Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Ehdottomasti kaupasta ostettava pelimedia jää jossainvaiheessa historiaan.
Digitaalinen jakelu tulee varmasti olemaan tulevaisuutta, mutta tällä hetkellä sillä saadaan vain lähinnä pelikauppiaat vihaisiksi.
Myös konsolipuolen import-kulttuuri saattaa olla uhattuna, sillä pelejä tuskin saa ladattua vapaasti ympäri maailmaa, kuten ei saa nykyisin musiikkiakaan nettikaupoista.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Digitaalinen jakelu tulee varmasti olemaan tulevaisuutta, mutta tällä hetkellä sillä saadaan vain lähinnä pelikauppiaat vihaisiksi.
Niin, samoin kuin levykauppiaille on käymässä musapuolella; vielä nyt näyttäisi siltä että
verkko-/hyllymyynti elävät rinnakkain hyvin pitkään, mutta kauppiaiden olisi syytä pikkuhiljaa
alkaa mukautumaan muuttuvaan tilanteeseen. Miten, se jää nähtäväksi...
Myös konsolipuolen import-kulttuuri saattaa olla uhattuna, sillä pelejä tuskin saa ladattua vapaasti ympäri maailmaa, kuten ei saa nykyisin musiikkiakaan nettikaupoista.
Tästä olen eri mieltä: Verkkojakelun hyvä puoli on nimenomaan se että välistä jää pois raskasta
markkinointi- ja myyntikoneistoa. Musiikkipuolella ilmeisesti markkina-aluekohtaisen verkkojakelun
hoitaa paikalliset divisioonat, mutta jos markkinat siirretään kokonaan verkkoon niin tämäkin välikäsi
olisi käytännössä turhaa -> Sama osasto hoitaa globaalin jakelun -> Sama julkaisupäivä kaikille!

No, spekulaatiotahan tämä tietysti on - ja optimistista sellaista... :o
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Keräilijän luonteen omaavana (lue: materialistina ;)) en itse ainakaan tahtoisi että pelit siirtyisivät hyllyistä kokonaan kovalevyille. Mitäs noille hyllyille sitten tekisi? Ja kyllähän masturbaatio aina jonkun seksin voittaa. ;):D :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Musiikkipuolella ilmeisesti markkina-aluekohtaisen verkkojakelun
hoitaa paikalliset divisioonat, mutta jos markkinat siirretään kokonaan verkkoon niin tämäkin välikäsi
olisi käytännössä turhaa -> Sama osasto hoitaa globaalin jakelun -> Sama julkaisupäivä kaikille!

No, spekulaatiotahan tämä tietysti on - ja optimistista sellaista... :o
Näinpä. Esim. Suomesta käsin on turha yrittää ostella Jenkki-iTunesissa jo julkaistuja biisejä. Kiltisti pitää odottaa, että biisit tulevat tarjolle Eurooppaan.
Vastaavaa on varmasti odotettavissa myös pelipuolella.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Näinpä. Esim. Suomesta käsin on turha yrittää ostella Jenkki-iTunesissa jo julkaistuja biisejä. Kiltisti pitää odottaa, että biisit tulevat tarjolle Eurooppaan.
Vastaavaa on varmasti odotettavissa myös pelipuolella.
Mutta tuossa lienee hyvin pitkälti kyse siitä että levy-yhtiöt haluavat synkronoida hylly- ja verkkomyyntiä, ymmärrettävistä syistä.
Mutta jos tuotetta ei koskaan tulisi myyntiin kauppojen hyllyille niin olisi perustellumpaa julkaista tuote globaalisti samaan aikaan...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Digitaalinen jakelu iskisi tietysti naulan arkkuun käytettyjen pelien kaupalle sekä alennusmyynneille, kun myyjille ei pahemmin pääsisi kertymään ylijäämävarastoa. Nämä molemmat asiat varmasti miellyttävät pelikustantajia, mutta tuskin tukkureita ja pelikauppiaita - ja pelaajia.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Xbugs sanoi:
Digitaalinen jakelu iskisi tietysti naulan arkkuun käytettyjen pelien kaupalle sekä alennusmyynneille, kun myyjille ei pahemmin pääsisi kertymään ylijäämävarastoa. Nämä molemmat asiat varmasti miellyttävät pelikustantajia, mutta tuskin tukkureita ja pelikauppiaita - ja pelaajia.
Toisaalta uusien pelien hinta on dramaattisesti pienempi kun välistä poistetaan paketointikulut, maahantuoja, kauppiaat yms.
Muuten, mitenköhän alv. ynnä muut maksut hoidetaan jos maksullinen tuote ladataan esim. amerikoista...?
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Pelien virtuaalijakelu antaa myös mahdollisuuden pelien vuokraamiseen tämän kautta. Voisiko siinnä olla vaihtoehto käytetyn pelin ostajalle?
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Toisaalta uusien pelien hinta on dramaattisesti pienempi kun välistä poistetaan paketointikulut, maahantuoja, kauppiaat yms.
Muuten, mitenköhän alv. ynnä muut maksut hoidetaan jos maksullinen tuote ladataan esim. amerikoista...?
Steamin kautta Darwinian ostaessani vero taisi mennä Suomen prosentin mukaan. No, en muista tarkkaan, mutta pointtini on kuitenkin se, että hyvin toimivia universaaleja pelien virtuaalijakelukauppoja on jo, joten käytännön ongelmia tuskin tulee verojen suhteen.

