Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5:n tulevat pelit (huhut, uutiset)

Destiny-veteraanien uudelta studiolta tilattu uusi multiplayer PS5-yksinoikeuspeli. Omien studioiden FPS peleissähän taitaa olla pleikalla se suurin puute tällä hetkellä, mutta tällä varmaan saadaan jonkinlaista paikkausta siihen.


Hermen Hulst myös varmaan tietoisesti ottaa näillä puheillaan kantaa viime aikoina pyörineeseen narratiiviin, että pleikka olisi jotenkin pienemmän luokan pelejä unohtamassa jahdatessaan vain isojen tarinapainotteisten blockbuster-pelien menestystä.

Mielestäni tuo oli yksi naurettavimpia väitteitä mitä hetkeen on tullut peliaiheisilla sivustoilla vastaan. Ei tarvitse kuin katsoa kuinka laidasta laitaan olemme saaneet pelejä viimeisen vuoden aikana pleikalle. Käytännössä kaikki genret FPS:ää lukuunottamatta täyttyvät.

"I think that the games that we make are as distinct and diverse as they can be," Hulst continues. "From Sackboy to Astro Bot to Dreams to these kind of games that you're referring to, like The Last of Us Part 2 and Ghosts of Tsushima. And you can bet that we will carry on making these games, because they are the heart and soul of what we do here at PlayStation studios. But at the same time, we are just as committed to making these quality experiences as we are to experimentation and to coming up with fresh ideas.

"But you know what? The lovely folks that we are talking to today at Firewalk Studios, they're story tellers just like the people at PlayStation Studios are. They are story tellers in a very innovative way. Matched with their deep experience as a collective in AAA multiplayer games, I think that is going to lead to some very interesting and very nice surprises for our fans.

"I am very interested in creating a diverse slate of titles. Actually, the shape or form that they come in are less interesting to me than the fact that they are differentiated, diverse and distinctive. We tend to work with teams that do have something in common, which is that ambition that the Firewalk team has. But also the fact that [Firewalk] is a very strong, autonomous and, I would say, fiercely daring team... culturally, that's a really good match. So I seek those factors before I go into narrowing it down to genres or gameplay modes. It is more about the experience being differentiated and unique."
 
Days Gone kehittäjä ei ole tyytyväinen siihen että pelejä saa halvalla.

Josh Garvin vieraili hiljattain suositussa YouTube-ohjelmassa ja puhui ”suunsa puhtaaksi”. Häneltä nimittäin udeltiin tietoa siitä, onko PlayStation Plus -kokoelmaan lisätty Days Gone onnistunut siirron myötä kasvattamaan suosiotaan, ja vastaus oli yllättävä.
”Minulla on tästä asiasta mielipide ja joku saattaa vetää siitä herneen nenäänsä. Jos rakastat peliä, ostat sen hemmetti sentään täyteen hintaan. Pelaajat kertovat nykyään vähän väliä hankkineensa pelin alennusmyynnistä tai saaneensa sen ilmaiseksi esimerkiksi PS Plussan kautta.”

Veteraanikehittäjä lataa nykypelaajille suorat sanat: ”Jos rakastat peliä, ostat sen hemmetti sentään täydellä hinnalla!” -tm
 
Jos peli on tarpeeksi hyvä sen ostaa mielellään täyteen hintaan, Days Gone oli kaukana täyden hinnan pelin laadusta. Turhaan ukko kitisee kun pistää markkinoille bugista keskeneräistä tuotetta.
 
Days Gone kehittäjä ei ole tyytyväinen siihen että pelejä saa halvalla.

Josh Garvin vieraili hiljattain suositussa YouTube-ohjelmassa ja puhui ”suunsa puhtaaksi”. Häneltä nimittäin udeltiin tietoa siitä, onko PlayStation Plus -kokoelmaan lisätty Days Gone onnistunut siirron myötä kasvattamaan suosiotaan, ja vastaus oli yllättävä.
”Minulla on tästä asiasta mielipide ja joku saattaa vetää siitä herneen nenäänsä. Jos rakastat peliä, ostat sen hemmetti sentään täyteen hintaan. Pelaajat kertovat nykyään vähän väliä hankkineensa pelin alennusmyynnistä tai saaneensa sen ilmaiseksi esimerkiksi PS Plussan kautta.”

Veteraanikehittäjä lataa nykypelaajille suorat sanat: ”Jos rakastat peliä, ostat sen hemmetti sentään täydellä hinnalla!” -tm
Miten voi rakastaa peliä, jota ei vielä ole ostanut?

Tähän minulla on toki osittainen vastauskin: Game Pass. Sen kautta voi testata (sieltä löytyviä pelejä) onko peli ostamisen arvoinen.

Muutenpa tuo pelin rakastaminen ennen sen pelaamista on vähän outo syy/seuraus-suhde.

Pelin ostaminen uutena sitä testaamatta on aina riski. Riski että peliä kohtaan tuntee kaikkea muuta kuin rakkautta.
 
Pelin ostaminen uutena sitä testaamatta on aina riski. Riski että peliä kohtaan tuntee kaikkea muuta kuin rakkautta.
Tähän ei edes aina auta arvostelujen lukeminen. Voit hankkia pelistä tietoa niin paljon kuin pystyt, mutta silti pelatessa huomaat, ettei tämä peli ole sinua varten. Nimimerkillä arvostelumenestykset RDR ja RDR2 molemmat edelleen kesken, koska ei vaan pysty. Pelien pelaaminen on niin subjektiivinen kokemus, ettei edes laadukas ja kaikin perusarvoin mitattuna oleva hyvä peli vaan syystä tai toisesta iske juuri sinuun.

Joshin kommentti on aivan typerä. Julkaiset pelin, mikä on kaukana täydellisestä ja kuvittelet kaikkien tykkäävän ja juoksevan kauppaan suu vaahdossa. Nykypäivänä julkaistaan niin paljon pelejä, ettei kovinkaan usein "tarvitse" ostaa yhtään mitään peliä täyteen hintaan. Pelattavaa on niin paljon ja pelien hinnat tulee alas todella nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän minulla on toki osittainen vastauskin: Game Pass. Sen kautta voi testata (sieltä löytyviä pelejä) onko peli ostamisen arvoinen.
Tuo "ostakaa peli täyteen hintaan" oli viittaus siihen, että jos enemmän ihmisiä olisi ostanut pelin täyteen hintaan, kenties pelillä olisi nyt jatko-osa tekeillä, koska Sony olisi tätä kautta nähnyt pelillä olevan kysyntää ja se olisi varmaankin paremmin maksanut kustannuksensa takaisin toisin kuin nyt kun iso osa pelaili peliä puoli-ilmaiseksi julkaisun jälkeen.

Sitähän kun emme tiedä onko Game Pass niin tuottava tapa deveille tehdä rahaa verrattuna perinteiseen Day One myyntiin, että lopputulema Days Gonen jatkolle olisi ollut yhtään erilainen vaikka se olisikin Game Passin kaltaisessa palvelussa myyty ja se olisi tätä kautta saanut enemmän latauksia alleen mitä se sai pleikka storesta ostettuna. Kuluttajalle totta kai parempi tapa testata peli tuo, mutta ei välttämättä kalliin pelin tehneelle studiolle jolla ei ole Microsoftin pohjatonta rahavirtaa takanaan.
 
Miten voi rakastaa peliä, jota ei vielä ole ostanut?

Tähän minulla on toki osittainen vastauskin: Game Pass. Sen kautta voi testata (sieltä löytyviä pelejä) onko peli ostamisen arvoinen.

Muutenpa tuo pelin rakastaminen ennen sen pelaamista on vähän outo syy/seuraus-suhde.

Pelin ostaminen uutena sitä testaamatta on aina riski. Riski että peliä kohtaan tuntee kaikkea muuta kuin rakkautta.

Mulla olis vielä helpompi vastaus: Demo.
 
Tuo "ostakaa peli täyteen hintaan" oli viittaus siihen, että jos enemmän ihmisiä olisi ostanut pelin täyteen hintaan, kenties pelillä olisi nyt jatko-osa tekeillä, koska Sony olisi tätä kautta nähnyt pelillä olevan kysyntää ja se olisi varmaankin paremmin maksanut kustannuksensa takaisin toisin kuin nyt kun iso osa pelaili peliä puoli-ilmaiseksi julkaisun jälkeen.

Sitähän kun emme tiedä onko Game Pass niin tuottava tapa deveille tehdä rahaa verrattuna perinteiseen Day One myyntiin, että lopputulema Days Gonen jatkolle olisi ollut yhtään erilainen vaikka se olisikin Game Passin kaltaisessa palvelussa myyty ja se olisi tätä kautta saanut enemmän latauksia alleen mitä se sai pleikka storesta ostettuna. Kuluttajalle totta kai parempi tapa testata peli tuo, mutta ei välttämättä kalliin pelin tehneelle studiolle jolla ei ole Microsoftin pohjatonta rahavirtaa takanaan.
Pelin myyntiä ei voi pakottaa. Kuluttajat ovat nykyään paljon enemmän hintatietoisia kuin aikaisemmin. Pelien teknisestä laadusta raportoidaan myös nykypäivänä huiman paljon, joten ilmaislippuja ei ole kehittäjille jaossa. Kaupan päälle vielä se, että pelejä julkaistaan niin paljon nykypäivänä. Tässä on oikeasti ostajan markkinat. On varaa mistä valita. Pelin täytyy olla todella hyvä, että se käy täyteen hintaan jymymenestyksen lailla kaupaksi. Toinen vaihtoehto hyville myynneille on tietysti vankka fanikunta pelisarjan takana, mutta tällaista oljenkortta ei Days Gonella tietystikään ollut.

@shamaniac ei puhunut pelin tuottavuudesta mitään, kun mainitsi Game Passin. Vaan siitä, että sitä kautta kuluttaja voi testata tykkääkö pelistä vai ei. @laadunvalvoja :n mainitsema demo ajaa saman asian.
 
Mulla olis vielä helpompi vastaus: Demo.
En ole eri mieltä mutta vielä kun saat tämän vastauksen vietyä kehittäjille ja julkaisijoille, jotka demot ovat käytännössä hävittäneet.

Nykyään ne ovat kovin harvassa ja sitten kun niitä on, niin ne voi olla jotain älyvapaita "saat pelata 5 minuuttia keskiyöllä tasmanian aikaan jos on punaiset alushousut jalassa"-demoja.
Tuo "ostakaa peli täyteen hintaan" oli viittaus siihen, että jos enemmän ihmisiä olisi ostanut pelin täyteen hintaan, kenties pelillä olisi nyt jatko-osa tekeillä, koska Sony olisi tätä kautta nähnyt pelillä olevan kysyntää ja se olisi varmaankin paremmin maksanut kustannuksensa takaisin toisin kuin nyt kun iso osa pelaili peliä puoli-ilmaiseksi julkaisun jälkeen.
Asia oli joka tapauksessa ilmaistu typerästi, sillä edelleen on typerää ostaa sika säkissä eikä voi ostaa rakastamaansa peliä jos ei tiedä rakastaako sitä. Kehittäjän ehdotus vaatisi jonkinlaisen aikakoneen ollakseen toimiva. Varsinkin kun oletettavan moni tykänneistä saattoi ostaa pelin tosiaan halvemmalla hinnalla.

Minähän ostin itse julkaisussa erikoisversiona. Silti se oli riski ja pelkäsin että meniköhän rahat hukkaan. Ei mennyt kun pidin mutta riskin oli, kuten aina.
 
Viimeksi muokattu:
Days Gone kehittäjä ei ole tyytyväinen siihen että pelejä saa halvalla.

Josh Garvin vieraili hiljattain suositussa YouTube-ohjelmassa ja puhui ”suunsa puhtaaksi”. Häneltä nimittäin udeltiin tietoa siitä, onko PlayStation Plus -kokoelmaan lisätty Days Gone onnistunut siirron myötä kasvattamaan suosiotaan, ja vastaus oli yllättävä.
”Minulla on tästä asiasta mielipide ja joku saattaa vetää siitä herneen nenäänsä. Jos rakastat peliä, ostat sen hemmetti sentään täyteen hintaan. Pelaajat kertovat nykyään vähän väliä hankkineensa pelin alennusmyynnistä tai saaneensa sen ilmaiseksi esimerkiksi PS Plussan kautta.”

Veteraanikehittäjä lataa nykypelaajille suorat sanat: ”Jos rakastat peliä, ostat sen hemmetti sentään täydellä hinnalla!” -tm
Nintendo-pomoilla olisi tähän oma vastauksensa. Jos teet pelin jolle ei ole suoraa vaihtoehtoista kilpailijaa, voit myydä peliä maailman loppuun asti 59 eurolla ja pelaajia riittää. Jos joku haluaa pelata Zeldaa niin joko ostaa sen täyteen hintaan tai voi odottaa, että Ubisoft saa siitä keskinkertaisen kloonin ulos 4 vuotta myöhemmin.
Days Gone sen sijaan on peli, jolle on riittävän läheltä löytyviä kilpailijoita jonoksi asti. Kolmannen persoonan selviytymistä, toimintaa ja zombeja on voinut hakea muualtakin ja kysynnän ja tarjonnan maailma nyt vaan toimii näin.
 
En ole eri mieltä mutta vielä kun saat tämän vastauksen vietyä kehittäjille ja julkaisijoille, jotka demot ovat käytännössä hävittäneet.

Nykyään ne ovat kovin harvassa ja sitten kun niitä on, niin ne voi olla jotain älyvapaita "saat pelata 5 minuuttia keskiyöllä tasmanian aikaan jos on punaiset alushousut jalassa"-demoja.
Ellen ihan väärin muista, niin ennen ps4 -julkaisua lupailivat, että "jokaisesta pelistä tulee olemaan demo saatavilla storesta". Kävikö näin? No ei, päinvastoin, paljon vähemmän on demoja ollut kuin esim. toissa genissä, mikä on suuri harmi.
 
Ellen ihan väärin muista, niin ennen ps4 -julkaisua lupailivat, että "jokaisesta pelistä tulee olemaan demo saatavilla storesta". Kävikö näin? No ei, päinvastoin, paljon vähemmän on demoja ollut kuin esim. toissa genissä, mikä on suuri harmi.
Nykyisinhän demot olisi vielä siinä mielessä helppoja että olisi vain se koko peli aikarajalla. Ei menisi resursseja erillisen demon tekemiseen.

Steamissähän on rahojen palautus mutta vaikka se toimii tässäkin yhteydessä niin onhan se nyt ärsyttävä jos peliä testatakseen täytyy heti ostaa se ja sitten pyydellä rahoja takaisin jos ei pidäkään. Ensin testi ilmaiseksi ja sitten rahat.
 
Sanoisin, että kuukausimaksullinen palvelu (PSNOW, XGP) ja demo ovat parhaimmat tavat testata peliä. Ei tarvitsisi maksaa 80€ ja vahtia, että milloin 2 tuntia on mennyt, jolloin ei voi enää palauttaa huonoa peliä. Ennen demoja oli omasta mielestäni paljon enemmän kuin nykyään ja tämän takia tulee enää harvemmin ostettua pelejä täyteen hintaan ellei arviot ole tosi positiivisia.
 
Asia oli joka tapauksessa ilmaistu typerästi, sillä edelleen on typerää ostaa sika säkissä eikä voi ostaa rakastamaansa peliä jos ei tiedä rakastaako sitä. Kehittäjän ehdotus vaatisi jonkinlaisen aikakoneen ollakseen toimiva. Varsinkin kun oletettavan moni tykänneistä saattoi ostaa pelin tosiaan halvemmalla hinnalla.
Oli typerästi ilmaistu eikä viestini tarkoitus ollut puolustella mitenkään herran sanomisia. Turhaa syyllistämistä niitä faneja kohtaan jotka peliin rakastuivat vasta myöhemmin sen pelattuaan.

Podcastin perusteella kyseinen Days Gonen käsikirjoittaja oli muutenkin selvästi aika ikävä ihminen työpaikassan sen jälkeen kun DG:n aikana studion koko kasvoi 30 ihmisistä aina sinne päältä sataan ihmiseen. Puhui kuinka hänen lähtönsä sieltä ei ollut mitenkään yllättävä sillä hän oli saanut useita varoituksia varsin myrkyllisestä käyttäytymisestään työpaikalla jossa tiuski muille työntekijöille ja ei vain muutenkaan tullut toimeen isommassa työympäristössä.

Tietenkin hyvä, että herra itse näistä pystyi puhumaan ja tällä tapaa tiedostamaan erheensä ja kenties korjaamaan ne tulevaisuudessa, mutta taisi loppujen lopuksi olla ihan hyvä, että herra poistui studiosta. Ei tainnut olla loppujen lopuksi herran lähdöllä mitään tekemistä Days Gonen kanssa niin kuin täällä on taidettu aikaisemmin uutisoida ja tilannetta dramatisoida olettamuksien perusteella.
 
Visuaalisesti ainakin varsin näyttävää hack 'n slashia pieneltä kiinalaiselta studiolta (kenties hieman liiankin näyttävää?). Audiopuolella on sitten aika paljon tekemistä vielä.




Pelihän esiteltiin alunperin aikoja sitten PS4:lle ja peliä pitkään työsti ainoastaan yksi ihminen, mutta ilmeisesti tätä nykyä on tiimi kasvanut jo 30 ihmiseen. Sony on pelintekijöitä tukenut ja ainakin tällä haavaa peli on yksinoikeus.
 
Viimeksi muokattu:
Sony takoo kun rauta on kuumaa.

According to Hermen Hulst, a Guerrilla cofounder whom Jim Ryan tapped to lead PlayStation Studios in 2019, the group has more than 25 titles in development for the PS5—nearly half of which are entirely new IP. “There’s an incredible amount of variety originating from different regions,” Hulst says. “Big, small, different genres.”

Jim Ryanhan puhui jo aiemmin siitä kuinka PS5:llä nähdään yksinoikeuspelejä enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja tuo 25 kehityksessä olevaa peliä puoli vuotta konsolin julkaisusta kyllä kuulostaa juuri siltä mitä on luvattu.
 
Ylös Bottom