Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5]*We Are The Champions*

Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Just olin samaa tulossa kirjottaaa. Spa kiinnostaa kovasti. Keskiviikkohan taitaa olla välipäivä, ajettasko silloin?
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Keskiviikko ei taida käydä. Käviskö muille maanantai tai tiistai?
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Tiistain on Kanada Suomi minkä mielellää kyl kattelis. Keskiviikko vois olla hyvä vaihtoehto tai sit viikolla siirto.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Keskiviikko kuulostais hyvältä, mutta jos on porukkaa jolle ei käy, niin siirretään kaikkia kisoja viikolla.

Teen pistetaulukon huomenna.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Siirrelläänkö viikolla eteenpäin, kerta jrantalalle ei ainakaan käy toi keskiviikko, ja muut päivät on sitten vähän hankalia.

Työstän tänään koosteen tuosta eilisestä kisasta.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

https://youtu.be/XYG0DeaWadw?t=4m48s


Mietin vähän noita sadekisoja, jos niitä sattuu tulemaan. Tuohan ne tietysti yllätyksellisyyttä, mutta jos joutuu tekemään 2 stoppia, muiden yhtä vastaan, sateella vain täyttääkseen säännöt, niin silloin ottaa ihan järjettömästi takkiin. Tuo sadekelin pelko aiheuttanee sen, että jos ensimmäinen kisa on kuivalla, niin kaikki tekee kaks stoppia siinä. Kuivan kelin kisoissa 2 stopilla ei ota ihan niin paljo takkiin, kuin sateella. Varsinkin jos sataa koko kisan ajan samalla voimakkuudella.

Pitäiskö tehdä niin, että jos kisojen aikana käyttää sadekelin/välikelin renkaita, niin vapautuu meidän omista stoppisäännöistä koko kisaviikonlopun ajaksi. Silloin hieman viilatumpi sääntö olisi: "Ainoastaan yhden kuivankelin kisan saa ajaa yhdellä stopilla maaliin". Muuten taktiikka on täysin vapaa, kuitenkin ottaen huomioon pelin omat säädöt. Eli esimerkiks sadekelin kisoissa ei ole ainuttakaan pakollista stoppia, kuten ei oikeastikaan.



Toinen vaihtoehto on ajaa kaikki kisat kuivalla kelillä esim. Cloudy.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Mietin vähän noita sadekisoja, jos niitä sattuu tulemaan. Tuohan ne tietysti yllätyksellisyyttä, mutta jos joutuu tekemään 2 stoppia, muiden yhtä vastaan, sateella vain täyttääkseen säännöt, niin silloin ottaa ihan järjettömästi takkiin. Tuo sadekelin pelko aiheuttanee sen, että jos ensimmäinen kisa on kuivalla, niin kaikki tekee kaks stoppia siinä. Kuivan kelin kisoissa 2 stopilla ei ota ihan niin paljo takkiin, kuin sateella. Varsinkin jos sataa koko kisan ajan samalla voimakkuudella.

Pitäiskö tehdä niin, että jos kisojen aikana käyttää sadekelin/välikelin renkaita, niin vapautuu meidän omista stoppisäännöistä koko kisaviikonlopun ajaksi. Silloin hieman viilatumpi sääntö olisi: "Ainoastaan yhden kuivankelin kisan saa ajaa yhdellä stopilla maaliin". Muuten taktiikka on täysin vapaa, kuitenkin ottaen huomioon pelin omat säädöt. Eli esimerkiks sadekelin kisoissa ei ole ainuttakaan pakollista stoppia, kuten ei oikeastikaan.

Mietin eilen myös tuota sääntöä kun ekassa kisassa vähän taisi tihkuttaa. On mahdollista että tarkennetaan tuo uusi sääntö tuohon että yhden kuivan kelin kisan saa ajaa yhdellä stopilla. Tietty siinä voi tulla takkiin niinkin, että jos ekaan kisaan tekee sen 2 stoppia ja muut tekee yhden, ja toisessa kisassa sataakin. Menettää sen hyödyn silloin toiseen starttiin.

Toimiikos se sitten jos esim. Pakotetaan vaikka jälkimmäiseen starttiin kuiva keli? Eka menee randomilla, jos sataa niin kaikki saa valita taktiikan toiseen. Jos onkin kuivaa, niin sitten voi taktikoida kun tietää toisessakin kisassa ajetaan kuivalla.

Itse pidän siitä että voi tulla sadekisat. Oma lehmä ehkä ojassa siinä, että oon hyvin pärjänny sateella ja vaihtelevissa keleissä.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Vai onko tuo 2 stopin sääntö periaatteessa ihan turha ja ottas sen pois?
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Mietin eilen myös tuota sääntöä kun ekassa kisassa vähän taisi tihkuttaa. On mahdollista että tarkennetaan tuo uusi sääntö tuohon että yhden kuivan kelin kisan saa ajaa yhdellä stopilla. Tietty siinä voi tulla takkiin niinkin, että jos ekaan kisaan tekee sen 2 stoppia ja muut tekee yhden, ja toisessa kisassa sataakin. Menettää sen hyödyn silloin toiseen starttiin.

Toimiikos se sitten jos esim. Pakotetaan vaikka jälkimmäiseen starttiin kuiva keli? Eka menee randomilla, jos sataa niin kaikki saa valita taktiikan toiseen. Jos onkin kuivaa, niin sitten voi taktikoida kun tietää toisessakin kisassa ajetaan kuivalla.

Itse pidän siitä että voi tulla sadekisat. Oma lehmä ehkä ojassa siinä, että oon hyvin pärjänny sateella ja vaihtelevissa keleissä.
Juu ite mietin kans samaa, että jos jälkimmäiseen kisaan pakottaa kuivan, niin sekin ratkasee ongelman ja saatais ehkä silti välillä sadetta. Sinänsä tuo sade noin lyhyissä kisoissa on vähän turha. Tekee 50% kisoista paljon mielenkiintoisempia. Eikä tuo stoppisääntö nyt niin kovin tärkeä ole, mutta mun mielestä se toi hyvää säpinää ainakin eilen ekassa startissa. Siellä alettiin lopussa taktikoimaankin.

Eiköhän tää muutenkin ole tämmönen välikausi, uutta peliä odotellessa. Jää varmaan yhden kauden kokeiluks nää 25% kisat, mutta tuo ihan mukavaa vaihtelua. Onhan ne 50% kisat ihan hitosti parempia.


Mietin tota ekan kisan aika-ajoakin. En tiedä kuinka moni tulee aivan kylmiltään, mutta vois ehkä olla parempaa kisaa, jos kaikki saa tuntumaa autoon ennen starttia. Tästä syystä vois olla joko short qualifying tai practice ennen oneshotia. Ainakin osalla ei ollut edes setuppia savetettuna...
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Juu tää nyt on tämmöinen välikausi ja jäähdyttelyä ennen uutta peliä. Itellä oli eilen fiilis ku ois vetänyt kaksi sprinttiä peräkkäin, ihan kivaa. Mutta mennään nyt näillä tää kausi, tuleepahan kokeiltua mikä toimii ja mikä ei.

Kokeillaan tuota että pakotetaan toiseen kisaan kuiva keli. Täähän on sinänsä kuin oikean elämän formulaa, FIA (minä) vääntää sääntöjä kisasta toiseen uusiksi.

Noi aika-ajot on mulle ihan sama miten ajetaan. Otin tän nykysen jonku ehdottamana kun tuntui ihan kivalta idealta, saadaan vähän randomi lähtöjärjestys ekaan ja toiseen sitten lämpininä nopeet kärjessä. Voidaan me molempiin ottaa se lyhyt aika-ajokin. Itse kuuluin niihin joilla ei setupeja ollut, ei ehtinyt testaamaan nii otin jonku randomin tilalle. Toimi kyllä ihan ok. Mut eka kisa meni vähän lämmitellessä ja toisessa sit paremmin.

Ihan kiva että mietteitä tulee.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Tässä koosteet kisoista:
[video=youtube;52ioboawVAE]https://www.youtube.com/watch?v=52ioboawVAE[/video]

Eka musa oli jostain syystä tosi hiljaisella.

Ekan kisan startissa ajoin suoraan rantalan perään. En tiedä jäikö hän paikalleen vai lähtikö vaan noin huonosti. Siinä meni sijoja, mutta onneksi ei hajonnut mitään. Ekoilla kiekoilla oma tuntuma vähän hukassa ja sitten olin shadownikken ja rantalan perässä. Tuntui että olin nopeampi, mutten päässyt ohi kun kaverit veti renkaat kiinni toisissaan koko ajan. :D Pojat sitte kolaroi ja päätin tulla varikolle ja ottaa 2 stoppia tähän kisaan. Ehkä ois pitäny vielä jatkaa. Loppukisa meni sit vaa ajellessa. Pääsin samojen kuskien ohi myöhemmin onneksi sitten. 6. sija oli perus.

Toka startti oli parempi, vauhti oli parempaa kun oli vähän lämmennyt. Lähdin siis ihan kylmiltään näihin kisoihin. Alussa jäin taas vikaksi kun mummona vähän väistelin. Sitten siellä kumppanit veti kolmestaan samaan nippuun ja just ja just pääsin väistämään. Sain kyllä siitä käsittämättömän penaltyn, kun tuli illegal overtake Samadhista, joka oli siellä seinässä. En tiedä mitä peli oletti mun tekevän, ois vissii pitäny ajaa samaan läjään nii ei ois tullu penaltya.

Lopussa ajelin tasaisesti, mutten juuri päässyt ketään ohitteleen tai härnäämään.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Tässä koosteet kisoista:
[video=youtube;52ioboawVAE]https://www.youtube.com/watch?v=52ioboawVAE[/video]

Eka musa oli jostain syystä tosi hiljaisella.

Ekan kisan startissa ajoin suoraan rantalan perään. En tiedä jäikö hän paikalleen vai lähtikö vaan noin huonosti. Siinä meni sijoja, mutta onneksi ei hajonnut mitään. Ekoilla kiekoilla oma tuntuma vähän hukassa ja sitten olin shadownikken ja rantalan perässä. Tuntui että olin nopeampi, mutten päässyt ohi kun kaverit veti renkaat kiinni toisissaan koko ajan. :D Pojat sitte kolaroi ja päätin tulla varikolle ja ottaa 2 stoppia tähän kisaan. Ehkä ois pitäny vielä jatkaa. Loppukisa meni sit vaa ajellessa. Pääsin samojen kuskien ohi myöhemmin onneksi sitten. 6. sija oli perus.

Toka startti oli parempi, vauhti oli parempaa kun oli vähän lämmennyt. Lähdin siis ihan kylmiltään näihin kisoihin. Alussa jäin taas vikaksi kun mummona vähän väistelin. Sitten siellä kumppanit veti kolmestaan samaan nippuun ja just ja just pääsin väistämään. Sain kyllä siitä käsittämättömän penaltyn, kun tuli illegal overtake Samadhista, joka oli siellä seinässä. En tiedä mitä peli oletti mun tekevän, ois vissii pitäny ajaa samaan läjään nii ei ois tullu penaltya.

Lopussa ajelin tasaisesti, mutten juuri päässyt ketään ohitteleen tai härnäämään.

Haha, mua ei saa ohittaa
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Eka kisa: https://youtu.be/BmMWQx0A-DY?t=295
Toka kisa: https://youtu.be/BmMWQx0A-DY?t=3231

Eka kisa meni aikalailla nappiin. Tiukka aika-ajo, josta kakkossija. Startti oli yllättävän hyvä, sain varmaan ensimmäistä kertaa näissä kisoissa piettyä sijani. Simo tosin tuli aika vauhilla kovilla renkailla ekan kiekan :eek: Parin kierroksen ajan yritin Storkin ohi, mutta ei oikein löytyny paikkaa, niin rupesin säästelemään renkaita ja bensaa ja oottelin vaan että Storkki tulee varikolle. Tiesin että pehmeet renkaat pysyy hyvinä pitkään, ja pystyn vastaamaan kovien renkaitten vauhtiin.

Storkki tuli jo viienneltä kierrokselta sisään, ja ite kierrokselta 8. Vähän tiukille meni, mutta just ehin Storkin eteen. Lopussa taas Simo lenti ohi pehmeillä renkailla, ei mahtanu mitään. Loppu meni taktikoinniks, takaa ainakiin Zetor ja Storkki teki toisen stopin, niin minäkiin sain sen ilmaseks tehtyä.

Toinen kisa oli sitten ihan kauhee. Hyvän aika-ajon jälkeen toinen, mutta startissa putosin ensin lähtökiihytyksessä viienneks, mutta toka mutkassa takasin kolmanneks kolarin myötä. Pitkään mutkaan lähettäessä keltaset liehuu ja Shadownikke nostaa yhtäkkiä, siitä penalti ja piti päästää Shadownikke takasin ohi, ja samalla kolme muuta autoo. Tästä pari kierrosta ja Rantala ja Samadhi spinnaa suoraan eteen, etusiipi paskaks ja loppu yksinajelua.

Tässä pari tilannetta mitä oli, ekassa Simo ei jätä yhtään tilaa sisälle, vaikka olin rinnalla: https://youtu.be/BmMWQx0A-DY?t=370

Toisessa Samadhi tulee aika kovaa kylkeen, tais tosin vaan missata jarrutuksen sisäreunassa: https://youtu.be/BmMWQx0A-DY?t=3320

Sitten noista säännöistä, ensinnäkin mun mielestä toi kahen stopin pakotus vaikutti ihan hyvältä. Ekan kisan kierroksella 10 kärkikolmikko oli sekunnin sisällä! Taitaa normikisassa olla Simon marginaali tossa vaiheessa vähän enemmän. Toinen kisa tosin vähän lässähti kun lopussa aika meni sai tehtyä sen toisen stopin ilmaseks.

Tuosta sateesta taas, että taitaa olla 25% kisassa aina nopeempi ajaa ilman stoppia, jollon taas yks stoppi ei oo niin paljon hitaampi. Niin pitäskö olla, että "vähintään yhdessä kisassa on tehtävä yksi stoppi enemmän kuin säännöt sallii". Mulle tosin käy että toinen kisa aina kuivalla, ei toi mun vauhti sateella oo kovin kaksista ollu.

Niin mites toi torstai, jos Suomi pelaa jo neljältä?
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Juu mun moka. Luulin pääseväni luikahtamaan nopeammalla vauhdilla ja paremmalla linjalla alta pois. Sen verta kuitenkin perässä ja jyrkällä kulmalla ajoit, että aattelin sun luovuttavan tilanteessa. Väärässä olin.

Eipä mittään, enpä mä tossa juurikaan hävinny aikaa. Aika toivotonta taistelua se oli, mutta en halunnu sua päästää liian helpolla :p
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Vähän lähtee sivuraiteille mutta liittyy ajamiseen kuitenkii. Oli tonne F1-forumille linkattu vanha artikkeli ohittamisesta ja rinnakkain ajamisesta: https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/

On kokonaisuudessaan hyvä artikkeli, kannattaa lukea. Yks kohta kuitenkiin tossa on josta en oo samaa mieltä. Tossa sanotaan että mutkassa ei tarvii jättää tilaa jos toinen ei oo kokonaan rinnalla, eli etuakseli toisen etuakselin kohalla. Tommonen tilannehan meillä Simon kanssa oli, joten ton mukaan Simo ajo ihan oikein. Mun mielestä toi kuitenkiin huonontaa kisailua, kun ohitus pitää tehä jo ennen mutkan ulostuloa.

Mitä muut on mieltä noista tulkinnoista? Ei sillä että noita pitäis rueta tutkimaan meiän kisoissa sen tarkemmin, mut ois kiva kuulla miten porukka näitä ajattelee. Ite F1-säännöissähän asiasta ei puhuta mitään, ja oikeessa elämässä sitä tilaa ei tuomariston näkemyksen mukaan tarvii jättää (esim. Räikkönen vs. Sainz).
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Vähän lähtee sivuraiteille mutta liittyy ajamiseen kuitenkii. Oli tonne F1-forumille linkattu vanha artikkeli ohittamisesta ja rinnakkain ajamisesta: https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/

On kokonaisuudessaan hyvä artikkeli, kannattaa lukea. Yks kohta kuitenkiin tossa on josta en oo samaa mieltä. Tossa sanotaan että mutkassa ei tarvii jättää tilaa jos toinen ei oo kokonaan rinnalla, eli etuakseli toisen etuakselin kohalla. Tommonen tilannehan meillä Simon kanssa oli, joten ton mukaan Simo ajo ihan oikein. Mun mielestä toi kuitenkiin huonontaa kisailua, kun ohitus pitää tehä jo ennen mutkan ulostuloa.

Mitä muut on mieltä noista tulkinnoista? Ei sillä että noita pitäis rueta tutkimaan meiän kisoissa sen tarkemmin, mut ois kiva kuulla miten porukka näitä ajattelee. Ite F1-säännöissähän asiasta ei puhuta mitään, ja oikeessa elämässä sitä tilaa ei tuomariston näkemyksen mukaan tarvii jättää (esim. Räikkönen vs. Sainz).

Espanjan GP:ssä oli selostajan mukaan, että merkittävissä määrin rinnalla ja lisäsi, että tarkoittaisi käytännössä sitä että takana tulevan etusiipi on edellä ajavan takarengaan ohi. Asiaa tietysti hankaloittaa tulkita, koska jarrutus ja ajolinjat vaikuttaa usein jo parisataa metriä ennen kolaria, että miten käyttäytyä.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Ite oon kans mieltäny samalla tavalla ku mitä Samadhi tuossa kirjoitteli. Eli jos on rinnalla enimmiltä osin, niin jonkinlainen tila pitäisi jättää. Toi eturenkaat eturenkaiden kohdalla tuntus vaikeuttavan ohittamista vain. Mut toisaalta on taas näitä että edellä oleva saa valita linjansa ym. Liekö säännöissä miten tarkkaan toi kirjattuna, en nyt tähän hätään oo ehtinyt noita lukee.

Tosin enpä mie nyt oo häävi näitä kommentoimaan, itse annan aina radan verran tilaa kun joku näkyy taustapeilissä.
 
Vastaus: PS4 KFIN F1 2015 [KAUSI5] Ilmoittautuminen käynnissä

Noni huomisesta. Suomen peli on aiemmin, joten teoriassa ehtisi illalla kisata. Mutta mitä porukka on mieltä, siirretäänkö viikolla silti?

Jos huomenna ajettaisiin, niin luultavasti tieto ei kaikkia tavoittaisi kuitenkaan. Ja jotkut voi haluta katsoa muitaki jääkiekkomatseja, niin ehdotan itse että pidetään Spa vasta ensi viikolla.

Mutta jälleen kerran sana on vapaa.
 
Ylös Bottom