Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
Onhan se totta, että noissa räiskinnöissä on genren sisällä eroja, mutta eivät ne silti eri genreä ole. Ainoastaan sellaiset niistä, jotka painottuvat selvästi muuhun kuin räiskintään, jos sellaisia nyt on.

No minä kyllä laitan GRAW:n ja Dead Risingin eri kategoriaan, vaikka molemmissa voi ampua pyssyllä.

Ja ei se Geometry Wars:kaan samaan karsinaan mahdu.

Mutta on ihan turha väitellä että mille alustalle on tarjolla eniten peligenrejä, jos ei olla päätetty itse genrejä.

gifu sanoi:
Tasoloikkia ja partypelejä ei tosiaan pleikkarilta löydy. Mutta ropeja ja seikkailupelejä sitäkin enemmän. Tyydyttää siis puolet mieltymyksistäni ja siksi nostin PS3:sen esille.

Noista peleistä vielä. Lego SW & TR: Legend löytyy gamecubelta :rolleyes: (Legendaarista nostaa nämä pelit esille.) . Elder Scroll taasen on huomattavasti parempi PC:llä kiitos modien jne. Viva Pinata ja Kameo vaikuttaisi kyllä kelpo tekeleiltä. Mutta ei pari hassua peliä minua saa pelikauppaan konsolia ostamaan.

Tuon viestin jälkeen käsitykseni vahvistuu Xboxin todella _surkeasta_ valikoimasta. jos tosiaan tuossa on kaikki mitä sillä on minulle tarjota

Ai taas verrataan PS3:n tulevaa pelitarjontaa XO:n nykyiseen tarjontaan? Voi h*levetti.
Katsoppas vaikka piruuttasi noita tämän sivuston julkaisulistoja, kenellä kulkee koviten? :rolleyes:

XO versus PS3

gifu sanoi:
Mitä minulle jää käteen rooli/seikkailupelien, partypelien sekä tasoloikkien ystävänä?

En toki tiedä mitä sinulle jää, mutta minulle rooli- ja seikkailupelien ystävänä on tullut tai on mahdollisesti tulossa vielä jopa tämän vuoden aikana ainakin:

Oblivion + Shivering Isles (jo laatunsa todistanut kaksikko)
Blue Dragon (paljon kehuja kerännyt japsirope)
Eternal Sonata (Baten Kaitos taisi maistua?)
Mass Effect (tämä tiimi ei ole vielä kertaakaan tuottanut pettymystä, en jaksa uskoa, että nytkään)
Assasin's Creed (hyvältä vaikuttaa, ainakin toistaiseksi)

Julkaisulistaa selailtuani lisään tähän perään vielä, että myös mm. Lost Odyssey, Alan Wake & Fable 2 saattavat olla varsin onnistuneita tekeleitä.

Jonka lisäksi on aina tietenkin tulossa monia nimikkeitä täysin puskista, ja toki on joitain nimikkeitä, joita voidaan odottaa tulevan ensi vuonna mahdollisesti, kuten Fallout 3. Joku voisi väittää minulle jäävän käteen varsin tiukka nippu idän ja lännen parhaita rooli- ja seikkailupelejä, mutta tiedä häntä.

Tasoloikkien ystävä en niinkään ole, vaikka toki NSMB kiinnostaa todella paljon ja Super Paper Mariokin tulee hankittua, sitten joskus kun Wiin tarjonta on tarpeeksi kattava korvaamaan sen hinnan, mutta näitä ei taida ihmeemmin olla edes tulossakaan Laatikolle. Joku näistä enemmän kiinnostunut voi valaista, jos väitteeni on aivan väärä.

