Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No tässä tulee se yleinen ajatusvirhe. Sovellusten (tässä pelien) kohdalla sä et osta tuotetta, vaan sä ostat siihen käyttöoikeuden.

Eikös tuossa viime vuonna ollut jonkun tuomioistuimen päätös,että myös käyttöoikeus pitää voida myydä?

Tämä keskustelu tosin ei johda mihinkään,joten eiköhän jätetä tämä tähän. Vaikka kuinka muutamat puolustelee MS:n toimia,niin se ei muuta mielipidettäni. Mä olen sitä mieltä,että MS kusee nauramatta kuluttajia silmään. Se siitä,jatkakaa. :)

Edit: iplo, kappas. Tuohon puljuun en olekaan törmännyt aikasemmin,täytyypä tutustua.

Kyllähän niistä jotain on tarvinnu maksaa käytettynäkin. Gamestopista en ole yhtään peliä hakenut. Tulee käytetyt ostettua yksityisiltä ja juu,ostan pelejä useinmiten käytettynä.

Se mitä M$ ilmoitti,niin on ihan pelkkää kusemista kuluttajan silmään.

Ole valistunut kuluttaja ja osta pelisi uutena halvemmalla kuin mitä huuto.netistä löytää. Huutonetissä on paljon ihmisiä jotka myyvät muoveissa olevia uusia pelejä jotka ovat bonganneet vaikkapa täältä: Video Game Reviews, News and Trailers - Compare Prices from dozens of UK retailers saat sinäkin pelisi uutena ja halvemmalla kuin käytetyt ovat.

Sonyn konsolissa maksat ainakin laitteesta, internetyhteydestä sekä sähköstä. Jollet asu vanhempiesi luona, joudut maksamaan vielä asunnostakin. Onko Sonylle siis tulossa f2p -pelejä vaikka joudut maksamaan niitä pelataksesi? Kyllä!

Jos PSN saa kuukausimaksun kuten Livessä on, ei se tee f2p pelistä yhtään sen kalliimpaa hankkia, saat pelin silti ilmaiseksi ja voit pelata sitä ilman lisämaksua. Mun mielestä aika yksinkertainen asia.

Voi keesus sentään kun alennuit ihan tälle tasolle.
Et sinä jalkapalloakaan voi pelata ilman sitä palloa. Tämä vastaisi konsolin omistamista, internet yhteyden omistamista sekä sähkön omistamista jotta voisit edes pelata konsolilla ylipäätänsä netissä. Voithan sinä tietysti viritellä aurinkopaneeleja tai muita sähköntuotanto välineitä jotta ei tarvitse maksaa sähköstä.
Se että joutuisit maksamaan vaikka jalkapallolisenssin sen pallon päälle jotta voisit pelata jalkapalloa olisi sama kuin maksaisit sitä Live tai PS+ maksua jotta voisit pelata pelejäsi.
Et sinä Liveäkään käytä ilman nettiyhteyttä joten ei pelkkä Liven maksaminen ole sen rahan arvoista jos ei ole nettiä.

Tekeepäs. Jotta voisit pelata kyseistä peliä sinun täytyy maksaa ekstra maksu mikä ei johdu itse pelistä vaan sen välissä olevasta loppujen lopuksi turhasta palvelusta.

