Todella pieni ja merkityksetön ongelma, mutta olen tässä nyt Death Stranding 2:sta odotellessa aloittanut Horizon: Zero Dawnin pelaamisen ja PS5 taas kerryttää pelitunteja jotenkin todella oudosti. Ensin PS5 itse kertoi enemmän tunteja kuin peli, mutta n. 10 tunnin kohdalla peli otti lukeman kiinni ja siitä edettiinkin n. 30 tuntiin asti samoissa lukemissa. N. 30 tunnin jälkeen peli alkoikin menemään edellä ja PS5 saattoi 2-3 tunnin pelisession jälkeisenä päivänä näyttää edelleen samaa määrää kuin ennen sessiota. Hämmentävää.
Olitko pelannut peliä ennestään ollenkaan, eli alkoiko pleikallakin kello ihan nollista?
En ole pleikan peliaikaa seurannut pleikan omasta käyttöliittymästä enää pitkään aikaan siitäkin syystä, että ekan tinnin jälkeen se käy niin epätarkaksi. Truetrophiesin kautta sitten näkee minuutin tarkkuudella peliajan. Se tosin toimii vain niin, että joudun käydä siellä sivustolla painamassa päivitysnappia ja sitten peliajat päivittyvät, mutta siihenkin on kaksi ehtoa:
1) Pelistä täytyy olla saatuna vähintään yksi trophy, jotta peli lisätään sivuston listalle.
2) Jos en ole edellisen päivityksen jälkeen saanut yhtäkään trophyä, ei palvelu löydäkään uusia peliaikoja millekään pelille. Jos taas olen saanut trophyn (ihan mistä tahansa pelistä), niin sitten kaikille peleille päivittyy uusi peliaika, vaikka olisin pelannut niitä trophyn saamisen jälkeenkin. Joku tiedonsiirtojuttu tuossa ainakin siis on tuon palvelun osalta.
Luulisi kuitenkin, että pleikan peliaikalaskurin päivityminen ei riipu trophyjen saannista mitenkään, (vaan se vain jotenkin liittyy truetrophiesiin,) joten tuo on kyllä kummallista, että miten tuo pleikan laskuri on noin epäluotettava.
Tässä suhteessa Xboxilla on paljon toimivampi peliajan seuranta, vaikka on siinäkin jotain pientä häikkää tietyissä peleissä ajoittain. Oikein toimiessaan tarkkuus on kuitenkin minuutin luokkaa ja se päivittyy muutaman sekunnin viiveellä pelin sulkemisesta. Steamista taas saa truesteamachievementsin kautta todella luotettavasti minuutin tarkkuudella peliajat (tosin tätä tulee käytettyä todella vähän kun en pc:llä juuri pelaa, joten "otanta" on tietysti huomattavasti pienempi verrokkeihin nähden).
Joissain peleissä on varmaan sisäinen kello nopeampi tai hitaampi kuin pleikan kello tai sitten on jotain hassua bugia siinäkin, esim. minulla T8:n oma kello näyttää n. 666h, mutta pleikan mielestä olen pelannut sitä "vain" 651h. Ja tuo pelin sisäinen kellon olettaisi käynnistyvän vasta kun peli on ladannut valikkoon asti ja kellon lukemakaan ei tallennu, jos jäät menuun pitkäksi aikaa ja suljet pelin suoraan käymättä vaikka jossain, joka aiheuttaisi auto saven. Pleikan laskuri taas alkaa raksuttamaan heti, kun peli alkaa käynnistymään ja laskee kaiken idlauksen. Eli kaiken järjen mukaan pleikan kellon pitäisi näyttää enemmän kuin T8:n kello.