EDIT: Itse asiassa virtuaalijakelussakaan ei hirmuisen suurta osaa pelin lopullisesta hinnasta siirry kehittäjälle. Jos kehittäjä pitää itse jakelua pystyssä, homma on kallista, ja jos jakelu hoidetaan ulkoisen palvelun kautta (esim. Steam), provikat jakelijalle ovat melkoiset. Hinta on pienempi kuin normaalissa kaupassa ostetussa pelissä, mutta ei todellakaan dramaattisesti.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Toisaalta uusien pelien hinta on dramaattisesti pienempi kun välistä poistetaan paketointikulut, maahantuoja, kauppiaat yms.
Jaa että hävinneet kustannukset siirtyisivät suoraan kuluttajille
halvempana hintana? Tuo jos mikä on optimistista :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

-mic- sanoi:
Jaa että hävinneet kustannukset siirtyisivät suoraan kuluttajille
halvempana hintana? Tuo jos mikä on optimistista :rolleyes:
No onhan musiikin ostaminen verkosta huomattavasti halvempaa kuin perinteinen levymedia.
Ei hintaero tietenkään sellaisenaan siirtyisi kuluttajille, vaan pelin tuottajat saisivat isommat
katteet tuotoksistaan. Voisi tehdä mahdolliseksi pienen riskinotonkin, ettei pukattaisi ulos
pelkkiä hittitusinajulkaisuja...

Knight sanoi:
EDIT: Itse asiassa virtuaalijakelussakaan ei hirmuisen suurta osaa pelin lopullisesta hinnasta siirry kehittäjälle. Jos kehittäjä pitää itse jakelua pystyssä, homma on kallista, ja jos jakelu hoidetaan ulkoisen palvelun kautta (esim. Steam), provikat jakelijalle ovat melkoiset. Hinta on pienempi kuin normaalissa kaupassa ostetussa pelissä, mutta ei todellakaan dramaattisesti.
Mutta todennäköisesti levityksen tulee hoitamaan "loppujulkaisijatahot", eli Microsoft, Sony ja Nintendo.
Tokihan sellaisen infran ylläpitäminen on vaikeaa ja kallista, mutta sitähän he jo treenaavat Liven
ja muiden tulevien palvelujen muodossa! Ja volyymin kasvaessa verkkolevityksen puolella saadaan
varmastikin suhteellisia kustannuksia painettua.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Microsoftin uuden sukupolven pelikonsoli tarjoaa jotain aivan uskomatonta, ennennäkemätönä pelimatskua. Tässä siitä selkeä osoitus: nextgen.wmv (41 Mb) :D
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

People always play games together. All of you learned to play games with each other. When you were kids, you played tag, tea parties, cops and robbers, what have you. The single-player game is a strange mutant monster which has only existed for 21 years and is about to go away because it is unnatural and abnormal."

Nisupulla sanoi:
Oletteko muut samaa mieltä näiden herrojen kanssa? Onko tulevaisuus online-puolella ja puhtaat offline-yksinpelit jäävät pikkuhiljaa vain meidän muistoiksi?

