Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Hex sanoi:
Se nyt vaan on suunnilleen yhtä hyvä argumentti, kuin syyttää koneen ostajia tai ostamatta jättäneitä. Koneen menestymisen kaikista osa-alueista vastaa viime kädessä valmistaja. 3rd-partyja ei määräillä, mutta niille pitää tarjota houkuttelevat olosuhteet.
Cubella oli aluksi ihan hyvä 3rd-party-tuki, joka ei poikennut laadultaan kilpailijoiden 3rd-party-tuesta. Nipa ei vaan onnistunut haalimaan koneelle tarpeeksi sellaisia ostajia, joita kiinnostivat riittäväksi muutkin kuin Nintendon pelit.
Otetaas tämä nyt uudestaan. Irroitat kommenttini nyt vähän asiayhteydestä.
Alkuperäinen keskustelun aihe oli se, että 3rd-partyt eivät myy Nintendolla.
Otin esimerkiksi Gamecuben ja vastasin tähän, että ei kai se mikään ihme ole, kun laatu tuolloin oli mitä oli.
Mistään muusta en ole tähän liittyen maininnut mitään. En ole puhunut esimerkiksi mitään Cuben kuolemasta. Tai siitä kannustiko Nintendo tarpeeksi muita kehittäjiä tekemään laatupelejä.
Väitin siis, että pelit eivät olleet tarpeeksi laadukkaita myydäkseen. En spekuloinut yhtään olosuhteita mitkä tähän johti.
En uskokaan, että nintendo piti suhteita muihin mitenkään erityisemmin tuolloin lämpimänä vaan oletti muiden tekevän pelejä ilmankin. Se oli tietenkin virhe. Varmasti Cuben kuolema johtuu viime kädessä juuri Nintendosta itsestään. Eikä syynä ole ainoastaan tuo muiden kehittäjien tukematta jättäminen. Aluksi tukemalla muita kehittäjiä olisi laitteelle saatu niitä myyviä laatupelejä muiltakin, joka sitten taas olisi herätellyt lisää kehittäjiä tekemään pelejä. Muut kehittäjät olivat ilmeisesti liian varovaisia. Muutama rohkea kehittäjä olisi nyt tarvittu jotta 3rd party pelit olisivat saatu vauhtiin. Ilman Nintendon tukea sellaisia ei nyt saatu. Ehkä tässä kävi vähän huonoa tuuriakin.
Mutta kuten sanoin, en minä tuosta mitään maininnutkaan. Enkä ole muuta väittänyt. Ainoa mitä olen siis tässä selittänyt on, että ei voida oikeastaan sanoa, etteikö 3rd-party myisi Nintendolla, koska meillä ei ole todisteita miten olisi käynyt jos pelit olisivat olleet laadukkaita. Ei heikkojen pelien voi olettaa myyvän.
Paitsi että onhan meillä itseasiassa todisteita. Esimerkiksi tuo RE4. Se kertoneekin sitten jo paljon siitä miten hyvät pelit myisivät laitteella. Harmi, että se tuli niin myöhään. Olisi voinut herätellä muitakin kehittämään pelejä laitteelle. Mutta tämäkin on vain yksi peli, joten sekään ei kerro mitään lopullista.
Edelleenkin, jos haluaa kumota tuon alkuperäisen väittämäni niin voisi lyödä tiskiin hyviä pelejä Cubelle, jotka eivät myyneet. Varmasti sellaisiakin on oltava muutama. Mutta onko todella sellaisia yksiselitteisen hyviä ja normaaleissa olosuhteissa varmasti myyviä pelejä, jotka todistavat, että 3rd partyt eivät myisi Nintendon laitteilla? Itselleni ei tule mieleen.
Selvyyden vuoksi, se alkuperäinen väittämä noin tiivistettynä ja yksinkertaistettuna kuuluu jotenkin näin: "3rd partyt eivät tehneet Cubelle tarpeeksi hyviä pelejä myydäkseen, joten ei voida sanoa, etteikö 3rd partyt olisi voineet myydä laitteella"