Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei varmaan halvennu heti mutta pitkällä tähtäimellä: ">The goal is to move to digital downloads, but Gamestop, Walmart, Target, Amazon are KIND OF FUCKING ENTRENCHED in the industry. They have a lot of power, and the shift has to be gradual. Long term goal is steam for consoles. [...] If you always want to stay with what you have, then keep current consoles, or a PS4. We’re TRYING to move the industry forwards towards digital distribution… it’sa bumpy road
>Publishers have enourmous power. Microsoft is trying to balance between consumer delight, and publisher wishes. If we cave to far in either direction you have a non-starting product. WiiU goes too far to consumer, you have no 3rd party support to shake a stick at. PS4 is status-quo. XB1 is trying to push some things, at the expense of others. We have a vision, we’ll see if it works in the coming years"
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

ihmettelen vain xbox-ohjaimen tatteja koska ne eivät ole symmetrisesti samoissa kohdin.

Lähinnä twin stick shootereissa tarvitaan molemmat tatit jatkuvassa käytössä. Yleisimmillä ohjaustavoilla operoidaan aktiivisesti ohjaimen napeilla ja kameran kuvakulmaa tarvitsee säätää ainoastaan silloin tällöin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Puolalaiselta CD Projekt -studiolta tullut ulos lausunto koskien Xbox Onen maa -rajoituksia.

The Escapist : News : Xbox One Surprises Witcher Dev, Skips Poland At Launch

You will no doubt recall yesterday's news that the Xbox One will only have Live support in 21 countries at launch, meaning that Microsoft's forthcoming console, thanks to its reliance on a daily connection to the internet, won't work anywhere else. We noted in our report that among the countries not on the list was Poland, a noteworthy fact because Poland is the home of CD Projekt, the creator of the vaunted Witcher RPG series - the final chapter of which made a pretty big splash at E3.

As it turns out, nobody at CD Projekt had any idea that this was going to happen. "I was just in a restaurant and saw the list," Iwiński told Game Informer. "I was surprised, and I really hope that it isn't final. I think Polish gamers will speak out loud. From my perspective, it's a sad situation."

The Xbox Support twitter account suggested yesterday that the list of supported countries could grow prior to the launch of the Xbox One but right now, this is just one more bit of ugliness in an E3 that really hasn't gone Microsoft's way.

Mikäli tuettujen maiden määrä ei kasva nopeasti julkaisun jälkeen, puolalaiset eivät välttämättä pääse pelaamaan Witcher 3 Xbox Onella.
Ironisesti CD Projekt Red on pelimaailman äänekkäimpiä DRM:n vastustajia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei varmaan halvennu heti mutta pitkällä tähtäimellä: ">The goal is to move to digital downloads,

Sanahelinää, kun niillä on nyt heti julkaisusta keinot tehdä tuo (eli käytettyjen levy pelien myynnin tyrehdytys, ja että digi versioita ei voi myydä) niin miksei ne sanonut heti alussa että "hei, x1 pelit maksaa sitten vain 20-30€, verratkaapa kilpailijan hintoihin!"

Mutta eihän se onnistu, fyysisen pelin myynnissä liikkuu järkyttävät rahat niin että pelkkään MS digijakeluun ei jälleenmyyjät taivu. Ja toki se että fyysinen ostaminen koetaan paremmaksi, tuote tuntuu "omalta" (ihan ihmiseen sisäänrakentunut juttu..)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Lähinnä twin stick shootereissa tarvitaan molemmat tatit jatkuvassa käytössä. Yleisimmillä ohjaustavoilla operoidaan aktiivisesti ohjaimen napeilla ja kameran kuvakulmaa tarvitsee säätää ainoastaan silloin tällöin.

Juuri se tatti / nappi layout on parasta xboxin ohjaimessa. Tattien ei todellakaan tarvitse olla samassa tasossa. Itse asiassa kun asiaa ajattelee enemmän niin xboxin vasen tatti, jolla ukkoa ohjataan yleensä on "ylempänä ohjaimessa" kuin ps. Juuri se ominaisuus parantaa ohjaimen ergonomiaa. Myös oikean puoleinen tatti on sellaisessa paikassa, että jos haluat painaa nappeja tatin vierestä ne ovat peukalon luontaisen liikkeen alueella (sama myös ps).

