Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jaa no ajattelin että tässä oli joku muukin idea... Miten toi sitten on etu? Ei se levyn vaihto kauaa vie, toisin kuin pelin asennus. Ja et voi mennä kaverille pelaamaan esim änäriäsi ilman että joudut odottamaan sen tunnin pari kun peli latautuu. Levyn kanssa taas onnistuu hyvin.

Niin kunhan on nettiyhteys ja monta tuntia aikaa odotella pelin latautumista. Tähän verrattuna se levyn ottaminen matkaan vaikuttaa yllättävän paljon helpommalta.
Mitäs jos et lähtenyt vartavasten pelaamaan ja levy ei ole matkassa? 100Mb netillä ei nyt kauhean kauaa kestä ladata peliä, ja jossain on vilauteltu mahdollisuutta siihen että pelaamaan pääsee ennen kuin koko settiä on ladattu. Eli että ensin ladataan tarpeelliset osat ja sitten sitä mukaan kun ehditään ja tarvitaan.

Jyrin mainitsemat PS4:n puhtaat digikopiot mahdollisesti eroavat myös. On todennäköistä että Xboxin digikopioita käsitellään kuten fyysisiä levyjäkin: voit siis luovuttaa (tai myydä!) myös puhtaan digipelin lisenssisi eteenpäin kaverillesi. Jos näin on, kuten on todennäköistä, on tuo Xboxin digikopio arvokkaampi. Sillä sehän todistettiin jo että jälleenmyynti on erittäin, erittäin arvokas asia. PS4:n levyt sen sijaan ovat arvokkaampia kuin Xboxin vastaavat, ja en tiedä miksi kukaan ostaisi PS4-pelejä digijakelusta ellei ole pakko/hinta ole paljon halvempi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitäs jos et lähtenyt vartavasten pelaamaan ja levy ei ole matkassa? 100Mb netillä ei nyt kauhean kauaa kestä ladata peliä, ja jossain on vilauteltu mahdollisuutta siihen että pelaamaan pääsee ennen kuin koko settiä on ladattu. Eli että ensin ladataan tarpeelliset osat ja sitten sitä mukaan kun ehditään ja tarvitaan.
Niin lähtenyt minne? Jos oot reissaamaan lähtenyt, tai vaikka mökille jossa ei nettiä ole et voi pelata ollenkaan. En usko että ihan joka paikasta löytyy tota 100mb nettiä.
Ja käsittääkseni toi että peliä ei tarvitse ladata kokonaan on ps4:n ominaisuus. En ole varma mutta näin muistelisin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No, eiköhän sama porukka tästä tykkää, jotka näkivät levyjen vaihtelun DVD:n takia olevan huono juttu, kun blu-raylla kaikki mahtui yhdelle lätylle. Nythän ei niitä levyjä tarvitse sitten vaihdella näiden tästä valittaneiden.
Juu, ja siksi Steamista tai PSN-storesta ostaminen onkin niin kivaa. Kaikki on kätevästi kovalevyllä. Toi mun 500-gigainen kovalevy vain ehti alkuvuodesta täyttyä, joten nyt lataan valikoidummin. PS4:ään täytyy varmaan iskeä heti kotiinkantopäivänä 2-terainen limppu, niin ei tartte ainakaan ihan saman tien ruveta murehtimaan tilan loppumista.

Kieltämättä Xboxin etuna on se vaihtoehdottomuus. Kaikki pelit on pakko asentaa kovalevylle, mutta ovatpa sitten siellä aina saatavillakin. Paitsi kun tila loppuu, ja isompaa levyähän ei ole saatavilla. Paitsi kun Microsoft sellaisen suvaitsee taatusti kohtuulliseen hintaan julkaista.

Pleikkarilla taas täytyy miettiä, että otanko mieluummin vaivattomuuden vai mahdollisuuden lainailla pelejä kaveriporukan kesken. Boksin omistajan ei tarvitse pohtia tällaisia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin lähtenyt minne? Jos oot reissaamaan lähtenyt, tai vaikka mökille jossa ei nettiä ole et voi pelata ollenkaan. En usko että ihan joka paikasta löytyy tota 100mb nettiä.

