Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Mahewcoro sanoi:
Kyllähän merkitsin XBLA-pelienkin genret, mutta ovathan ne ihan eriarvoisia pelejä kuin levyjulkaisut, niin kirjaimellisesti kuin myös ihmisten mielissä. Toki ne ovat asiakkaan eduksi, mutta ei niitä kuitenkaan voi sanoa täysien Xbox 360- tai Wii-pelien veroisiksi.
Tulet vielä yllättymään. Live on todella varteenotettava julkaisukanava uusille studioille, joita ei
ole vielä valjastettu tekemääm tuhannetta jatko-osaa jollekin kuppaiselle leffalisenssille.
Tällä hetkellä Live Arcade on kyllästetty p*skoilla retropelien uudelleenlämmittelyillä, lähinnä
kait siksi koska se on nopein tapa saada palveluun sisältöä. Onneksi on muutamia ihan
vakuuttavan näköisiä ja oloisia uudistuotoksia, kuten Assault Heroes, Marble Blast, Small Arms,
Boom Boom Rocket, RoboBliz, Pinball Fx, Catan jne.
Edellämainitut eivät ole mitään AAA-pelejä, ja osa on jopa oikeasti huonoja, mutta riittänevät
osoittamaan julkaisukanavan potentiaalin.
Pelin arvo ei tule siitä että kuinka suurella budjetilla
se on tehty, vaan siitä että tekeekö sitä mieli pelata.
Jos näille genrevertailulistoille hyväksytään kaiken maailman hämähäkkimieslisenssiskeida, niin
miksi ei sitten konsolille varta vasten tuotettuja, oikeasti addiktiivisia pelejä?
Samaten aikaisemmin on myös tullut esille, että alle 50 megatavun rajaan mahdutettu ei voi kilpailla saman genren Wii-pelien kanssa, joiden mittakaava on erilainen. Täten ei oikein voi rinnastaa jotain XBLA:n randompuzzlea Kororinpaan tai Mercury Meltdowniin, jotka on oikeasti julkaistu hyllytavaraksi ja joista kaikesta päätellen tulee riittävät katteet.
No tuo 50 megan rajahan ei ole enää voimassa, muistaakseni raja on nykyisin 450 megaa.
Ja nuo Liven "random puzzlet", esimerkkeinä vaikka Lumines Live, Marble Blast Ultra ja muut,
antavat koko (pienen) rahan edestä kyytiä jollekin tusina kuulanvierittelylle.
Lisäksi XBLA-peleillä on oikea näkyvyysongelma, jopa normaaleihin marginaalipeleihin verrattuna. Minäkin olin yllättynyt löytämieni pelien määrästä, etenkin kun XBLA on ollut vähän huonossa maineessa päivitystahtinsa suhteen.
Ne kenellä Boxi löytyy, todennäköisesti myös tietävät sen peleistä. Konsoliin integroitu
kauppapaikka on loistava markkinointikanava.
Lisäksi pelien saatavuutta rajoittaa Core-asiakasryhmä ja myös se suuri joukko, joilla Xbox 360 ei ole ollenkaan yhdistetty nettiin. Näiden seikkojen vuoksi XBLA-pelit eivät voi olla samassa asemassa kaupassa myytävien julkaisujen kanssa.
No onhan noita nettiin liitettyjä boxeja enemmän kuin kilpailevia konsoleja. Eli markkinat ovat olemassa.
Ja tämänkin lisäksi on vielä se jo esille tullut seikka, että XBLA:n suorin vertailukohta olisi luonnollisesti Virtuaalikonsoli, joka myös kasvattaisi Wiin genrevalikoimaa ja pelivalikoimaa.
Minun puolestani listaan voidaan lisätä molempien konsoleiden verkosta ostettavat
uudet pelit.