Hautaanko ne pitäisi ottaa tai kuljettaa suvussa? Se on kyllä totta, että me keräilijät pidämme peleistämme kiinni mutta kyllä niistä jossain elämänvaiheessa tulee kuitenkin luovuttua ja silloin mieluummin jollekin toiselle kerääjälle myymällä kuin taloyhtiön roskikseen dumppaamalla. Fyysisellä hyödykkeellä pitäisi aina olla arvo ja nimenomaan sellainen arvo, jonka määrää ja voimassaoloaikaa ei sanella julkaisijan toimesta. Käytettyjä pelejä tulee jonkin verran ostettua mutta pääsääntöisesti vanhoille alustoille ja sen tuo ehdotettu jakelutulevaisuus tulisi myös huolettomasti tappamaan.
Tässä on hauska pointti se, että osa on huolissaan että joskus aikanaan serverit suljetaan ja sen jälkeen pelejä ei voisi pelata ja toinen puoli on huolissaan kun eivät pääse peleistään eroon niin nopeasti kuin mahdollista. Vaikea tähän nyt sitten on konsensus löytää. Loppujen lopuksi lompakollaan kuluttaja äänestää, olkaa ostamatta seuraavan sukupolven konetta. Mutta älkää vaan siirtykö PC puolelle, siellä sekä pelien toiminta riippuu serverien ylläpidosta että käytettyjen myynti on mahdotonta. Vaihtoehtona lienee pihapelit, kroketti oli citarissa tarjouksessa!

Ei sinne tarvitse mahtua kuin korkeintaan yksi leffa, ja sulla on siihenkin todennäköisesti 24-48h katseluoikeus. Sekin todennäköisesti riittää 99% käyttäjistä, he kun katsovat sitä sitä mukaan striimi antaa myöden.
No suomessa on vain 5 prosentilla semmoinen nettiyhteys että elokuva ehtii tulla perille tuon 24-48 tunnin aikana, että eikun kaivaan maahan valokaapelia vaan! En asu missään metsässä mutta tiedän että seuraavaan 5 vuoteen ei ole toivoakaan saada valokaapelia tänne, tuskin 10 vuoteenkaan.

Ehkä totta, mutta silti kuluttajia kohtaan vittuilua. Jos ostan tuotteen X,niin mulla pitää olla oikeus myydä se kelle haluan,millä hinnalla haluan.

Voitkin myydä aihion mihin hintaan haluat, sen sijaan sisältöön voidaan vaikuttaa. Siihen voidaan jo mennä, koska ei aihio ole enää pakollinen pelaamisen kannalta.

Kuten tuo Eurogamerin artikkeli selittää, Microsoft on tappamassa myös "pelikirjaston" keräämisen, ja todellisten pelikerääjien harrastuksen, joka kestää paljon pidempään kuin uusimpien hittipelien elinajan tai niin pitkään kuin Microsoft laupeudessaan sallii aktivoinnit ja pitää serverit pystyssä.

Joo, elikkä Xbox One on nyt virallisesti poissa laskuista omalta osaltani. Kiitos ja terveisiä perseestä.

Tosipelajaa, core gamer, kerää pelikirjastoa eikä myy pelejään pois 1-2 viikkoa julkaisusta.
Joka päivä sitä oppii aina uutta itsestään. Olenkin siis vain pelkkä Pelaaja.

Kuinka moni teistä ostaa pelejä käytettynä?
Minä. Toisaalta on huomautettava etten ole välttämättä oikea henkilö vastaamaan tähän sillä en omista tätä kimaltelevaa etuliitettä. Ehkä tosipelaajat voivat vastata tähän.

Täältä kaksi euroa pottiin. Kun "kuluttajilta rahat pois" -mentaliteetti on päivän teema, niin eiköhän tuollainen "kymmenen hengen lanit yhdellä ostetulla pelillä" -porsaanreikä ole tukittu jo aikapäivää sitten.
Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta..

Sekavin tuntein tässä odotellaan Sonyn E3 pressiä ja sen jälkeista infotulvaa. Jos jotain hyvää pitää kaivaa niin ainakin messujen jälkeen tiedetään mikä on PS4 laita käytettyjen pelien kanssa. Näillä näkymin PS ostajat saavat nauttia samoista rajoituksista kuin X1:n omistajat. Ainakin jatkuva nettiyhteys on teilattu pois skenaariosta - eikö :confused:

Kuinka moni teistä ostaa pelejä käytettynä?

