Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Share-nappi voi hyvin olla se mistä tämä aloittava polvi tullaan muistamaan.

Tuli tuosta Share-napin helppokäyttöisyydestä mieleen, että voisiko Xboxin vastaus tuohon olla simppeli äänikomento "Xbox, share", joka ajaisi täysin saman asian? Veikkaisin, että jotain tuon suuntaista sieltä tullaan näkemään, sen verran painoarvoa Kinectille annetaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Share-nappi voi hyvin olla se mistä tämä aloittava polvi tullaan muistamaan.
No toivotaan, ettei Sony ryssi sitä näin länsimaalaisen silmin ja tee siitä samanlaista härpäkettä kuin PS3:n valikko. Eli välillä toivoisin, että Sony ottaisi käyttöliittymäsuunnittelussa (eikä pelkästään sen ulkoasussa) myös länsimaalaiset huomioon.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No toivotaan, ettei Sony ryssi sitä näin länsimaalaisen silmin ja tee siitä samanlaista härpäkettä kuin PS3:n valikko. Eli välillä toivoisin, että Sony ottaisi käyttöliittymäsuunnittelussa (eikä pelkästään sen ulkoasussa) myös länsimaalaiset huomioon.

Kunhan pitävät jatkossakin mahdollisena selata kaikkea suomen kielellä(lueskelin, ettei jostain kumman syystä xboxilla ole tätä optiota, vai olenko päätynyt suomimedian trollaamaksi? ), ja PS Vitan tuomat edistys askeleet otetaan käyttöön, minä olen sangen tyytyväinen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No toivotaan, ettei Sony ryssi sitä näin länsimaalaisen silmin ja tee siitä samanlaista härpäkettä kuin PS3:n valikko. Eli välillä toivoisin, että Sony ottaisi käyttöliittymäsuunnittelussa (eikä pelkästään sen ulkoasussa) myös länsimaalaiset huomioon.
Kyllä PS3:n alkuvalikko kaikessa yksinkertaisuudessaan on miljoona kertaa yksinkertaisempi käyttää kuin XBox360 miljoona välilehteä. Muokattavuus olisi minusta päivän sana käyttöliittymä suunnittelussa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä PS3:n alkuvalikko kaikessa yksinkertaisuudessaan on miljoona kertaa yksinkertaisempi käyttää kuin XBox360 miljoona välilehteä. Muokattavuus olisi minusta päivän sana käyttöliittymä suunnittelussa.

Jo Wiillä pystyi täysin vapaasti liikuttelemaan Wiin päävalikon "kanavia", ja sama ominaisuus on osittain periytynyt Wii U:lle.

Yksinkertaisuus ei saa mennä käytettävyyden tielle, niin kuin PS3:n XMB-ratkaisussa kävi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä PS3:n alkuvalikko kaikessa yksinkertaisuudessaan on miljoona kertaa yksinkertaisempi käyttää kuin XBox360 miljoona välilehteä. Muokattavuus olisi minusta päivän sana käyttöliittymä suunnittelussa.
No eiköhän siinä pleikkarissa ole juuri "miljoona" valikkoa, asetukset, videot ja pelit "samanarvoisina". Lisäksi asetuslista on aivan älyttömän sekava. Xboxin integroitu kauppapaikka sopii erittäin hyvin "alkuvalikkoon", eikä uusien pelien tarkkailuun tarvitse käyttää puolta minuuttia, että kauppa vain suostuisi aukeamaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä PS3:n alkuvalikko kaikessa yksinkertaisuudessaan on miljoona kertaa yksinkertaisempi käyttää kuin XBox360 miljoona välilehteä.

Mielipidekysymys. :)

Sonyn ja Microsoftin tilaisuuksien jälkeen olin varma, että tähän talouteen saapuu PS4. Olin jo lähes lyönyt asian lukkoon. Sitten eräs päivä pelatessani boksilla koin valaistumisen. Kaikki asiat, jotka tekivät Xbox 360:stä itselleni ylivertaisen kokemuksen, löytyvät myös Onesta, useimmat vieläpä paranneltuina. Näitä ovat mm. achievementit, ohjain ja pelisarjat. Verkossa ei tule enää pelailtua, joten Livestä minun on turha maksaa. Tietysti se harmittaa, jos nuo tehoerot ovat käytännössä PS4:n hyväksi niin radikaalit, kuin on annettu ymmärtää. Katsellaan nyt kuitenkin rauhassa E3 läpi, ei tässä vielä olla päätöksiä tehty.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä PS3:n alkuvalikko kaikessa yksinkertaisuudessaan on miljoona kertaa yksinkertaisempi käyttää kuin XBox360 miljoona välilehteä. Muokattavuus olisi minusta päivän sana käyttöliittymä suunnittelussa.
Totta... Boxilla se on ehkä jopa sekavampi kuin Windows 8. Ja kyllä pleikallakin näkee niitä uusia tuotteita käynnistämättä itse storea :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielipidekysymys. :)

