Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Todellisuudessahan rajoitukset on kuitenkin keksitty vain rahantulon maksimoimiseksi.
Myös piratismin kitkemiseksi siinä sivussa. Mutta kuten monesti ennenkin, piratismin kitkemiseksi tehdään kuluttajan kannalta melko ronskeja linjavetoja. Saa nähdä pitääkö tämä(kään) teko vai lähdetäänkö sitä purkamaan jo ensimmäisen vuoden sisällä. Paljon riippuu nyt kuluttajista.
Internet yhteyden pakottaminen on sinänsä todella suuri ongelma, että ne joilla ei nettiä ole, ne eivät konsolia voi hankkia. Niin yksinkertaista se on. Mutta kuten TT-2k kirjoittikin jo aikaisemmin:
Kuudessa vuodessa keskimääräinen yhteysnopeus oli siis yli viisinkertaistunut. Ehkä kuuden vuoden päästä keskimääräinen nettiletku on jo 50M? Siinä kulkisi jo melkein parikin 4K-Netflix-striimiä yhtä aikaa. Suomi on toki aika lailla maailman kärkeä, mitä tulee nopeisiin nettiyhteyksiin, mutta joka tapauksessa eteenpäin mennään koko ajan.
Samaisessa selvityksessä sitä paitsi kerrotaan Laajakaista kaikille -hankkeesta, jonka 100 megan Suomi -osahankkeessa vuonna 2015 Suomessa 99 prosenttia väestöstä pitäisi olla korkeintaan 2 kilometrin päässä 100-megaisesta yhteydestä.
Suomessa netti on jo lähes kaikilla, se on kansalaisoikeus. Ja 2015 nettiverkko tarjoaa jo lähes kaikille todella nopeata nettiä. Ehkä näiden nettivisioiden perusteella Microsoft luottaa siihen, että heidän segmentillään on kaikilla internetti saatavilla? Näin sitä on pakko uskoa, koska näiden tietojen perusteella XOnella ei ilman nettiä pelata -- paitsi sotarintamalla? Mielenkiintoista kuulla kuinka nämä armeijassa olevat sotilaat sitten lopulta saavat konsolinsa toimimaan ilman nettiä. Eikös joku Microsoftilta luvannut, että esim. sotilaille netitön pelaaminen olisi mahdollista?
Pelaajasta lainaus:
Pelien jakaminen on myös eräs Xbox Onen tarjoamista ominaisuuksista. Kuka tahansa voi pelata sinun pelejäsi sinun omalla koneellasi käyttäjätunnuksista huolimatta, minkä ohella pelejään voi jakaa myös kaikkiaan kymmenen "perheenjäsenen" käytettäväksi. Tämä tarkoittaa, että kunhan perheenjäsen on vain omalla tunnuksellaan kirjautunut sisään, voi hän pelata perheen kesken jaettuja pelejä millä tahansa Xbox Onella.
Microsoft ei ole tarkentanut, miten se aikoo selvittää, kuka on "sukua" kenenkin kanssa.
Tämä hieman helpottaa näitä monimutkaistettuja käytettyjen pelien käytäntöjä. Jos tämä toimisi kuten nyt voisi kuvitella, niin kymmenen kaverin kanssa pelien jakaminen voisi olla ihan mukava homma ja helpottaisi suuresti pelien "lainaamista" sinänsä. Mutta tuleeko se olemaan noin yksinkertaista? Se jää nähtäväksi. Mielenkiintoista olisi jos kymmenen kaverin kanssa voisi perustaa "perheen" ja jakaa kaikkien hankkimat pelit. Tuo olisi reiluinta mitä näillä rajoituksilla varustettu konsoli voisi käyttäjilleen tarjota. Mutta kaiken tuon muun jälkeen tuohon on hieman vaikeata uskoa.
Tämä on Microsoftilta iso kädenojennus pelifirmojenkin suuntaan, jotka varmasti uskovat näillä rajoituksilla tekevänsä enemmän rahaa kuin aikaisemmin, kun käytettyjenkin pelien rahavirtoja suuntaa sinnepäin, eikä piratismikaan nyt ainakaan helpompaa ole kuin ennen. Nyt sitten seurataan miten Sony lopulta lähestyy samoja asioita. Jos asiat ovat kuten ennenkin, niin voisin uskoa Microsoftin keventävän vielä näitä rajoituksia. Jos taas käytetyille peleille on Sonynkin puolelta vastaavia rajoituksia, niin ehkä tässä on tosiaan tulevaisuus.
Molemmat yhtiöt ovat väistelleet vastauksia, nyt on totuuden aika molemmilla. Jos molempien periaateet ovat samat, eli netti on oltava jossain vaiheessa ja käytettyjen pelien myynti on rajoituksien takana, niin WiiU esittäytyy todellakin uudessa valossa "vanhana kunnon pelikonsolina".