Pakko on ollut ostaa muutama vanhempi peli käytettynä kun ei uutena näkynyt kun useassa putiikissa tuli käytyä sekä olen asettanu itselleni rajalliset maksutavat mihin kuuluu juuri nämä nettimaksut. Vingutan Visaa kaupassa, en netissä. Tiedän että se rajoittaa ostomahdollisuuksiani mutta se on vain itse asettama sääntöni itselleni että nettimaksut saa olla se ihan vihoviimeinen maksutapa.

Sitä paitsi lainaan ja lainailen pelejä kavereiden kanssa. Ja omat kaverit sekä itse tietää että toiselta lainettua pidetään mahdollisemman originaalissa kunnossa ja mahdolliset vahingot korvattava.

En kyllä myy omia pelejä muuta kuin kavereiden kesken ja sitä tapahtuu aika harvakseltaan.

Siis tarkoititko että Sony mainostaa PS4:n kykenevän toistamaan 4K videota siksi että he valmistavat myös 4K telkkareita? Okei. Mutta miten ihmiset saavat sen 4K materiaalin sinne PS4:een? Puuttuu jakelukeino! Jos PS4:een tulee 500 gigan kovalevy, siihen mahtuu 2 (kaksi!) 4K elokuvaa. Niiden lataaminen netistä vie hyvälläkin nettiliittymällä melkoisesti aikaa. Millä tasolla 4K on järkivalinta nyt tai tulevaisuudessa?! 7 vuoden päästä on taas 8K edessä. Jos nyt joku innostuu 4K telkkarista ja haluaa upottaa siihen pienen auton verran rahaa, niin ei voi muuta sanoa kuin onnea.

Tietyllä tapaa kyllä. Toki tekisivät niitä muutenkin jos olisivat pelkkä Telkkaripaja. Nyt kuitenkin on laite joka tukee telkkaria, joten hyvähän sitä on siihen kylkeen koittaa yhdistää.

Joko levyllä tai netistä suoraan netistä. Samaan tapaan kuin nyt ei se jakelu sen suurempia muutoksia tule näkemään vaikka tarkkuus paranee. Voi toki olla, että blurayt eivät jaksa enää pysyä mukana jolloin ps4 ja x1 kautta toistamiseen jää vain netti vaihtoehdoksi.

Valintana se on järki ihan siinä missä nyt kuvaputki ja fullhd. Kuvaputkea saat pikkuhiljaa ilmaiseksi, mutta tekeekö se siitä parempaa vaihtoehtoa kuin 40+ hd telkku ? Samaan tapaan aikanaan tulet saamaan fullhd ja 4k telkku tarpeeksi pienellä erotuksella, jotta ostopäätös on perusteltu. En tiedä sitten sinun osto logiikasta, itse koitan valita jotain mikä toimii viellä huomenna eikä ole edullisin "ihan hyvä tämä on nyt" tuote. Tämä vuoksi 4k tulee tulemaan se mihin siirrytään halusit tai et. Ja siinä vaiheessa kun 4k saa tarpeeksi edullisesti pyörii 8k aika varmasti viellä niissä lukemissa, ettei niihin ole varaa yhtään useammalla kuin 4k telkkuihin nytten.

Ihan peruskauraa nämä hommat mun mielestä on. En tiiä sitte onko sulla jotain kehitystä vastaan, jos on niin sille en sitten voi mitään. Toivottavasti viihdyt nykyvehkeillä sitten viellä 20v päästä, se ei oo mun mukavuudesta mitenkään pois.

Pakko on ollut ostaa muutama vanhempi peli käytettynä kun ei uutena näkynyt kun useassa putiikissa tuli käytyä sekä olen asettanu itselleni rajalliset maksutavat mihin kuuluu juuri nämä nettimaksut. Vingutan Visaa kaupassa, en netissä. Tiedän että se rajoittaa ostomahdollisuuksiani mutta se on vain itse asettama sääntöni itselleni että nettimaksut saa olla se ihan vihoviimeinen maksutapa.

