Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Kertoo kaiken tarvittavan...Nintendoa ei lasketa.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Kertoo kaiken tarvittavan...Nintendoa ei lasketa.
Kertoo kaiken tarvittavan...
Konsensus PS4 -huhuissa oli toki metsässä, mutta esimerkiksi Edge raportoi tuosta muistin tuplaamisesta 8 gigaan jo 1.2.2013. Eivät nuo viime hetken muutokset nyt ennenkuulumattomia ole, tosin kukaanhan ei varmaan tiedä tarkalleen paljonko aikaa muutoksille on ennen julkaisua. Se olikin Xbox360, jolle Epic halusi tuplata muistin. Kalliita kavereita. Sega muutti aikalailla Saturnin speksejä, kun PlayStation julkaisiin. Tämä taitaa olla aikalailla yleisesti hyväksytty käsitys. Ja oikeastaan syy siihen, miksi Segalle kävi niin kuin kävi. Perhanan Playstation.Tuskin pystyy enää tässä vaiheessa reagoimaan tuohon. Menisi rakenne sen verran paljon uusiksi koneen sisuksissa. Oikea kysymys lienee että ovatko huhutut speksit oikeita kun eivät ne olleet täysin Sonyn kohdallakaan.
X86 on ihan yleisnimitys alunperin Intelin kehittämälle ja valmistamalle suoritinarkkitehtuurille. PS4:n CPU on 64-bittinen AMD Jaguar (joka on X86-64-perhettä). Periaatteessa hyvin pitkälti samanlainen 64-bittinen prosessori kuin mitä nykyään löytyy vähävirtaisista läppäreistä. Merkittävä ero tulee lähinnä siitä, että AMD valmistaa samoja prosessoreja PC-käyttöön vain neliytimisinä, mutta PS4:ssä (ja todennäköisesti myös Microsoftin seuraavassa konsolissa) on käytössä 8 ytimen versio.Jos nyt ymmärsin oikein niin prossu oli jokin X86, mitä käytetään yleisesti tableteissa jne.
Yhteistyö AMD:n on ihan virallista ja vahvistettua, ja siitä voi lukea vaikkapa AMD:n omasta blogista. Siellä myös hieman valotetaan, mikä PS4:ään tulevasta APU:sta (AMD accelerated processing unitista) tekee niin erikoisen. Karkeasti yksinkertaistettuna PS4:ssä sekä pääsuoritin (CPU) että näytönohjainpiiri (GPU) ovat yhdellä ja samalla piisirulla, ja tuota kutsutaan APU:ksi. Normaalistihan CPU ja GPU ovat kaksi erillistä piiriä, ja vaatineet siten mm. omat jäähdytyksensä. Nyt molemmat on laitettu samaan pakettiin.Ohjaimesta ilmoitettiin vissiin, että se on jokin "korkeasti paranneltu pc-grafiikkaohjain" (mitä ihmettä sekin käytännössä tarkoittaa? Ilmeisesti kehitteillä ollut yhteistyö AMD:N kanssa ei ole vahvistettua?).
At the most basic level, an APU is a single chip that combines general-purpose x86 central processing unit (CPU) cores with a graphics processing unit (GPU) and a variety of system elements, including memory controllers, specialized video decoders, display outputs, etc. Our semi-custom solutions take the same treasure trove of graphics; compute and multi-media IP found in our APUs, and customize them for customers who have a very specific high-volume product that could benefit from AMD’s leading-edge technologies.
In the case of the PS4, we leveraged the building blocks of our 2013 product roadmap – the same technologies you find in the latest AMD APUs powering PCs, ultrathin notebooks and tablets – to create a solution that incorporates our upcoming, low-power AMD “Jaguar” CPU cores with next-generation AMD Radeon™ graphics delivering nearly 2 TFLOPS of compute performance! This unique APU architecture enables game developers to easily harness the power of parallel processing to fundamentally change the console gaming experience. Not only creating the opportunity for new possibilities in software design, but also faster and more fluid graphics.
Arvauksesi on yhtä hyvä kuin minunkin. Vasta aika näyttää, mihin se "perustaso" tulee asettumaan. Se voi olla 1080p@30 fps tai 720p@60 fps. 1080p@60 fps jäänee PS3:n tavoin lähinnä latauspeleille. Etukäteen tätä on hyvin vaikea ennustaa, mutta rohkenen silti väittää, että jos odottaa kaikkien pelien pyörivän tasaista kuuttakymppiä 1920x1080-tarkkuudella, pettymys on takuuvarma. Graafiseen fideliteettiin panostavat pelit ihan varmasti tyytyvät suosiolla 30 ruutukuvaan sekunnissa, ja äärimmäisissä tapauksissa saatetaan mennä jopa 720p@30 fps -tasolle. Vaan mitäpä tätä miettimään. Kahden vuoden päästä ollaan oikeasti viisaampia. Nyt on vain loputon kasa turhaa nettimutuilua.Yksinkertaistettuna kysymys: Jos nyt useimmat pelit on 720p/ 30fps, pystyykö uusi rauta pyörittämään sulavasti 1080p/60fps, vai mitä on odotettavissa raudalta?
Vaikea sanoa mitään vielä noista tulevien konsoleiden suosiosta, mutta yksi este Sonylla on. Hinta.
Hintakaruselli:
MS voi julkaista omansa konsolinsa halvimmillaan 299d tai alle. Kalleimmillaan luultavasti 399d. Tämä senkin takia, että MS:llä on vara myydä konsolia tappiolla, koska Live ja lisätarvikemyynnit tuovat voittoa kuitenkin. Lisäksi aika lähellä 0 tulosta tekevät jo 359d hinnalla Kinetic 2.0 mukana. MS:llä kuitenkin tiedostetaan, että heti alussa pitää saada sitä käyttäjäkuntaa lisää, että pelimyynnit kasvavat ja markkinaosuus näyttää hyvältä.
Sonyn kohdalla periaatteessa muistin tuplaus sinällään tarkoittaa sitä mahdollisuutta, että hinta taso on alimmillaan 399d ja kalleimmillaan 599d. Alimmalla hinnalla siis tehdään reipasti tappiota ja kalleimmillaan 0 tulosta. Analyytikot ovat puhuneet price-pointin USA:ssa olevan 299d mihin en usko Sonyn venyvän. Tappiolla myymistä varmasti välttelevät. Sen verran huonosti Sonylla kokonaisuudessaan menee, että pelipuolen tappiot olisi aika kova isku firmalle.
Tämä tarkoittaisi sitä, että konsolien hintaeroksi tulee ehkä muodostumaan 100d mikä on paljon. Ja pahimmassa tapauksessa enemmän kuin 100d. Euroopassa sitten dollarihintaan voi pistää 100 euroa lisää. Kyllä sen luulisi kuluttajaakin jo mietityttävän. USA:ssa etenkin. Euroopassa nyt ollaan sokeita kunnes PS4:n julkaistaa ja sitä ostetaan oli hinta mikä tahansa.
Kuitenkin MS tulee ihan vakavasti iskemään viihdekeskuksena normaalien ihmisten koteihin. Alustavat huhut halvemmasta muistista ja vähän tehottomammasta konsolista vahvistavat tätä uskoa ellei MS ole täysin vedättänyt kaikkia ja julkaisi kahta täysin erilaista Xboxia, Tablettina/käsikonsolina ja konsolina. Nvidia julkaisee oman "käsikonsolinsa", Applen on huhuttu haluavan myös pelimarkkinoille (tosin tableteillahan on jo pelimarkkinat erikseen), Valve julkaisee steambox:n etc. Miksei siis MS julkaise jotain muutakin kuin normaalia konsolia? Etenkin kun Sonylla on Vita tukemassa ja Nintendolla DS:t.
Huhtikuussa se kai selviää.
Tätä minäkin yritin aiemmassa postauksessa tuoda esiin. Jos pelit ovat lähes samankaltaisia molemmilla koneilla, mutta boksin hinta on reilusti matalampi, ei nopeilla muisteilla tai ehkä paremmalla näyttiksellä ole mitään merkitystä suuren massan silmissä. Itseasiassa X8 saattaa tulla myyntiin jopa hintaan $199, tässä toki sitoudutaan maksulliseen liveen vuodeksi tai kahdeksi. Minä pahasti pelkään että Sony ajoi itsensä hieman samankaltaiseen ansaan kuin PS3:n kanssa.
Vielä minun 5 centtiä ohjainkeskusteluun (en jaksa foorumisotia vapaa-ajalla, ainoastaan töissä). Purnasin kovasti dualshockista (vai poistettiinkohan se postaus, en nyt muista), ohjain ei ole täydellinen siitä ei vain ole uudistettu tarpeeksi ja jämähdetty 90-luvun suunnitteluun (osittain äänekkään fanilauman ansiosta). Samaan hengenvetoon sanon, ettei boksinkaan ohjain ole täydellinen, ei lähellekkään. Kulutuskestävyys on heikkoa, tatit eivät kestä ja kuluvat nopeasti. Tatit eivät myöskään ole riittävän tarkkoja ja d-pad kelpaa just ja just siihen mitä sillä nykypeleissä pääasiassa tehdään (valitaan aseita tai muita vastaavia asioita). Liipaisimetkin voisivat olla pikkasen pidemmällä liikeradalla ja ohjain yleensä aavistuksen verran isompi (joo, pidin Xboxin alkuperäisestä "duke"-ohjaimesta). Xbox 360:n ohjain vain sattuu oleen parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Kun jälkikäteen, sitten vuosien päästä muistellaan näitä hetkiä, yhdistyy Wii U kuin itsestään Xbox 360 ja Playstation 3 -sukupolveen. Multiplattereissä seuraavan polven tehokonsolit ottavat selvän pesäeron Nintendoon jo heti lähdössä. Ero vain kasvaa ajan myötä.
Yhteistyö AMD:n on ihan virallista ja vahvistettua...
Kyllä se Wii U kuule edustaa sitä pelikonsolien kahdeksatta generaatiota, siinä missä PS4 ja seuraava xboxikin, oli laitteesta kukin sitten mitä mieltä ikinä lystää. Niin se vaan on.
En tajua tuota typerää fanipoikamentaliteettia, jossa pitää polkea vastakkaisen leirin laitteita asettaakseen oma "teholeiri" parempaan valoon. Eikö se ole kaikkien voitto, jos jokainen alusta kukoistaa ja menestyy? Jokainen voi sitten valita sen alustan ja pelit, jonka mieleiseksi kokee, tai kaikki, niinkuin minä.
Minkähän takia muuten Sony vaihtoi AMD puolelle ? AMD ainut joka rakentaa APU settejä suurissa määrin ja edullisesti ?
Kyllä, mutta ihan mutu-tuntumalla Wii U tulee mielikuvissa yhdistymään helpommin muuhun kun nyt loppuvuodesta julkaistavaan sukupolveen.
Jos joku kuvaa nyt elokuvan halvoilla laitteilla ja kehnoilla erikoistehosteilla, onko se vähän kuin 80-luvun filmi?
Mutta miksi sukupolvi liitettäisiin suoraan tehoihin, eikä aikakauteen ja vallitsevaan ideologiaan raudasta riippumatta?
Lähden siitä, että vain tasaveroiset kilpailijat muistetaan. Loput painivat jossain omassa sarjassaan. Nintendon kohdalla nyt viimein on tultu teräväpiirron ja verkkopelien maailmaan mukaan. Seikkoja, jotka molemmat yhdistetään nimenomaan nyt ehtoopuolelle jo kääntyneen konsolisukupolven meriiteiksi.
Paljon on kiinni siitä mihin Microsoft tähtää seuraavalla konsolilla. Aasia on toivoton tapaus ja Euroopassakin Playstation omistaa. Torstainen esitys taas osoitti Sonyn olevan tosissaan ydinpelaajien kohdalla. Sieltä kantautuneet tiedot Bungien seuraavan pelin ilmestymisestä Playstation Neloselle ja siihen liittyvä yksinoikeussopimus. Vielä jos pystyvät verkkopalvelussaan nousemaan odotetulle tasolle ja tarjoamaan verkkopelit ja voicechatit ilmaiseksi. Teknisesti jo ylitettiin odotukset. Microsoftilla on nyt näytön paikka. Ehkä muualla ei päästä kilpailemaan kuin hinnalla ja sehän jo riittää näinä aikoina, jos muuten ollaan suurinpiirtein tasoissa.
Lähden siitä, että vain tasaveroiset kilpailijat muistetaan. Loput painivat jossain omassa sarjassaan.
"Seuraava sukupolvi alkaa, kun me niin sanomme". Kuulostaa ihan ehdalta Sony-puheelta.
Verkkopelit oli muuten arkea jo ekalla Xboxilla.
Yhtä hyvin voisi sanoa, että vasta PS4:llä Sony tulee mukaan liiketunnistukseen laitteen perusominaisuutena, joten se on samaa geniä Wiin kanssa. Voidaan siis joko jokainen keksiä omaan makuun sopivat sukupolvirajat, jolloin kaikki järki häviää keskustelusta, tai sitten vaan suosiolla pitäydytään yleisesti hyväksytyissä määritelmissä.