Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mistä sinä nämä faktatiedot vedät ? Onko sinulla jotain linkkejä tutkimuksiin, jossa suurin osa konsolinhankkijoista katsoo asian "eri" tavalla tai yli 90% ihmisistä sanoo nykyisen grafiikan olevan tarpeeksi hyvää ? Tarkoitatko sinä tällä prosentilla ihmisiä kokonaisuutena, vai sitä segmenttiä ihmisistä, jota voidaan pitää potenttiaalisena konsolin/pelin ostajana?

Mistä tämä 100 euroa nyt tuli ? Onko tämäkin nyt vain päästä heitetty mutuluku vai onko tälle jotain lähdettä. Erilaisia bisnesmalleja on jo syntynyt kasvaneisiin kustannuksiin. Näistä yksi on F2P (joka pitää yleensä sisällään Pay-2-win), johon muun muassa CryTek on sanonut siirtyvänsä kokonaan 5 vuoden aikavälillä [1]. Eli suunta näyttää olevan täysin päin vastainen, ilmaiseksi pääsee pelaamaan, kukkaroa saa sitten jokainen avata sen verran kun katsoo tarpeelliseksi / pakolliseksi. Toinen uusi bisnesmalli on vaikkapa Kickstarter
Kunhan veikkailen(ja muutaman lähipiiriläisen fiiliksiä tiedustelleena), eli laske nyt vaan se keula alas:D

Tuo 100e:n kysymys oli kyllä tavallaan ihan "oikea" kysymys, mutta ilmeisesti monikaan pelaaja ei olisi valmis maksamaan peleistä nykyistä enemmän?Itse en ole ainakaan. Millä se voitto peleistä tehdään jos peli on ilmainen? Vai maksetaanko siinä vain itse pelatuista minuuteista vai pelin edetessä maksamalla saa aina pari lisäkenttää?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kunhan veikkailen(ja muutaman lähipiiriläisen fiiliksiä tiedustelleena), eli laske nyt vaan se keula alas:D

:D Joo, niin minä vähän epäilinkin, että enemmän omalla mielipiteellä mennään. Kuitenkin itsestä tuntuu hassulta esimerkiksi prosenttiluvut ym. jos ei niitä oikeasti johonkin perusta. Se siitä.

Tuo 100e:n kysymys oli kyllä tavallaan ihan "oikea" kysymys, mutta ilmeisesti monikaan pelaaja ei olisi valmis maksamaan peleistä nykyistä enemmän?Itse en ole ainakaan. Millä se voitto peleistä tehdään jos peli on ilmainen? Vai maksetaanko siinä vain itse pelatuista minuuteista vai pelin edetessä maksamalla saa aina pari lisäkenttää?

Tuo free-2-play varmasti etsii vielä muotoaan ja pelit toteuttavat sitä tällä hetkellä vähän eri tavoin. Monessa pelissä peliä voi tosiaan pelata ilmaiseksi, ja jopa niin, että kaikki esineet/kentät on mahdollista saada pelaamalla. Yleensä, tämä on kuitenkin vain teoreettinen mahdollisuus ja edellyttää poskettomia peliaikoja, satoja ellei tuhansia tunteja. Rahalla taas pääset käsiksi esimerkiksi uusiin aseisiin ja varusteisiin heti. Ostamasi tavarat voivat olla joko ikuisesti sinun tai sitten tietyn aikaa. Voit esimerkiksi ostaa XP-bonus boosteja viikon ajalle, ja tänä aikana saat enemmän XP:tä kuin normaalisti. Yhdistelmiä ja mahdollisuuksia on loputtomasti ja nähtäväksi jää miten tämä tulee toteutumaan.

Nyt jo esimerkiksi PS3:lla on Free-to-Play räiskintäpeli, DUST514. Tosin peli on vasta beta-vaiheessa, eikä siis virallisesti julkaistu. Eli kyse on siis jo konsolialalla pyörivästä yritysmallista.

Ja itsenhän en tästä yritysmuodosta hirveästi (ainakaan vielä) perusta. Mielummin maksaisin sen 40-60e kerralla ja sen jälkeen kaikki olisi ilmaista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo 100e:n kysymys oli kyllä tavallaan ihan "oikea" kysymys, mutta ilmeisesti monikaan pelaaja ei olisi valmis maksamaan peleistä nykyistä enemmän?Itse en ole ainakaan. Millä se voitto peleistä tehdään jos peli on ilmainen? Vai maksetaanko siinä vain itse pelatuista minuuteista vai pelin edetessä maksamalla saa aina pari lisäkenttää?

