Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Tunteeko joku olisiko muuta huoltoa, kuin Sony:n oma? Tai jotain kotikonstia millä voisi kokeilla saada konsoli eloon. Kyseessä 3v. Vanha 1116A mallinen laite, pitkästä aikaa otettu käyttöön ja päivitellyt jonkin verran, sitten alkoi taas yksi päivitys, mutta se ei tuntunut menevän koskaan loppuun, vaan laite aina sammui kesken, vikasietotilassa päivitys saatiin paremmin menemään ja jäi lataamaan sitä, jossain vaiheessa konsoli oli sammunut. Nyt ei lähde enää käyntiin, Virta napista kuuluu piippaus, toisella kerralla lähtee käyntiin ja sininen valo syttyy, mutta laite sammuu 2 sekunnin kulutta, tämän pidemmälle ei saa menemään millään konstilla, kaikki ohjeet kokeiltu, Sony antaa kustannus arvion n.240€ eli ilmeisesti vaihtolaitteen saa tilalle. Laite ollut vähäisellä käytöllä ja pölyä ei ollut yhtään sisällä puhaltimissa.
Vaikuttaa siis, että laite olisi jossain töys jumissa..
Kun ei takuuta, ni miettii voisiko jotain kokeilla, en tiedä onko virtalähde, kiintolevy vai emolevy nyt juntturissa...
Kyllä kolmen vuoden vähäisen käytön jälkeen hajonnut laite menee vielä kauppiaan virhevastuun piiriin, vaikka takuuta ei olisikaan jäljellä. Tuotteen oletettu käyttöikä on pelikonsolilla enemmän kuin kolme vuotta, joten tuollaisella käytöllä kyseessä on virheellinen laite, eikä kauppiaan vastuu sellaisen myymisestä pääty takuuajan umpeutuessa.


Kauppias pyrkii luonnollisesti ohjaamaan asiakkaan olemaan yhteydessä valmistajaan, mutta myyjä on silti velvollinen hoitamaan tuotteen huollon tai vaihdon, eikä voi siis edellyttää asiakasta itse hoitamaan asiaa tuotteen valmistajan kanssa. Monikaan asiakas ei tätä tiedä tai halua vaatia, minkä kauppiaat hyvin tietävät. Suosittelen siis olemaan yhteydessä laitteen myyneeseen tahoon (mikäli olet sen uutena ostanut) ja vaatimaan laitteen huoltamista tai vaihtamista, vedoten kuluttajansuojalain viidenteen pykälään, virhevastuuseen ja tuotteen oletettuun käyttöikään. Itse sain Prisman hoitamaan veloituksetta veljeni hajonneen PS5:n huollon takuuajan umpeutumisen jälkeen, mutta huomattavasti suuremman väännön takana se oli kuin normaalin takuuajan sisällä sattuessaan olisi ollut.
 
825Gt SSD, siitä järjestelmä vaatii osansa ja käytettävää tilaa on 667.2Gt, niin mun mielestä toi näyttäis täsmäävän.
Vapaata tilaa 514Gt ja asennettuna muutama sovellus, jotka vie yhteensä alta 2Gt. Eihän tuo täsmää yhtään.
Mihin katosi hiukan yli 100Gt?
En ole PS5:n sielunelämästä niin kovin tarkkaan selvillä, mutta voiko tuossa olla jotain päivitystiedostoja, jotka ei näy? Vai onko sinulla joku peli juuri asentumassa, joka varaa tuon tilan?
 
Vapaata tilaa 514Gt ja asennettuna muutama sovellus, jotka vie yhteensä alta 2Gt. Eihän tuo täsmää yhtään.

En ole PS5:n sielunelämästä niin kovin tarkkaan selvillä, mutta voiko tuossa olla jotain päivitystiedostoja, jotka ei näy? Vai onko sinulla joku peli juuri asentumassa, joka varaa tuon tilan?
Katos perkule mä missasin ton toisen kuvan kokonaan. Keskityin vaan ekaan :eek:

Jotain siellä jumittaa, niin jospa tietokannan uudelleenrakennus auttaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään siellä vilahti siirto valikossa hetkellisesti cod warzone lisäosa, koko pikkasen yli 70Gt jota ei voida siirtää koska päätiedosto on muualla. Se sen ylimääräisen tilan vissiin syö.

Edit. Näkyy enemmänkin pitää eka sammuttaa konsoli irrottaa usb asema käynnistää ja mennä tonne valikkoon niin sit se näyttää kaiken mitä siellä on. Aika tyhmää ettei se osaa siirtää noit ilman päätietoja vaikka tilaa olis.
 
Viimeksi muokattu:
Se on sitä perinteistä Sony-logiikkaa taas. Asiat tavallaan on loogisesti, kunhan ymmärtää miten se logiikka pitää ajatella. Minulle se tuntuu yhä vain purkka-rautalanka-virityksiltä, eli on tehty systeemi jotenkin ja sitten lisätty palikoita, jonka vuoksi se sitten toimii vähän miten sattuu.
 
