Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

Mitä tuo varmuuskopiointi sitten käsittää? Eikös konsolin pelitallennukset ole pilvessä ja pelit voi asentaa sen mukaan mitä pelaa (kun sinne kuitenkaan niitä niin montaa mahdu).

Minä ainakin jouduin karsimaan kaiken ylimääräisen pois. Ei siellä ole kuin Elden Ring ja SpongeBob. Sekä tietysti satoja gigoja videota, jota olen pikku hiljaa siirrellyt pois. Ei ole tarkoituskaan pitää niitä säilössä itse konsolissa.

Eli jos on tilanne kuten minulla, niin ei kai tuossa ole about mitään varmuuskopioitavaa, vai? Pelit voin asentaa erikseen kun niitä on huimat kaksi.
 
Mitä tuo varmuuskopiointi sitten käsittää?
Vaihtoehtoisesti aivan kaiken, tai vain tallennukset, kuvakaappaukset, videot sekä valitsemansa pelit.

Eikös konsolin pelitallennukset ole pilvessä ja pelit voi asentaa sen mukaan mitä pelaa (kun sinne kuitenkaan niitä niin montaa mahdu).
Jos on Plus-jäsen ja on sallinut tallennuksien automaattisen varmuuskopioinnin, niin Online Storagessa ovat tallessa. Ja digipelit tosiaan voi ladata aina uudestaan, jos siltä tuntuu.

Eli jos on tilanne kuten minulla, niin ei kai tuossa ole about mitään varmuuskopioitavaa, vai? Pelit voin asentaa erikseen kun niitä on huimat kaksi.
Jos ei haittaa, että Trophyjen myötä otetut automaattiset screenshotitkin katoaa, niin voit toki vaan kylmästi pistää laitteen suoraan tehdasasetuksiin.
 
Itse poistelen manuaalisesti noita videoita, koska jos on joku huikea pätkä niin säästän, mutta silti utelen mistä ne saa pois kokonaan.
 
Minulla on välillä PS5:n kanssa sellainen vaiva, että pelit eivät sulkeudu kunnolla. Tulee linkin kuvan mukainen ilmoitus. Pelaamaan pystyn aivan normaalisti.
https://preview.redd.it/ovlz1brktiz51.jpg?auto=webp&s=dd4b4a602c075712c0104c80ce4ee31837310a20

Tämä on sikäli jännä, että välillä menee pitkiäkin aikoja, ettei virheilmoitusta tule, mutta nyt taas on alkanut temppuilemaan. Kaikki päivitykset peleistä ja konsolista ovat ajan tasalla, eikä pelillä tunnu olevan väliä mikä on, vaan tekee kaikkien pelien kanssa. Pelit suljen aina Switcher-valikon kautta. Virheilmoitus tulee myös silloin, jos vaihdan peliä ikään kuin lennosta Switcher-valikon kautta. Pystyykö pelejä sulkemaankaan mitenkään muuten?

Konsoli on aina kokonaan suljettuna, kun en sitä käytä. Ei siis valmiustilassa. Mitä tämän kanssa kannattaisi tehdä?

Tuli vaan näistä viimeisimmistä ongelmakuvauksista mieleeni, että kai porukka kuitenkin sammuttaa aina ne pelit oikeaoppisesti pois taustalta, ennen kuin laittavat pleikkarin tuohon lepotilaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvys niin tehdä, jotta varmistaisi juuri sen, ettei lepotilaan liittyviä ongelmia tulisi niin herkästi.
Tuossa lepotilan ominaisuuksissa kerrotaan, että ”pidä pelisi keskeytettyinä…”. En ehkä kuitenkaan jättäisi peliä päälle lepotilaan jatkaakseni vaikka peliä seuraavana päivänä. Tuota ominaisuutta voisi ehkä käyttää esimerkiksi, jos syystä tai toisesta pidän tunnin pelitauon ja jatkan pelejä sitten siitä.
 
Minulla on välillä PS5:n kanssa sellainen vaiva, että pelit eivät sulkeudu kunnolla. Tulee linkin kuvan mukainen ilmoitus. Pelaamaan pystyn aivan normaalisti.
Voi johtua siitä, että tiedostojärjestelmässä on jotain nyrjällään. Käynnistä konsoli Safe Modessa ja aja tietokannan uudelleenrakennus. Se ei poista mitään, pl. mahdolliset korruptoituneet tiedostot.
 
Voi johtua siitä, että tiedostojärjestelmässä on jotain nyrjällään. Käynnistä konsoli Safe Modessa ja aja tietokannan uudelleenrakennus. Se ei poista mitään, pl. mahdolliset korruptoituneet tiedostot.
Kiitos vinkistä! Kokeilin tätä, mutta ei valitettavasti auttanut. PS5 antaa virhekoodin CE-108255-1. Täytyy varmaan ottaa varmuuskopio ulkoiselle levylle ja asentaa käyttöjärjestelmä, pelit ja pelien tallennukset uusiksi.