Sonyn ja Microsoftin tilaisuuksien jälkeen olin varma, että tähän talouteen saapuu PS4. Olin jo lähes lyönyt asian lukkoon. Sitten eräs päivä pelatessani boksilla koin valaistumisen. Kaikki asiat, jotka tekivät Xbox 360:stä itselleni ylivertaisen kokemuksen, löytyvät myös Onesta, useimmat vieläpä paranneltuina. Näitä ovat mm. achievementit, ohjain ja pelisarjat. Verkossa ei tule enää pelailtua, joten Livestä minun on turha maksaa. Tietysti se harmittaa, jos nuo tehoerot ovat käytännössä PS4:n hyväksi niin radikaalit, kuin on annettu ymmärtää. Katsellaan nyt kuitenkin rauhassa E3 läpi, ei tässä vielä olla päätöksiä tehty.

Alkaa tosin näyttämään siltä, että paperilla tehoero onkin suurempi kuin todellisuudessa. Arkitehtuurit eivät olekaan samalla tavalla virtaviivaiset kuin on haluttu antaa ymmärtää. Voiko peräti käydä niin, että Sony joutuu lyömään perinteiseen PC-tyyliin järeämpää rautaa päästäkseen samaan tai vain hitusen parempaan lopputulokseen kuin One? Se olisi uskomantonta, mutta näinkin voi käydä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Voiko peräti käydä niin, että Sony joutuu lyömään perinteiseen PC-tyyliin järeämpää rautaa päästäkseen samaan tai vain hitusen parempaan lopputulokseen kuin One? Se olisi uskomantonta, mutta näinkin voi käydä.

Tiedossa olevien faktojen perusteella tilanteen uskoisi olevan toisinpäin. Microsoftin arkkitehtuurissa on mukana esim. Windows aiheuttamassa overheadiä, joka syö kapasiteettia ja resursseja. Sonyn arkkitehtuuri on tässä mielessä virtaviivaisempi ja oletettavasti tehokkaammin laitteen resursseja hyödyntävä ratkaisu.

Infinite Cloud Power ™ ei ole tähän mikään patenttiratkaisu, koska mahdollisten pilvipalveluiden kautta voidaan kattaa vain maltillisia vasteaikoja tarvitsevia tapahtumia, ei esim. pelin sisäistä tosiaikaista laskentaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tiedossa olevien faktojen perusteella tilanteen uskoisi olevan toisinpäin. Microsoftin arkkitehtuurissa on mukana esim. Windows aiheuttamassa overheadiä, joka syö kapasiteettia ja resursseja. Sonyn arkkitehtuuri on tässä mielessä virtaviivaisempi ja oletettavasti tehokkaammin laitteen resursseja hyödyntävä ratkaisu.

Infinite Cloud Power ™ ei ole tähän mikään patenttiratkaisu, koska mahdollisten pilvipalveluiden kautta voidaan kattaa vain maltillisia vasteaikoja tarvitsevia tapahtumia, ei esim. pelin sisäistä tosiaikaista laskentaa.

Ei näytä olevan faktoja tällä hetkellä. Sen sijaan Sonylla näyttää olevan raudan säätäminen vielä kesken, ja tuplaamalla muistin määrän viime hetkillä he vain välttivät varman katastrofin.

Mahdolliset Onen pilviratkaisujen tuomat edut tulisivat sitten vasta joskus tuonnempana sukupolven aikana. Tällaiset väitteet kuuluvat aina konsolipolven alkuun, Sony tietää sen varsin hyvin. On tavallaan tylsää tietää heti sukupolven alussa, että se on siinä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä PS3:n alkuvalikko kaikessa yksinkertaisuudessaan on miljoona kertaa yksinkertaisempi käyttää kuin XBox360 miljoona välilehteä.
Vähän sama vaikutelma täällä. PS3:n XMB tuntuu keskittyvän enemmän toimintoihin siinä missä 360:n dashboard on muuttunut jokaisessa iteraatiossa enemmänkin integroiduksi kauppapaikaksi, jossa ostaminen on helppoa mutta toiminnot vähän hukassa. Aika usein käy niin, että se haettava löytyy helpommin ja nopeammin guide-napin takaa avautuvasta minivalikosta kuin itse pääkäyttöliittymästä.