Joululahjaksi ostettu PS5 alkoi sammuilemaan kesken pelaamisen, ollut siis käytössä alle kolme viikkoa. Joutuuko tuon lähettämään johonkin vai saako noin uuden laitteen vaihdettua suoraan toimivaan?
 
Joutuuko tuon lähettämään johonkin vai saako noin uuden laitteen vaihdettua suoraan toimivaan?
Valitettavasti mitään yhtenäistä käytäntöä ei ole, vaan kaikki riippuu siitä, millä tuulella myyjäliike sillä hetkellä on. Tahtoo sanoa, että jotkut saavat uuden konsolin saman tien hyllystä tilalle, mutta useimpien kohtalona on useamman viikon huoltokeikka.
 
Oma kokemus lähipiiristä on, että pääasiassa ohjaavat huoltoon, poikkeuksena sitten jos ostopäivästä on alle se maaginen 14 päivää. Jolloin saattavat ottaa palautuksena ja voit "ostaa" uuden tilalle.

Torista löytys sijaiskone siksi aikaa ;):D
Screenshot_20250118-091030.png
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti mitään yhtenäistä käytäntöä ei ole, vaan kaikki riippuu siitä, millä tuulella myyjäliike sillä hetkellä on. Tahtoo sanoa, että jotkut saavat uuden konsolin saman tien hyllystä tilalle, mutta useimpien kohtalona on useamman viikon huoltokeikka.
Prismasta ostettu, taitaa tulla huoltokeikka. 10v konsolinkäyttäjä ei ole mielissään...
 
Mulla on kyllä Prismasta sellaisia kokemuksia, että ei takuuasioissa ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja usein saa suoraan laitteen rikkinäisen tilalle.
 
Mulla on kyllä Prismasta sellaisia kokemuksia, että ei takuuasioissa ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja usein saa suoraan laitteen rikkinäisen tilalle.
Pitää kuulemma ottaa yhteyttä Sonyn tukeen, näin sanottiin tänään Prisman Chatissa. Laitteen vaihtoon ei ottanut mitään kantaa, vaikka ihmettelin 3 viikkoa vanhan koneen hajoamista.
 
Pitää kuulemma ottaa yhteyttä Sonyn tukeen, näin sanottiin tänään Prisman Chatissa. Laitteen vaihtoon ei ottanut mitään kantaa, vaikka ihmettelin 3 viikkoa vanhan koneen hajoamista.
Niin voivat sanoa, koska suurin osa asiakkaista ei tiedä myyjän laillisesta vastuusta mitä tulee virheellisen tavaran myyntiin. Myyjä ei voi velvoittaa asiakasta hoitamaan takuuasiaa maahantuojan tai valmistajan kanssa, vaan asiakkaalla on oikeus jättää asia myyjän hoidettavaksi.

Prisman kanssa homman sujuvuus riippunee aika pitkälti siitä, onko tuote ostettu kivijalkamyymälästä vai verkkokaupasta. Verkkokaupan tuotteita ei Prisma ainakaan oman kokemukseni mukaan huoli palautuksina kivijalkaliikkeeseen. Muutenkin oma kokemus Prisman toiminnasta virhevastuuseen liittyen on ollut sellainen, että mieluummin teen isommat laitehankinnat jostakin muualta kuin väännän heidän kanssaan huoltoon tai palautukseen liittyen. Toki virhevastuunsa lopulta minun tapauksessani myönsivät ja takuuajan umpeuduttuakin laitteen huollattivat, mutta hirmuisen väännön takana se oli.
 
Tuossa haastattelin poikaa tarkemmin, kuulemma pleikka sammuu vain Fortnitea pelatessa. Tänäänkin pelasi ilman ongelmia Fifaa (25), sitten Fortnite päälle ja sammui muutaman minuutin päästä...
 
No kannattaa nyt ensin tehdä kaikki mahdolliset uudelleenasentelut sun muut Fortnitella ja kokeilla ehkä pelata Fortnitea toiselta tililtä. Fortnite ei ole käsittääkseni kaikkein raskain peli kuitenkaan, joten voisi testata laitteen kykyä pyörittää jotakin todella vaativaa peliä. Todennäköisin syy mielestäni tällä diagnoosilla on softassa, eli Fortnitessa. Toiseksi todennäköisin syy on laitteessa, eli esim. ylikuumeneminen tai jotain muuta häröä. Lähtisin poissulkemaan siis ensimmäistä syytä.
 
Tuossa haastattelin poikaa tarkemmin, kuulemma pleikka sammuu vain Fortnitea pelatessa. Tänäänkin pelasi ilman ongelmia Fifaa (25), sitten Fortnite päälle ja sammui muutaman minuutin päästä...
Missä toi pleikka fyysisesti on? Ei ole missään kaapin sisällä missä ylikuumenemisi ja sammuisi sen vuoksi
 
Ei tuon pleikkarin pitäisi ihan helpolla saada lämpöhalvausta ennen kuin tuulettimet ensin huutaa täysillä. Sen kyllä pitäis huomata. Sitten, jos tekisi niin, sehän olisi jo vika itsessään.
 
Ylös Bottom