Sitä paitsi lainaan ja lainailen pelejä kavereiden kanssa. Ja omat kaverit sekä itse tietää että toiselta lainettua pidetään mahdollisemman originaalissa kunnossa ja mahdolliset vahingot korvattava.

En kyllä myy omia pelejä muuta kuin kavereiden kesken ja sitä tapahtuu aika harvakseltaan.

Sama homma! Olen 3-4 peliä ostanut vuoden sisällä käytettynä koska niitä ei mistään uutena löytynyt. Uutena ostan siksi että äärimmäisen harvoin käytettyä saa halvemmalla kuin uutena.

Luottokortti netissä on Suomalaisille vielä maailman turvallisin keino ostaa tuote. Nykyisen lain mukaan vastuun ottaa pankki, tosin tuohon ollaan hakemassa lakimuutosta että pankki saisi sanella säännöt joiden mukaan petostapauksissa korvaukset menee. Mutta esimerkiksi tietomurrosta jos sun korttitiedot varastetaan ja sun tililtä veloitetaan rahaa, se ei ole sun maksettavaa juttua vaan luottolaitoksen (pankki). Jos tuo muuttuisi jossakin vaiheessa, koko luottokorttijärjestelmä romahtaa sillä samalla sekunnilla. Ymmärrän kyllä jos on periaatteita, mutta tässä kohtaa ne periaatteet tulee aika kalliiksi.

Tässä on hauska pointti se, että osa on huolissaan että joskus aikanaan serverit suljetaan ja sen jälkeen pelejä ei voisi pelata ja toinen puoli on huolissaan kun eivät pääse peleistään eroon niin nopeasti kuin mahdollista. Vaikea tähän nyt sitten on konsensus löytää.

Nämä liittyvät toisiinsa. Innokkaimmat pelaajat sekä ostavat että myyvät eniten pelejä, ja myös säilyttävät niitä pisimpään. Miten tämä on mahdollista? Yksinkertaista, se myytävä peli ei tietenkään ole sama kuin säilytettävä peli. Jotkin pelit päätyvät sinne keräilykaappiin, jotkin takaisin kiertoon. Jotkin harvinaiset pelit saa pelattavakseen tai pelikokoelmaa komistamaan pelkästään käytettynä. Yksi ja sama pelaaja voi hyvin omistaa satojen pelien kokoelman ja silti myydä ja ostaa vuoden aikana kymmeniä pelejä, sekä uusia että vanhoja. Käytettyjen pelien kierto on normaali osa pelien kokonaismarkkinoita, ei jokin sivutuote tai lapsipuoli.

Loppujen lopuksi lompakollaan kuluttaja äänestää

Näin tietenkin tehdään. Veikkaan, että moni kuluttaja äänestää Wii U:ta lompakollaan tässä sukupolvessa. Sonyn suunnitelmat ovat vielä auki, mutta hekin hyötyvät jos eivät lähde MS:n kelkkaan.

Tietyllä tapaa kyllä. Toki tekisivät niitä muutenkin jos olisivat pelkkä Telkkaripaja. Nyt kuitenkin on laite joka tukee telkkaria, joten hyvähän sitä on siihen kylkeen koittaa yhdistää.

Joko levyllä tai netistä suoraan netistä. Samaan tapaan kuin nyt ei se jakelu sen suurempia muutoksia tule näkemään vaikka tarkkuus paranee. Voi toki olla, että blurayt eivät jaksa enää pysyä mukana jolloin ps4 ja x1 kautta toistamiseen jää vain netti vaihtoehdoksi.

