Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
jryi sanoi:
Riippuu taas lukijasta. Jos oma maku on lähempänä Super Mariota kuin Half Lifea, niin tuskin Gears of Warin saamaa kymppiä kannattaa ihan purematta niellä. Tai jos vihaa autopelejä, niin tuskin kannattaa ostaa Gran Turismoa vaikka se saisi joka arvostelussa 11.
Omaa harkintaa ei kannata korvata Metacriticin listauksilla.
Niin, rivien välistähän tarkoitinkin juurikin sitä, että unohtakaa nyt ihmeessä suhtautumisenne tiettyihin genreihin ja käykää ostamassa ne 80+ peli hyllyyn, koska ne kuitenkin objektiivisesti ovat ne pelit joita tulee pelata - ei näin. En tosiaan ole Gran Turismoa tai Forzaa ole ostamassa, koska en yksinkertaisesti ole kiinnostunut aiheesta, eikä tästä pitäisi syntyä väittelyä asiantuntevalla foorumilla, tämän pitäisi olla itsestäänselvyys. Arvosteluun tulee helposti se +/- 10-20 pistettä ihan sen mukaan kuinka pelin maailma ja genre uppoaa henkilökohtaisesti.
Jos olen pohtimassa ostanko vai enkö osta jostain pelistä, kuvitellaan että vaikkapa Heavenly Swordista, niin olen todella kiinnostunut arvosteluiden keskiarvosta ja jostain tietyistä arvosteluista (Pelaaja, Pelit, IGN, Gamespot jne.) ennen kuin menen, kieltämättä rajallisia, varojani iskemään tekeleeseen. Hypen uhriksi joutuminen on koettu jo aikoja sitten, enkä enää siihen junaan mene.
Arvosteluista pystyy usein kuitenkin päättelemään mitä mieltä noin suunnilleen tulisi itse olemaan pelistä. Jos tekstissä kitistään esimerkiksi grafiikoista, vaikka peli olisi muuten hyvä, niin eiköhän se ostoon menisi, jos muuten kiinnostaisi. Jos ongelma on pelin pituus ja on itse odottanut jotain eeppistä 30+ tuntista seikkailua, niin eiköhän siinä jäisi odottelmaan alelaaria. Toisaalta, jos peli saa keskiarvoksi vaikkapa 70, mutta vaikuttaa muutoin kaikinpuolin itselleni sopivalta peliltä, eikä peli ole siksi "keskinkertainen" että on täynnä bugeja, niin kyllä se harkintaan menee hieman alavireisestä arvostelusta huolimattakin. Ei arvostelut ole mikään oraakkeli, eikä aikaisemmasta tekstistäni voinut saada sellaista käsitystä, että oma harkintani = Metacritic, varsinkin kun kuitenkin vielä erikseen kirjoitin "toisaalta, itse voi olla jotain ihan eri mieltä kuin arvostelut".
Itse itseäni lainaten kuitenkin edelleen:
vertaillessa jotain niinkin subjektiivista kuin pelikokemusta, on parempi pohja väitteelle "huippu tekeleestä" korkea Metacriticin arvosana kuin puhtaasti oma mielipide. Tai sitten kyseessä on puhtaasti oma mielipide.