Partypeleistäkin on omassa kaveriporukassani jäänyt yleensä luu käteen, sillä vaikka Wiin Sports oli ihan kivaa hupia hetken, niin aika nopeasti se PES otti taas paikkansa ykkösenä (toki PS2:lla). GoW on myös melko mukavaa puuhastelua yhdessä ja olettaisin, että paljon kehuttu Guitar Herokin on aika hyvä seurapelinä, mutta tästä viimeisestä ei ole todisteita omakohtaisesti. PES ja GoW eivät toki ole sinänsä partypelejä (tai jos partypeli on sellainen jota voi viinassa pelata, niin ehkä PES on partypeli), vaikka näitä voikin yhdessä tuumin pelata. Wii on kuitenkin konseptiltaan todella sopiva partypeleille, joten eiköhän tulevaisuudessakin tämä osa ole hallussa Nintendon konsolilla.

Onko Wiillä muuten kuinka paljon RTS -pelejä? Entä miten on yksinoikeudella olevien tappelupelien laita? Verkkopelejäkin taitaa Wiillä olla enemmän kuin muilla alustoilla, koska monipuolisuudestaanhan se tunnetaan. No jätetään flametus nyt tähän, joten älkää tarttuko. Tarkoituksena oli kuitenkin osoittaa, että väitteenä Wiin monipuolisuus on hieman hämäävä. Itse näen asian niin, että Boksi + Wii tai PS3 + Wii ovat yhdistelminä erinomaisia, mutta pelkästään Wii ei vielä tällä hetkellä tarjoa yksinään tarpeeksi minulle. Noh, siis nyt se tarjoaisi, kun ei sitä sisällä näillä säillä tule liika oltua, mutta yleisesti ajateltuna.

Viimeksi muokannut moderaattori:

avanto sanoi:
Onko Wiillä muuten kuinka paljon RTS -pelejä? Entä miten on yksinoikeudella olevien tappelupelien laita? Verkkopelejäkin taitaa Wiillä olla enemmän kuin muilla alustoilla, koska monipuolisuudestaanhan se tunnetaan. No jätetään flametus nyt tähän, joten älkää tarttuko.

Jos nyt pikaisesti tarttuisin kuitenkin, sillä eihän Wiin ole väitetty silti kattavan kaikkia genrejä. Minäkin mainitsin, että räiskintään ja autopeleihin XO on ainakin tällä hetkellä parempi ja melko todennäköisesti aina tulee olemaan. Ja nettipeleihin myös. Wiillä vain on enemmän tällaisia erilaisia pelejä ja muutenkin laajempi valikoima. Korostetaan nyt taas varmuuden vuoksi että se ei silti vielä ole kokonaisuudessaan laadukkaampi. Tai tietenkin se riippuu mistä pitää, mutta yleisellä tasolla. Oikeastaan minulle se taitaa ollakin, mutta minä nostankin omaperäisyyden ja uudet elämykset ynnä muut hyvin korkealle.

Paolo sanoi:
Ai taas verrataan PS3:n tulevaa pelitarjontaa XO:n nykyiseen tarjontaan? Voi h*levetti.
Katsoppas vaikka piruuttasi noita tämän sivuston julkaisulistoja, kenellä kulkee koviten? :rolleyes:

XO versus PS3

Makuasioita vai kuinka se menee?Ongelmien lisäksi myin oman boksini sen takia pois, että seuraava must-have peli 360lle (siis minun must-have) on Alan Wake. Siihen mennessä hinta on taasen pudonnut ja valmistustekniikka ja luotettavuus toivottavasti kunnossa. Suurin osa muista peleistä on multiplattareita, ja Bioshock ei niin kovasti nappaa ja Haloa en ole ykkösen jälkeen pelannut eikä se ole suuresti sytyttänyt, Mass Effect eikä Fable esim. kiinnosta tipan vertaa. Gearsia on kyllä ikävä. Sitten taas Warhawk, Uncharted, Littlebigplanet kiinnostaa enemmän kun laki sallii, multiplattarien (stranglehold, GTA, UT, Haze) lisäksi.

En silti syyttäisi sun pelimakua taikka ratkaisua vääräksi, ihmiset nyt vaan tuntuu tykkäävän eri asioista. Esim. moni pitää Saint's rowta erinomaisena pelinä, itselle se oli lähinnä hengetön tekele uudella maalikerroksella.