Ergonomia on tärkeä asia ja tattit eritasolla on pitkälle ajateltu juttu ettei pelaajan kädet väsyisi kun varsinkin vasen peukalo on luontaisessa asennossa koko ajan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Juuri se tatti / nappi layout on parasta xboxin ohjaimessa. Tattien ei todellakaan tarvitse olla samassa tasossa. Itse asiassa kun asiaa ajattelee enemmän niin xboxin vasen tatti, jolla ukkoa ohjataan yleensä on "ylempänä ohjaimessa" kuin ps. Juuri se ominaisuus parantaa ohjaimen ergonomiaa. Myös oikean puoleinen tatti on sellaisessa paikassa, että jos haluat painaa nappeja tatin vierestä ne ovat peukalon luontaisen liikkeen alueella (sama myös ps).

Ergonomia on tärkeä asia ja tattit eritasolla on pitkälle ajateltu juttu ettei pelaajan kädet väsyisi kun varsinkin vasen peukalo on luontaisessa asennossa koko ajan.

Oikeastiko joillakin väsyy peukalot, juuri se vasemmanpuoleinen? Vaikka oikea tatti on lähes yhtä paljon käytössä kameran kääntelyn takia?
 
PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Oikeastiko joillakin väsyy peukalot, juuri se vasemmanpuoleinen? Vaikka oikea tatti on lähes yhtä paljon käytössä kameran kääntelyn takia?
Näissä ohjainasioissa on preferenssejä puoleen ja toiseen milloin mistäkin syystä. Mutta koska nykyohjaimet eivät tähän ketjuun kuulu, väännellään peistä vasta sitten, kun ollaan oikeasti päästy pelaamaan PS4- ja Xbox One -ohjaimilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielenkiintoista miten M$ servereiden/pilven vaikutus näkyy peleissä, vai vaikuttaako se ollenkaan. Pilveä on mainostettu sillä että se lisää cpu laskenta tehoa pelejä pelatessa ja samalla tuo lisää tehoja konsoliin tai keventää konsolin taakkaa. Itse asiassa mielenkiintoinen juttu jos oikeasti toimii ja tasoittaa rautojen tehoeroja.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pieneen kokoon tehokkaasti pakattua teknologiaa.

Itseäni tuossa ulkomuotoilussa pisti silmään pari seikkaa.
Levyn poisto- ja powernäppäimet. Taitavat toimia hipaisulla, mutta ihmeellisesti sijoitettu syvennykseen.


Näytä liitetiedosto 11158


Lisäksi USB-portit näyttäisivät olevan myös sijoitettu samalla periaatteella.

Näytä liitetiedosto 11157

USB-porttien ollessa kolossa esim. itselläni tulee ongelmia mikrofonin usb-äänikortin kanssa.
Ongelmanhan voi toki ratkaista jatkopiuhalla, mutta jotenkin tuntuu että muotoilu on mennyt käytettävyyden edelle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mikäs niissä risoo? Niissähän julkaisijat itse päättävät, maksaako aktivointi vai ei.

Nimenomaan just se. Täytyy vain sitten toivoa, että jos hankin Xbox Onen, niin, että kovinkaan monet julkaisijat ei käytä tota maksullista aktivointia. Ihan vain siksi, että usein olen ostanut käytettyjä pelejä...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nimenomaan just se. Täytyy vain sitten toivoa, että jos hankin Xbox Onen, niin, että kovinkaan monet julkaisijat ei käytä tota maksullista aktivointia. Ihan vain siksi, että usein olen ostanut käytettyjä pelejä...
Eiköhän se ole enemmänkin kiinni siitä, mistä olet niitä käytettyjä pelejä tavannut ostaa. Ainakin jos sieltä tavanomaisesta Gamestopista niin itse en ainakaan olisi tippaakaan huolissani siitä, etteikö se meno jatkuisi ihan entisellään seuraavassakin sukupolvessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän se ole enemmänkin kiinni siitä, mistä olet niitä käytettyjä pelejä tavannut ostaa. Ainakin jos sieltä tavanomaisesta Gamestopista niin itse en ainakaan olisi tippaakaan huolissani siitä, etteikö se meno jatkuisi ihan entisellään seuraavassakin sukupolvessa.

Gamestopista olen ostanut elämäni aikana 1-2 käytettyä peliä. :D Loput on huuto.netistä...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Huuto.netistä et tule enää onen pelejä saamaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Huuto.netistä et tule enää onen pelejä saamaan.

Tai siis tulet mahdollisesti, mutta joudut maksamaan niistä sitten aktivointimaksun, jos julkaisija niin haluaa. Eikös se jotenkin näin mennyt?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tai siis tulet mahdollisesti, mutta joudut maksamaan niistä sitten aktivointimaksun, jos julkaisija niin haluaa. Eikös se jotenkin näin mennyt?
Eipähän tuo soppa ole toistaiseksi yhtään mitään muuta kuin sekava mutta noin minäkin olen sen ymmärtänyt, että eBayn, huuto.nettien, KFIN-kauppa-alueiden sun muiden kanssa pitäisi varautua vähintääkin siihen, että ostohinnan lisäksi on varauduttava maksamaan vielä summa X konsolilla, jotta se peli suostuu pyörähtämään edes käyntiin. Eli vähän sama kuin entiset online-passit sun muut mutta astetta tiukemmaksi viritettynä. Tähän rumbaan osallistuvien jälleenmyyntiliikkeiden kautta homma pelannee tietty ihan entiseen malliin, joten jos sekä käytetyt että Gamestop ovat jees, se lienee seuraavassakin sukupolvessa business as usual.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eipähän tuo soppa ole toistaiseksi yhtään mitään muuta kuin sekava mutta noin minäkin olen sen ymmärtänyt, että eBayn, huuto.nettien, KFIN-kauppa-alueiden sun muiden kanssa pitäisi varautua vähintääkin siihen, että ostohinnan lisäksi on varauduttava maksamaan vielä summa X konsolilla, jotta se peli suostuu pyörähtämään edes käyntiin. Eli vähän sama kuin entiset online-passit sun muut mutta astetta tiukemmaksi viritettynä. Tähän rumbaan osallistuvien jälleenmyyntiliikkeiden kautta homma pelannee tietty ihan entiseen malliin, joten jos sekä käytetyt että Gamestop ovat jees, se lienee seuraavassakin sukupolvessa business as usual.

Onhan tämä sekavaa, mutta lainataanpa vielä tuolta Microsoftin viralliselta verkkosivulta:
Trade-in and resell your disc-based games: Today, some gamers choose to sell their old disc-based games back for cash and credit. We designed Xbox One so game publishers can enable you to trade in your games at participating retailers. Microsoft does not charge a platform fee to retailers, publishers, or consumers for enabling transfer of these games.

Give your games to friends: Xbox One is designed so game publishers can enable you to give your disc-based games to your friends. There are no fees charged as part of these transfers. There are two requirements: you can only give them to people who have been on your friends list for at least 30 days and each game can only be given once.

In our role as a game publisher, Microsoft Studios will enable you to give your games to friends or trade in your Xbox One games at participating retailers. Third party publishers may opt in or out of supporting game resale and may set up business terms or transfer fees with retailers. Microsoft does not receive any compensation as part of this. In addition, third party publishers can enable you to give games to friends. Loaning or renting games won’t be available at launch, but we are exploring the possibilities with our partners.

Lihavoin tuosta nuo oleellisimmat kohdat. Eli pelejä voi myydä entiseen malliin ainoastaan valikoitujen jälleenmyyjien kautta, ja tähän joko liittyy tai ei liity ylimääräinen maksu. Mitä ilmeisimmin näillä jälleenmyyjillä pitää olla pääsy Microsoftin järjestelmään, jossa noiden pelien aktivoinnit mitätöidään pelaajan tililtä, kun tämä vie pelit kauppaan. Suoraan pelaajalta pelaajalle myymistä vaikeutetaan merkittävästi, mikäli tuon "each game can only be given once" tulkitsee sanatarkasti, eli pelin voi antaa (tai myydä?) kerran, ja sen jälkeen se on hänen pysyvästi, eikä hän voi sitä jakaa / myydä eteenpäin. Näkisin kuitenkin, että pelien lainaaminen on rinnastettavissa suoraan pelaajien keskinäiseen kaupankäyntiin, eikä tämä ole entisellään mahdollista julkaisussa.

Toisaalta en kyllä näe, miten tuo pelien vuokraaminen sinänsä eroaisi pelien myymisestä käytettynä valtuutetun jälleenmyyjän toimesta, mikäli erillistä maksua ei julkaisijan toimesta ole säädetty. Periaatteessahan pelin voi "myydä" eli vuokrata pelaajalle, joka sitten "myy pelin takaisin liikkeelle" eli palauttaa sen yritykselle, minkä jälkeen saman voi tehdä uudelle asiakkaalle. Tietenkin jos jälleenmyyntiin tuo maksu liittyy julkaisijan säätämänä, menee homma vähän hankalammaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia


Tämä kohta mietityttää jotenkin silti:

We designed Xbox One so game publishers can enable you to trade in your games at participating retailers. Microsoft does not charge a platform fee to retailers, publishers, or consumers for enabling transfer of these games.

Ehkä se johtuu optimistista sisälläni, mutta tuo vastaus voisi sisältää myös sen, että julkaisija voi "antaa" (= määrätä) sinut myymään käytetyt pelisi vain jonkun tietyn jälleenmyyjän kautta ja lähtökohta olisi että kaikki on niin kuin ennenkin. Eli jos julkaisija ei määrää mitään, niin myyt pelisi käytettynä kuten ennenkin. Vai onko lähtökohta pessimistinen: Jos julkaisija ei anna lupaa, niin et myy käytettyä peliä ollenkaan?

Eli kääntäen, lähtökohta Microsoftilla on: Mitään pelejä ei myydä, ei anneta tai lainata ilman julkaisijan hyveellistä lupaa tähän? Eli lähtökohta on kaiken kieltäminen?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kauppa tuntemattomien kanssa on melko tehokkaasti estetty. Julkaisija ei voi vapauttaa peliään kokonaan DRM:stä vaikka haluaisi koska Microsoft haluaa että kaikki pelit liitetään käyttäjän Live profiiliin ja niitä voi ajaa ilman levyjä. Jos julkaisijat haluavat jatkossa omansa Gamestopin tuloista niin luultavasti Gamestop joutuu laskemaan tradein arvoja.

Pelin voi antaa/myydä kerran yksityisesti henkilölle joka on ollut 30 päivää friendlistalla jolloin mitään kuluja ei ole.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Lihavoin tuosta nuo oleellisimmat kohdat. Eli pelejä voi myydä entiseen malliin ainoastaan valikoitujen jälleenmyyjien kautta, ja tähän joko liittyy tai ei liity ylimääräinen maksu. Mitä ilmeisimmin näillä jälleenmyyjillä pitää olla pääsy Microsoftin järjestelmään, jossa noiden pelien aktivoinnit mitätöidään pelaajan tililtä, kun tämä vie pelit kauppaan. Suoraan pelaajalta pelaajalle myymistä vaikeutetaan merkittävästi, mikäli tuon "each game can only be given once" tulkitsee sanatarkasti, eli pelin voi antaa (tai myydä?) kerran, ja sen jälkeen se on hänen pysyvästi, eikä hän voi sitä jakaa / myydä eteenpäin. Näkisin kuitenkin, että pelien lainaaminen on rinnastettavissa suoraan pelaajien keskinäiseen kaupankäyntiin, eikä tämä ole entisellään mahdollista julkaisussa.
Etäisesti tuolla tavalla minäkin olen tuon tulkinnut. Entiseen malliin valikoitujen jälleenmyyjien kautta (ainakin näin Suomessa uskaltanee sanoa ihan vaan Gamestop), joskin jos mitään maksuja menee niin se on vain niiden valikoitujen päänsärky. Jos niiden pitää välittää verhojen takana muutama euro Microsoftille niin myyvälle kuluttajalle se tarkoittaa vain saman verran alhaisempaa hyvitystä. Jos ei miellytä niin minnes menet? Ehkä kuluttaja-kuluttaja-kaupankäyntiin mutta se taas vaatisi ensin tuon 30 päivän ystävyyden Livessä, joka on jo lähtökohtaisesti niin kömpelöä, että sen jälkeen on jo ihan yksi ja sama, pystyykö ostaja kohtelemaan ostostaan kuin uutta. Niin tai näin, tämä digitaaliseen tulevaisuuteen tähtäävä kompromissi on sellainen sillisalaatti, että olisi ollut parempi jättää kokonaan väliin. Vaikka ostettuja pelejä ei ole tullut myytyä nyt jo vuosikymmeniin niin sinä kauniina (mutta haikeana) päivänä kun niin tulee tehtyä, niistä jokainen on niin maan taatusti kelvollinen kaupattavaksi ihan missä ja millä ehdoilla tahansa.
 
Ylös Bottom