Toisaalta XMB:tä vaivaa vielä tänäkin päivänä käsittämätön tahmaaminen ikoneja näytettäessä. Pitkää pelivalikkoa tai trophylistaa voi kyllä skrollata todella vikkelästi mutta yritä siinä nyt löytää mitään kun ikonit tömähtävät paikalleen vasta muutaman sekunnin viiveellä. Ei mene jakeluun miksi tuo on niinkin hidas kuin se on.

Mielenkiinnolla kyllä odottaa, millaisiin ratkaisuihin seuraavassa sukupolvessa päädytään, kun molempiin on tulossa rutosti uutta hallinnoitavaa. Toivottavasti ainakin virallisten pressien ulkopuolella on riittävästi aikaa esitellä myös noita tulevia käyttöliittymiä (wink wink, nudge nudge, Wallu ja Pikkarainen :D)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Vielä tähän käyttöliittymäsuunnitteluun... Microsoft on ollut parilla viime tuotteellaan hilkulla räjäyttää pankin. Kovin kaukana täydellinen käyttöliittymä ei ole ollut.

WindowsPhone8 käyttöliittymä on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis ja muokattava. Se antaa käyttäjänsä tehdä alkuvalikosta omannäköisen ratkaisun, vaikka moni niitä lego-palikoita kritisoikin, niin kyllä ne loppujen lopuksi Androidien ja iOS:ien geneeriset pikakuvakkeet voittavat mennen tullen. Windows8 pyrki jatkamaan samaa linjaa. Itse koen tabletissa sen jotenkin käteväksi, olkoonkin että näkymä on hyvinkin kirjava ja loppujen lopuksi hedelmäsalaattia muistuttava visuaalisesti. Windows tablettin käyttö muuten muistuttaa paljonkin Nokian N9 puhelimen käyttöä eleliikkeillään ja ne vain toimivat. Niistä ei paljoa huudella netissä/käyttöohjeissa, ne pitää vain keksiä intuitiivisesti. N9-puhelimen entisenä omistajana ne vain tulivat selkärangasta (Nokian N9 suunnittelutiimi lähti pika pikaa MS:lle töihin yhteistyösopimuksen jälkeen). Eli Windows8 tabletissa homma pelitti loistavasti, pöytäkoneessa hiirellä käytettynä ei varmastikaan.

Ja nyt sitten suuri mielenkiito kohdistuu X1:n käyttöliittymään. Uskoisin, että se on reilu askel poispäin 360:n liittymästä ja muistuttaneen enemmän puhelimissa ja tableteissa nähtyä. Ainakin Nisun linkittämässä videossa ohjelmien pikakuvakkeet olivat identtiset Windowsin kuvakkeiden kanssa, joten sieltä tulee jotain Metro-käyttöliittymää käden heilautuksella selattuna ja jossa kauppapaikat ja XBox ovat vain sovelluksia muiden joukossa (aivan kuten WindowsPhonessa ja Windows8:ssa). Joten muutosta tulee varmastikin vanhaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisaalta XMB:tä vaivaa vielä tänäkin päivänä käsittämätön tahmaaminen ikoneja näytettäessä. Pitkää pelivalikkoa tai trophylistaa voi kyllä skrollata todella vikkelästi mutta yritä siinä nyt löytää mitään kun ikonit tömähtävät paikalleen vasta muutaman sekunnin viiveellä. Ei mene jakeluun miksi tuo on niinkin hidas kuin se on.
Ei mun mielestä sillon mitään hirveetä viivettä ikoneista ole, kun ei oo mikään peli päällä. Sitte jos on, niin se viive onkin just tota parin sekunnin luokkaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Alkaa tosin näyttämään siltä, että paperilla tehoero onkin suurempi kuin todellisuudessa.

Juu, hyvin se alkaa näyttää, kun tarpeeksi kauan siristää. Sen ei kannata antaa häiritä, että mitään uutta ei ole kuultu Xbonen superjulkistuksen jälkeen, mutta tarpeeksi kovasti uskomalla siitä saa vaikka mitä.