Pyramidhead sanoi:
Jos nyt pikaisesti tarttuisin kuitenkin, sillä eihän Wiin ole väitetty silti kattavan kaikkia genrejä. Minäkin mainitsin, että räiskintään ja autopeleihin XO on ainakin tällä hetkellä parempi ja melko todennäköisesti aina tulee olemaan. Ja nettipeleihin myös.

Jep, mutta otinkin quoten gifun väitöksestä, ettei seikkailu- ja roolipelien ystävälle jää mitään käteen XO:lla. Siksi jaksoin vaivautua, että itse ostin niukasta budjetistani huolimatta Boksini juurikin em. genrejen takia. Jotta viesti ei jäänyt parin rivin pituiseksi, niin jaarittelin vielä loppuun jotain näistä muista väitöksistä.

Boksin leimautuminen muutaman genren mukaan on toki ymmärrettävää, koska näitä pelejä ostetaan eniten (ei yksistään Boksilla), ja eipä tuolle leimalle Boksin omistajat voi mitään. Itse pidän laadukkaista räiskinnöistä, joten eipä laadukkaiden ammuskelujen saapuminen omalle konsolilleni sinänsä haittaa. Eikä toisaalta haittaa Forzan saapuminenkaan, vaikka en itse tulekkaan luultavasti hankkimaan kyseistä tekelettä. Keiu teki kuitenkin melko hyvin numeroilla selväksi, että Boksilla noita pelejä on kuitenkin varsin laajalla rintamalla ja tästäkin on kuitenkin jo keskusteltu muiden toimesta jo miljoonia kertoja, joten ei jaksa enää. .

Paolo sanoi:

XO versus PS3

Kovin on vajavaisia nuo julkaisulistat Wiillä ja PS3:sella. Johtuen varmaan konsolin uutuudesta kun ei osata vielä löydä lukkoon julkaisupäiviä. Ainakin WII:n puolella näin, sieltä puuttuu useita pelejä listasta.

Xboxilla on kyllä kaksi ennakkoon jumalpeliä tulossa tuossa listassa. Banjo Kazooie sekä Fable 2. Millonkas ne _oikeasti_ julkaistaan vai pitääkö tuo tosiaan paikkansa, että 31.12 ilmestyy kymmeniä pelejä? :D

EDIT: Myönnettäköön nyt kuitenkin, että Xbox ei näyttäisi kalpenevan Pleikkarille edes noissa genreissä nyt kun valaisitte minua. Minulta on mennyt kaikki xboxit hypetykset näköjään ohi. Varmaan noiden FPS pelien hehkutuksien ansiosta. Ei xboxit fanit muusta puhukkaan täällä.

Bill Harris -niminen veikko pohtii, minkälainen tilanne olisi valloillaan, jos Nintendo ei olisi julkaissut Wiitä ollenkaan:

Is it possible that instead of all these magazine articles talking about how the gaming demographic is expanding rapidly, that instead we'd be seeing articles about the "great gaming crash?"

It's not unfair to argue that the 360 and the PS3 would have higher sales, to some degree, if the Wii didn't exist, but their price would still be an obstacle. Microsoft and Sony are doing everything they can to ignore the hard-wired fact that consoles are a $299 market. It doesn't matter if you include a microwave, a snowblower, and a Hemi--it's still a $299 market.

...

So take out the Wii. Have a console at $399 and one at $599. Have them selling, combined, about 600,000 units worldwide in April. You know what the story would be?

Next-Gen is dead.

...