Eiköhän yksinpelejä tule olemaan aina. Kosterin väite, että kaikki pelit joita ihminen on pelannut olisivat olleet "moninpelejä", ei pidä paikkaansa. Pasianssit, Rubikin kuutio ja palapelit (tosin sopivat myös moninpeliin) tulevat ensimmäisinä mieleen ei-elektronisista yksinpeleistä. Hyvä yksinpelattava videopeli voi olla kuin kirja (esim. Betrayal at Krondor) tai elokuva (Resident Evil 4), eikä moninpelissä pystytä mitenkään toteuttamaan kaikkia elementtejä mitä yksinpeliin voidaan laittaa - ja sama tietysti toisinpäin. Molemmille on paikkansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Toisaalta uusien pelien hinta on dramaattisesti pienempi kun välistä poistetaan paketointikulut, maahantuoja, kauppiaat yms.
Esim. juuri tuolla Steamissa on ainakin aina hinnat pysyneet suunnilleen samalla tasolla kuin kivijalkakaupoissakin. Half-life 2:n sain "vanhanaikaisesti" ostamalla halvemmalla kuin mitä se olisi kustantanut Steamin kautta ostettaessa. Eikös jossain ollut juuri juttua ensimmäisen online-elokuvakaupan avaamisesta? Sielläkin tulee olemaan aiheesta kertovien uutisten mukaan täsmälleen samat hinnat kuin perinteisissäkin kaupoissa.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Lloope sanoi:
Esim. juuri tuolla Steamissa on ainakin aina hinnat pysyneet suunnilleen samalla tasolla kuin kivijalkakaupoissakin. Half-life 2:n sain "vanhanaikaisesti" ostamalla halvemmalla kuin mitä se olisi kustantanut Steamin kautta ostettaessa.

Tosin tuossa kannattaa ymmärtää se, että Vivendi vaati Valvelta ettei peliä saisi myydä Steamin kautta yhtään halvemalla, ja tämähän oli lopulta yksi syy joka johti välirikkoon. Vivendi syytti Valvea jakelusopimuksen rikkomisesta ja heidän myyntinsä varastamisesta.
 
Sony käy PS2:lla Revolutionia vastaan?

http://www.gamespot.com/news/show_blog_entry.php?topic_id=24355287
"Got some PS2 info if you're interested," read the e-mail. "Sony intend to make it their 'Revolution Killer.' They're working on tieing [sic] in Eyetoy and some kind of controller similar to the Revolution controller. With a 100M+ userbase, tens of thousands of mature and documented dev kits and the very low cost of producing Rev style games on the PS2 platform they're expecting to mobilise [sic] another 50M units over the next 5 years precipitated by a $99 price point in 2007."
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Sony käy PS2:lla Revolutionia vastaan?

Tuossa jutussa on vain se, että vaikka idea sinänsä on realistinen, Sony haluaa välttää tälläistä hinnalla millä hyvänsä. Nopeasti ajateltuna syitä tähän on kolme. Näistä suurin on se, että sinä et halua kilpailla noin vahvasti oman uutuustuotteesi kanssa, johon on tässä tapauksessa käytetty aika helkutisti rahaa jo pelkkien kehityskustannusten suhteen. Myöskään kehittäjät eivät halua enää "neljättä" laitetta mukaan kilpaan, koska se hajoittaisi markkinoita entisestään. Toinen on se, että perässähiihtäjän paikka ei ole koskaan kovin ruusuinen, varsinkin kun jo olet ehtinyt haukkua kilpailijan vastaavan tuotteen läpipaskaksi. Puhumattakaan siitä, että koko juttu hajoittaisi koko Sonyn konsolin imagoa, joka perustuu tällä hetkellä "Sonyn laite on tehokkain ja kovin" hehkutukseen.

EDIT: Pieni lisäys
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Ja viimeisenä ja tärkeimpänä: PS2 on jo niin monella, ettei Sony voi enää tahkota sillä kovin paljoa rahaa. Uudelle konsolille on aina paljon suuremmat rahamarkkinat ja kasvuvara.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Merri sanoi:
Ja viimeisenä ja tärkeimpänä: PS2 on jo niin monella, ettei Sony voi enää tahkota sillä kovin paljoa rahaa.

Jaa, minä kun luulin, että kassa täytetään erityisesti softapuolen tuloilla. Konsolin aktiivisen elinkaaren myöhäisvaiheessa tämä jakauma on tehokkuuspisteessään korkeimmalla.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Joo, mutta aika lailla väistämättä PS2:n pelien hinnat on pakko vetää alas uudempiin konsoleihin nähden, jolloin sekin vähentäisi tuloja. Miten päin sen sitten pyörittääkään, elinkaaren loppupuolta ei voi pitää mahdottoman pitkään ylhäällä, koska potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus väistämättä laantuu ja uusi kuitenkin halutaan puskea markkinoilla läpi. Hassua on se, että jos kilpailua ei olisi, pidettäisiin sitä yhtä vanhaa vuodesta toiseen. Nyt kilpailu pakottaa ajoittain heittämään uutta kehiin.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom