Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Viihde. Sanan alle voi luetella monenalaista kuten pelit, elokuvat, televisio, musiikki, urheilu jne. Xbox 1 kuvastaa kyllä hyvin nyky-yhteiskuntaa missä kaikki pitää olla heti ja nyt saatavilla ja mielellään mahdollisimman helposti, sohvalta nousematta. Nykyään elokuvat tai musiikki ovat vain yksi viihteen muoto, ne nähdään osana kokonaisvaltaista viihdepakettia. Noi Xboxin uudistajat eivät näe elokuvia tai musiikkia itsenäisinä taidemuotoina.
Jotenkin tuntuu että kaikki menettää merkityksensä kun joka ikinen asia on saatavilla nyt heti ja niin helposti. Musiikistakin on tullut kertakäyttöhyödykettä, kuinka moni tämän päivän nuori suhtautuu musiikkii intohimoisesti. Kunhan plärätään biisejä läpi iphonesta sufflella ja musiikki raikaa joka paikassa, ostoskeskuksissa, kaupoissa, kahviloissa jne.
Minä ainakin tykkää siitä fiiliksestä kun olet saanut vaikka uuden pelin ja avaat sen kuorista ja odotat hetken kun peli asentuu. Valmistaudut henkisesti pelisessioon. Juuri se että joudut vaihtamaan sen inputin tv:stä (mikä on kauhea urakka, joudun painamaan kaksi kertaa samaa nappia kaukosäätimestä), ja laittamaan boxin päälle ja levyn sisään tarkoittaa että nyt on tarkoitus pelata ja keskittyä siihen. Samoin kun lyöt cd:n tai vinyylin soittimeen, istut alas ja alat kuuntelemaan musiikkia. KUUNTELEMAAN eikä vaan laittaa sitä pauhaamaan taustamusiikiksi kun teet jotain muuta.
Ihmiset suhtautuu viihteeseen ja taiteeseen eri tavalla nykyään ja tuleva Xbox vaan korostaa tätä suuntausta mikä on valitettavaa. Mihin oikeastaan voi, haluaa tai pystyy enää keskittymään kunnolla kun kaikki on käden ulottuvilla. Pelaanpa hetken, hitto tää kohta ei oikein suju, katon vähän aikaa telkkaria. Äh, just tuli mainokset, vois kuunnella vähän musaa. Täydellistä nykypäivän hektisyyttä.
Tällaisia ajatuksia. Mun mielestä kaikki tollanen asioiden ylihelpoksi tekeminen on kyllä karannut jo vähän käsistä. Vois aika moneen muuhun tärkeämpään asiaan keskittyä kun siihen että ihmisten ei tarvi nostaa persettään sohvalta edes sekunniksi. Mutta tämä onkin varmaan amerikkalaisten unelmien täyttymys, siellä kun porukka ajaa postilaatikollekin autolla. Mun mielestä kaukosäädin on aika kätevä vehje. En mä näe käsillä ilmaan huitomista sen kätevämpänä tai helpompana kuin sormella kevyen napin painamista.
En ole siis mikään "vanhat ajat kunniaan" puolesta puhuja ja teknologian kehitys on hienoa tiettyyn pisteeseen saakka mutta kaiken sen teknisen härdellin ympäröimänä menettää helposti keskittymiskyvyn. Liikaa infoa ja liikaa kaikkea saatavilla koko ajan. Vähän niinku olis koko ajan sata tv-kanavaa päällä, jokaisesta tulee jotain mielenkiintoista ohjelmaa mutta kaikkia ei voi katsoa samaan aikaan. Sitten yrittää parhaansta mukaan surffailla että näkis niistä edes jotain. Ja loppujen lopuksi et näe mitään niistä kokonaan. Et pysty keskittämään focusta yhteen asiaan.