I think that's what we'd be reading about now if the Wii wasn't around. So for all these high-paid analysts who claim that the Wii succeeding is bad for the gaming industry, I say think again. Nintendo is saving everyone's ass until Microsoft and Sony stop kidding themselves and price their consoles for the mass market.
http://dubiousquality.blogspot.com/2007/06/console-post-of-week.html

jryi sanoi:
GTA:n kohdalla kyse on kuitenkin siitä, että niissä peruselementit ovat aina olleet kohdallaan: huumori, kiinnostavahko juoni ja laaja hiekkalaatikko missä temmeltää. Minun puolestani pelkkä uusi tarina riittää syyksi tehdä uusi GTA. Eivät mullistavat uudistukset ole mikään välttämätön edellytys sille, että peli olisi hyvä ja nautittava.

Zeldan kohdalla kyse on kuitenkin siitä, että niissä peruselementit ovat aina olleet kohdallaan: huumori, kiinnostavahko juoni ja laaja hiekkalaatikko missä temmeltää. Minun puolestani pelkkä uusi tarina riittää syyksi tehdä uusi Zelda. Eivät mullistavat uudistukset ole mikään välttämätön edellytys sille, että peli olisi hyvä ja nautittava.

Marion kohdalla kyse on kuitenkin siitä, että niissä peruselementit ovat aina olleet kohdallaan: huumori, kiinnostavahko juoni ja laaja hiekkalaatikko missä temmeltää. Minun puolestani pelkkä uusi tarina riittää syyksi tehdä uusi Mario. Eivät mullistavat uudistukset ole mikään välttämätön edellytys sille, että peli olisi hyvä ja nautittava.

Suurin piirtein samaa voisi sanoa hyvin monesta pelistä. Se on kumma miten joidenkin pelien kohdalla uudistumista peräänkuulutetaan hyvinkin äänekkäästi, mutta joidenkin pelien suhteen taas tuntuu olevan ihan sama onko niissä mitään uutta, kunhan ne tarjoaa sitä samaa huttua kuin aikaisemminkin.

Zanis Dust sanoi:
Suurin piirtein samaa voisi sanoa hyvin monesta pelistä. Se on kumma miten joidenkin pelien kohdalla uudistumista peräänkuulutetaan hyvinkin äänekkäästi, mutta joidenkin pelien suhteen taas tuntuu olevan ihan sama onko niissä mitään uutta, kunhan ne tarjoaa sitä samaa huttua kuin aikaisemminkin.

Niin ja kaikkien pelien kohdalla pitää muistaa, että aina syntyy uusia pelaajia jotka eivät ole doom 1:stä tai mario 1:stä koskaan kuulleetkaan. Heille uudet pelit on (tai voi olla) aivan uusia ja ennenkokemattomia.

Ja aiempiin viesteihin, on kyllä käsittämätöntä, että joku voi oikeasti olla sitä mieltä että XO:n pelitarjonta on suppea.

Centauri sanoi:
Kovasti on halu futismutsien lompakoille ms'llakin:

Pomojen lausuntoja

Tämä artikkelihan sopii erinomaisesti käytyyn keskusteluun, eikä suinkaan XO:n puolustusrintaman eduksi. Väitteet XO:n tämänhetkisen pelivalikoiman ja etenkin genrevalikoiman elinvoimaisuudesta kumoutuvat suoraan Peter Mooren suusta:

"The typical-to-Xbox selection of driving and shooting games... Microsoft hopes to broaden the 360's [success/selection] with new games and possibly a price cut..."

Moore: "If we don't make that move, make it early and expand our demographic, we will wind up in the same place as with Xbox 1, a solid business with 25 million people..."

On se mukavaa saada kannoilleen vahvistus suoraan MS:n peliosaston johtajalta itseltään. :D

Luckyman sanoi:
Helsingin Sanomien NYT-liite tänään. Paha Sony näyttää lobanneen jopa VTT:n. Wii lelu?

http://img61.imageshack.us/img61/7286/nyt08062007xd5.png

Gamecubekin oli lelu, koska sille oli pokeminit ja mariot!