Me Nintendo 64 pelanneet kyllä muistamme helposti ajan, jolloin pelit maksoivat siinä 100 €. Kyllä ne menee tuohonkin hintaan kaupaksi, mikäli täysin vastaavaa pelikokemusta ei ole muilla tarjolla.

Pelintekijöiden kannattaa etsiä ennakkoluulottomia tapoja jaella teoksensa. Hyvä esimerkki on Free-To-Playn kuningas, eli Clash of Clans. Yhdessä Haydayn kanssa tuovat Supercellille urbaanilegendan mukaan miljoona dollaria päivässä (-30% Applelle). Pelaaja koukutetaan, addiktoidaan monta kertaa päivässä. Laitetaan pelaamaan yhdessä muiden kanssa ja tarjoillaan oikotietä onneen nimellistä korvausta vastaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä minäkin nauran nuoremmalle itselleni, jolle aiempien konsolien grafiikka tuntui joskus täysin riittävältä mutta vakavalla naamalla olen tälläkin kertaa samaa mieltä ja samoilla linjoilla kuin xeviouskin: nykyinen grafiikka on riittävän hyvää.

Muistan kyllä elävästi kuinka joskus Saturn/PS1 aikoihin joku Virtua Fighter näytti hiton rujolta jo silloinkin, vaikka pelin 3D pelimekaniikka teki suuren vaikutuksen. Sitä mietti silloin, että olisi hienoa, jos Lara Croftin tissit olisivat pyöreät ja jos Cloud Strife näyttäisi joltain muulta, kuin pulloista kasatulta nukelta.

Dreamcast/GC/ps2 generaatiossa 3D grafiikka oli jo sen verran kehittyneempää, että asioista pystyi saamaan enemmän sen näköisiä, kun niiden todella kuuluisi olla. Jos vertaa vaikka sen sukupolven visuaalista parhammistoa, kuten esim. RE4:ää nykysukupolven peleihin, niin ero ei ole enää niin kummoinen. Jos RE4:ään lisäisi paremmat tekstuurit ja HD resoluutiot, niin se menisi ihan täydestä nykyisen sukupolven pelistä.

Epäilen, että nykyisen ja seuraavan sukupolven välillä ero on vielä pienempi. Monet pelit näyttävät edelleenkin upeilta, kuten esim. joku GT5, joka näyttää paikoittain fotorealistiselta. Tottakai aina voi tehdä parempaa grafiikkaa, enkä sano, että parempi grafiikka ainakaan haitaksi olisi, mutta millä hinnalla se tulee? Tuoko se hienosäätö, mitä nykyiseen grafiikkaan on tehtävissä niin paljon lisäarvoa pelaamiseeni, että se on uuteen konsoliin investoimisen arvoista? Mitä esim. PC:t tarjoavat, jotka ovat tulevien konsolien tasolla teknisesti, joka nyt poikkeaisi jotenkin dramaattisesti konsolitarjonnasta?

Otetaanpa vaikka esimerkisi tuo Final Fantasy tech demo, en näe yhtään mitään, mitä se toisi lisää minun pelaamiseeni, paitsi hienommat graffat. OK, siellä on hienoja kasvoanimaatiota, hienoja valaistuksia jne. mutta mitä uutta se tuo lisää itse PELIIN? Vai onko sen tarkoitus olla lisää samaa vanhaa, mutta nyt hienoilla valaistuksilla ja kasvoanimaatioilla?

Hyvä grafiikka on aina plussaa, mutta toivon vain, että se ei tule olemaan tulevien konsolien myyntivaltti. Odotan uudenlaisia, tuoreita pelikokemuksia, uudenlaista sisältöä. Tämä voi olla minun puolestani vaikka grafiikan vetämistä takaisin 16-BIT tasolle, niin kauan, kun itse pelikokemus on innovatiivinen, tuore ja hauska. Eikä niin, että myydään sama paska uudessa paketissa nyt oi-OI niin hienoilla realistisillä silmäripsillä ja ihohuokosilla jne.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo 100e:n kysymys oli kyllä tavallaan ihan "oikea" kysymys, mutta ilmeisesti monikaan pelaaja ei olisi valmis maksamaan peleistä nykyistä enemmän?Itse en ole ainakaan. Millä se voitto peleistä tehdään jos peli on ilmainen? Vai maksetaanko siinä vain itse pelatuista minuuteista vai pelin edetessä maksamalla saa aina pari lisäkenttää?

Monesti nykyäänkin joutuu maksamaan 100 euroa tai yli peleistä jos haluaa pelata "kokonaisen" pelin, koska DLC... Ei tunnu olevan monelle este kun DLC-markkinat jatkaa kasvamistaan.

