei ole helppoa olla hoocee. :mad:
Kiva kun saa uusia vastaanväittäjiä tänne foorumeille :) No jatketaan... Kukaan ei kait ole vielä sanonut, että kaikki on mennyt vessan pöntöstä alas. Vielä... Asiat taitavat tällä hetkellä olla paremmin kuin koskaan hoocee-pelaajilla... Mutta DS:n pelivalikoima saattaa (huom saattaa ) olla vilkaisu tulevaisuudesta...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Taurus sanoi:
Montako ns. hardcore-pelaajalle suunnattua peliä olet kuullu että on lopetettu sen takia että saahan tehhä näitä Brain Training Extremejä?

Kerran oli esim. yksi sellainen peli, että melkein itkin kun Sierra kertoi, että Babylon 5 pelin rahoitus oli lyöty kiinni. Tosin Sierra ei tunkenut rahoja aivojumppaan, mutta pointti on varmaan selvä ja se mihin rahan siirtyminen firmoissa johtaa. Sitä tehdään mikä myy.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Kiva kun saa uusia vastaanväittäjiä tänne foorumeille :) No jatketaan... Kukaan ei kait ole vielä sanonut, että kaikki on mennyt vessan pöntöstä alas. Vielä... Asiat taitavat tällä hetkellä olla paremmin kuin koskaan hoocee-pelaajilla... Mutta DS:n pelivalikoima saattaa (huom saattaa ) olla vilkaisu tulevaisuudesta...
Joten tästä voi vetää johtopäätöksen, että kaikki pelifirmat siirtyy tekemään Sudoku-pelejä?

Höpö höpö. Hardcore-pelaajia on varmasti saman verran ku ennenki, ellei jopa enemmän. Casual gamereiden ja uusien pelaajien määrä on lisääntyny merkittävästi, ja näitä kiinnostaa nämä Brain Trainingit sun muut. Ei se kyllä minun mielestä mitenkään tarkota sitä, että hc-pelaajat ollaan jotenki työntämässä syrjään. Ei missään nimessä.

Ja ku tuota DS:nki myydyimpien pelien pelilistaa kattoo, niin kyllä siellä on paljon näitä "oikeita, isojen poikien pelejäki". Jos NSMB, Mario Kart yms. sellasiksi voiaan laskea.

No, peliteollisuus on jo tuhoontuomittu pelivalmistajien kannalta ilmeisesti, mutta entäs sitte laitevalmistajien kannalta? PSP:ssä oli musiikkisoitin, leffatoistin, nettiselain... yms. Eikö tämä ole sitte haitaksi hardcore-pelaajalle? Keskitytään täysin muihin asioihin ku peleihin, ja se näkyy kyllä pelimyynneissäki.

Eli kumpi nyt onkaan huonompi juttu; a) pelikone joka myy ja jonka pelit myy (laajentaa peliteollisuutta), mutta pelit ei ole kaikille mieleisiä vai b) pelikonemultimedialaite joka myy keskinkertasesti ja jonka huonosti myyvät pelit on suunnattu pelkästään hc-pelaajille (ei muuta peliteollisuuen kokonaistilannetta mihinkään suuntaan)?

Baron sanoi:
Nintendon sanoin: pelit ratkaisevat ja Sonylla ei ole niitä juuri nyt... Saa nähdä miten Euroopassa lähtee myynti vetämään paremman pelivalikoiman kanssa... F1 tulee viemään tuon koneen moneen kotiin F1-kauden alun kanssa...
No ei niitä kyllä Nintendollakaan erityisemmin ole Zeldaa lukuunottamatta, mutta silti 4 miljoonaa konetta on myyty.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Wow on loistava esimerkki pelistä, joka kelpaa hooceelle ja causalille. 8 miljoonaa aktiivista käyttäjää, monessa maassa ties kuinka kauan listoilla, ja ottaen huomioon pelin vaativan nettipelikynnyksen aloittelijalle + kuukausimaksut kaikille niin onhan se varsin mallikas esimerkki siitä kolikon toisesta puolesta. Ja sitä pelaa tytöt / naisetkin.

Edit: tekisi mieli sanoa että myös Viva Pinata on sellainen peli. SItä vain ei ole ostanut kukaan. Tuo peli on syy siihen miksi tavoistani poiketen istun tietokoneella tähän aikaan yöstä, eukko pelaa tuolla peliä jo viidettä tuntia putkeen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Nintendon sanoin: pelit ratkaisevat ja Sonylla ei ole niitä juuri nyt... Saa nähdä miten Euroopassa lähtee myynti vetämään paremman pelivalikoiman kanssa... F1 tulee viemään tuon koneen moneen kotiin F1-kauden alun kanssa...
Jos jatketaan Metacriticin palvomista, voidaan todeta, että Wiille on kyllä enemmän pelejä, mutta valtaosa on alle 75 pisteen moskaa (24 32:sta :eek: ). PS3:lle löytyy vain 17 peliä, mutta niistä 11 on yli 75 pistettä saaneita.
Määrät ovat kieltämättä vielä pieniä ja ainakin edellisellä sukupolvella kaikki kolme olivat noin vuosi sitten helmien ja sonnan suhteen samoilla tasoilla. Saa nähdä, tasaantuuko tilanne myöhemmin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Taurus sanoi:
Ja ku tuota DS:nki myydyimpien pelien pelilistaa kattoo, niin kyllä siellä on paljon näitä "oikeita, isojen poikien pelejäki". Jos NSMB, Mario Kart yms. sellasiksi voidaan laskea
Kun ei niitä oikein voi laskea... Pointtini alkujaan oli, että miljoonan panostuksella saa 100 miljoonan tulot... Ja jos tuote "floppaa" ja takaisin saakin vain 20 miljoonaa, niin sehän pirusti voittoa...
Taurus sanoi:
Höpö höpö. Hardcore-pelaajia on varmasti saman verran ku ennenki, ellei jopa enemmän. Casual gamereiden ja uusien pelaajien määrä on lisääntyny merkittävästi, ja näitä kiinnostaa nämä Brain Trainingit sun muut. Ei se kyllä minun mielestä mitenkään tarkota sitä, että hc-pelaajat ollaan jotenki työntämässä syrjään. Ei missään nimessä.
Niin... On sekin bisnestä, että 80 miljoonan panostuksella saa 100 miljoonan tulot. Mutta mitäs sitten tapahtuu kun siitä saakin vaikkapa vain 20 miljoonaa takaisin ? Minä en lähtisi tuohon leikkiin mukaan pelintekijänä... Tässä sukupolvessa tulemme näkemään ensimmäiset todelliset pelipuolen "Kurkunleikkaajan Saaret" (jos ei kukaan muista niin, Harlinin elokuva, joka tuhosi Terminaattori kakkosen tuottajan. Mikä on aikamoinen saavutus...) Tasapaino tulee ilman muuta löytymään, mutta se vaatiikin jo pudotuspelejä... Onko se laitevalmistaja vai softapuoli, joka kärsii ? Sen kertoo aika
Taurus sanoi:
Eli kumpi nyt onkaan huonompi juttu; a) pelikone joka myy ja jonka pelit myy (laajentaa peliteollisuutta), mutta pelit ei ole kaikille mieleisiä vai b) pelikonemultimedialaite joka myy keskinkertasesti ja jonka huonosti myyvät pelit on suunnattu pelkästään hc-pelaajille (ei muuta peliteollisuuen kokonaistilannetta mihinkään suuntaan)?
Scatterhan laittoi jo tuossa ylempänä... Ei kukaan muu siinä taida hävitä kuin minä... Ja sitten itken täällä foorumeilla sitä...

Edit: a) on huonompi juttu, koska se ei tarjoa minulle mitään kivaa... Mutta se on tietysti laitevalmistajan kannalta kivempi... Ai niin... "Nintendolla on pelaajan sydän." Damn...
Taurus sanoi:
No ei niitä kyllä Nintendollakaan erityisemmin ole Zeldaa lukuunottamatta, mutta silti 4 miljoonaa konetta on myyty.
Jätit sitten Wii Sportsin ja Playn huomioimatta??? Nehän ovat loistavia pelejä (sarkasmia) (myyneet aivan v****sti Japanissa)... Lisää... Tänne vaan... (hieman lisää sarkasmia, elkää suuttuko :))
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sen tiedän, että mielenkiintosta tulee olemaan seuraavat 5-7 vuotta. Toivon vaan todella, että "Nintendo-huuma" haalentuisi, jottei Kingdom Heartsit sun muut jää seuraavaksi kuudeksi vuodeksi polkemaan paikoillaan Nintendon helpon rahan konsolin vuoksi.. aika näyttää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nykyinen laitesukupolvi vaikuttaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin edellinen. Itseäni ainakin on aina haitannut yhden laitteen liika dominointi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Sen tiedän, että mielenkiintosta tulee olemaan seuraavat 5-7 vuotta. Toivon vaan todella, että "Nintendo-huuma" haalentuisi, jottei Kingdom Heartsit sun muut jää seuraavaksi kuudeksi vuodeksi polkemaan paikoillaan Nintendon helpon rahan konsolin vuoksi.. aika näyttää.

Baron sanoi:
Ei kukaan muu siinä taida hävitä kuin minä... Ja sitten itken täällä foorumeilla sitä...

Edit: a) on huonompi juttu, koska se ei tarjoa minulle mitään kivaa... Mutta se on tietysti laitevalmistajan kannalta kivempi... Ai niin... "Nintendolla on pelaajan sydän." Damn...
Jätit sitten Wii Sportsin ja Playn huomioimatta??? Nehän ovat loistavia pelejä (sarkasmia) (myyneet aivan v****sti Japanissa)... Lisää... Tänne vaan... (hieman lisää sarkasmia, elkää suuttuko :))
Hah hah, katkeraa tuntuu olevan fanipoika-kalkki. Tuntuu ottavan joillekki suuresti luonnon päälle, että Nintendolla menee tällä hetkellä hyvin. No, jatkakaahan itkujanne ihan keskenänne. :D

"Helpon rahan konsoli..." Tästä riittää kyllä nauruja vielä pitkään, kiitos ja kumarrus. :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Taurus sanoi:
Hah hah, katkeraa tuntuu olevan fanipoika-kalkki. Tuntuu ottavan joillekki suuresti luonnon päälle, että Nintendolla menee tällä hetkellä hyvin. No, jatkakaahan itkujanne ihan keskenänne. :D

"Helpon rahan konsoli..." Tästä riittää kyllä nauruja vielä pitkään, kiitos ja kumarrus. :D

Entäs se, että kirosin varmaan puoli vuotta sitten jo sitä, kuinka yksi suosikkipeleistäni koskaan, Metroid Prime 1 saa nyt odottaa seuraavat 6 vuotta arvoistansa jatkoa, kuinka se polkee seuraavat kuusi vuotta paikallaan? Mulle ei oo paskan väliä meneekö Nintendolla hyvin vai huonosti, tai millään valmistajalla. Haluaisin vaan parhaita mahdollisia pelejä ja elämyksiä ja nyt Nintendon uusi linja vähentää niitä. Metroid next-genissä oli yksi suurimpia odotuksen aiheitani pelien saralla ja Nintendon halpailut sen esti.

Ja moi Eli. :p Muutaman viestin jouduin miettimään, nyt tajusin.. :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hitto kun tulee koko ajan semmonen kuva, että Baronin mielestä se on huonoa, että DSlle on halpaa kehittää pelejä ja että niistä saa hyvin voittoa. Tämä tarkottaa vain enemmän pelejä DSlle. Ja on myös tyhmää verrata käsikonsoli- ja kotikonsolipelejä keskenään syvyydessä ja valmistuskustannuksissa jne. Voisin myös melkein lyödä vetoa, että esim. Zelda: TPn kehittämiseen on mennyt varmaan enemmän rahaa kun 95% muista peleistä. Pitkä ja perusteellinen prosessihan se oli.

En oikeasti käsitä mitä haittaa siitä on, että pelien tekeminen maksaa vähemmän. Vaikka tommosia "epäpelejä" tulisikin enemmän, niin kunnon pelien määrä _tuskin_ vähenee verrattuna siihen, jos niiden tekeminen olisi kallista ja pelaajia olisi vähemmän. Vaikka uusia pelaajia tulee lisää, ei se pienennä hc-pelaajien määrää, joten on yhtä hyödyllistä tehdä "kunnon" pelejä hc-pelaajille kuin ennenkin, paitsi nyt se on halvempaa.

Selittäkää lisää niin tajuan ehkä jotain mikä on mennyt multa ohi.

Cyrus1 sanoi:
Metroid next-genissä oli yksi suurimpia odotuksen aiheitani pelien saralla ja Nintendon halpailut sen esti.

Heitäs jotain perustelua tai lähdettä tolle, että Metroid olis lykkääntynyt "Nintendon halpailun" takia.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom