Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
karibu sanoi:
Ei leffojen digitaalinen jakelu tule yleistymään vuosiin, jos koskaan.
Siitä pitävät huolen muutamat seikat.
Kuluttajilla ei ole tarpeeksi nopeita liittymiä isokokoisten HD leffojen latailua varten
kohtuullisesssa ajassa. Vaikka se musa bisneksessä toimiikin, ovat tiedostot huomattavasti pienempiä. Loppujen lopuksi hinta ei tule eroamaan paljoakaan kaupasta ostettavasta levystä,
ja moni mieluummin haluaa sen leffan koteloineen. Digitaalisessa jakelussa ei olisi enää HD leffan jälkeen mieltä latailla kaikkia lisämateriaaleja tai erikielisiä dubbauksia.
Täytyy vielä todeta, vaikka netistä niitä leffoja saa ihan laittomastikin ladattua,
niin eipä tuo paljon levy myynnissä näy.
Jaa, veikkaan kyllä itse että varmasti tulee.
Mitä nopeuksiin tulee, niin olet kyllä oikeassa mitä Suomeen tulee, ainakin vielä. Tämän suhteen Suomi on länsimaissa lähinnä kehitysmaan tasolla, jos vertaa vaikka millaisilla nopeuksilla porukka Ruotsissa latailee. Onneksi täälläkin teleoperaattorit ovat järkevämmällä hinnoittelulla ja investoinneilla parantaneet nopeiden yhteyksien kiinnostavuutta, mutta vielä ollaan kaukana maailman kärjestä. Valtio voisi tukea tätä kehitystä meilläkin kunnon panoksilla.
Hinnoittelu onkin mielenkiintoisempi kysymys. Mp3:set sekä levyinä että yksittäin ovat törkeän kalliita verrattuina fyysisiin levyihin. Mutta tässäkin on järkeviä vaihtoehtoja tarjolla pienemmillä toimijoilla, sekä esim kaavailut "lataa 30 eurolla niin paljon kuussa kun haluat" on järkeviä paketteja suurkuluttajille. Muutkaan vaihdoehdot ei ole näissä poissuljettuja. On olemassa monia eri laskelmia ja malleja siitä, kuinka jakaminen voisi olla vaikka lähellä tai jopa täysin ilmaista, jos se perustuisi vaikka mainostuloihin tai muihin keinoihin hankkia rahaa. Hinnoittelu on muutenkin mielenkiintoinen kysymys; on olemassa esim. akateemisia tutkimuksia, joiden mukaan lähes "ilmaiseksi myyminen" ei vaikuta yhtään sen edistävämmin levynmyyntiin kuin kalliimmalla myyminen. Joten kait sillä laadullakin on väliä. Päinvastaisiakin tuloksia löytyy, jos ammattilaiset ei osaa sanoa juuta tai jaata, niin tuskin mekään. Eikä kenelläkään ole viisastenkiveä siihen, kuinka hitti tehdään tai miksi jostain asiasta tulee hitti - hyvä esimerkki on Blair Witch -leffa, joka maksoi muutaman markan ja tuotti satoja miljoonia eri muodoissa mm. pelilisenssien jne. kautta.
Lisämateriaalien merkitys on kyseenalainen; DVD-myynneissä kyse on ainakin lähinnä siitä psykologisesta edusta, koet ostavasi samaan hintaan enemmän kun saat 2-levyn spesiaalipainoksen. Mulla on aika kasa DVD:itä, mutta todella harvasta niitä spessuja on tullut katottua - ainoastaan niistä mitä on oikeasti fanittanut. Veikkaan, että kovin moni taviskaan niitä ei jaksa katsoa, etenkin kun ne ei läheskään aina ole suomitekstein varustettuja.
Onhan tässä omat ongelmansa, mutta kehitys kehittyy, eipä sille mitään voi. Digitaalinen jakelu on muutenkin aivan luonnollinen polku, kun internet muutenkin jo syö tavanomaisen median osuutta (TV, radio, elokuvateatterit, sanomalehdet) vuosi vuodelta enemmän. Vuorokauden tunteja kun meille ei kuitenkaan koskaan tule lisää, mediayhtiöt menevät sinne missä on jengi ja potentiaali tehdä rahat. Ja entäs sitten kun "netti" tai vastaava tuodaan osaksi jokaisen olohuoneen töllöä? Maksat siitä mitä katsot, voit valita minkä sarjan jakson katsot ja mihin aikaan, tai minkä leffan katsot jne. Ei nykypäivää vielä, mutta ei kovin kaukana tulevaisuudessa tämmöinenkään visio.
Ja huom. näin sanon minä joka olen kuitenkin aika äärimmäinen fyysisen roinan keräilijäfriikki - en siksi että tuota kehitystä varta vasten toivoisin, vaan siksi kun se vain näyttää niin ilmiselvältä. 20 vuotta minua nuorempi pikkusiskoni on esim. ihan eri planeetalla mitä tulee esim. fyysiseen omistamiseen jonkin tuotteen kohdalla. Ei ole tärkeää onko sulla se levy tai leffa, kunhan pääset käsiksi sisältöön. Kun olin itse skidi, niin tärkeämpää oli melkein, että sen MC Nikke T:n kasetin sai alkuperäisenä näyttää koulun pihalla kavereille ja luukuttaa jossain tiiliskiven kokoisessa "kannettavassa" dekissä. Nyt siellä koulun pihalla pyöritetään youtubea ja leffaa 400+ euron kännyköillä, musaa mp3-soittimissa ja niin edelleen. Arvot ja tottumukset muuttuu, veikkaan - tai on jo varmaan muuttuneet. Ja jos ajattelen itseäni, oli omakin sukupolveni ihan eri maata kun vanhempani, puhumattakaan heidän vanhemmista. Nykyään kovin moni ei oikeasti taitaisi enää vähän iäkkäämmistäkin ihmisistä tulla toimeen ilman nettiä, kun vielä kymmenkunta vuotta sitten vastustus "minähän en sitä nettiä ota" oli kovinkin yleistä. Sama homma oli asenteissa kännyköitä kohtaan, ennen kuin ne alkoivat yleistyä ja hinta oli jokaisen kukkarolle sopiva. Ja niin edelleen.
Joten olen toisin sanoen hyvinkin eri mieltä kanssasi tästä asiasta