Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Mikäköhän siinä on kun tuo arvosanakeskustelu syttyy uudestaan aina kun jokin ylihypetetty
system seller saa heikot arvostelut? Muulloin ollaan ihan kiltisti hiljaa ja nyökytellään
arvosanoille, ehkä ollaan sitä mieltä että 'itse olisin antanut +/- puoli pistettä isomman numeron.

;)
Siis tottakai. Jos peli ansaitsee helvetin paljon paremman tai huonomman arvosanan mitä saa, tottakai syntyy keskustelua. Esimerkiksi tuo Blue Dragonin arvosana on jotain sellaista shaibaa että oksat pois. Siis yksi koukuttavimmista peleistä ikinä ja arvosanojen keskiarvo metassa 79... Haloo?!

tsinivuo sanoi:
Minun pelitin tilaus loppui sen jälkeen kun itse olin pelannut GeoW:ia. Kaikkien aikojen rimanalitus arvosteluissa se Honkalan töräys.

Olisin tehnyt samoin, mutta olin jo ehtinyt lopettaa tilauksen aikaisemmin. Tilanteen olisi voinut pelastaa jos joku toinen arvostelija olisi pistänyt second opinionin.

Dr Evil sanoi:
Olisin tehnyt samoin, mutta olin jo ehtinyt lopettaa tilauksen aikaisemmin. Tilanteen olisi voinut pelastaa jos joku toinen arvostelija olisi pistänyt second opinionin.

Kuukauden päästä oli se second opinion (89 pst).

En pysty oikein ymmärtämään näitä "olin eri mieltä arvostelun kanssa - lopetin lehden tilauksen".

hartzu sanoi:
Studioiden tuki, siten enemmän tarjontaa. Muu on täysin yhdentekevää, niin laitteen hinta, levyjen valmistuskustannukset, tallennuskapasiteetti, speksien "valmiusaste" yms. triviaaliset höpöhöpö seikat joita formaatti-jihad kaverit aina nostavat esiin.

Itse luin aikanaan Tietokoneen tai Mikrobitin artikkelin, jossa esiteltiin formaattien faktat, ja valinta oli helppo, enemmän studioita = Blu-ray. Kaupan päälle vielä kilpailijaa suurempi tallennuskapasiteetti, joten teoriassa parempi kuvan/äänenlaatu on mahdollista.
Tuossahan ne speksit juuri tulevatkin vastaan. Jos otetaan hyvälaatuinen julkaisu kummallakin formaatilla, kuvan- ja äänenlaadussa ei loppupeleissä ole juurikaan eroa. Parempaankaan ei voida siirtyä ilman isompaa kikkailua, koska speksi on jossain vaiheessa lyöty lukkoon siitä, mihin soittimien täytyy pystyä. Jos taas aletaan jälkeenpäin räpeltämään speksiä ja uudet levyt eivät toimi vanhoilla soittimilla, niin ollaan ns. paskassa tilanteessa. Käsittääkseni kaikki tämän hetkiset leffat mahtuvat suht hyvin siihen 30Gb tilaan. Suurempaan tilaan sitten vio tunkea lisää dubbauksia tai ekstroja, mikäli niin haluaa.

hartzu sanoi:
Kaverin argumenointia on vähintääkin ontuvaa. Ihmeellisesti hän unohtaa, että edelleen Blu-ray myy vähintään kaksi kertaa enemmän leffoja joka viikko USA:ssa, ja on myynyt koko vuoden, mutta päättelee että HD-DVD on se formaatti millä studiot voivat tehdä tulosta jatkossa. Ei aukea tuo päättelyketju. Lisäksi Blu-ray soitinten määrä maailmassa on karkeasti kaksikymmentäkertainen HD-DVD:en verrattuna (kyllä, PS3:t lasketaan tuohon lukuun), ja ero kasvaa koko ajan, kiitos PS3:n, joka myy kuitenkin enemmän kuin HD-DVD soittimet.
Tämän tyyppisiin kommentteihin taas voi todeta, että samalla tavalla pitäisi unohtaa PS3, koska XBox360 ja Wii myyvät niin paljon enemmän. PS3 voidaan siis kuopata.

Itselleni on aivan sama kumpi formaatti lopulta voittaa, kunhan jompi kumpi nyt saadaan toimimaan. Oikeastaan olen HD-DVD:n kannalla Sonyn tähän astisten töppäilyiden ansiosta (rootkitit, hupaiset DVD:t jotka eivät toimi kaikissa soittimissa kopiosuojauksen takia, ei edes omissa jne.). [mutu]Mikäli aluekoodit pysyvät jatkossakin poissa, niin HD-DVD on elokuvaharrastajalle erittäin hyvä valinta, aluevapaita soittimia, kun ei vielä taida olla.[/mutu]

Hex sanoi:

En pysty oikein ymmärtämään näitä "olin eri mieltä arvostelun kanssa - lopetin lehden tilauksen".

