Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Mä luulen että Sony mokas ton homman niin lahjakkaasti että ennakkolataukset on jäissä tai tulee olemaan pelikohtaista tai data pakataan 128 bittisellä salauksella.
Olen tainnut tämän jo kertaalleen jossain toisessa ketjussa selittääkin, mutta GTAV:n kohdalla kyse oli pohjimmiltaan siitä, että kaikki Store-lataukset ovat ihan tavallisia http-URLeja, joiden päässä odottaa .pkg-asennuspaketti. Periaatteessa sen voi rinnastaa salasanasuojattuun zip-pakettiin, jonka salasana sisältyy PS3:n firmwareen. Mutta PS3:n omien suojauksien murtumisen myötä myös epävirallisella ohjelmistoversiolla varustettu PS3 pystyy purkamaan myös kaikkein uusimpiakin .pkg-paketteja. Käytännössä GTAV:n asennuspaketti saatiin auki ja sen yksittäisiä tiedostoja päästiin tutkimaan, mutta itse peliä ei voinut pelata (koska varsinainen autentikointitiedosto tuli serveriltä vasta julkaisupäivänä).
PS4:n kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska jakelutapa on erittäin todennäköisesti muuttunut ja vaikkei olisikaan, ei vanhoilla PS3-salausavaimilla saa PS4-paketteja auki. Joten PS4:n kohdalla vastaavaa ennakkolatauspakettien luvatonta purkamista ei ole luvassa, ellei itse PS4:n salaukset ja turvamekanismit murru. Vaikka niin varmasti jossain vaiheessa käy, se voi viedä silti vuosia. (Verrokkina oleva ja myös Mark Cernyn suunnittelema Vita on kestänyt varsin hyvin jo pian pari vuotta. Toki sen PSP-hiekkalaatikossa ollaan mellastettu jo suunnilleen ensimmäisestä päivästä lähtien, mutta varsinaisia Vitan omia suojauksia ei ole onnistuttu ohittaa.)
Ja joo, jos pelien aloittaminen onnistuu kun eka mega on tullut, ei noissa isoissakaan peleissä ole mitään ongelmaa. Ainut ongelma tulee olemaan Sonyn ja MS:n päässä, miten riittää kaista jakaa peliä.
Ei siihen ihan mega riitä, vaan todennäköisesti puhutaan retail-julkaisujen kohdalla silti useammasta gigatavusta. PSN-latauspelien kohdalla riittänee huomattavasti pienempikin määrä, muutamista kymmenistä megoista yli gigatavuun täysin pelistä riippuen.
Mä veikkaan että digijakelun yleistyessä käyttöehtoihin tulee muutos (josta kieltäytymällä laite ei enää toimi verkkopalveluissa) joka antaa jakelijalle luvan käyttää asiakkaan linjaa torrent jakeluun.
P2P-jakelutapaakin on käytetty (joskin
erittäin harvoissa) PS3-peleissä jo vuosikaudet. Mieleen tulee ensimmäinen ainakin Metal Gear Online vuodelta 2008. Käytännössä pelilevyllä oli jonkinmoinen asennusohjelma, jonka jälkeen itse MGO-client ladattiin P2P-tekniikalla. Riippui sit paljolti tuuristakin, kuinka paljon muita jakajia sillä hetkellä sattui olemaan, ja kuinka nopeita yhteyksiä näillä oli. Toki Konamilla oli omatkin serverit sitä jakamassa, eli pelin kyllä sai, vaikkei kukaan tavallinen PS3-käyttäjä sitä sillä hetkellä jakanutkaan.
Sony on siis kokeillut erilaisia jakelutapoja jo erittäin hyvissä ajoin, ja varmastikin siellä on saatu hyvää kokemusta siitä, mikä toimii, mikä ei ja mitä on syytä vielä parantaa. Mutta jos on itsellä toivottoman hidas netti useiden (kymmenien) gigojen pelejä ajatellen, silloin digijakelusta ei ole varmastikaan innostunut. Onneksi on kuitenkin vaihtoehtoja.