Pelintekijöiden kannattaa etsiä ennakkoluulottomia tapoja jaella teoksensa. Hyvä esimerkki on Free-To-Playn kuningas, eli Clash of Clans. Yhdessä Haydayn kanssa tuovat Supercellille urbaanilegendan mukaan miljoona dollaria päivässä (-30% Applelle). Pelaaja koukutetaan, addiktoidaan monta kertaa päivässä. Laitetaan pelaamaan yhdessä muiden kanssa ja tarjoillaan oikotietä onneen nimellistä korvausta vastaan.

PC-puolellahan free 2 play-pelit tahkoaa kanssa kasoittain käteistä, hyvinä esimerkkeinä League of Legends, DOTA 2 sekä Team Fortress 2. Myös monet MMO-pelit jotka ovat vaihtaneet f2p-malliin ovat raportoineet jopa satojen prosenttien kasvua tuloissa (olisko jollain ollut jopa yli tuhannen prosentin kasvu?) kun ovat siirtyneet f2p-malliin. Kännyköillä on kanssa monia muitakin paljon rahaa tahkoavia f2p-pelejä kuin Clash of Clans, joten todellakin se on erittäin kannattava liiketoimintamalli.

Niin kauan kuin malli ei ole "pay to win", tai erittäin rajoitettu ala SW:TOR, on free to play aivan helvetin hyvä systeemi kaikkien kannalta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eli lähtökohtaisesti itsekkin tiedät, että tulet olemaan luultavasti jopa itsesi mielestä väärässä, mutta haluat silti näin ajatella ? Eikö olisi fiksumpaa lähestyä sitä aatellen, nykyinen grafiikka on kyllä pirun hienoa, jännä nähdä miten he sitä vielä parantavat ?
Tavallaan joo, joskin enemmän siinä lienee kyse tyytyväisyydestä nykyiseen kuin kaipuusta tulevaan. Seuraavan sukupolven laitteita (Wii U mukaanlukien) tulee hommattua yhtä varmasti kuin kaikkia aikaisempiakin mutta tuskinpa tälläkään kertaa julkaisupäivänä kaikkea parempaa kieli pitkällä odotellen vaan vasta sitten, kun niille ilmestyy jotain mielekästä pelattavaa. Sikäli en pistä varsinaisille lisääntyville tehoille mitään sen kummempaa painoarvoa. Ne ovat lähinnä ylimääräinen bonus hyvien pelien kyljessä mutta aivan yhtä kaikki ne hyvät pelit voisivat tulla nykyisellekin raudalle.

Tietenkin se tulee jälleen kerran olemaan hauska hetki, kun voi todeta "tämä ei olisi ollut PS3/360-aikana mahdollista" mutta ainakaan vielä en pysty hahmottamaan, mikä sellaista voisi edes olla. Oikeastaan edellinen kerta, kun nimenomaan teknologia onnistui tiputtamaan leuan lattiaan oli Grand Theft Auto III PS2:lla. Aikaisemmissa peleissä ihastuttanut iso ja avoin maailma olikin yhtäkkiä aivan yhtä iso ja avoin mutta 3D:nä :eek: Mikään tuon ikimuistoisen ja taianomaisen päivän jälkeen ei ole kolahtanut samalla tavalla.

Epäilen, että nykyisen ja seuraavan sukupolven välillä ero on vielä pienempi. Monet pelit näyttävät edelleenkin upeilta, kuten esim. joku GT5, joka näyttää paikoittain fotorealistiselta. Tottakai aina voi tehdä parempaa grafiikkaa, enkä sano, että parempi grafiikka ainakaan haitaksi olisi, mutta millä hinnalla se tulee? Tuoko se hienosäätö, mitä nykyiseen grafiikkaan on tehtävissä niin paljon lisäarvoa pelaamiseeni, että se on uuteen konsoliin investoimisen arvoista? Mitä esim. PC:t tarjoavat, jotka ovat tulevien konsolien tasolla teknisesti, joka nyt poikkeaisi jotenkin dramaattisesti konsolitarjonnasta?
Tämä se varmaan eniten rauhoittelee intoa seuraavaan sukupolveen täälläkin. Mitä pidemmälle mennään, sen pienemmiksi nuo sukupolvien erot alkavat käymään. Nykyistä edeltänyt sukupolvi toi mukanaan "riittävän" 3D:n ja nykyinen niin verkkopelaamisen kuin HD-graffat (ja tietysti lukuisat viihdepalvelut sun muut, jotka ovat tietysti keskeinen osa Suurta Suunnitelmaa mutta pelinäkökulmasta tyystin merkityksettömiä) mutta mitä sillä seuraavalla on takataskussaan? Ja onko se mitään sellaista, mitä ilman ei voisi elää vai jotain sellaista, johon sitten ajan myötä vain tottuu?

Noh, viikon kuluttuahan se kenties jo nähdään, mitä tulevaisuudella on suunnitelmissa. Tenaa tuskin tulee komeroon hamstrattua pöksyihin tulemisen varalta mutta köysi ja rasva jäänevät kaupan hyllylle nekin.

Niin kauan kuin malli ei ole "pay to win", tai erittäin rajoitettu ala SW:TOR, on free to play aivan helvetin hyvä systeemi kaikkien kannalta.
...paitsi yksinpelaajien :P
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Epäilen, että nykyisen ja seuraavan sukupolven välillä ero on vielä pienempi. Monet pelit näyttävät edelleenkin upeilta, kuten esim. joku GT5, joka näyttää paikoittain fotorealistiselta. Tottakai aina voi tehdä parempaa grafiikkaa, enkä sano, että parempi grafiikka ainakaan haitaksi olisi, mutta millä hinnalla se tulee? Tuoko se hienosäätö, mitä nykyiseen grafiikkaan on tehtävissä niin paljon lisäarvoa pelaamiseeni, että se on uuteen konsoliin investoimisen arvoista? Mitä esim. PC:t tarjoavat, jotka ovat tulevien konsolien tasolla teknisesti, joka nyt poikkeaisi jotenkin dramaattisesti konsolitarjonnasta?

Samoilla linjoilla, jos puhutaan pelkästä grafiikasta. En itsekään kaipaa sinänsä parempia efektejä tai tekstuureja jne, mutta lisäteho toivottavasti tuo mukanaan myös nopeamman ja sulavamman ruudunpäivityksen, paremmat fysiikat, lisää tavaraa ruudulle (esim. massiivisia vihollismääriä), paremman AI:n jne. Eli natiivina full hd:tä ja mielellään 60fps lukittuna ilman screen tearia. Voi tietenkin olla, että sulavuus uhrataan jälleen kerran silmäkarkin alttarille, mutta toivottavasti pelien tekijät näkevät itse saman kun pelaajat, eli silmäkarkilla ei pelasteta huonoa pelattavuutta. (Pelien tekijät varmasti näkevätkin asian näin, mutta mites julkaisijat?)

Jos esimerkiksi otetaan tuo GT5, niin siinäkin usein selkeästi ruudunpäivitys hidastuu, jopa häiritsevissä määrin (enkä pidä itseäni ns. kultasilmänä) ja autojen maksimimäärä on rajattu. Esim. nascarissa voisi olla 30-40 autoa mielellään yhtäaikaa radalla.

Ei pitäisi liikaa nyt takertua pelkkiin grafiikan yksityiskohtien ajattelemiseen. Uusi teknologia tuo mukanaan (jällleen kerran, toivottavasti) muutakin kuin pelkkää parempaa efektiä, lens flarea ja sahalaidanpoistoa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei pitäisi liikaa nyt takertua pelkkiin grafiikan yksityiskohtien ajattelemiseen. Uusi teknologia tuo mukanaan (jällleen kerran, toivottavasti) muutakin kuin pelkkää parempaa efektiä, lens flarea ja sahalaidanpoistoa.

Toivotaan. Erityisesti toivon sitä, että kaikki konsolit nauttivat vähintäänkin kohtalaisesta menestyksestä ja tarjoavat yksilöllistä ja laadukasta pelattavaa. Ikävin skenario on se, että kaikki konsolit olisivat lähestulkoon samanlaisia ja samoilla pelijulkaisuilla. Jotenkin huolestuttaa se, että huhuista päätellen tässä ollaan menossa taas lähemmäksi PC:tä, joka ei ole minun mielestäni yhtään toivottu kehityksen suunta. PC on oma juttunsa ja voisi pysyä sellaisena.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ikävin skenario on se, että kaikki konsolit olisivat lähestulkoon samanlaisia ja samoilla pelijulkaisuilla. Jotenkin huolestuttaa se, että huhuista päätellen tässä ollaan menossa taas lähemmäksi PC:tä, joka ei ole minun mielestäni yhtään toivottu kehityksen suunta. PC on oma juttunsa ja voisi pysyä sellaisena.

Täysin samaa mieltä. Siksi valinta on Playstation. Sonyn omat studiot pitävät viimeistään huolen tarjonnan poikkeavan ratkaisevasti muista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mistä sinä nämä faktatiedot vedät ? Onko sinulla jotain linkkejä tutkimuksiin, jossa suurin osa konsolinhankkijoista katsoo asian "eri" tavalla tai yli 90% ihmisistä sanoo nykyisen grafiikan olevan tarpeeksi hyvää ? Tarkoitatko sinä tällä prosentilla ihmisiä kokonaisuutena, vai sitä segmenttiä ihmisistä, jota voidaan pitää potenttiaalisena konsolin/pelin ostajana ?

Vaikea tähän on mitään faktatietoa hakea, mutta maalaisjärjellä ajateltuna suurin osa konsolipelaajista ei haikaile uuden sukupolven tarjoamien supergrafiikoiden perään. Aktiiviset peliharrastajat haluavat tätä, mutta casual-pelaajille se on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa. Uusi laite on heille pakollinen, jotta he pääsevät pelaamaan uutta CoDia ja Änäriä. Entistä paremmat grafiikat eivät myöskään ole sellainen asia, joka saisi ensimmäistäkään ei-pelaajaa kääntämään takkiaan, sillä alaa seuraamattomalle ja täten paremmasta tietämättömille nykyiset pelit ovat erittäin näyttäviä. Tarjolle täytyy saada uudenlaisia pelikokemuksia á la Singstar, Guitar Hero ja Rock Band, jotta heidät saadaan kauppaan hakemaan PS4 tai seuraava Xbox, ei teraflopseja mainostavaa lehtimainosta. Vain kaltaisillemme aktiiviharrastajille, jotka tietävät nykyisen raudan rajoituksista ja PC-pelien ulkonäöstä, sukupolven uusiminen on olennaista graafisista syistä. Vai voiko joku rehellisesti sanoa kuulleensa jonkun ei-pelaajan sanoneen, että ryhtyy pelaamaan vasta kun päästään nykyisestä paskagrafiikasta eroon? Innovaatiot ja uudet pelikokemukset sen tekevät, eivät kalliit mutta kaunista silmäkarkkia tarjoavat konsolit. Etenkin nyt kun sukupolvenvaihdon yhteydessä ei olla edes tekemässä tallennusformaattiuudistusta (Blu-Ray jyllännee vielä seuraavat vuodet), ei senkään takia pelaamattomilla ole syytä hankkia uutta alustaa. PS3 tarjosi hintaansa nähden erinomaisen BR-soittimen, mikä oli minullekin syy valita PS3 X0:n sijaan. Valinta, jota ei ole tarvinnut katua, vaikka boksikin nykyisin homehtuu hyllyssä (ei tosin omassa).

Monesti nykyäänkin joutuu maksamaan 100 euroa tai yli peleistä jos haluaa pelata "kokonaisen" pelin, koska DLC... Ei tunnu olevan monelle este kun DLC-markkinat jatkaa kasvamistaan.

DLC:t sekä kalliit keräilyversiot ovat tulleet kompensoimaan hintojen nousua, eikä käännettä varmaankaan ole näkyvissä. Nykyisin täysi pelikokemus vaatii yhä useammissa peleissä sellaisen 75e panostuksen (60e peli ja 15e season pass). Tuskin pelit kallistuvat nykyisestä, mutta hintojen laskeminenkin tuntuu aika utopistiselta toiveelta. Kovastihan ennen nykykonsolien julkaisua puhuttiin, että pelit maksavat satavarmasti 100e. Onneksi näin ei ole käynyt, pikemminkin päinvastoin: muutaman lafkan tuotoksia lukuun ottamatta käytännössä kaikki pelit on saatavilla 20-30e hintalapulla varustettuna pari viikkoa julkaisun jälkeen. Ja kun DLC:t ovat keskittyneet itseäni kiinnostamattomiin karttapaketteihin, voisivat asiat olla pöllömminkin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hahhah....Ai niinkuin tässä generaatiossa?

Jos puhtaista yksinoikeuspeleistä puhutaan, niin joko Playstation tai Nintendo tämän palkinnon saa tässä generaatiossa. Tuo kumpi noista, riippuu pitkälti millaisista peleistä tykkää.

Vaikea tähän on mitään faktatietoa hakea, mutta maalaisjärjellä ajateltuna suurin osa konsolipelaajista ei haikaile uuden sukupolven tarjoamien supergrafiikoiden perään. Aktiiviset peliharrastajat haluavat tätä, mutta casual-pelaajille se on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa. Uusi laite on heille pakollinen, jotta he pääsevät pelaamaan uutta CoDia ja Änäriä. Entistä paremmat grafiikat eivät myöskään ole sellainen asia, joka saisi ensimmäistäkään ei-pelaajaa kääntämään takkiaan, sillä alaa seuraamattomalle ja täten paremmasta tietämättömille nykyiset pelit ovat erittäin näyttäviä. Tarjolle täytyy saada uudenlaisia pelikokemuksia á la Singstar, Guitar Hero ja Rock Band, jotta heidät saadaan kauppaan hakemaan PS4 tai seuraava Xbox, ei teraflopseja mainostavaa lehtimainosta. Vain kaltaisillemme aktiiviharrastajille, jotka tietävät nykyisen raudan rajoituksista ja PC-pelien ulkonäöstä, sukupolven uusiminen on olennaista graafisista syistä. Vai voiko joku rehellisesti sanoa kuulleensa jonkun ei-pelaajan sanoneen, että ryhtyy pelaamaan vasta kun päästään nykyisestä paskagrafiikasta eroon? Innovaatiot ja uudet pelikokemukset sen tekevät, eivät kalliit mutta kaunista silmäkarkkia tarjoavat konsolit. Etenkin nyt kun sukupolvenvaihdon yhteydessä ei olla edes tekemässä tallennusformaattiuudistusta (Blu-Ray jyllännee vielä seuraavat vuodet), ei senkään takia pelaamattomilla ole syytä hankkia uutta alustaa. PS3 tarjosi hintaansa nähden erinomaisen BR-soittimen, mikä oli minullekin syy valita PS3 X0:n sijaan. Valinta, jota ei ole tarvinnut katua, vaikka boksikin nykyisin homehtuu hyllyssä (ei tosin omassa).

Hyvää pohdintaa. Joka tapauksessa itse nään asiaa vähän eri tavalla. Änärit ja CoD:t ovat graafisesti parantuneet koko ajan, jos ihmiset ne ostaisivat joka tapauksessa seuraavat sata vuotta eteenpäin ilman grafiikan parannusta, niin miksi siihen sitten käyttää rahaa. Miksei niitä ole julkaistu vain eri alustoille yhtä huonon näköisenä kuin olivat viime sukupolvellakin ? En väitä, että massoja kiinnostaa teraflopsit, mutta kyllä he uudelta kalliilta laitteelta odottavat parempaa suoritusta kuin 6-7 vuotta vanhaltaan. Jos pelaajia ei kiinnosta grafiikan parantumien, niin miksi sitä on läpi pelialan historian kehitetty ja vieläpä todella suurilla rahasummilla.

Olisi mukava viedä joku perus Jonne CoD:n hakkaaja tältä sukupolvelta pelaamaan vaikkapa Call Of Duty 1:stä (ilman nostalgia-fiiliksiä) ja kysyä sitten, onko grafiikalla mitään väliä. Jos taas palaamme siihen väittelyyn, että nyt ollaan saavutetu se maaginen tarpeeksi hyvän grafiikan piste, "niin siihen hommaan en enää lähde, se on kiusallista meille kaikille" - Veli Sikiöö lainatakseni.

Loppujen lopuksi olemme vasta noin 3-5 vuoden päästä viisaampia, kun uudet konsolit ovat tehneet uudet standardit(konsolimaailmassa, ettei pc-pelaajat revi pelihousujaan). Sitten voisimme palata tänne ja katsoa, mikä merkitys milläkin on ollut. Nyt joka tapauksessa, kun edes faktatietoa ei ole uudesta pleikkarista tai xbox:sta, niin tämä on turhan mutuilua.

Ja laitetaas vielä kerran, sitä grafiikkaa voi parantaa niin monella eri tavalla, ei pelkästään polygoneilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hahhah....Ai niinkuin tässä generaatiossa?

Kyllä. Juuri kuten tässäkin sukupolvessa. Joutui allekirjoittanutkin hankkimaan PS3:n uudestaan, kun MS:n puolella lyötiin hanskat tiskiin jo pari vuotta sitten ilmeisesti Kinect-höyryjen vaikutuksesta seonneena. Onkin mukavasti aikaa tutustua Sonyn omaan tarjontaan ennen seuraavia konsoleita.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos puhtaista yksinoikeuspeleistä puhutaan, niin joko Playstation tai Nintendo tämän palkinnon saa tässä generaatiossa. Tuo kumpi noista, riippuu pitkälti millaisista peleistä tykkää.
Totta, mutta jos käy kuten tässä sukupolvessa, niin ainakin länsimaiseen makuuni Xboxin ohjain ja 3rd party pelit toimivat aivan selvästi paremmin kuin pleikkarin vastaavat (ps3:lla monet pelit piti aluksi asentaa yms., graafinen ulkoasu yms.). Totta on ollut se, ettei Xboxin puolella ole omaan makuun tullut juurikaan yksinoikeuksia muutamia "minipelejä" (Fez <3 ) lukuunottamatta ja tietenkin Gears of War -pelisarja.

Toisaalta, ei Pleikkarin puolellakaan ole kuin Uncharted ollut omasta mielestä ihan-ok -pelisarja, sitten on löytynyt näitä täysin ohi laukauksia kuten Vakyrie Chronicles yms. Rachet & Clankit.

Ja laitetaas vielä kerran, sitä grafiikkaa voi parantaa niin monella eri tavalla, ei pelkästään polygoneilla.
Näinhän se on. Veikkaan, että suurin muutos tulee olemaan ruudunpäivityksessä. Uskoisin, että varsinkin alkupuolella saadaan nopeasti "portattua" nykykonsolisukupolvelle suunniteltuja (, mutta joita ei keritty julkaisemaan) pelejä nopeasti ulos, joiden ruudunpäivitystä saadaan tällä tavalla helposti vain nostettua muuhun graafiseen ilmeeseen (lähes) koskematta.

Samoin graafiseen ilmeeseen saadaan pieni buusti, kun piirtoetäisyyttä voidaan helpommin kasvattaa nykypeleistä, ja level-of-detail-tasoa parannettua, ettei puut ja pensaat menetä dynaamisuuttaan niin nopeasti. Loppupelissä monet pelimaailmat ovat pitäneet nykykonsoleillakin paljon dataa sisällään, joita ei ole voitu näyttää prosessoritehon "vähyydestä" johtuen. Eli periaatteessa yksinkertaistettuna, tulevien pelien graafisia "säätönuppeja" vain säädellään isommille luvuille. Kuvan jälkikäsittelyä muokataan esim. raskaammilla sheidereillä, voidaan käyttää isompia tekstuureja, hyödynnetään valmiiden rajapintojen uusia ominaisuuksia yms. yms.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hyvää pohdintaa. Joka tapauksessa itse nään asiaa vähän eri tavalla. Änärit ja CoD:t ovat graafisesti parantuneet koko ajan, jos ihmiset ne ostaisivat joka tapauksessa seuraavat sata vuotta eteenpäin ilman grafiikan parannusta, niin miksi siihen sitten käyttää rahaa. Miksei niitä ole julkaistu vain eri alustoille yhtä huonon näköisenä kuin olivat viime sukupolvellakin ? En väitä, että massoja kiinnostaa teraflopsit, mutta kyllä he uudelta kalliilta laitteelta odottavat parempaa suoritusta kuin 6-7 vuotta vanhaltaan. Jos pelaajia ei kiinnosta grafiikan parantumien, niin miksi sitä on läpi pelialan historian kehitetty ja vieläpä todella suurilla rahasummilla.

CoD-sarjan grafiikoiden parantamisen ja pelin hiomisen taustalla on pääasiassa kilpailuasetelma, jonka takia edes näennäisten uudistusten tuominen vuosittain on tärkeää. Maine kaikkein kauneimpana ja parhaimpana on tehnyt pelistä kaveriporukoiden yhteisen verkkopelin, jonka kaikki ostavat vuosittain. Samoin kuin NHL-sarja ratsastaa nykyisin ainoana vuosittain julkaistavana lätkäsarjana päivitetyillä kokoonpanoilla sekä sillä, että "muutkin pelaa tätä, joten pakkohan minunkin on". Eihän siitä ole kuin kymmenisen vuotta aikaa, kun jopa kuluttajilla alkoi tulla pinna täyteen täysin entisellään julkaistua Änäriä. Sittemmin tuli Skill Stick, mutta pääasiassa varsin tuttuna pakettinahan tuo on ilmestynyt ennen tuoreinta luistelu-uudistusta. Fanipohja on molemmilla sarjoilla täynnä, mutta mikään ei ole ikuista. Bäfä on kaapannut itselleen ison osan räiskintäpelimarkkinoista (vaikka tietysti onkin pelillisesti radikaalisti erilainen kuin CoD), mutta NHL on saanut toistaiseksi luistella puolivaloilla, kun 2k-sarja on tauolla.

Uusi sukupolvi saa ihmiset vaatimaan parempaa grafiikkaa, mutta parempi grafiikka ei saa ihmisiä vaatimaan uutta sukupolvea. Paitsi tietysti kaikista aktiivisimmat pelaajat, mutta melkoisessa marginaaliryhmässähän myö ollaan.

Parempien grafiikoiden perään en niin hirveästi ole vielä haikaillut, mutta piirtoetäisyyttä soisi olevan enemmän. Final Fantasy XIII:n jälkeen oikeastaan mikään peli ei ole saanut pysähtymään erityisen näyttävän ulkoasun takia, kun taas komealla tyylillään säväyttäneet Journey ja Ni No Kuni ovat siinä onnistuneet. Näitä yhdistää varsin yksinkertainen ulkoasu maustettuna upealla designilla. No okei, Journeyn hiekkamäenlasku oli todella kaunista katsottavaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Parempien grafiikoiden perään en niin hirveästi ole vielä haikaillut, mutta piirtoetäisyyttä soisi olevan enemmän. Final Fantasy XIII:n jälkeen oikeastaan mikään peli ei ole saanut pysähtymään erityisen näyttävän ulkoasun takia, kun taas komealla tyylillään säväyttäneet Journey ja Ni No Kuni ovat siinä onnistuneet. Näitä yhdistää varsin yksinkertainen ulkoasu maustettuna upealla designilla. No okei, Journeyn hiekkamäenlasku oli todella kaunista katsottavaa.

Joo tässä voi olla, että jauhetaan samoista asioista eri termeillä. Itse katson grafiikan parantuneen, jos esimerkiksi piirtoetäisyyttä kasvatetaan. En tiedä oikeita termejä näille, ja voiko "oikein" puhuttaessa sanoa grafiikan parantuneen, jos piirtoetäisyys esimerkiksi kasvaa vai pitäisikö näistä kaikista puhua omassa kategoriassaan.
 
WaLuigin mainittua NHL-pelisarjan, alkoi ajatus juoksemaan offtopicin lailla, mutta olen pitkään ihmetellyt, miksei kukaan muu pelitalo ole lähtenyt kilpailemaan esim. free-to-play -tyylisellä lätkällä, jossa mikromaksuilla saisi oman pelihahmonsa erilaisiin moninpeli-liigoihin. Eli tiputettaisiin suoraan koko NHL-lisenssi ja tehtäisiin suoraan ihan puhdas moninpelattava lätkäpeli. Ilmaiseksi saisi pelata "un-ranked" -matseja.

Pelin "päivitystä" ei tarvitisisi siis joka hemmetin vuosi ostaa 60e:n hintaan, vaan rahat kahmittaisiin useista vuoden aikana pelattavista arvoturnauksista.

Joo tässä voi olla, että jauhetaan samoista asioista eri termeillä. Itse katson grafiikan parantuneen, jos esimerkiksi piirtoetäisyyttä kasvatetaan. En tiedä oikeita termejä näille, ja voiko "oikein" puhuttaessa sanoa grafiikan parantuneen, jos piirtoetäisyys esimerkiksi kasvaa vai pitäisikö näistä kaikista puhua omassa kategoriassaan.
Voidaan, graafinen ulkoasu on juuri tätä ja grafiikkaa voidaan (ei tietenkään aina) saada paremmaksi piirtämällä pitemmältä matkalta tavaroita. Esim. KonsoliFin:n podcastissa oli hyvä esimerkki pelien aluskasvillisuudesta, jota yleensä ei piirretä kauas. Näillä asioilla saadaan pelin "tasapaksuista" horisonttiin katoavista maastoista näyttävämpiä (näyttävämpi ~= parempi grafiikka).

edit:
Tietenkään paremman grafiikan saamiseksi ei ole mitään laskukaavaa, vaan "taiteilijat" joutuvat tekemään töitä, että miten mikin asia näytetään esim. kaukana/lähellä (lod vs. kokonaan eri objekti).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Näin änärifanaatikkona täytyy sanoa, että uudistuksia on pelillisesti aika paljonkin, sitä hokkia täytyy vain vääntää satoja tunteja joka vuosi jotta ne huomaa ja niitä arvostaa. (Oho, raptr sanoo 451 tuntia uusinta lätkää pelattuna. Onneksi siellä on idlausta mukana)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Joo tässä voi olla, että jauhetaan samoista asioista eri termeillä. Itse katson grafiikan parantuneen, jos esimerkiksi piirtoetäisyyttä kasvatetaan. En tiedä oikeita termejä näille, ja voiko "oikein" puhuttaessa sanoa grafiikan parantuneen, jos piirtoetäisyys esimerkiksi kasvaa vai pitäisikö näistä kaikista puhua omassa kategoriassaan.

Voi puhua samassa kategoriassa. Yleiskäsitteenä "paremmat grafiikat" pitää sisällään pitkän listan yksittäisiä parannuksia, jotka pelaajan silmissä näyttäytyvät sitten edistyksenä ruudulla. Staattisen, paikalleen jämähtäneen pelimaailman muuttuminen eläväksi virtuaalitodellisuudeksi on myös sitä. Termi juontaa alkunsa aikojen alusta ja on kieltämättä hieman aikansa elänyt ja epämääräinen. Silti käyttökelpoinen.

blade_runner1.jpg
 
Ylös Bottom