Valintana se on järki ihan siinä missä nyt kuvaputki ja fullhd. Kuvaputkea saat pikkuhiljaa ilmaiseksi, mutta tekeekö se siitä parempaa vaihtoehtoa kuin 40+ hd telkku ? Samaan tapaan aikanaan tulet saamaan fullhd ja 4k telkku tarpeeksi pienellä erotuksella, jotta ostopäätös on perusteltu. En tiedä sitten sinun osto logiikasta, itse koitan valita jotain mikä toimii viellä huomenna eikä ole edullisin "ihan hyvä tämä on nyt" tuote. Tämä vuoksi 4k tulee tulemaan se mihin siirrytään halusit tai et. Ja siinä vaiheessa kun 4k saa tarpeeksi edullisesti pyörii 8k aika varmasti viellä niissä lukemissa, ettei niihin ole varaa yhtään useammalla kuin 4k telkkuihin nytten.

Ihan peruskauraa nämä hommat mun mielestä on. En tiiä sitte onko sulla jotain kehitystä vastaan, jos on niin sille en sitten voi mitään. Toivottavasti viihdyt nykyvehkeillä sitten viellä 20v päästä, se ei oo mun mukavuudesta mitenkään pois.

Ihan loistavaa settiä! Oletko lukenut mun tekstejä yhtään?
Levyjakelu ei onnistu ja netissä ei riitä kaista. Ihmeet eivät riitä, ei se nettikaista riitä 4K jakeluun viidenkään vuoden päästä.
Fullhd:n hinta laski siksi kun sitä myytiin kuin häkää. Aika oli kypsä päivittää vanha tv-kalusto niin kodeissa kuin sisältötuotannossakin.
Nykyvehkeillä en viihdy 20 vuoden päästä, mutta eikö sulla ole muuta ajattelutapaa kuin ykkönen ja nolla? On kai siinä nyt jotain välimuotojakin olemassa, on asia mikä tahansa. Enkä mä edes puhunut itsestäni, vaikken itsellenikään näe mitään käyttökohdetta televisiolle joka ei tuo mitään uutta (KOSKA EI OLE 4K MATERIAALIA JOTA KATSOA EIKÄ KEINOA SAADA SITÄ KATSOTTAVAKSI), vaan puhuin siitä mihin markkinat ovat valmiita.
Mä en jaksa ees laskea kuinka paljon verkkokapasiteettiä tarvittaisiin jos vaikka vai puolet teollistuneen maailman kotitalouksista vaihtaisi 4K telkkariin ja katsoisi sillä 4K kanavia niistä sadasta vaihtoehdosta jotka tässä fantasiakuvitelmassa olisi siirtynyt lähettämään 4K signaalia. Laskemattakin voin vain sanoa että se on täyttä utopiaa. Nykyinen HDTV signaali on vasta pikkuhiljaa siirtymässä nettijakeluun ja jo nyt puhutaan runkoverkon kapasiteetin moninkertaistamisesta, mutta maksajaa ei meinaa löytyä. Ovat suunnitelleet jopa sähköpostista maksullista että raha jostain saataisiin.

No suomessa on vain 5 prosentilla semmoinen nettiyhteys että elokuva ehtii tulla perille tuon 24-48 tunnin aikana, että eikun kaivaan maahan valokaapelia vaan!
Videovuokrauspalveluissa aika lähtee ruksuttamaan vasta ensimmäisestä katselukerrasta, ei latauksen aloittamisesta. Eli jos sen 4K-leffan todella haluaisi konsolinsa kiintolevylle ladata, sen saisi suorittaa ihan kaikessa rauhassa, ja vasta kun leffaa aletaan oikeasti katsoa, käynnistyy vuokrausajastin.

Striimatessa ajastin naksahtaa päälle luonnollisestikin saman tien, mutta siinä ei konsolin kiintolevylle pahemmin dataa tallennellakaan, vaan matsku suoratoistetaan sitä mukaan, kun bitit päätelaitteelle saapuvat. (Jonkinlainen bufferointi varmaankin on kyllä käytössä, mutta siihen ei tarvinne 200 gigaa.)