No joo luen yhä lehden kaverin luona ja opiskelubudjetilla laitan senkin vähän rahan ennemmin jonnekin muualle. Toisaalta erittäin huono arvostelu ei myöskään lisää haluani tilata jotain lehteä. Gears of Warin arvostelu oli mielestäni erittäin huono. Printtimedia nyt yleisestikin on monessa asiassa sen verran jäljessä, että kirjoituksen laadun pitäisi sitten korvata tätä puutetta oikein urakalla. Pelit ei minulle enää tarjoa riittävästi hyvää sisältöä, jotta haluaisin sitä tilata.

Joonatin sanoi:
Käsittääkseni kaikki tämän hetkiset leffat mahtuvat suht hyvin siihen 30Gb tilaan. Suurempaan tilaan sitten vio tunkea lisää dubbauksia tai ekstroja, mikäli niin haluaa.

Tila voidaan hyödyntää myös käyttämällä suurempaa bitratea ja häviöttömiä codecceja kaikissa tilanteissa, jolloin laatu on ainakin teknisessä mielessä parempi. Silmällä/korvalla sitä on vaikea huomata, molemmat ovat sen suhteen yhtä hyviä.

Tämän tyyppisiin kommentteihin taas voi todeta, että samalla tavalla pitäisi unohtaa PS3, koska XBox360 ja Wii myyvät niin paljon enemmän. PS3 voidaan siis kuopata.

Ei edes voi. PS3:lle julkaisijoita on yhtä paljon kuin muillekin, sen sijaan HD-DVD:lle ei ole, ja se rajoittaa HD-DVD:n houkuttelevuutta, koska sille ei yksinkertaisesti saa niitä elokuvia mitä haluaa siten en ymmärrä miksi joku pitäisi sitä nykytietojen valossa parempana vaihtoehtona elokuvaharrastajalle.

Itselleni on aivan sama kumpi formaatti lopulta voittaa, kunhan jompi kumpi nyt saadaan toimimaan. Oikeastaan olen HD-DVD:n kannalla Sonyn tähän astisten töppäilyiden ansiosta (rootkitit, hupaiset DVD:t jotka eivät toimi kaikissa soittimissa kopiosuojauksen takia, ei edes

Aah, vanha kunnon rootkit-argumentti. Kyseessä oli saman konsernin eri firma, eli levy-yhtiö SonyBMG. SonyBMG muuten haastoi ko. firman oikeuteen, joka tuon heille myi. Noilla perusteilla et voi suosia myöskään MS:n formaattia, koska siellä DRM-pelleily, sekoilevat tuoteaktivoinnit, surkea tietoturva yms. töppäilyt ovat ovat kaikilla tuoreessa muistissa.

Hex sanoi:

Öööh... pitäisi kyllä silti tuntea, että tilaamansa aviisi olisi edes asian tasalla. Tuosta tapauksesta ja parista muusta ennen tätä on tullut fiilis, että siellä on porukka amatöörejä arvostelemassa pelejä.

Tokihan täälläkin joku NFS:Carbon on saanu ysiä, mutta tämä onkin ilmainen media. Se sallitaan silloin.

Hex sanoi:

Niin kauan kun minä muistan Pelit on ollut synonyymi laadulle, pisteistä viis. Mutta tuo arvostelu söi uskottavuutta hirveästi, ei pisteiden vaan arvostelun sisällön takia. En sentään lopettanut tilausta, mutta se johtuu vain siitä että haluan nähdä mitä Honkala kirjoittaa Halo 3:sta.. (ja lukea Pelitin foorumilta hirveää tilitystä siitä, kun se sai niin hyvät/huonot pisteet) :D

tsinivuo sanoi:
Tokihan täälläkin joku NFS:Carbon on saanu ysiä, mutta tämä onkin ilmainen media.
Pakko kysyä: miksi se ei olisi ansainnut ysiä?