Tuo pilvipalvelu on kyllä melkoinen sumutus. Siinähän ei ole mitään Xbone-spesifistä, paitsi että Microsoft on kai kolmanneksi suurin pilvipalvelujen tarjoaja. Esimerkiksi Diablo III pitää osaa datasta jo nyt pilvessä ja tuorein Simcity demonstroi yhtä lailla väkevästi pilven voimaa. Jos joku haluaa tehdä PS4:lle tai Wii U:lle tai OUYAlle pilvilaskentaa hyödyntävän pelin, niin eihän siihen tarvita kuin palvelin ja REST-API. Ja tietysti jonkinlainen ajatus siitä, millainen laskenta on niin vasteajallisesti epäkriittistä, että sen ulkoistaminen palvelimelle on järkevää sen sijaan, että laskenta suoritettaisiin etukäteen ja data tallennettaisiin pelilevylle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei mun mielestä sillon mitään hirveetä viivettä ikoneista ole, kun ei oo mikään peli päällä. Sitte jos on, niin se viive onkin just tota parin sekunnin luokkaa.
Saattaa hyvinkin olla. Muistelisin tosin selanneeni myös pelien asennus- ja tallennusdatoja, kun mikään peli ei ole ollut käynnissä ja vaikka ne aakkostettuna ovatkin, on etsiminen ollut aina sellaista tuskaista "no skrollataas tosta arvaamalla jonkin verran alaspäin" ja odotellaan edes yhden valinnan latautumista, jotta tietäisi missä kohtaa on menossa. Eihän se viive mahdoton ole mutta toisaalta noissa megalomaanisissa listoissa sen nimenomaan pitäisi jollain tempputaialla olla olematon.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Juu, hyvin se alkaa näyttää, kun tarpeeksi kauan siristää. Sen ei kannata antaa häiritä, että mitään uutta ei ole kuultu Xbonen superjulkistuksen jälkeen, mutta tarpeeksi kovasti uskomalla siitä saa vaikka mitä.

Eikös tämä ole hieman nenäkästä? Ja eikös tästä juuri mainittu hetki sitten?

Noin itse asiasta, niin antaa ajan näyttää. Eihän tässä ole mikään kiire tehdä valintoja mihinkään suuntaan, joten ainakin henkilökohtaisesti seuraan mielelläni sivusta miltä konsoleiden lopulliset ominaisuudet ja ratkaisut näyttävät, ostospäätökset sitten kun konsolit ovat ulkona ja kaikkien saatavilla. Tällä hetkellä tuntuisi ettei sitä kokonaisvaltaista faktaa taida olla yhdelläkään ja ainakin osa faktaksi väitetystä perustuu mutuiluun ("sitä ei ole kielletty, joten se on totta").

Pilvilaskenta, tehokeskustelu, muistin nopeus ja niin edelleen. Konsolit ovat menossa kovaa vauhtia enemmän ja enemmän kohti PC-pelaamista. Kaukana on ne ajat, kun Xboxin kovalevyä pidettiin täälläkin liian PC-puolen juttuna ja nettipelaaminen oli friikihkö sivujuonne konsolipelaajien keskuudessa. Ja pelien päivytyksen ja asennukset, ne nyt olivat vielä ihan hetki sitten kirosanoja, mutta ilmeisesti konsolipelaajien takki kääntyy helposti. Back to the roots, pitääpä kaivaa jostain vaikka SNES-pelikasetit ja nauttia niistä. Siellä ei ole suljettu servereitä, vaan yhdessä pelaaminen toimii kuten ennenkin, istumalla vastustajan vieressä.

Mutta eipä siinä, uudet konsolit ja viihderatkaisut tuovat multimediaa videopelien seuraksi, mikä ei ole täysin huono idea, varsinkin kun esimerkiksi Netflix on omalla vajaallakin tarjonnallaan ihan mielenkiintoinen lisä omaan viihdearkistooni. Digivuokraus ei ole koskaan oikein maistunut, mutta tuollainen kokonaisen elokuvakirjaston vuokraus onkin jo astetta parempi ja houkuttelevampi ratkaisu. Tosin Pohjois-Amerikassa matkanneena tuo Suomen tarjonta on kyllä jotain aivan käsittämättömän suppeata, joten ehkäpä tähän voitaisiin saada muutos tulevassa sukupolvesssa? Siis enemmän sitä mitä muuallakin on tarjolla myös tänne kylmään Suomeen. Utopistista ehkä, mutta ainahan sitä saa toivoa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Juu, hyvin se alkaa näyttää, kun tarpeeksi kauan siristää. Sen ei kannata antaa häiritä, että mitään uutta ei ole kuultu Xbonen superjulkistuksen jälkeen, mutta tarpeeksi kovasti uskomalla siitä saa vaikka mitä.