hahaAHSDHASD vittu ei stna. Sieltähän se MULTIMEDIAKESKUS LUNASTAA PAIKKANSA IHMISTEN OLOHUONEISSA -läppäkin tuli :D näin bensaa liekkeihin kaataakseni. Onkohan herra PELI-KULTTUURIN ASIAN TUNTIJA käynyt ollenkaan tsekkaamassa NPD:tä? Saati japanin myyntilukuja (eikä edes tiennyt, että ps3 on se SUPERTIETOKONE. Mikkisoftan puolellahan keskitytään lähinnä pelaamiseen eikä tosin saada sitäkään toimimaan luotettavasti)

Mahewcoro sanoi:
On se mukavaa saada kannoilleen vahvistus suoraan MS:n peliosaston johtajalta itseltään. :D

Enpä ole koskaan väittänyt ett XO:n pelivalikoima olisi täydellinen, mutta onhan se nyt huomattavasti parempi kuin vaikkapa Wiillä. Jos olet eri mieltä niin voisit vaikka perustella, tämä voisi vaikuttaa ratkaisevasti ostopäätökseeni - enhän omista kumpaakaan laitetta. Kun tunnut asioista olevan perillä niin selitätkö minulle Nintendon Top20-pelit voittavat XO:n Top100-pelit monipuolisuudessa.

keiu sanoi:
Enpä ole koskaan väittänyt ett XO:n pelivalikoima olisi täydellinen, mutta onhan se nyt huomattavasti parempi kuin vaikkapa Wiillä. Jos olet eri mieltä niin voisit vaikka perustella, tämä voisi vaikuttaa ratkaisevasti ostopäätökseeni - enhän omista kumpaakaan laitetta. Kun tunnut asioista olevan perillä niin selitätkö minulle Nintendon Top20-pelit voittavat XO:n Top100-pelit monipuolisuudessa.

Ei tässä edelleenkään ole mistään paremmuudesta missään vaiheessa puhuttukaan vaan juuri siitä monipuolisuudesta. Laadultaan XO:lla on tällä hetkellä paras pelivalikoima uusista koneista, jos noin yleisesti ajattelee, mutta läheskään kaikille tuo ei riitä koska se on niin suppea. Esimerkiksi minulle se ei tällä hetkellä ainoaksi pelikoneeksi riittäisi millään, mutta ehkä kattamaan räiskintä- ja autopelit. Mutta minä tosiaan pidänkin pääosin erityyppisistä peleistä kuin mitä XO:lle saa. Niille jotka noista pitävät se on hyvä kone jo nyt, koska valikoima on melko laadukas.

Ja tietenkin pelivalikoimia voitanee verrata kaikkien koneiden kesken vasta joskun ensi vuoden puolella. Wiillä ja PS3:lla tottakai se on laadultaan vielä heikompi, koska ne ovat olleet niin vähän aikaa markkinoilla. Myöskin pelivalikoima monipuolistuu itse kullakin, mutta XO:lla ei etumatkastaan huolimatta ole kilpailijoitaan monipuolisempi valikoima. No PS3:lla se ei myöskään ole sen laajempi, mutta jos XO:n valikoima ei monipuolistu niin saattaa se PS3:kin mennä monipuolisuudessa ohi. Mutta näköjään Microsoftilla tämä ongelma tiedetään ja ehkäpä siihen panostetaan.

kaba sanoi:
Varsin asiantunteva artikkeli kaikin puolin. Mm. seuraavasta konsolisukupolvesta puhutaan neljäntenä. Ilmeisesti VTT:llä lasketaan konsolisukupolvet Pleikkarien järjestysnumeroiden mukaan.
No johan oli. Sitten vielä kommentoijienkin ikähaarukka oli huimat kaksi vuotta. Kyllä tämäkin artikkeli nyt hyvin osoittaa, että pelaaminen on myös aikuisten harrastetoimintaa. Valtavirtamedia kyllä joskus voisi ottaa edes hieman selvää asioista, ennen kuin alkaa niistä mitään kirjoittamaan. :rolleyes:

kaba sanoi:
Varsin asiantunteva artikkeli kaikin puolin. Mm. seuraavasta konsolisukupolvesta puhutaan neljäntenä. Ilmeisesti VTT:llä lasketaan konsolisukupolvet Pleikkarien järjestysnumeroiden mukaan.
Monesko sukupolvi oikeasti on menossa?

keiu sanoi:
Kun tunnut asioista olevan perillä niin selitätkö minulle Nintendon Top20-pelit voittavat XO:n Top100-pelit monipuolisuudessa.