Tämä Microsoftin julistus helpottikin kovasti valintaani. Tähän taloon tulee siis joko Playstation 4 tai Wii U.
...linkistäsi pieni lainaus:
Mahdollista Xbox Onella myös on, että pelijulkaisijat voivat itse estää omien tuotteidensa uusiomyynnin halutessaan tai esimerkiksi veloittaa toimenpiteestä ylimääräisiä maksuja. Microsoft on korostanut, ettei se itse kuitenkaan saa minkäänlaista hyvitystä tällaisista toimista.

Osta siis jo nyt WiiU, Sony ilmoitti että heillä julkaisija saa päättää jälleenmyynnistä. Siis se sama julkaisija joka X1:llekin pelit tekee. Eihän tää missään vaiheessa mikään Microsoftin missio ole ollutkaan, vaan kyse on ollu varmistaa pelistudioiden tervepohjainen rahoitusmalli. Ne pelistudiot jotka luottavat syystä tai toisesta ettei heidän pelit mene 1-2 viikon sisällä käytettynä myyntiin, varmasti sallivat käytettyjen kaupan jatkossakin. Hyviä syitä tähän on esimerkiksi onnistunut moninpeli tai tulevat DLC:t. Tullaan näkemään vielä paljon sitä että se alkuperäinen peli pilkotaan palasiksi ja ripotellaan pelin ostaneille parin viikon välein.

iplo: Mitään ei olla Sonyn suunnalta vielä lyöty lukkoon tuon suhteen, joten en mene ihan heti tekemään valintojani. Minä olen asiakas, ja jos jokin juttu ei minua miellytä, siirryn paremmille apajille. Minulla ei ole minkäänlaisia tunteita jotain kasvotonta firmaa kohtaan. :)

Nintedon Wii U vaikuttaa tällä hetkellä rehelliseltä pelikoneelta, joka ei turhaan kuluttajaa kiusaa.

Saa nähdä, kuinka Sonyn laitteen kanssa mennään. Seuraavalla viikolla sen luulisi selviävän.

Iplo saatat ensi viikolla iloisesti yllättyä tuon 4K videon saatavuuden suhteen... Tietoa ei ole nyt mutta uskon että sitä hyvinkin saatetaan saada!

Tässä on hauska pointti se, että osa on huolissaan että joskus aikanaan serverit suljetaan ja sen jälkeen pelejä ei voisi pelata ja toinen puoli on huolissaan kun eivät pääse peleistään eroon niin nopeasti kuin mahdollista. Vaikea tähän nyt sitten on konsensus löytää. Loppujen lopuksi lompakollaan kuluttaja äänestää, olkaa ostamatta seuraavan sukupolven konetta. Mutta älkää vaan siirtykö PC puolelle, siellä sekä pelien toiminta riippuu serverien ylläpidosta että käytettyjen myynti on mahdotonta. Vaihtoehtona lienee pihapelit, kroketti oli citarissa tarjouksessa!
Mitäs vaikeaa tuossa nyt olisi? Fyysiset pelit pidettäisiin ihan entisellään mutta niiden digiversioita myytäisiin merkittävästi halvemmalla. Käytännössä kaikki voittaisivat ja olisivat tyytyväisiä. Tuo nykyinen ratkaisuehdotus puolestaan ei tuo kuluttajalle mitään hyvää mutta heiluttaa sitäkin enemmän raippaa ja ihan vain siksi, että jo muutenkin (periaatteessa) kalliista harrastuksesta pitäisi saada puristettua vielä vähän lisää irti. Siihenhän nuo isot toimijat nyt luottavat, että pelaajat ovat niin koukussa harrastukseensa, että ihan kaikki menee mukisematta läpi. Mutta noinhan se kieltämättä menee, että vain lompakko puhuu sitä kieltä, mitä pöhöfirmat kuuntelevat.

XboxOne on digital only konsoli kuten PSP GO. Levy on vain tiedonsiirtoformaatti.

Ylös Bottom