Ferraro
Well-Known Member
Kyllä kolmen vuoden vähäisen käytön jälkeen hajonnut laite menee vielä kauppiaan virhevastuun piiriin, vaikka takuuta ei olisikaan jäljellä. Tuotteen oletettu käyttöikä on pelikonsolilla enemmän kuin kolme vuotta, joten tuollaisella käytöllä kyseessä on virheellinen laite, eikä kauppiaan vastuu sellaisen myymisestä pääty takuuajan umpeutuessa.Tunteeko joku olisiko muuta huoltoa, kuin Sony:n oma? Tai jotain kotikonstia millä voisi kokeilla saada konsoli eloon. Kyseessä 3v. Vanha 1116A mallinen laite, pitkästä aikaa otettu käyttöön ja päivitellyt jonkin verran, sitten alkoi taas yksi päivitys, mutta se ei tuntunut menevän koskaan loppuun, vaan laite aina sammui kesken, vikasietotilassa päivitys saatiin paremmin menemään ja jäi lataamaan sitä, jossain vaiheessa konsoli oli sammunut. Nyt ei lähde enää käyntiin, Virta napista kuuluu piippaus, toisella kerralla lähtee käyntiin ja sininen valo syttyy, mutta laite sammuu 2 sekunnin kulutta, tämän pidemmälle ei saa menemään millään konstilla, kaikki ohjeet kokeiltu, Sony antaa kustannus arvion n.240€ eli ilmeisesti vaihtolaitteen saa tilalle. Laite ollut vähäisellä käytöllä ja pölyä ei ollut yhtään sisällä puhaltimissa.
Vaikuttaa siis, että laite olisi jossain töys jumissa..
Kun ei takuuta, ni miettii voisiko jotain kokeilla, en tiedä onko virtalähde, kiintolevy vai emolevy nyt juntturissa...
Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Tässä ohjeessa käydään läpi virhevastuuta ja takuuta koskevat periaatteet.
www.kkv.fi
Kauppias pyrkii luonnollisesti ohjaamaan asiakkaan olemaan yhteydessä valmistajaan, mutta myyjä on silti velvollinen hoitamaan tuotteen huollon tai vaihdon, eikä voi siis edellyttää asiakasta itse hoitamaan asiaa tuotteen valmistajan kanssa. Monikaan asiakas ei tätä tiedä tai halua vaatia, minkä kauppiaat hyvin tietävät. Suosittelen siis olemaan yhteydessä laitteen myyneeseen tahoon (mikäli olet sen uutena ostanut) ja vaatimaan laitteen huoltamista tai vaihtamista, vedoten kuluttajansuojalain viidenteen pykälään, virhevastuuseen ja tuotteen oletettuun käyttöikään. Itse sain Prisman hoitamaan veloituksetta veljeni hajonneen PS5:n huollon takuuajan umpeutumisen jälkeen, mutta huomattavasti suuremman väännön takana se oli kuin normaalin takuuajan sisällä sattuessaan olisi ollut.