Nämä tiedot saattavat yllättää. Pienenä korjauksena lähtökohtiin huomautan, että Metacriticissä on tällä hetkellä 196 Xbox 360 -peliä, mukaanlukien XBLA-pelejä, lisäosia ja julkaisemattomia pelejä, ja Wii-pelejä on 59, jotka kaikki ovat Yhdysvalloissa kaupoista saatavia pelejä. Täten 360-pelejä on noin kolminkertainen määrä Wii-peleihin nähden, joten vastaavin suhdeluku olisi 30/100. 25 on kuitenkin kätevästi neljäsosa sadasta, joten otin tarkasteluun Xbox 360:n sata parasta peliä Wiin 25:tä vastaan.

Xbox 360 -pelit Metacriticissä. Varoitus, pitkä lista:

1 Gears of War (TPS) 94
2 Elder Scrolls IV: Oblivion, The (roolipeli) 94
3 Guitar Hero II (musiikki) 93
4 Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter (FPS) 90
5 Forza Motorsport 2 (ajopeli) 90
6 Call of Duty 2 (FPS) 90
7 Castlevania: Symphony of the Night (XBLA, seikkailu) 90
8 Tom Clancy's Rainbow Six Vegas (FPS) 89
9 Blue Dragon (roolipeli, ei julkaistu) 89
10 Burnout Revenge (ajopeli) 89
11 Project Gotham Racing 3 (ajopeli) 88
12 Elder Scrolls IV: Shivering Isles, The (roolipeli, lisäosa) 86
13 Geometry Wars: Retro Evolved (XBLA, toiminta) 86
14 Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (FPS) 86
15 Fight Night Round 3 (urheilu) 86
16 Elder Scrolls IV: Knights of the Nine, The (roolipeli, lisäosa) 86
17 Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent (toiminta) 85
18 Dead or Alive 4 (mätkintä) 85
19 Dead Rising (toiminta) 85
20 F.E.A.R. (FPS) 85
21 Viva Pinata (simulaatio) 84
22 NBA 2K7 (urheilu) 84
23 Need for Speed Most Wanted (ajopeli) 83
24 Crackdown (rikos/toiminta) 83
25 Command & Conquer 3 Tiberium Wars (RTS) 82
26 Test Drive Unlimited (ajopeli) 82
27 Marvel: Ultimate Alliance (toiminta) 82
28 Hexic HD (FPS) 82
29 Hitman: Blood Money (rikos/toiminta) 82
30 Call of Duty 3 (FPS) 82
31 Football Manager 2007 (simulaatio) 82
32 College Hoops 2K7 (urheilu) 82
33 Condemned: Criminal Origins (rikos/toiminta) 81
34 Tony Hawk's Project 8 (urheilu) 81
35 Football Manager 2006 (simulaatio) 81
36 Saints Row (rikos/toiminta) 81
37 LEGO Star Wars II: The Original Trilogy (seikkailu) 81
38 Uno (XBLA, seurapeli) 81
39 Catan (XBLA, seurapeli) 81
40 Table Tennis (urheilu) 81
41 NBA 2K6 (urheilu) 81
42 Perfect Dark Zero (FPS) 81
43 WWE SmackDown! vs. RAW 2007 (urheilu) 81
44 Cloning Clyde (XBLA, toiminta) 81
45 NBA Street Homecourt (urheilu) 80
46 Madden NFL 07 (urheilu) 80
47 Peter Jackson's King Kong (seikkailu) 80
48 Tomb Raider: Legend (seikkailu) 80
49 Tiger Woods PGA Tour 07 (urheilu) 80
50 Moto GP 06 (ajopeli) 80
51 Virtua Tennis 3 (urheilu) 80
