Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Scatterbrain XO sanoi:
Tietenkin jotakin myös saattaa oikeasti kiinnostaa ne muidenkin alustojen pelit.
No jo näin kerran on, niin...
Warhawk. Peli on arcade-henkinen tyyliltään ja vain nettipelin sisältävä. En siis usko, että kukaan on odotellut tältä 9,5 arvosanoja, koska se nyt vaan on sellainen "ei täysin vakavasti otettava"-tyylinen peli. Kuitenkin kaikkialla toimittajien ja pelaajien juttuja lukiessa peliä kehutaan huippu
viihdyttäväksi. Peli on saanut arvosanoja melko tarkalleen 85 tietämille (PSM:n arvosana on täysi läppä, en jaksa selittää tilannetta, jos on seurannut lehden toimittajien vaihdosta tietää tilanteen
). Jos tykkää tällaisista peleistä, on peli ehdotonta huippuluokkaa ja tarjoaa loistavaa viihdettä.
Lair on saanut huomattavasti keskinkertaisempia arvosanoja ja se onkin osoittautumassa oikeasti pettymykseksi. Peli on kuitenkin saanut myös ihan ok-arvioita, eli kyllä siitä jotkut varmasti nautintoakin pystyvät kaivamaan. Veikkaisin, että eniten pelistä irti saavat nimenomaan ne, jotka osaavat hyödyntää pelin mekaniikoita monipuolisemmin kuin vain ampumalla niitä tulipalloja, mitä on jokaisessa videossa katseltu ja mikä on pelin niin tylsältä upeasta presentaatiosta huolimatta saanut näyttämään. Pelissähän on carnage-systeemi, pelaajan pisteet kasvavat ja combo-kertoimet nousevat mitä monipuolisemmin pelaaja vihollisia tappaa ja tilanteita ratkaisee. Tätä kautta pelistä saavat kai ainakin jotkut hupia näyttävyyden ja loistavien musiikkien lisäksi. Lair on kuitenkin kokonaisuudessaan selvästi epäonnistunut, sen verran keskivertoja arvosanoja se on saanut. Mutta niin sai muuten Enchanted Armskin.
Heavenly Sword taas on saanut useita kaseja, ysejä ja kymppejä IGN:n seiskan ja "hällä väliä"-Edgen kutosen lisäksi. Peliin kohdistunut suurin kritiikki on ollut pelin lyhyys ja negatiivisimmissa arvioissa pelin rytmitystä on kritisoitu ja toisaalta positiivisissa arvioissa rytmitystä on kehuttu onnistuneeksi. Kun muistetaan mestariteoksia ICO, MGS jne. ei välttämättä lyhyys tuhoa kokonaisuutta. Demoa pelanneen voin sanoa, että pelin taistelusysteemi on todella hyvä (esim. paljon monipuolisempi kuin God of Warin), systeemissä on täysin uusia ideoita ja pelin taistelu tuntuu osittain jopa Ninja Gaidenia ja DMC:tä mahtavammalle, josta kiitos kuuluu aika paljon fysiikoille ja animaatioille. Jos pitää genrestä ja pelin taistelusysteemi natsaa, en näe mitään syytä miksei tämä voisi edelleenkin muutamista heikommista arvosteluista huolimatta olla AAA-peli. Pelin tarinankerronta ja musiikki sekä grafiikat ovat Ninja Gaideniin ja DMC:hen verrattuna omalla tasollaan ja taistelun tuoreus on mahtavaa. Jos esim. ajatellaan DMC4:ää, ei se ainakaan tähän asti nähdyn perusteella tuo mitään "next-geniä" genreen, toisin kuin Heavenly Sword tekee. Vaikka kyllähän Devil Bringer tuo taisteluun lisää varmasti sen verran, että peli tuntuu jälleen tuoreelta. Jos genre kiinnostaa, pitäisin pelin kyllä edelleen seurauslistalla. Jos joskus hankit PS3:n, on peli jo varmasti silloin halpishintaisena, jolloin lyhyydenkään ei pitäisi päästä harmittamaan.
EDIT: DMC3, ehdoton AAA-peli, on keskiarvojen mukaan 84-arvoinen peli sekä metassa että gamerankingsissa, eli tämä genre selvästi yleensäkin vaan jakaa mielipiteitä.
Paljon parjattu Honkalan arvostelu osuu mielestäni siinä mielessä nappiin, että se löytää pelin pahimmat viat. Suurinta osaa ihmisiä nämä "viat" eivät selvästi haitanneet, mutta minusta ne taas tekivät Gearsista vain n. 80 pisteen pelin. Pelin suojasysteemi itsessäänhän oli loistava, mutta pelin kenttäsuunnittelu, vihollisten tekoäly ja vihollisten luonne pitivät huolta siitä, ettei systeemi päässyt oikeuksiinsa. Edes Insanella peli ei pakottanut liikkumaan ja käyttämään systeemiä. Yhden tolpan takana kyykkiminen riitti lähes jokaikisessä taistelussa koko pelin ajan. Tuhoutuvat suojat olisivat olleet yksi keino pakottaa pelaajaa liikkeelle. Toinen olisi ollut huomattavasti agressiivisempi tekoäly (tai nopeammat vihulaiset), joka olisi useamman vihun kera pyrkinyt sivustalle. Nyt pelissä lähti aina joku hitaasti etenevä vihu yrittämään hyökkäystä, jolloin tilanne tietenkin ratkesi sillä, että tiputti aina sen etenijän ekana ja sitten taas jatkoi kauempana olevien vihujen kaatamista. Pika-reload (mikä olikaan nimeltään) oli mielestäni todella loistava keksintö, niin pieneltä ominaisuudelta kuin se paperilla vaikuttaakaan ja paransi kokemusta mielestäni ihan oikeasti paljon. Asevalikoimaa en kritisoisi kuten Honkala teki, ei tuo peli enempää aseita tarvitse.
Gears 2 voisi todella helpolla korjata ykkösen viat ja se olisi kevyesti yli 9:n peli. Veikkaan kuitenkin, että sitä ennen jo Unchartedin ampumisosuudet tulevat näyttämään, mitä Gears olisi voinut olla. Toivottavasti..
Ja jos saiteista puhutaan, niin 1UP on täysi läppä, vaikka 1UPyours onkin aivan loistava podcast ja 1UPshow on oikeiden pelien kanssa loistavaa kamaa myöskin.