hartzu sanoi:
Ei edes voi. PS3:lle julkaisijoita on yhtä paljon kuin muillekin, sen sijaan HD-DVD:lle ei ole, ja se rajoittaa HD-DVD:n houkuttelevuutta, koska sille ei yksinkertaisesti saa niitä elokuvia mitä haluaa siten en ymmärrä miksi joku pitäisi sitä nykytietojen valossa parempana vaihtoehtona elokuvaharrastajalle.
Ööh. HD-DVD on kuluttajille hieman halvempi. Ja ainakin ekat julkaisut oli BD puolella teknisesti kuraa. Siitä ainakin jäi minulle HD-DVD:n paremmuudesta mielikuva tälläisenä leikkiharrastajana. Ja eiköhän ne kaikki leffat tule siihen voittavaan formaattiin, kunhan se on selvillä. :)

jryi sanoi:
Pakko kysyä: miksi se ei olisi ansainnut ysiä?
Noh, ainakin minulle tuli deja vu fiilis. NFSUG, NFSUG2, NFSMW... Onneksi en ollut noihin koskenut testaamista enempää, niin tämä vielä maistui. Poliisit olivat paskasti toteutettu. Ei houkutellut pelaamaan uudelleen, kun sen läpi sai. Ei edes sellaisia achievementtejä, minkä takia olisi vaivautunut. Sanoisin 7:n arcaderälläily. Niin moni asia olisi voitu toteuttaa paremmin.

9 annetaan vain peliklassikoille. Carbon ei tod. sellainen ole, viihdyttävä burgeripeli kyllä.

tsinivuo sanoi:
9 annetaan vain peliklassikoille. Carbon ei tod. sellainen ole, viihdyttävä burgeripeli kyllä.

Olen vähän eri mieltä. Esim kouluarvosanoissa olin ns. ysin oppilas pitkässä matikassa, mutta olin ihan amatööri jos vertasi niihin 10 oppilaisiin. Edit: tarkoituksena oli siis vain sanoa, että 9 ei mun mielestä ole välttämättä vielä legendapelin arvosana. Ja eri medioissa on eri systeemit, esim Pelaajassa 9 arvosana on todella kova saavutus.

Peliarvostelijoiden toivoisi käyttävän Metacritickia, jotta välttyisivät pahoilta töräytyksiltä. Eikä luulisi olevan liian vaikeaa tsekata harrastelijafoorumeilta mistä asioista pelissä porukka pitää ja mistä ei.

tsinivuo sanoi:
Niin moni asia olisi voitu toteuttaa paremmin.

Itse sanoisin kuitenkin, että audiovisuaalisesti ja teknisesti viimeisen päälle hyvin tehty. Kanjonikisat olivat hyvä uudistus. Parempaan arcade-rälläykseen en ole Burnout 3:n jälkeen törmännyt, ja vaikka tuon PS3-arvostelun myötä pelasin pelin kolmannen kerran läpi, ei vieläkään alkanut maistua puulta. Voitinpa vielä kaikki drift-kisatkin, mikä PS2:lla hiukan heikomman ohjattavuuden takia ei ollut ihan yhtä helppoa. Jäi silloin suorittamatta.

Makuja on monia. Jos ei tosiaan arcadekaahailuista tykkää, niin en yhtään ihmettele, että NFS ei kolahda.

hartzu sanoi:
MS:n formaattia, koska siellä DRM-pelleily, sekoilevat tuoteaktivoinnit, surkea tietoturva yms. töppäilyt ovat ovat kaikilla tuoreessa muistissa.
En suosikaan. MS:llä ei ole formaattia.

Hex sanoi:
Peliarvostelijoiden toivoisi käyttävän Metacritickia, jotta välttyisivät pahoilta töräytyksiltä. Eikä luulisi olevan liian vaikeaa tsekata harrastelijafoorumeilta mistä asioista pelissä porukka pitää ja mistä ei.

Peliarvostelijoiden toivoisi myös olevan asiantuntijoita, varsinkin Pelitin kaltaisessa laajalevikkisessä lehdessä. Honkala oli niin pihalla Gearsin arvostelussa, että oikein puistatti lukea sitä.

Kyllähän se GeOW jakoi mielipiteitä ja metan 94 pistettä tuntuu monesta olevan raakasti yläkanttiin. Itsekään en peliin hirveästi lämmennyt, vaikka odotukset olivat kovat. (limited editionikin tuli tilattua) Olin tosin mielipiteineni enemmän sen jälkimmäisen arvostelun linjoilla.

En tiedä ketään yksittäistä arvostelijaa, saati sitten lehteä, jonka arvostelujen kanssa omat mieltymykset eivät menisi jossain vaiheessa ristiin, vaikka kirjoittaja olisi kuinka "asiantuntija-arvostelija". Se kuuluu asiaan, kun pyritään kirjoittamaan omista mielipiteistä, eikä yleisön odotuksista.