Tuo pilvipalvelu on kyllä melkoinen sumutus. Siinähän ei ole mitään Xbone-spesifistä, paitsi että Microsoft on kai kolmanneksi suurin pilvipalvelujen tarjoaja. Esimerkiksi Diablo III pitää osaa datasta jo nyt pilvessä ja tuorein Simcity demonstroi yhtä lailla väkevästi pilven voimaa. Jos joku haluaa tehdä PS4:lle tai Wii U:lle tai OUYAlle pilvilaskentaa hyödyntävän pelin, niin eihän siihen tarvita kuin palvelin ja REST-API. Ja tietysti jonkinlainen ajatus siitä, millainen laskenta on niin vasteajallisesti epäkriittistä, että sen ulkoistaminen palvelimelle on järkevää sen sijaan, että laskenta suoritettaisiin etukäteen ja data tallennettaisiin pelilevylle.

Ei se ole sumutus, mitä järkeä sun väitteessä on. Enemmän se on sumutus, että Sony kutsuu tulevaa uuttuuttaan numeroksi 4. Sonyn koko tähänastinen menestys oli yhden miehen show ja visio. Kellään ei ollut Sonylla asiaa kritisoida tämän miehen mielipidettä, ja hän teki valinnat viimeistä piirtoa myöten. Nyt on uusi ryhmä, joka ei todellakaan soittele Kutaragille kysyäkseen mitä tehdään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei näytä olevan faktoja tällä hetkellä. Sen sijaan Sonylla näyttää olevan raudan säätäminen vielä kesken, ja tuplaamalla muistin määrän viime hetkillä he vain välttivät varman katastrofin.

Faktoja on ihan riittävästi, että niiden perusteella voi tehdä alustavia johtopäätöksiä aiempaan tietämykseen/kokemukseen nojautuen, esim. PS4:n käyttämä muisti on nopeampaa ja sitä on enemmän ja Xbox One sisältää vähemmän muistia, mutta joutuu osoittamaan siitä kiinteästi suuremman osan käyttöjärjestelmille kuin PS4 joutuu nykyisten tietojen perusteella. PS4:llä peleille on siis enemmän ja nopeampaa muistia käytössään, mikä varmasti on peleille ja niiden suorituskyvylle ja näyttävyydelle enemmän hyödyksi kuin haitaksi.

Sony ei muistaakseni julkistanut tai varmistanut tulevan laitteen spesifikaatioita ennenkuin virallisessa julkistustilaisuudessa, joten siinä mielessä mitään ei tuplattu, kun mitään ei oltu aiemmin luvattukaan. Spekulaatioita toki oli vaikka kuinka. PS4:n käyttämän muistin osalta Sonyllä kävi onni; muistin hinta alentui ja suuremman muistimoduulin valitseminen oli kustannusten valossa mahdollista, eikä arkkitehtuuriinkaan tarvinnut tehdä mitään muutoksia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Faktoja on ihan riittävästi, että niiden perusteella voi tehdä alustavia johtopäätöksiä aiempaan tietämykseen/kokemukseen nojautuen, esim. PS4:n käyttämä muisti on nopeampaa ja sitä on enemmän ja Xbox One sisältää vähemmän muistia, mutta joutuu osoittamaan siitä kiinteästi suuremman osan käyttöjärjestelmille kuin PS4 joutuu nykyisten tietojen perusteella. PS4:llä peleille on siis enemmän ja nopeampaa muistia käytössään, mikä varmasti on peleille ja niiden suorituskyvylle ja näyttävyydelle enemmän hyödyksi kuin haitaksi.

Sony ei muistaakseni julkistanut tai varmistanut tulevan laitteen spesifikaatioita ennenkuin virallisessa julkistustilaisuudessa, joten siinä mielessä mitään ei tuplattu, kun mitään ei oltu aiemmin luvattukaan. Spekulaatioita toki oli vaikka kuinka. PS4:n käyttämän muistin osalta Sonyllä kävi onni; muistin hinta alentui ja suuremman muistimoduulin valitseminen oli kustannusten valossa mahdollista, eikä arkkitehtuuriinkaan tarvinnut tehdä mitään muutoksia.

Noi on noita paperilta tulkittavissa olevia asioita. No, tulemme näkemään meneekö se lopulta noin yksinkertaisesti vai onko siellä raudassa radikaalejakin ratkaisuja joita pidetään piilossa kunnes rauta on kaupan hyllyllä. Salaiset aseet on aina kaiken a ja o tässäkin pelissä.

Lisäisin että kyllä siitä konkreettista haittaa silti ehti syntymään, tuosta muistin tuplaamisesta:

Killzone: Shadow Fall PS4 demo only used 4GB RAM
"We were told [PS4] was 4GB originally," Gilray told us, "and we first knew it had 8GBs when Mark said at the event's stage, 'And it has 8GB of memory.' We'd had kits at that point for a good while."
 
Ylös Bottom