Onko ulkoiselle kiintolevylle antaa suositusta, mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen? Yksi ulkoinen USB-asema minulla on, mutta PS5 ei tukenut sitä. Ihan jo jatkoakin ajatellen olisi hyvä olla joku ulkoinen levy, mihin ottaa varmuuskopiot. PlayStation Plus -palvelua ei ollut vielä tarkoitus ottaa. Sinne varmuuskopioita ilmeisesti saa.
 
Onko ulkoiselle kiintolevylle antaa suositusta, mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen?
Parasta hinnan ja kapasiteetin suhdetta tarjonnee tämä Seagaten 5 teran levy, joka toimii pelkällä USB-virralla.


Jos 5 teratavua tuntuu överiltä, n. 65 eurolla saa 2-teraisen lätyn.

 
Minulla on välillä PS5:n kanssa sellainen vaiva, että pelit eivät sulkeudu kunnolla. Tulee linkin kuvan mukainen ilmoitus. Pelaamaan pystyn aivan normaalisti.
https://preview.redd.it/ovlz1brktiz51.jpg?auto=webp&s=dd4b4a602c075712c0104c80ce4ee31837310a20
Pakko vielä tehdä varmistuksen varmistus tapauksestani ennen kuin palautan konsolin tehdasasetuksille. Jos haluan palauttaa PS5-konsolin tehdasasetuksille, enkö saa pelitallennuksia mitenkään muuten talteen kuin ostamalla PlayStation Plus -jäsenyyden ja kopioimalla ne Sonyn pilveen? Pelitallennuksia ei ilmeisesti voi kopioida ulkoiselle USB-levylle PS5:lla?
 
Pakko vielä tehdä varmistuksen varmistus tapauksestani ennen kuin palautan konsolin tehdasasetuksille. Jos haluan palauttaa PS5-konsolin tehdasasetuksille, enkö saa pelitallennuksia mitenkään muuten talteen kuin ostamalla PlayStation Plus -jäsenyyden ja kopioimalla ne Sonyn pilveen? Pelitallennuksia ei ilmeisesti voi kopioida ulkoiselle USB-levylle PS5:lla?
Ottamalla sen mainitsemani varmuuskopion, saat myös PS5-pelien tallennukset USB-levylle.

Yksittäisiä PS5-tallennuksia ei voi kopioida muualle kuin Online Storageen.
 
Kiitos vinkistä! Kokeilin tätä, mutta ei valitettavasti auttanut. PS5 antaa virhekoodin CE-108255-1. Täytyy varmaan ottaa varmuuskopio ulkoiselle levylle ja asentaa käyttöjärjestelmä, pelit ja pelien tallennukset uusiksi.

Onko ulkoiselle kiintolevylle antaa suositusta, mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen? Yksi ulkoinen USB-asema minulla on, mutta PS5 ei tukenut sitä. Ihan jo jatkoakin ajatellen olisi hyvä olla joku ulkoinen levy, mihin ottaa varmuuskopiot. PlayStation Plus -palvelua ei ollut vielä tarkoitus ottaa. Sinne varmuuskopioita ilmeisesti saa.

Lisään vielä yhden vaihtoehdon harkittavaksi, eli ulkoisen SSD-levyn. Itse olen toteuttanut ratkaisun sisäinen SSD + kovalevykoteloyhdistelmällä ja toimii mainiosti. Hintahan näissä tietysti on kovempi kuin perinteisessä mekaanisessa levyssä.

Oma yhdistelmäni:
 
Minä en oikein ole ymmärtänyt enkä nähnyt tarpeelliseksi ottaa selvää koko Switcheristä. Kuulostaa täysin turhalta kikkaominaisuudelta kun hommat voi hoitaa kuten PS4:llakin.

En sitten tiedä miten paljon tuolle on käyttöä jos pelaa jatkuvasti useita pelejä ja/tai käyttää virransäästö-/lepotiloja mutta ei ainakaan minun käyttötavoillani ole mitään tarvetta millekään switcheröinnille.

Eli minä ainakin sammutan pelini nimenomaan päävalikon kautta valitsemalla pelin kohdalla "close game".
 
Minä en oikein ole ymmärtänyt enkä nähnyt tarpeelliseksi ottaa selvää koko Switcheristä. Kuulostaa täysin turhalta kikkaominaisuudelta kun hommat voi hoitaa kuten PS4:llakin.

En sitten tiedä miten paljon tuolle on käyttöä jos pelaa jatkuvasti useita pelejä ja/tai käyttää virransäästö-/lepotiloja mutta ei ainakaan minun käyttötavoillani ole mitään tarvetta millekään switcheröinnille.

Eli minä ainakin sammutan pelini nimenomaan päävalikon kautta valitsemalla pelin kohdalla "close game".
Ymmärtääkseni sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä, kummalla tavalla pelin sulkee. Kieltämättä Switcher on tähän asti vaikuttanut puolivillaiselta toiminnolta, josta ehkä piti jossain vaiheessa tulla Quick Resumen kaltainen. Tuollaisenaan sillä ei ole juurikaan sen ihmeempää käyttöä.
 
Mä oon kerran läpällä kokeillut switcheriä mut en kyl näe mitään tarvetta sille, yhtä nopeasti sen pelin sulkee ja alottaa seuraavan. Kai siinä sit on idea jos hyppää minuutin välein pelistä toiseen ja kaikki ovat digitaalisia ettei tarvi edes levyä vaihtaa niin kai se sitten voisi toimia. levypeleissä koko switcher varsinkin täysin turha ku pitää se levy kuitenkin poistaa ja laittaa uusi tilalle, mitä sä siinä enää switcheröit.
 
En sitten tiedä miten paljon tuolle on käyttöä jos pelaa jatkuvasti useita pelejä ja/tai käyttää virransäästö-/lepotiloja mutta ei ainakaan minun käyttötavoillani ole mitään tarvetta millekään switcheröinnille.
Mielestäni Switcher-valikko on ollut kätevä, jos samalla pelailukerralla pelaa vaikkapa kahta eri peliä, voi pelin vaihtaa ”lennosta” käymättä päävalikossa. Säästäähän siinä aikaa tosiaan muutaman sekunnin. :)

Nyt jos palautan PS5:n tehdasasetuksille, mitä eroa on vikasietotilan kohdilla 06 ja 07? Jos valitsen kohdan 07, täytyykö käyttöjärjestelmän asennustiedostot olla jossain ulkoisella kovalevyllä tallessa?

06 Nollaa PS5
poistaa kaikki käyttäjätiedot ja palauttaa PS5:n alkuperäistilaan.

07 Nollaa PS5 (asenna käyttöjärjestelmä uudelleen)
poistaa kaikki käyttäjätiedot ja poistaa PS5:n käyttöjärjestelmän.

Kummalla vaihtoehdolla homman tekisitte, jos olisi aiemmissa viesteissäni kuvailemani ongelma ja mikään muu ratkaisu ei ole ongelmaa poistanut? Tietokanta on rakennettu uudelleen, välimuisti tyhjennetty, virrat on käytetty kokonaan pois (virtajohto irti seinästä).
 
Nyt jos palautan PS5:n tehdasasetuksille, mitä eroa on vikasietotilan kohdilla 06 ja 07? Jos valitsen kohdan 07, täytyykö käyttöjärjestelmän asennustiedostot olla jossain ulkoisella kovalevyllä tallessa?
Mielestäni ajoin ite sen seiskavaihtoehdon, eikä käyttöjärjestelmää tarvinnut erikseen USB-medialta asentaa.

Se seiska on sellainen nuclear option, jota kannattaa käyttää, kun mikään muu ei tunnu auttavan.
 
Lisään vielä yhden vaihtoehdon harkittavaksi, eli ulkoisen SSD-levyn. Itse olen toteuttanut ratkaisun sisäinen SSD + kovalevykoteloyhdistelmällä ja toimii mainiosti. Hintahan näissä tietysti on kovempi kuin perinteisessä mekaanisessa levyssä.

Oma yhdistelmäni:
Poistunut myynnistä tuo kympin kotelo? Piti tilata, kun vapautui yksi vanhempi kovalevy. Seuraavat kotelot sen hintaisia, ettei kannata enää itse vanhasta levystä uutta ulkoista edes tehdä. o_O
 
Poistunut myynnistä tuo kympin kotelo? Piti tilata, kun vapautui yksi vanhempi kovalevy. Seuraavat kotelot sen hintaisia, ettei kannata enää itse vanhasta levystä uutta ulkoista edes tehdä. o_O

Periaatteessa tällainenkin taitaa riittää, vaikkei kotelon tuomaa pientä suojaa tuokaan:


Muutenkin ihan näppärä adapteri olla talossa, mikäli löytyy läppärin ym. raatoja ja tarvitsee tehdä testausta / tiedonpelastusta.
 
Itse käyttänyt tälläistä telakkaa kovoille. Muutaman kympin kalliimpi, kuin tuo gherbaru:n linkittämä piuha. Pysyvät ainakin kovot paremmin paikallaan, kuin pelkän piuhan perässä.
Toimiiko tuo PS5:n kanssa niin, että telakassa olevaa levyä voi käyttää ulkoisena tallennustilana? Itse hieman epäilen.
 
Ylös Bottom