52 Doom (FPS) 80
53 Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007 (urheilu) 80
54 Kameo: Elements of Power (seikkailu) 79
55 NHL 07 (urheilu) 79
56 Lost Planet: Extreme Condition (FPS) 79
57 NCAA Football 07 (urheilu) 79
58 Alien Hominid HD (XBLA, toiminta) 79
59 Pro Evolution Soccer 6 (urheilu) 79
60 Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II, The (RTS) 79
61 Zuma Deluxe (XBLA, puzzle) 79
62 Marble Blast Ultra (XBLA, puzzle) 79
63 Prey (FPS) 79
64 Assault Heroes (XBLA, toiminta) 79
65 Major League Baseball 2K7 (urheilu) 79
66 Astropop (XBLA, puzzle) 78
67 NHL 2K7 (urheilu) 78
68 Far Cry Instincts Predator (FPS) 78
69 Wik: The Fable of Souls (XBLA, tasoloikka) 78
70 Pac-Man Championship Edition (XBLA, toiminta) 78
71 Battlefield 2: Modern Combat (FPS) 77
72 Lumines Live! (XBLA, puzzle) 77
73 Outpost Kaloki X (XBLA, simulaatio) 77
74 Need for Speed Carbon (ajopeli) 77
75 Godfather, The (rikos/toiminta) 77
76 Heavy Weapon: Atomic Tank (XBLA, toiminta) 77
77 Mutant Storm Reloaded (XBLA, toiminta) 77
78 Street Fighter II' Hyper Fighting (XBLA, mätkintä) 76
79 Eets: Chowdown (XBLA, puzzle) 76
80 RoboBlitz (XBLA, toiminta) 76
81 Worms (XBLA, toiminta) 76
82 Top Spin 2 (urheilu) 75
83 NHL 2K6 (urheilu) 75
84 Dance Dance Revolution Universe (musiikki) 75
85 Tony Hawk's American Wasteland (urheilu) 75
86 Gun (FPS) 75
87 Quake 4 (FPS) 74
88 Smash TV (XBLA, toiminta) 74
89 Ridge Racer 6 (ajopeli) 74
90 Madden NFL 06 (urheilu) 74
91 Just Cause (rikos/toiminta) 73
92 Battlestations: Midway (RTS) 73
93 Jetpac Refuelled (XBLA, toiminta) 73
94 Small Arms (XBLA, toiminta) 73
95 FIFA 07 (urheilu) 73
96 UEFA Champions League 2006-2007 (urheilu) 72
97 Amped 3 (urheilu) 72
98 2007 FIFA World Cup (urheilu) 72
99 Brian Lara International Cricket 2007 (urheilu) 71
100 Call of Juarez (FPS) 71

Yllättävää on, että Xbox 360:n sataan suosiollisimmin arvosteltuun peliin mahtuu kokonaista 23 XBLA-peliä. Kaikkien sadan pelin genrejakauma:

urheilu: 26 (26 %)
FPS: 16 + 1 TPS (17 %)
ajopeli: 8 (8 %)
rikos/toiminta: 6 (6 %)
seikkailu: 4 (4 %)
toiminta: 3 (3 %)
RTS: 3 (3 %)
simulaatio: 3 (3 %)
musiikki: 2 (2 %)
roolipeli: 1 (+2 lisäosaa sekä yksi julkaisematon) (1 %)
mätkintä: 1 (1 %)

XBLA: 23

11 genreä + XBLA

Useat sarjat esiintyvät Xbox 360:n listalla kaksi kertaa, kuten Call of Duty, GRAW, Need for Speed ja tietenkin useat urheilupelit kuten Pro Evo, FIFA ja Madden. Lisäksi Oblivion on listalla yhteensä kolme kertaa lisäosiensa voimin. Näissä tapauksissa ei voida puhua ainakaan erilaisista peleistä eikä välttämättä edes eri peleistä.