Itse en ymmärrä kuka sinne mökille on roudaamassa pelikonetta, itse ainakin menen sinne tekemään jotain ihan muuta, mutta onhan tuokin oma ongelmansa ja siksi kerran 24 tunnissa nettipakko on ajatuksen tasolla ihmeellinen ratkaisu. On vaikeata ymmärtää miten tuollaiseen ratkaisuun päädyttiin, sillä nykyinen malli karsii kuitenkin ainakin joitain potentiaalisia asiakkaita pois jo ihan tuon pakkonetin takia. Ehkä tässä nyt ainakin tullaan näkemään jotain muutoksia ajan myötä (tai jopa jo ennen varsinaista julkaisua).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt katsellut tuota GT E3 show'ta ja kuunnellut Michael Pachterin ja Jack Trettonin haastattelut:

Ja varsinkin Trettonin haastattelusta kävi selvästi ilmi se, että he EIVÄT tule rajoittamaan pelijulkaisijoiden businessmallia, mitä ikinä he sitten haluavat. Sonyn tehtävä on tehdä alusta pelijulkaisijoille. Eli kuten Jantsu92 totesi täällä virheellisesti, se minkään Sonyn tarkastuksen läpi mene. Pelijulkaisija päättää siis täysin miten hän haluaa pelinsä julkaista, aktivointikoodilla tai ilman.

Pachter taaseen oli optimistinen sen suhteen, että julkaisijat eivät tule vielä siirtymään tähäm DRM-aikaan, mutta totesi sen olevan mahdollisen tulevaisuudessa. Nähtävämmin siis kuluttajille fyysinen media on vielä tärkeä osa pelikulttuuria.

Joten ei tässä vielä kannata tuuletella ollenkaan tuon käytettyjen pelien suhteen. Uskon vasta sitten kun näen.

Jokuhan voi laittaa PS3:llekin always-online pelin vaikka koodin taakse jos haluaa. PS4 alusta ei muuta mitään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minulla on parikin ulkoista kovoa, mutta ei taida yksikään Microsoftin olla. Vai mitä tarkoitit :confused:

Ai niin, unohtui, että Xboneen sai liitettyä ulkoisen kovalevyn. Eihän se kaunis ratkaisu tietysti ole, mutta eipä noita konsoleita huonetta kaunistamaan hankitakaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pleikkarilla taas täytyy miettiä, että otanko mieluummin vaivattomuuden vai mahdollisuuden lainailla pelejä kaveriporukan kesken. Boksin omistajan ei tarvitse pohtia tällaisia.
Tai toisin ilmaistuna, Pleikkarilla täytyy miettiä luopuuko jälleenmyyntioikeudestaan täysin vai ottaako riskin levyn naarmuuntumisesta/hukkumisesta ja siten pelin menettämisestä.

Jos siis asian haluaa nähdä mahdollisimman negatiivisessa valossa, eikä positiivisia puolia huomioida.

edit: Molemmissa on omat huonot puolensa. Kieltämättä MS:n drm on aika karu nettivaatimuksineen ja aikarajoineen, mutta kyllä se _joitakin_ hyviä puolia mahdollistaa. Näitä ei kyllä ihan hevillä suostuta näkemään, vaikka olen varma että jotakuta muutakin se ainainen levyjen vaihtelu ja niiden kaivelu ärsyttää. Myös pleikkarimiehistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

En ymmärrä miten Microsoftin tekeminen vaikuttaa PS4:n maksulliseen verkkopelaamiseen, sillä eihän Sonylla koskaan ollutkaan tarkoitus tehdä kuten Microsoft on nyt ilmeisesti tekemässä.
Vinkeää pilkkimistä mutta ei maksa vaivaa. Verkkopelaamisen maksullisuus saattoi olla iso pala nieltäväksi 2005 mutta siihen ajan myötä totuttiin ja niinpä sen leviäminen kahdeksan vuotta myöhemmin toisaalle ei vain aiheuta enää samanlaista vastarintaa. Jos se on yhä ongelma, se olisi pitänyt torpata aktiivisemmin jo silloin ennen.

