Voihan se olla ihan rautavikakin. Toisaalta voisit kokeilla, että teet konsolille kokonaan uuden käyttäjän ja katot, toistuuko ongelma silläkin. (Riittää, että se on ihan paikallinen käyttäjätunnus, eli ei tarvitse tehdä toista PSN-tunnusta, ellet välttämättä halua.)
Kiitos vinkistä. Tein toisen käyttäjän konsolille, mutta se ei poistanut ongelmaa.
Otin jo yhteyttä PlayStationin tukeen sähköpostitse, ja kerroin ongelman juurta jaksain rautalangasta. Vastauksen viestiini sain alle vuorokaudessa, mutta vastauksesta sai sellaisen kuvan, ettei viestiäni ollut luettu laisinkaan. Vastausviestissä kehotettiin menemään PlayStationin tukisivustolle (
https://playstation.com/repairs) ja kahlaamaan sitä kautta ongelmaan ratkaisua. Olen kaikki jo sitä kautta tehnyt, ja tukisivuston kautta päädytäänkin aina samaan lopputulokseen: ”
pyydä huoltopalvelua hakemussivustolta”.
Nyt kun tukea tarvitsisin oikealta ihmiseltä Sonylta, en sitä saa, vaan kehotetaan edelleen menemään tuolle tukisivustolle. Osasin kyllä odottaakin tätä, sillä mitä globaalimpi yritys, sitä surkeampaa asiakaspalvelua saa.
Yritinkin ihan jo hyvän aikaa etsiä tuon tukisivuston kautta, miten saan pyydettyä konsolilleni huoltoa. Lähetin uuden sähköpostiviestin, missä selostin tilannetta mielestäni tarkasti ja pyysin ohjeita, miten voisin kysyä huoltoa, koska ongelma ei ratkea tukisivustoa kahlaamalla, ja olen tavallisena käyttäjänä mielestäni kaikkeni jo tehnyt ratkaistakseni ongelman asentamalla käyttöjärjestelmän uudelleen.
Fakta on kuitenkin edelleen se, että vaikka pelaamaan pystyy, ei PS5-konsoli toimi niin kuin pitäisi ja joku ratkaisu tähän olisi tultava. Täytyneekö tässä ottaa yhteyttä vielä konsolin ostopaikkaan, Giganttiin, ja Gigantista sitten neuvotaan menemään PlayStationin tukisivustolle.
Koko käyttöjärjestelmän uudelleen asennus oli muuten todella nopea. Ei siinä ehdi kahvejakaan juomaan, kun homma oli valmis. Muillekin tiedoksi, ettei sitä kannata arastella, jos jotain ongelmia konsolissa ilmenee.