Wii-pelit Metacriticissä. Varoitus, pitkä lista:

1 Legend of Zelda: Twilight Princess, The (seikkailu) 95
2 Super Paper Mario (tasoloikka) 86
3 WarioWare: Smooth Moves (party) 83
4 Madden NFL 07 (urheilu) 81
5 Mercury Meltdown Revolution (puzzle) 80
6 Trauma Center: Second Opinion (simulaatio) 79
7 Godfather: Blackhand Edition, The (rikos/toiminta) 77
8 Rayman Raving Rabbids (party) 77
9 Wii Sports (urheilu) 76
10 Mario Strikers Charged Football (urheilu) 75
11 Elebits (toiminta) 2006 75
12 Super Monkey Ball: Banana Blitz (toiminta) 74
13 SSX Blur (urheilu) 73
14 Metal Slug Anthology (räiskintä) 73
15 Marvel: Ultimate Alliance (toiminta) 73
16 Excite Truck (ajopeli) 73
17 Chicken Little: Ace in Action (TPS) 72
18 Mortal Kombat: Armageddon (mätkintä) 72
19 Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2 (mätkintä) 72
20 Super Swing Golf (urheilu) 72
21 Tiger Woods PGA Tour 07 (urheilu) 71
22 Prince of Persia: Rival Swords (seikkailu) 71
23 Kororinpa: Marble Mania (puzzle) 69
24 Call of Duty 3 (FPS) 69
25 Tony Hawk's Downhill Jam (urheilu) 69

Genrejakauma:

urheilu: 7 (28 %)
toiminta: 3 (12 %)
party: 2 (8 %)
mätkintä: 2 (8 %)
seikkailu: 2 (8 %)
puzzle: 2 (8 %)
tasoloikka: 1 (4 %)
rikos/toiminta: 1 (4 %)
räiskintä: 1 (4 %)
ajopeli: 1 (4 %)
simulaatio: 1 (4 %)
FPS: 1 + 1 TPS (8 %)

12 genreä + Virtuaalikonsoli

Loput viisi peliä voi ottaa vaikka Virtuaalikonsolista XBLA-pelejä vastaamaan. Kuitenkin jo näin pienellä edustuksella ja näin aikaisessa vaiheessa elämänkaartaan Wii pistää voitokkaasti kampoihin Xbox 360:n pelivalikoimalle. 360:lla on muutama hallitseva genre, kun taas Wiillä ohitse muiden nousevat selvästi vain urheilupelit, joiden osuus kokonaisuudesta on samaa luokkaa kuin Xbox 360:lla. Wiillä jakauma on selvästi tasaisempi, jopa aikaisemmin mainitussa mätkintägenressä Wiillä on tarjota yksi suosiollisesti arvosteltu mätkintäpeli enemmän kuin XO:lla, vaikka otos on vain neljäsosa.

Lopputulos on hyvin selvä: XO:lla on enemmän pelejä, mutta silti Wii kilpailee suoraan sen kanssa monipuolisuudessa ja genrevalikoimassa. Jos tahtoo padilla pelattavia FPS-pelejä ja HD-urheilupelejä, XO on oikea valinta. Jos tahtoo monia erilaisia pelejä ja liiketunnistavia urheilupelejä, Wii on parempi valinta. 360:n näennäisestä lukumäärällisestä tarjonnasta koostuu samojen sarjojen eri osista ja XBLA-peleistä hyvin suuri osa, yhteensä yli kolmannes.

Kannattaa muistaa myös, että kauppojen hyllyillä on tiettyyn aikaan vain rajallinen määrä pelejä. Siellä nämä Xbox 360:n harvinaisemmat genret tulevat huonosti edustetuiksi, samalla kun Wiin tarjonnan voi tasaisemman genrejakauman perusteella olettaa edustavan paremmin monipuolisempia genrejä.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom