Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Mietin vähän noita sadekisoja, jos niitä sattuu tulemaan. Tuohan ne tietysti yllätyksellisyyttä, mutta jos joutuu tekemään 2 stoppia, muiden yhtä vastaan, sateella vain täyttääkseen säännöt, niin silloin ottaa ihan järjettömästi takkiin. Tuo sadekelin pelko aiheuttanee sen, että jos ensimmäinen kisa on kuivalla, niin kaikki tekee kaks stoppia siinä. Kuivan kelin kisoissa 2 stopilla ei ota ihan niin paljo takkiin, kuin sateella. Varsinkin jos sataa koko kisan ajan samalla voimakkuudella.
Pitäiskö tehdä niin, että jos kisojen aikana käyttää sadekelin/välikelin renkaita, niin vapautuu meidän omista stoppisäännöistä koko kisaviikonlopun ajaksi. Silloin hieman viilatumpi sääntö olisi: "Ainoastaan yhden kuivankelin kisan saa ajaa yhdellä stopilla maaliin". Muuten taktiikka on täysin vapaa, kuitenkin ottaen huomioon pelin omat säädöt. Eli esimerkiks sadekelin kisoissa ei ole ainuttakaan pakollista stoppia, kuten ei oikeastikaan.
Juu ite mietin kans samaa, että jos jälkimmäiseen kisaan pakottaa kuivan, niin sekin ratkasee ongelman ja saatais ehkä silti välillä sadetta. Sinänsä tuo sade noin lyhyissä kisoissa on vähän turha. Tekee 50% kisoista paljon mielenkiintoisempia. Eikä tuo stoppisääntö nyt niin kovin tärkeä ole, mutta mun mielestä se toi hyvää säpinää ainakin eilen ekassa startissa. Siellä alettiin lopussa taktikoimaankin.Mietin eilen myös tuota sääntöä kun ekassa kisassa vähän taisi tihkuttaa. On mahdollista että tarkennetaan tuo uusi sääntö tuohon että yhden kuivan kelin kisan saa ajaa yhdellä stopilla. Tietty siinä voi tulla takkiin niinkin, että jos ekaan kisaan tekee sen 2 stoppia ja muut tekee yhden, ja toisessa kisassa sataakin. Menettää sen hyödyn silloin toiseen starttiin.
Toimiikos se sitten jos esim. Pakotetaan vaikka jälkimmäiseen starttiin kuiva keli? Eka menee randomilla, jos sataa niin kaikki saa valita taktiikan toiseen. Jos onkin kuivaa, niin sitten voi taktikoida kun tietää toisessakin kisassa ajetaan kuivalla.
Itse pidän siitä että voi tulla sadekisat. Oma lehmä ehkä ojassa siinä, että oon hyvin pärjänny sateella ja vaihtelevissa keleissä.
Tässä koosteet kisoista:
[video=youtube;52ioboawVAE]https://www.youtube.com/watch?v=52ioboawVAE[/video]
Eka musa oli jostain syystä tosi hiljaisella.
Ekan kisan startissa ajoin suoraan rantalan perään. En tiedä jäikö hän paikalleen vai lähtikö vaan noin huonosti. Siinä meni sijoja, mutta onneksi ei hajonnut mitään. Ekoilla kiekoilla oma tuntuma vähän hukassa ja sitten olin shadownikken ja rantalan perässä. Tuntui että olin nopeampi, mutten päässyt ohi kun kaverit veti renkaat kiinni toisissaan koko ajan. Pojat sitte kolaroi ja päätin tulla varikolle ja ottaa 2 stoppia tähän kisaan. Ehkä ois pitäny vielä jatkaa. Loppukisa meni sit vaa ajellessa. Pääsin samojen kuskien ohi myöhemmin onneksi sitten. 6. sija oli perus.
Toka startti oli parempi, vauhti oli parempaa kun oli vähän lämmennyt. Lähdin siis ihan kylmiltään näihin kisoihin. Alussa jäin taas vikaksi kun mummona vähän väistelin. Sitten siellä kumppanit veti kolmestaan samaan nippuun ja just ja just pääsin väistämään. Sain kyllä siitä käsittämättömän penaltyn, kun tuli illegal overtake Samadhista, joka oli siellä seinässä. En tiedä mitä peli oletti mun tekevän, ois vissii pitäny ajaa samaan läjään nii ei ois tullu penaltya.
Lopussa ajelin tasaisesti, mutten juuri päässyt ketään ohitteleen tai härnäämään.
Juu mun moka. Luulin pääseväni luikahtamaan nopeammalla vauhdilla ja paremmalla linjalla alta pois. Sen verta kuitenkin perässä ja jyrkällä kulmalla ajoit, että aattelin sun luovuttavan tilanteessa. Väärässä olin.Simo ei jätä yhtään tilaa sisälle, vaikka olin rinnalla: https://youtu.be/BmMWQx0A-DY?t=370
Juu mun moka. Luulin pääseväni luikahtamaan nopeammalla vauhdilla ja paremmalla linjalla alta pois. Sen verta kuitenkin perässä ja jyrkällä kulmalla ajoit, että aattelin sun luovuttavan tilanteessa. Väärässä olin.
Vähän lähtee sivuraiteille mutta liittyy ajamiseen kuitenkii. Oli tonne F1-forumille linkattu vanha artikkeli ohittamisesta ja rinnakkain ajamisesta: https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/
On kokonaisuudessaan hyvä artikkeli, kannattaa lukea. Yks kohta kuitenkiin tossa on josta en oo samaa mieltä. Tossa sanotaan että mutkassa ei tarvii jättää tilaa jos toinen ei oo kokonaan rinnalla, eli etuakseli toisen etuakselin kohalla. Tommonen tilannehan meillä Simon kanssa oli, joten ton mukaan Simo ajo ihan oikein. Mun mielestä toi kuitenkiin huonontaa kisailua, kun ohitus pitää tehä jo ennen mutkan ulostuloa.
Mitä muut on mieltä noista tulkinnoista? Ei sillä että noita pitäis rueta tutkimaan meiän kisoissa sen tarkemmin, mut ois kiva kuulla miten porukka näitä ajattelee. Ite F1-säännöissähän asiasta ei puhuta mitään, ja oikeessa elämässä sitä tilaa ei tuomariston näkemyksen mukaan tarvii jättää (esim. Räikkönen vs. Sainz).