Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5: Lisälaitteet ja tarvikkeet

No miten se voi olla, että kun indikoit laitteella olevan sinulle käyttöä, niin heti olet ”puolustaja” tai ”fani”? Voihan laite olla aivan paska, ken tietää. Ihan positiivisiakin arvioita olen laitteesta lukenut. Kyllä minulla juuri tässä elämäntilanteessa on käyttöä juuri tällaiselle laitteelle (huom. Ei sille, että tungen puhelimen haaroväliin ja istun posliinilla dualsense kourassa pelaamassa). Lyhyitä pelituokioita tilanteissa joissa on tovi aikaa, lasten takia televisiosta ei voi näyttää aivan mitä tahansa tai vaimolla on jokin oma maratoni päällä jonkun tv-ohjelman parissa. Ei ole tarkoitus pelata yhtäkkiä 100% Portalilla pleikkaria kuitenkaan. Halpaa kuin saippua vieläpä, noin suurin piirtein.

Aivan sama mitä tässä on tullut niin heti jos käyttötarvetta ja kiinnostusta ei itsellä laittelle ole, niin se on turhaa. PSVR2? ”Turhaa ja gimmick”. Dualsense Edge? ”ylihinnoiteltu ja turhaa” :D.

Kyllä noille laitteille markkinat löytyy. Näin elämässä muutenkin vähän tylsiä tyyppejä ne, jotka paukkaa joka tilanteessa ilmoittamaan jonkun asian olevan vain ”turhaa”. Mutta eipä siinä, ymmärrän täysin että useimmille tämä(kin) laite on varmasti aivan turha. Raportoin sitten, jahka tunteja on takana laitteen omistajana, onko sille käyttötarvetta oikeasti.
 
(huom. Ei sille, että tungen puhelimen haaroväliin ja istun posliinilla dualsense kourassa pelaamassa)

Kyllä näihin on jo pitkään ollut muitakin ratkaisuja, kuten esimerkiksi Backbone One:

 
No miten se voi olla, että kun indikoit laitteella olevan sinulle käyttöä, niin heti olet ”puolustaja” tai ”fani”? Voihan laite olla aivan paska, ken tietää. Ihan positiivisiakin arvioita olen laitteesta lukenut. Kyllä minulla juuri tässä elämäntilanteessa on käyttöä juuri tällaiselle laitteelle (huom. Ei sille, että tungen puhelimen haaroväliin ja istun posliinilla dualsense kourassa pelaamassa). Lyhyitä pelituokioita tilanteissa joissa on tovi aikaa, lasten takia televisiosta ei voi näyttää aivan mitä tahansa tai vaimolla on jokin oma maratoni päällä jonkun tv-ohjelman parissa. Ei ole tarkoitus pelata yhtäkkiä 100% Portalilla pleikkaria kuitenkaan. Halpaa kuin saippua vieläpä, noin suurin piirtein.

Aivan sama mitä tässä on tullut niin heti jos käyttötarvetta ja kiinnostusta ei itsellä laittelle ole, niin se on turhaa. PSVR2? ”Turhaa ja gimmick”. Dualsense Edge? ”ylihinnoiteltu ja turhaa” :D.

Kyllä noille laitteille markkinat löytyy. Näin elämässä muutenkin vähän tylsiä tyyppejä ne, jotka paukkaa joka tilanteessa ilmoittamaan jonkun asian olevan vain ”turhaa”. Mutta eipä siinä, ymmärrän täysin että useimmille tämä(kin) laite on varmasti aivan turha. Raportoin sitten, jahka tunteja on takana laitteen omistajana, onko sille käyttötarvetta oikeasti.

Kaipa se ongelma on siinä kun saman jutun (ja hitosti enemmän) tekee muut laitteet jo paremmin. Mä testailin 130€:n tabletilla remote playta muijan luota, ja toimi oikein mainiosti. Sillä tabletilla voi sitten tehdä montaa muutakin asiaa. Ymmärtää sen että joku tarvitsee just paskalla istumisen takia ruudun ja ohjaimen yhdessä paketissa.. 99,99% ei tarvitse, ja samalla rahalla saisivat itselleen paljon parempia vaihtoehtoja etäpelaamiseen.
 
Kaipa se ongelma on siinä kun saman jutun (ja hitosti enemmän) tekee muut laitteet jo paremmin. Mä testailin 130€:n tabletilla remote playta muijan luota, ja toimi oikein mainiosti. Sillä tabletilla voi sitten tehdä montaa muutakin asiaa. Ymmärtää sen että joku tarvitsee just paskalla istumisen takia ruudun ja ohjaimen yhdessä paketissa.. 99,99% ei tarvitse, ja samalla rahalla saisivat itselleen paljon parempia vaihtoehtoja etäpelaamiseen.
Miksi minä nyt haluaisin, että kännykällä tai tabletilla olisi mitään tekemistä pelaamisen kanssa? Jos haluaa, että remote-pelaaminen on mahdollisimman helppoa, niin miksen ostaisi satasen kalliimpaa laitetta jossa näyttö on omasta takaa? Toisekseen en minä mitään rallia edes haluaisi pelata ilman adaptiivisia liipaisimia, joten tämä on myös aika iso syy miksi Portal ei oikein edes vertaudu omissa tarpeissa backboneen.

Mutta saahan sitä pelata miten tahtoo. Joku etäpelaa tabletilla ja on tyytyväinen, minusta Portal on melko paljon elegantimpi ratkaisu siihen mitä itse haluan.
 
Uusimmassa DF Weeklyssä oli hyvät pohdinnat siitä, että osa arvostelijoista ei tunnu edes tajuavan, miten PS Portal teknisesti toimii. Ei ulkoisen netin nopeudella ole merkitystä, jos sekä PS5 että Portal ovat samassa aliverkossa. Tosin jos Pleikkari on kytketty suoraan modeemiin, josta se saa julkisen IP-osoitteen, siinä tapauksessa liikenne saattaa kiertääkin julkisen internetin kautta ylimääräisen mutkan, ja sehän on omiaan aiheuttamaan sekä ylimääräistä viivettä kuin myös hetkellisiä lagipiikkejä.

Remote Play noin tekniikkana ei kuitenkaan ota mitään kantaa siihen, millainen peli konsolissa pyörii. Kunhan kyseessä ei ole VR-peli, se toimii Portalin kautta. Jokin graafisesti raskaampi peli ei siis ole itse striimauksen kannalta kuitenkaan yhtään sen ihmeellisempi kuin yksinkertaisella kasibittisgrafiikalla tehty pelikään.

Mutta kaikki langattomat reitittimet eivät vaan ole yhtä hyviä, ja pelien reaaliaikainen striimaaminen vaatii sitä, että datan on liikuttava mahdollisimman nopeasti ihan koko ajan. Joten jos siellä WLAN-purkki meinaa tukehtua esim. muun verkkoliikenteen vuoksi, näkyy se heti Remote Play -ongelmina. Portal ei sinällään muuta tuota miksikään, eli siinä ei ole (Digital Foundrya lainatakseni) mitään ”secret saucea”, joka tekisi RP:stä teknisesti paremman kuin muilla laitteilla.


Hmm, en ole koko kahden tunnin videota katsonut, mutta eikös kohdassa 7.40 todeta, että mitään näyttöä ei ole siitä, että PS5 striimaisi suoraan Portaliin?
edit. olikin kyse via the router vs via internet
 
Viimeksi muokattu:
Jos pelaa lähinnä 60fps pelejä niin remote playn latenssi on aika verrettavissa siihen että pelaat ilman TVn game modea tai Switchillä/Steamdeckillä 30fps pelejä.

Aika positiivinen arvio suhteellisen vaativilta käyttäjiltä.


Kysymys siitä miksi ikukaan ostaa Puhelinta A kun halvin Android maksaa paljon vähemmän on yhtä järkevä kuin tuo Backbone argumentti.. mukavuus maksaa aina.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi minä nyt haluaisin, että kännykällä tai tabletilla olisi mitään tekemistä pelaamisen kanssa? Jos haluaa, että remote-pelaaminen on mahdollisimman helppoa, niin miksen ostaisi satasen kalliimpaa laitetta jossa näyttö on omasta takaa? Toisekseen en minä mitään rallia edes haluaisi pelata ilman adaptiivisia liipaisimia, joten tämä on myös aika iso syy miksi Portal ei oikein edes vertaudu omissa tarpeissa backboneen.

Saatat joutua pettymään.. Parhaimmillaankin tuossa on pieni viive joten pelit jotka vaativat ääretöntä tarkkuutta kuten ralli, ei välttämättä ole kovinkaan nautittavaa.
 
Tässä eka arvosteluvideo joka sattu silmään, 1000M valokuitu ja FF16 ei pyörinyt liki lainkaan. Onko vaan alkuajan kankeuksia vai onko tosiaan näin, että kaikki pelit ei edes pelitä

Kyllä remote playn kautta toimii aivan kaikki pelit, jotka PS5:lla pyörii. Woodyllä taitaa olla kotiverkossa jotain vikaa jos ei saa siinä laitetta toimimaan, esim wifin kuuluvuus voi olla huono siellä missä yrittää laitetta käyttää.

Jos tämä toimisi PS5-ohjaimena tarvittaessa
Tämähän on jo nyt mahdollista. Remote play tulille sohvalta ja telkka vaan sopivalle sisääntulolle niin voit pelailla käyttäen tätä ohjaimena. Tietenkin kuva näkyy myös Portalin ruudulla, mutta se ei menoa haittaa.
 
Saatat joutua pettymään.. Parhaimmillaankin tuossa on pieni viive joten pelit jotka vaativat ääretöntä tarkkuutta kuten ralli, ei välttämättä ole kovinkaan nautittavaa.
Voi toki olla, omat odotukset ovat kyllä joka tapauksessa varovaiset. Rallin suhteen ajattelin, että se olisi unelmaskenaario jos se tuntuu laitteella hyvältä ajella (edes uramoodin puolella). Jos ei, niin sitten perinteisemmät yksinpelit ainakin saa luvan mennä.
 
Kyllä remote playn kautta toimii aivan kaikki pelit, jotka PS5:lla pyörii. Woodyllä taitaa olla kotiverkossa jotain vikaa jos ei saa siinä laitetta toimimaan, esim wifin kuuluvuus voi olla huono siellä missä yrittää laitetta käyttää.


Tämähän on jo nyt mahdollista. Remote play tulille sohvalta ja telkka vaan sopivalle sisääntulolle niin voit pelailla käyttäen tätä ohjaimena. Tietenkin kuva näkyy myös Portalin ruudulla, mutta se ei menoa haittaa.
Niin kova Remote Play fani en vielä ole, että sitä käyttäisin jos istun sen ison ruudun edessä. :DAjatus lähinnä, että Portallin näyttö toimisi lisänäyttönä jossa olisi jotain lisäinformaatiota pääruudun näkymään. Oliko Nintendolla joku tällainen ratkaisu joskus?
 
Ajatus lähinnä, että Portallin näyttö toimisi lisänäyttönä jossa olisi jotain lisäinformaatiota pääruudun näkymään. Oliko Nintendolla joku tällainen ratkaisu joskus?
Wii U:lla jotkin pelit käyttivät Wii U Gamepadia ”lisänäyttönä”. Toisaalta PS4:llä oli aikanaan 2nd Screen -kännykkäsovellus, joka joissain (hyvin harvoissa) tilanteissa oli tuovinaan jonkinlaista lisätoiminnallisuutta varsinaisen pelikuvan lisäksi. Mutta nykyisellään PS Portal ei tuollaiseen taivu, koska se vain näyttää sitä PS5:stä tulevaa kuvaa eikä siis aja mitään omaa koodia varsinaisesti.
 
Voi toki olla, omat odotukset ovat kyllä joka tapauksessa varovaiset. Rallin suhteen ajattelin, että se olisi unelmaskenaario jos se tuntuu laitteella hyvältä ajella (edes uramoodin puolella). Jos ei, niin sitten perinteisemmät yksinpelit ainakin saa luvan mennä.
Pelailin juuri viikonloppuna puhelimella remoteplayta ja esim. GT7 ja Spiderman olivat ihan hyvin pelattavia. EA WRC ei sitä omasta mielestäni ollut vaan auto oli kokoajan pöpelikössä. Toki ajoin '95 Imprezalla Sardiniassa niin siinä vaaditaan kokoajan auton ohjaamista. Kenties se sopivammalla autolla (JWRC tai WRC2?) ja hitaammalla vauhdilla onnistuisi.

Oma Wifi yhteys on ollut hyvä, ei ole yhteys yhtään yskinyt. Hauska se on pelata PS5 pelejä sängystä, mutta puhelimen näyttö on vähän pieni ja sitten on puhelin sidottu siihen hommaan, sekä puhelimen ilmoitukset häiritsee. PS Portal kiinnostaa isosti, mutta saa nähdä viitsiikö siihen laittaa rahoja. Viime aikoina hylännyt lähes kaikki ostokset mitkä on herättänyt kiinnostusta. Kyllähän sitä elämässä pärjää ilman vaikka mitä, kunhan on ruokaa ja vettä. Voisi se PS Portal silti kyllä olla aika hauska kapistus.

Osa ehdottaa Backbonea, mutta itselle mielummin Dual Sense käteen ja isompi näyttö. Steam Deck myös vaihtoehdoissa, mutta haluan vain pelata PS5 pelejä. Entäs sitten tabletti? Mulla oli tabletti, ei tule enää ikinä uudestaan. Toki mietin Switchin hommaamista, mutta on se aika paljon kalliimpaa hommata laite+pelit.

Ainoa mikä mietityttää on PS Portalin näytön HDR kyky, siitä ei ole arvosteluissa oikein puhuttu. Mun puhelimen OLED-paneeli ja loistava HDR (vähän oli kyllä black crushia) pesi näyttävyydessä kirkkaasti oman Samsungin QLED television. Ehkä PS Portal ei pääse aivan samaan laatuun, mutta isompi näyttökoko tekee pelaamisesta parempaa kuin puhelimesta.
 
Mua nyt huolestuttais eniten vehkeen tatti driftit, tämä ei taida olla veistetty elite ohjaimesta jossa voit tarvittaes vaihtaa tatteja? Varmaan olisi tullut lisää hintaa, mutta ps5 ohjaimen tatit kun on tunnetusti niin herkkiä lähtee driftaa niin mitä tässä tapauksessa sitten? Toki on takuut jne mut mun ohjain kokemuksella mikäli tässä on sama mutta venyetty ja näyttö lyöty keskelle menis vuodessa näitä tablettiohjaimia 3 kpl, jos tätä runkuttais kunnolla.
 
Mua nyt huolestuttais eniten vehkeen tatti driftit, tämä ei taida olla veistetty elite ohjaimesta jossa voit tarvittaes vaihtaa tatteja? Varmaan olisi tullut lisää hintaa, mutta ps5 ohjaimen tatit kun on tunnetusti niin herkkiä lähtee driftaa niin mitä tässä tapauksessa sitten? Toki on takuut jne mut mun ohjain kokemuksella mikäli tässä on sama mutta venyetty ja näyttö lyöty keskelle menis vuodessa näitä tablettiohjaimia 3 kpl, jos tätä runkuttais kunnolla.
Potentiaalinen huoli toki, mutta en osaa tähän samaistua. En ole onnistunut hajottamaan elämäni aikana vielä yhtään ohjainta paitsi yhden joyconin, joka alkoi silloin tällöin driftaamaan kuuden vuoden käytön jälkeen. Tätä kun tulisi myös harvemmin pelattua, niin en näe ongelmaa (tai sitten tässä on ollut hulppea tattituuri päällä koko iän).

Enemmän ihmetyttää se, ettei laitteen mukaan voitu laittaa mitään säilytysratkaisua. Muksujen ja eläinten takia ei voi jättää aivan mihin tahansa lojumaan kuitenkaan, joten täytyy todennäköisesti jollain aikavälillä tehdä sijoitus.
 
Mua nyt huolestuttais eniten vehkeen tatti driftit, tämä ei taida olla veistetty elite ohjaimesta jossa voit tarvittaes vaihtaa tatteja?
Ei ole vaihdettavia tatteja. Laitteen atomeiksi purkamalla tattien vaihto periaatteessa onnistuu, mutta se ei ole todellakaan mikään helppo operaatio. Mutta kuten tuossa yllä todettiin, turha tuota on etukäteen pelätä.
 
Ei ole vaihdettavia tatteja. Laitteen atomeiksi purkamalla tattien vaihto periaatteessa onnistuu, mutta se ei ole todellakaan mikään helppo operaatio. Mutta kuten tuossa yllä todettiin, turha tuota on etukäteen pelätä.
Hmm... Atomeiksi purkaminen kuulostaa äärimmäiseltä. Onko tuo jotenkin isompi homma siis kuin vaikka Joy-Conin tattien vaihto? Jos ei ole, niin mikäli ruuvimeisselit pysyy kädessä niin kyllähän nuo tatit äkkiä vaihtaa jos on tarvetta.

Joy-Conit on olleet itselle ne vaativimmat vaihtaa ja nekin silti meni ongelmitta. Siellä on todella pieniä lattakaapeleita, joiden takaisin laittaminen on se vaikein homma koko vaihdossa. Muuten ei oikeastaan kauhean ihmeellinen juttu.
 
En myöskään aio tästä tatti-casesta etukäteen huolestua. Hirveitä määriä en pelaile ja 3 vuotta vanhat Dual Sense -ohjaimet toimii edelleen moitteetta. Oliskohan mulla yksi PS3-ohjain aikanaan antautunut.
Itse konsolien kanssa ollut enempi murheita, yksi PS2 ja joku Xbox-malli aikanaan irtisanonut sopimuksen.
 
Hmm... Atomeiksi purkaminen kuulostaa äärimmäiseltä. Onko tuo jotenkin isompi homma siis kuin vaikka Joy-Conin tattien vaihto?
Ei ole omakohtaista kokemusta, niin en osaa verrata. Mutta oheisen Portal-purkuvideon perusteella en itse uskaltaisi lähteä edes koettamaan.

 
Ei ole omakohtaista kokemusta, niin en osaa verrata. Mutta oheisen Portal-purkuvideon perusteella en itse uskaltaisi lähteä edes koettamaan.


Hmm... Onko tuo thumbnail videossa täysi cliclbait kun ei kai tuossa videon aikana tuo näyttö ole rikki mennyt?

Mutta jos nyt oikean kuvan sain videolta, niin tatin vaihto on mahdollista mutta sen enempää ei tyyppi suosittele tekemään. Tai siis jotain että "suhteellisen helppo" päästä tatille asti vaihtamaan se, eli on käsittääkseni mahdollista.

Uskaltaisin itse tuohon hommaan lähteä mutta en kyllä huvikseni tekisi. En myöskään ilman kunnon kuvallisia ohjeita.

Joy-Conit on huomattavasti korjattavammat vehkeet mutta tarkkanahan sitä aina saa olla kun ohjaimia ja muita aukoo.

iFixitin, josta noita ohjeita useimmiten katselen, mukaan Joy-Conin purkamisen vaikeustaso on moderate. Arvosanaa eivät olleet antaneet korjattavuudelle mutta nekin yleensä löytyy laitteille. Olisi mielenkiintoista kyllä nähdä mitä sanovat Portalista.
 
Hmm... Onko tuo thumbnail videossa täysi cliclbait kun ei kai tuossa videon aikana tuo näyttö ole rikki mennyt?
Kyllä, koska YouTubekin valitettavasti suosii kaikkea negatiivista. Ts. sillä saa helpommin ihmisten huomion ja sitä myöten katselukertoja. Ihan sama vaikka totuus olisi jotain muuta, klikki on jo saatu kalasteltua.
 
Ylös Bottom