Uskon myös Microsoftin jatkavan tätä nyt alkanutta pelien jakelua Gold-asiakkaille, sillä jotain on tehtävä. Ja nythän Gold-jäsenet saavat pelit ilmeisesti ihan omaksi ja nämä jäävät omistukseen myös sen jälkeen, kun Gold-jäsenyys päättyy. Eli todella mukavaa varsinkin niillä ilmaisilla kokeilujaksoilla varmaankin, jos tuohon ei mitään rajoitteita ole siis keksitty.
Ei huolta; jos nettiin on uskominen (ja miksei olisi), näyttävät muutamat jo noita 48 tunnin trialeita sun muita ehtineen kokeilla ja vetivät aika oletetusti tyylipuhtaan vesiperän. Ilmaisjakso ei siis koskaan korvaa ihka-aitoa goldia ja näin lienee hyvä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jokuhan voi laittaa PS3:llekin always-online pelin vaikka koodin taakse jos haluaa. PS4 alusta ei muuta mitään.

Jos tuo menee läpi XOnella, niin helposti joku EA sitä tunkee myös PS4:lle, jos se vain on mahdollista. Se on sitten eri asia uppoaako kuluttajiin, varsinkin kun nyt monet uskovat ja toivovat että PS4:n ei tarvitse ikinä käydä netissä. Onhan ne rotsit kääntyneet monessa asiassa, mutta tuo voisi olla jo liikaa.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Siis Sony jatkaa vanhalla tavalla (tai riippuu pelintekijästä) ja siitä saadaan jokin ihmeteko aikaiseksi. Samalla Sony pakottaa moninpelaajat maksulliseen ja kansa on tyytyväinen. DRM-protestihan oli ihan pelleilyä, mitään muutosta se ei Sonylle tuonut sillä heidän kantansa oli koko ajan sama eli he eivät ota syytä niskoilleen mikäli jonkinlainen monimutkainen DRM pelistä löytyy.

Ainoa selkeä etu mitä Sonylla on löytyy hinnasta. Konsoli on tehokas, halpa ja toivottavasti myös hyvä muutenkin. Selkeä ykkösvaihtoehto nimenomaan pelikonsoliksi ja siihenhän Sony pyrkikin. Tosin MS:n hintaa voi perustella Kinetic:n mukanaolosta, mutta silti satku liikaa on ihan liian suuri ero julkaisukonsoleille, jotka ilmestyvät lähes samaan aikaan.

Pelit riippuu sitten tekijästä ja pelaajan mausta mikä on hyvää ja mikä ei. Mitä nyt vihjeita kehonkielestä ja puheesta sai niin PS4 on reippaasti parempi tehojen suhteen ja sitten XOnea kehutaan vain koska MS maksaa. Saa nähdä onko hyppy edeltävästä generaatiosta edes riittävä kummallakaan. 1080p 60fps ainoa kohde mihin pitää tähdätä. Reunanpehmennyksien kanssa tietenkin.

Ohjain nyt on kuraa Sonylla ja ei se vieläkään nappisuoritus ole MS:ltäkään.

Muotoilun puolesta molemmat konsolit on kuin samasta tehtaasta ulos kannettu. Rumia kuin synti.

Eyetoy vs Kinetic nähdään sitten kun oikeasti tulee pelejä mitkä käyttävät järkevästi näiden ominaisuuksia. Kinetic varmaan vie tarjonnan kautta. Eyetoyn lisävarusteena oleminen ei kyllä lupaa sille lupaavaa tulevaisuutta. Tosin kinetic:n pakkokäyttö taas ei lupaa hyvää pelaajalle.