Pibe sanoi:
Siis tottakai. Jos peli ansaitsee helvetin paljon paremman tai huonomman arvosanan mitä saa, tottakai syntyy keskustelua. Esimerkiksi tuo Blue Dragonin arvosana on jotain sellaista shaibaa että oksat pois. Siis yksi koukuttavimmista peleistä ikinä ja arvosanojen keskiarvo metassa 79... Haloo?!
Mutta entäs kun puhutaan pelistä josta on korkeintaan ulkona vasta demo? :rolleyes:

Jooseppi sanoi:
Aleksi: Kun äsken kirjoitit että että millekkään pelille ei voi antaa kymppiä, niin ajattelin kääntää sinun maailmankatsomuksesi tänään :) Meinaan, kympin peli ei ole täydellinen mutta se on parasta mitä peliteollisuus pystyy tällä hetkellä tuottamaan. Eli kymppi numeroarvona ei tarkoita täydellistä vaan parasta. Mitä järkeä olisi pitää arvosanaa luettelossa jos mikään peli ei sitä pystyisi saamaan, joskin kympin liikaa viljelyä tulee välttämään.

Minusta täydet pisteet saaneen pelin tulisi loistaa jokaisella pelin osa-alueella. (Esim. HS ei näytä sitä tekevän. Toki en ole pelannut, luin vaan arvosteluita. Eli sinällään älkää vielä teloittako)

Olet osittain oikeassa, sillä aikoinani kun pelasin erästäkin kympin peliä (lue MGS2), se oli sellaista tykitystä siihen aikaan että huhhuh. Kaikki pienet yksityiskohdat (jäin ampumaan sinne varastoon niitä meloneja yms. varmaan tunniksi, kun oli niin siistiä että yleensä pystyi tekemään niin) tekivät vaikutuksen ja muuten: Tilt antoi MGS2:lle myös 10. :P

Se todellakin oli parasta mitä peliteollisuus pystyi tarjoamaan siihen aikaan. Mikään peli ei ole vielä saanut sellaista fiilistä aikaan (siis puhun nyt itsestäni)... Kaiholla muistelen kun ensimmäistä kertaa MGS2:sen introvideo loppui. Monttu jäi auki....

Nykypäivänä peli jolle minä antaisin kympin olisi kyllä TES4: Oblivion. Kun katsotaan pelimaailman kokoa, ja sitä miten kaikki toimii suhteessa siihen, ja grafiikkakin on katsottavaa niin ainakin vahvan ysin peli on kyseessä alustasta riippumatta, jos ei kymppiä viitsi antaa. Vaikkakin pelissä on pikkuvikoja yms. bugeja, voi ne antaa anteeksi koska yleensä kaikki toimii hyvin.

Ja kyllä, täyden kympin pelin tulisi loistaa joka osa-alueella. Bioshock näyttää loistavan mikäli arvostelijoihin on luottamista. :) (Pelit antaa 81? ;)) Huh huh, tulipahan avauduttua.

Hex sanoi:
Kyllähän se GeOW jakoi mielipiteitä ja metan 94 pistettä tuntuu monesta olevan raakasti yläkanttiin. Itsekään en peliin hirveästi lämmennyt, vaikka odotukset olivat kovat. (limited editionikin tuli tilattua) Olin tosin mielipiteineni enemmän sen jälkimmäisen arvostelun linjoilla.

En tiedä ketään yksittäistä arvostelijaa, saati sitten lehteä, jonka arvostelujen kanssa omat mieltymykset eivät menisi jossain vaiheessa ristiin, vaikka kirjoittaja olisi kuinka "asiantuntija-arvostelija". Se kuuluu asiaan, kun pyritään kirjoittamaan omista mielipiteistä, eikä yleisön odotuksista.

Jeps kyllähän sinä asiaa puhut ei siinä mitään, ja omat jonkinasteiset antipatiat Pelit-lehteä kohtaan johtuvat kyllä monesta muustakin asiasta kuin tuosta Gearsin arvostelusta. Omasta mielestäni Gears oli ehdottamasti vuoden peli ja varsinkin Cooppi oli sellaista herkkua että oksat pois, ymmärrän kyllä ettei peli välttämättä kaikille maistu, mutta jos Halo 2 oli 96p niin kyllä Gears on yli 85p. Pisteet tosin on vain yksi juttu enemmän minua Honkalan arvostelussa häiritsi ihan se tekstiosuus, vaikken nyt enää tarkkoja sanankäänteitä muistakaan.

Honkala oli väärä mies arvostelemaan tuon pelin. Mielestäni lehden arvostelun ja arvosanan tulisi olla laajempi kokonaisuus, kuin vain yhden miehen/naisen mielipide, koska tällöin mahdollinen asiantuntemattomuus tai heikko kokemus genrestä jne. saattaa helposti heijastua heikkotasoiseksi arvosteluksi ja ikäväksi lukuhetkeksi lehden parissa.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom