Baron
Well-Known Member
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Okei, se on äärettömän hienoa, että "ulkopuoliset" saadaan kiinnostumaan peleistä ja jopa pelaamaan niitä. Otetaan nyt vaikka tämän osaamisen pioneeriksi kaikkien niin rakas Nintendo. Nintendo panostaa aivan täysillä tällä hetkellä pelaajakunnan laajentamiseen ja ilmeisesti vuosi 2006 oli kaikkien aikojen vuosi ja näillä näkymin 2007 jatkuu samalla linjalla. Myynnit kasvavat ja rahaa tulee ikkunoista ja ovista sisään. Enää ei tarvitse tunnustaa häveten ihmisille, että "harrastan pelaamista", vaan se on oikeasti hyväksytty ajanvietemuoto siinä missä Rock´n roll ja Beatles löivät itsensä läpi 60-luvulla Elviksen kanssa... Herran jumala. Anoppinikin innostui Wii:stä ja sai Brain Trainingin joululahjaksi Toistaalta tämä vaihe olisi tullut luonnollisesti vastaan viimeistään Commodore-sukupolven tullessa keski-ikäisiksi 10 vuoden kuluttua, joten Nintendo vain "nopeutti" kehitystä.
Tämän suurin huono puoli (laitetaan IMO varmuuden vuoksi, kun kaikki eivät täällä osaa lukea näitä ilman sitä) on se, että pelientekijät tulevat tajuamaan, että sitä rahaa saa ilman riskin ottamista. Tekee pienen yksinkertaisen ristinollan (kärjistetysti) kympillä ja joka myy sitten 10 miljoonaa. Kuka enää tarvitsee suhteessa yhä pienenevää hardcore-pelaajien joukkoa kun vähemmällä riskillä saa isommat voitot. Missä kaikkien peräänkuuluttama innovatiivisuus ? Tuo Japanin myyntilista alkaa olla hieman surullista katsottavaa. Tai no. Jos pitää Brain Trainingia, Wii Sportsia, Trauma Centeriä ja Pokemoneja hyvinä peleinä, niin ei hätää... Niitä on tulossa lisää... Ja paljon...
Suurpelien tekeminen maksaa. Vai mitä luulette, että kumpi on kannattavampaa ? Tehdä 360:lle mestariteos Geras of War (tai Killzone/MGS4 PS3:lle) 25 miljoonalla eurolla (arvaus, saa korjata jos on tarkempia lukuja) ja joka myy hardcore-joukolle jonkun 4-6 miljoonaa kappaletta vai vääntää miljoonalla eurolla uusi BrainTraining (esimerkki) ja myydä sitä isommalle laitekannalle 10 miljoonaa kappaletta... Jos olisin sijoittaja, niin sijoittaisin Brain Training vaihtoehtoon...
Voihan tietysti olla, että olen väärässä (ja se on todennäköistäkin) ja peliala todellakin hyötyy kuluttajakunnan kasvusta, mutta minulla on ainakin omat epäilykseni asiasta. Ja ilmeisesti monella muullakin.
Mutta kuten xevious sanoi aikaisemmin: playing is believing... Ehkä olen vain ahdasmielinen länsimaalainen...
Tuo on tietyllä tavalla paha kysymys, koska siihen voi vastata juu ja ei.Taurus sanoi:Onko se huono asia että peliteollisuus laajenee, ja ihmiset jotka ennen ei harrastanu pelaamista, kiinnostuu peleistä, ostaa pelejä ja pelikoneita?
Okei, se on äärettömän hienoa, että "ulkopuoliset" saadaan kiinnostumaan peleistä ja jopa pelaamaan niitä. Otetaan nyt vaikka tämän osaamisen pioneeriksi kaikkien niin rakas Nintendo. Nintendo panostaa aivan täysillä tällä hetkellä pelaajakunnan laajentamiseen ja ilmeisesti vuosi 2006 oli kaikkien aikojen vuosi ja näillä näkymin 2007 jatkuu samalla linjalla. Myynnit kasvavat ja rahaa tulee ikkunoista ja ovista sisään. Enää ei tarvitse tunnustaa häveten ihmisille, että "harrastan pelaamista", vaan se on oikeasti hyväksytty ajanvietemuoto siinä missä Rock´n roll ja Beatles löivät itsensä läpi 60-luvulla Elviksen kanssa... Herran jumala. Anoppinikin innostui Wii:stä ja sai Brain Trainingin joululahjaksi Toistaalta tämä vaihe olisi tullut luonnollisesti vastaan viimeistään Commodore-sukupolven tullessa keski-ikäisiksi 10 vuoden kuluttua, joten Nintendo vain "nopeutti" kehitystä.
Tämän suurin huono puoli (laitetaan IMO varmuuden vuoksi, kun kaikki eivät täällä osaa lukea näitä ilman sitä) on se, että pelientekijät tulevat tajuamaan, että sitä rahaa saa ilman riskin ottamista. Tekee pienen yksinkertaisen ristinollan (kärjistetysti) kympillä ja joka myy sitten 10 miljoonaa. Kuka enää tarvitsee suhteessa yhä pienenevää hardcore-pelaajien joukkoa kun vähemmällä riskillä saa isommat voitot. Missä kaikkien peräänkuuluttama innovatiivisuus ? Tuo Japanin myyntilista alkaa olla hieman surullista katsottavaa. Tai no. Jos pitää Brain Trainingia, Wii Sportsia, Trauma Centeriä ja Pokemoneja hyvinä peleinä, niin ei hätää... Niitä on tulossa lisää... Ja paljon...
Suurpelien tekeminen maksaa. Vai mitä luulette, että kumpi on kannattavampaa ? Tehdä 360:lle mestariteos Geras of War (tai Killzone/MGS4 PS3:lle) 25 miljoonalla eurolla (arvaus, saa korjata jos on tarkempia lukuja) ja joka myy hardcore-joukolle jonkun 4-6 miljoonaa kappaletta vai vääntää miljoonalla eurolla uusi BrainTraining (esimerkki) ja myydä sitä isommalle laitekannalle 10 miljoonaa kappaletta... Jos olisin sijoittaja, niin sijoittaisin Brain Training vaihtoehtoon...
Voihan tietysti olla, että olen väärässä (ja se on todennäköistäkin) ja peliala todellakin hyötyy kuluttajakunnan kasvusta, mutta minulla on ainakin omat epäilykseni asiasta. Ja ilmeisesti monella muullakin.
Mutta kuten xevious sanoi aikaisemmin: playing is believing... Ehkä olen vain ahdasmielinen länsimaalainen...