Maksullisessa palvelussa Sony vie, mutta luultavasti vain ilmaisten pelien takia. Tosin jos rutkasti Sony parantaa systeemeitään niin sitten voi olla tiukkaa Liveä vastaan.

MS antoi kaiken kuin lautasella suoraan Sonylle ja jos jotenkin onnistuvat edes olemaan lähellä myyntimääriä niin se on voitto heille tässä tilanteessa. Myynnit varmaan menee 70-30 Sonylle.

Nyt odotetaan vaan julkaisuja. Mitään suuria pommeja tuskin tulee ellei Sony ole jättänyt joitain asioita vielä kertomatta. MS voi vielä perääntyä monesta asiasta sillä veikkaisin, että Sonyn pressi oli pieni järkytys heille. Tosin haluavatko edes lähteä samoista asioista kisaamaan.

En ymmärrä muuten tuota offline-hehkutusta kun PS4:nkin on lähes pakko olla koko ajan onlinessa, että pääsee sen ominaisuuksista täysin nauttimaan. Tosin 24h pakotus on typerää vaikka miten sen yrittäisi MS selittää kuluttajalle.

Lyhyesti E3:n ajatukset tiivistäen. Sony otti opiksi edeltävästä generaatiosta. Pelaajat kyllä hyväksyvät maksullisuuden etenkin kun se tuo samalla pieniä etuja. MS taas lähti omille raiteilleen ja olisiko hieman pissi noussut päähän. Ajateltiin ehkä sokeroida konsolia pelinkehittäjiä varten, mutta saa nähdä kannattiko se riski. Pelaajat äänestävät lompakolla ja se on kyllä rumaa katsottavaa MS:n kannalta. Mutta on niillä varaa tehdä yhdet dreamcastit :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Verkkopelaamisen maksullisuus saattoi olla iso pala nieltäväksi 2005 mutta siihen ajan myötä totuttiin ja niinpä sen leviäminen kahdeksan vuotta myöhemmin toisaalle ei vain aiheuta enää samanlaista vastarintaa. Jos se on yhä ongelma, se olisi pitänyt torpata aktiivisemmin jo silloin ennen.

Live Goldia on pidetty ihan jatkuvasti lyömäaseena Microsoftin taktiikkaa kohtaan, tässäkin ketjussa vielä ihan siis päiviä sitten. Kyllä sitä verkkopelaamisen ilmaisuuden ihanuutta on tietyt tahot rummuttaneet kansalaisoikeudeksi kovaan ääneen, vaikka luonnollisesti jatkossa tästä tullaan olemaan hiljempaa.

Ei huolta; jos nettiin on uskominen (ja miksei olisi), näyttävät muutamat jo noita 48 tunnin trialeita sun muita ehtineen kokeilla ja vetivät aika oletetusti tyylipuhtaan vesiperän. Ilmaisjakso ei siis koskaan korvaa ihka-aitoa goldia ja näin lienee hyvä.

Olihan tuo tosiaan vallan odotettua, jotta sen Goldin oikeasti maksanut henkilö tuntisi saavansa jotain hyötyä ostoksestaan. Silti toivo heräsi ilmaisesta lounaasta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pleikkarilla täytyy miettiä luopuuko jälleenmyyntioikeudestaan täysin vai ottaako riskin levyn naarmuuntumisesta/hukkumisesta ja siten pelin menettämisestä.
Eiköhän tuo kestetä, on se vaihtoehto ollut olemassa kaikilla optista mediaa käyttävillä konsoleilla. Ja kuitenkin vasta BD-levyille saatiin sellainen pinnoite, joka ei ihan pienestä hätkähdä.

Xbox Onen tapa tarjota pelit ilman fyysisen levyn läsnäoloa asennuksen jälkeen voi käytännön tasolla olla tällaiselle laiskimukselle hieman mukavampi. Ja tosiaan kiintolevytilan loppuminen on näillä näkymin ennemmin PS4:n kuin Xbox Onen ongelma. Tämä sillä olettamuksella, että Xbox One tukee ulkoisia kiintolevyjä vaikka 4 teraan asti, kun taas tällä hetkellä PS4:n käyttäminen 2,5 tuuman kiintolevyjen maksimikapasiteetti on 2 teraa. Tällä tavalla pyöriteltynä Xbox One voisi tarjota 0,5+4 teraa, kun PS4:llä raja tulisi kahden teran kohdalla vastaan. Vielä suuremmaksi ero kasvaa, jos PS4:ssä on sama rajoitus kuin PS3:ssa, jolloin käyttöjärjestelmä ei osaa hyödyntää teratavua enempää.

Vaan turhapa tästä on tämän tarkemmin spekuloida. Käytännössä emme tiedä kummankaan konsolin maksimikapasiteeteista mitään, ja toisaalta mikään tuskin estää Sonya lisäämästä jälkeenpäin tukea ulkoisille kiintolevyille. Ovathan ne toimineet PS3:llakin, joskin monin rajoituksin (eli esim. pelejä tai pelien asennuksia ei ole voinut USB-medialle laittaa).

Mutta kun tuosta BD-aseman nopeudesta oli aiemmin puhe, ainakin PS4:ssä on sittenkin ns. CAV-asema, eikä CLV-tyyppinen asema kuten PS3:ssa. 6X-nopeudella ei siis luetakaan levyn jokaiselta kohdalta, vaan ulkoreunaa luetaan nopeammin kuin sisäreunaa.

We also have final confirmation on the optical drive utilised - a 6x CAV Blu-ray unit. CAV stands for Constant Angular Velocity, meaning that the disc spins at the same rate no matter where the reading head is. This means that data contained on the outer edge of the disc is read in much faster than that contained on the inner portion. This was much more of a big deal for current-gen games (which mostly run from disc) as opposed to next-gen where hard drive install is mandatory. In order to make the experience as friction-free as possible, games will load the absolute minimum and then "stealth install" the remainder onto the hard drive in the background as you play.
Mihin se lukunopeus hitaimmillaan jää, sen voinemme aikanaan ehkä lukea teknisemmistä analyyseistä, kun itse laite on saapunut esim. Digital Foundryn testattavaksi.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Live Goldia on pidetty ihan jatkuvasti lyömäaseena Microsoftin taktiikkaa kohtaan, tässäkin ketjussa vielä ihan siis päiviä sitten. Kyllä sitä verkkopelaamisen ilmaisuuden ihanuutta on tietyt tahot rummuttaneet kansalaisoikeudeksi kovaan ääneen, vaikka luonnollisesti jatkossa tästä tullaan olemaan hiljempaa.



Olihan tuo tosiaan vallan odotettua, jotta sen Goldin oikeasti maksanut henkilö tuntisi saavansa jotain hyötyä ostoksestaan. Silti toivo heräsi ilmaisesta lounaasta.

Oma purnaus on liittynyt tasan yhteen asiaan: maksullisten palvelujen sisällyttäminen (Netflix) toisen maksullisen palvelun alle (Gold-tili). Se nyt vaan on puhdasta vittuilua kuluttajaa kohtaan. Sen Microsoft näyttää tällä hetkellä hallitsevan muutenkin, joten en ihmettele asiaa.

Jos ja kun tulee jotain niin hyvää pelattavaa, että se nettipelimaksun vaatii, niin maksan sen ihan mielelläni. Niinhän maksoin Livestäkin aina tähän kevääseen asti. Sen sijaan tuo toinen epäkohta pitäisi Livestäkin korjata paikalleen. Aivan järjetöntä touhua.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuskin MS antaa pelien asentamisen ulkoisille kovalevyille ja toimiihan ne ulkoiset myös PS4:ssa ja siellä on suurempi mahdollisuus, että pelidatan voi pistää ulkoisella vaikka se ei ole kovinkaan järkevää. Pilvitallennus voi olla mahdollista eli pelidata olisi jossain muualla tai peliä pelataan streamina. Tosin tämäkin suuremmalla todennäköisyydellä PS4:sta kuin XOnesta.

SSD:n laittaminen olisi ehkä harkinnassa mikäli sieltä löytyy kunnon SATA3. Ja konsoli oikeasti tajuaisi käyttää sitä nopeutta edukseen.

EDIT: Netflix toimii minulla ainakin suoraan samsungin telkkarista. Ei tarvitse konsolia avata sen takia. Tabletistakin löytyy, PC:ltä etc. niin goldin takana oleva toiminto on minulle ihan sama.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Siis Sony jatkaa vanhalla tavalla (tai riippuu pelintekijästä) ja siitä saadaan jokin ihmeteko aikaiseksi.
<...>
Maksullisessa palvelussa Sony vie, mutta luultavasti vain ilmaisten pelien takia.
<...>
En ymmärrä muuten tuota offline-hehkutusta kun PS4:nkin on lähes pakko olla koko ajan onlinessa, että pääsee sen ominaisuuksista täysin nauttimaan.

Ensinnäkin toi Sonyn sankarimaisuus johtuu kontrastista. Microsoft teki kenkun tempun pelaajille, ja pelaajat toivoivat, ettei Sony tee samaa kenkkua temppua. Olisiko Sonyn pitänyt pyydellä anteeksi sitä, että julkesivat ihan pyytämättä olla lisäämättä DRM-kikkareita konsoliinsa?

Mitä maksulliseen palveluun tulee, niin tarkoititko sanoa että "Sonyn maksullista palvelua pidetään parempana vain siksi, että se antaa enemmän vastinetta rahalle"? Ihanko oikeasti tarkoitit sanoa näin?

Ja kolmas pointti: jälleen kerran kyse on kontrastista. Onhan se kieltämättä kummallista, että nykykeskustelussa yksinpelien pelaaminen offlinessa on erikseen mainittava ominaisuus, mutta minkäs teet. Jos on kaksi tyyppiä, joista toinen kusee sua silmään, niin helposti sitä ei-kusevaa pitää parempana jätkänä. Tuskin tässäkään Sony ihan pahan pahuuttaan pysyivät vanhalla linjalla. Ja vaikka kovasti mielellään senkin mahdollistaisivat, niin eivät varmaan saa Netflixiä toimimaan pleikkarissa ilman nettiyhteyttä.

Oletko siis tuohtunut Sonylle vai niille pelaajille, jotka purkivat helpotustaan hurraamalla sille tyypille, joka ei kuse silmään?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sony alkoi jo selittelemään: PlayStation 4 third-party publishers can dictate their own DRM terms, Tretton says | Polygon

PlayStation 4 won't have any DRM restrictions for Sony's first-party games, but third-party publishers will dictate their own DRM policies when releasing games on the platform, Sony America CEO Jack Tretton just said on GameTrailers.

"Well, I mean, we create the platform, we've certainly stated that our first-party games are not going to be doing that, but we welcome publishers and their business models to our platform," Tretton said. "There's gonna be free-to-play, there's gonna be every potential business model on there, and again, that's up to their relationship with the consumer, what do they think is going to put them in the best fit. We're not going to dictate that, we're gonna give them a platform to publish on.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sony alkoi jo selittelemään

Vaikuttaisi kyllä siltä, että todennäköisemmin DRM-koukkuja tullaan kyllä näkemään myös PS4:lla kuin että niitä ei tultaisi näkemään. Konsoli ei vaadi nettiaktivointia, mutta useat pelit vaativat? Tästä tulee vielä sekavasoppa. Ja jos näin tosiaan on, niin aikamoisella pokalla vedettiin pr-pisteet kotiin samaan aikaan kun Microsoftia on lyöty kuin vierasta sikaa.
 
Ylös Bottom